المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة في شراء حاسوب

ahmeddzcom
30-10-2014, 02:44
السلام عليكم
أفيدوني جزاكم الله خيرا

ناوي أشتري جهاز و حائر في إختيار القطع

- أقصى ميزانية محددة : ( بغض النظر على الثمن )

- استخدامك للجهاز :
لا أحتاجه للألعاب ولكن أحتاج جهاز سريع جدا جــداااا
سرعه في ظهور سطح المكتب بعد تشغيل الحاسوب
و مثلا أريد فتح ثلاث أنظمة ويندوز على vmware + تشغيل برامج أخري + حركة مرنه في نفس الوقت
لأني أعمل على البرامج كثيرا

- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: 1920x1080

- ميعاد شراء الجهاز : في أقرب وقت ممكن

- مكان الشراء : الجزائر
- محل سكنك: الجزائر

بعد بحث عميق على google نويت علي
i7 4790k

ASUS MAXIMUS VII HERO

لكن ليس لدي علم على القطع الأخري

محتاج نصيحتكم
شكرا

sherif_ahmed
30-10-2014, 06:17
مرحباً بك أخي الكريم
ممكن ملأ النموذج
علشان نرد بشكل سليم

نموذج الموضوع يكون كالتالى:
- يجب الإلتزام بهذا النموذج حرفياً فى أى طلب من طلبات تجميع الاجهزة، أى موضوع لم يلتزم بهذا النموذج سيتم حذفه مباشرة!

- أقصى ميزانية محددة:
- استخدامك للجهاز:
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:
- القطع التي تنوي شراءها:
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم:
- ميعاد شراء الجهاز:
- مكان الشراء:
- محل سكنك: ( يكفى إسم البلد او المحافظه و لا يشترط العنوان بالتفصيل )

ملحوظة: لا يسمح باستخدام أكثر من 3 ألوان في الموضوع، أو أن يزيد حجم الخط عن 3 .

المنتدى وُجد لمساعدتك ، فاحرص على انجاحه بإلتزامك بقوانينه وشروطه .

إدارة عرب هاردوير.

ahmeddzcom
30-10-2014, 15:18
تم التعديل

sherif_ahmed
30-10-2014, 18:39
إليك هذا الإقتراح

Corsair Vengeance Pro 16GB (2 X 8GB) DDR3 1600 CL9Kingston HyperX 3K 240GB Solid-State Hard Drive (SSD)WD Caviar Black WD3001FAEX 3TB 7200 RPM 64MB Cache Liteon IHAS324 24X DVD-RW DriveEVGA SuperNOVA 750 B2 Bronze PSUASUS GeForce GTX 770 DirectCU II OC 2GB GDDR5Cooler Master CM 690 III Mid Tower Desktop Caseطبعاً مع المعالج واللوحه الأم المذكورين في مشاركتك

ahmeddzcom
30-10-2014, 20:00
إليك هذا الإقتراح

Corsair Vengeance Pro 16GB (2 X 8GB) DDR3 1600 CL9

Kingston HyperX 3K 240GB Solid-State Hard Drive (SSD)

WD Caviar Black WD3001FAEX 3TB 7200 RPM 64MB Cache

Liteon IHAS324 24X DVD-RW Drive

EVGA SuperNOVA 750 B2 Bronze PSU

ASUS GeForce GTX 770 DirectCU II OC 2GB GDDR5

Cooler Master CM 690 III Mid Tower Desktop Case

طبعاً مع المعالج واللوحه الأم المذكورين في مشاركتك

شكرا أخي ...

Mohamed Storm
31-10-2014, 04:25
حضرتك حاطت ماذر بورد لا داعي منها اساساً هاتصرف على الفاضي فيها
و الماذر بورد لن تسرع لك الجهاز في شيء
السرعه تكون الهارد فا عايز سرعه استخدم SSD فا حط فلوسك في ال SSD ده الي هايفتح معاك الجهاز بسرعه
لن تجد لود او شاشات تعمل لود وقت فتح البرامج او التنقل بينها ستجد فرق كبير بين ال SSD و لاهارد العادي
طبعاً ال SSD يكون مدعوم بهارد عادي لان ال SSD مساحته محدوده فا النظام الويندوز و البرامج سيكونو على ال SSD
و باقي الاشياء على الهارد العادي للتخزين
فا رأي المتواضع لا تضع فلوسك في ماذر بورد لن تفعل بها شيء يوجد اقل منها سعراً و بها نفس المميزات و ممتازه مع كسر السرعه

Intel Core I7-4790K Haswell 4.0GHz 8M LGA 1150
Gigabyte GA-Z97X-UD5H Socket 1150
G.skill RipjawsX 16GB (2 x 8GB) DDR3 1866 CL9 1.5v
Kingston HyperX 3K 240GB Solid-State Hard Drive
Western Digital (WD) Caviar Green WD30EZRX 3TB 64MB Cache
Corsair Carbide Series 500R Mid Tower Case (black
Thermaltake Water 3.0 Extreme Water Cooler
SeaSonic M12II Bronze 620W 80 PLUS PSU
Gigabyte GeForce GTX 660 OC 3GB GDDR5

تم وضع رامات 16 جيجا بتردد 1866 ميجا في الثانيه اسرع من ال 1600 و بنفس السعر
و خلي بالك في حين لم تجد هذه الرامات لا تشتري اي رامه الفولت بتاعها اعلى من 1.5 لانه غلط على البروسيسور وقت كسر السرعه
لانك هاتشتري بروسيسور به كسر سرعه و ليس عادي فلازم فولت الرامات يكون قليل
تم وضع SSD و معه هارد تخزين 3 تيرا
و تم وضع مبرد مائي علشان اكيد ناوي تكسر السرعه بتاعت البروسيسور علشان ميسخنش منك و يعطيك اداء ثابت
و اخيراً تم وضع فيجا متوسطه لسبب واحد
انت لن تستخدم الجهاز في الالعاب او الجرافيك حسب ما ذكرت شغلك برامج و برمجه و هكذا
فلن تحتاج فيجا عاليه لهذا وضعت فيجا متوسطه علشان بردو لو حبيت تلعب او اي شيء تقدر بدون مشاكل
بس الفيجا مش عاليه فلو عايز فيجا عاليه ممكن اذكر لك موديل اعلى
و لكن لا ارى داعي لموديل اعلى في حين انك لن تستخدم الكارت فا حرام تشتريه بدون ما تستخدمه
فا شوف لو ناوي تلعب جيمز يبقى تشتري كارت اعلى لكن لو اخرك العاب خفيفه و برمجه و برامج و هكذا يبقى الكرات ده مناسب لك اداء و سعر

sherif_ahmed
31-10-2014, 08:06

أخي الكريم
فرق السعر بين اللوحتين مش كبير

Mohamed Storm
31-10-2014, 11:09
أخي الكريم
فرق السعر بين اللوحتين مش كبير

لا اعرف سعرها في الجزائر لكن في مصر الفرق كبير
فا اكيد هناك نفس النظام في الجزائر او على الاقل قريب بمعنى
الي كاتبهاف ي مصر عامله 1750 جنيه
مقابل ال 2200 جنيه لل ASUS MAXIMUS VI HERO
الي هيه النسخه الاقل من الاخ كاتبها و النسخه الي الاخ كاتبها اغلى حوالي 200 جنيه من ديه
ياعني الفرق بالسعر حوالي 600-700 جنيه حسب السوق المصري الله اعلم اذا كان في الجزائر نفس الامر ام لا
لكني لا اعتقد ان المازر بورد تستحق هذه الزياده لانها لا تقدم اي شيء اكثر يفيده
حرام يصرف فلوس بدون داعي لاني لم ارى ميزه مفيده واحده زياده بين الاثنين
فا كل الفكره يصرف زياده ليه اذا لم يكن هايأخذ ميزه منها ياعني ما الفائده العائده عليه ؟
بالعكس الجيجا بايت فيه مميزات ممكن يستفاد منها مثل ال SATA Express
للسرعه في نقل البيانات و ده من اهم مطالبه ديه بتزود سرعه الهارد من 6 جيجا في الثانيه الى 10 جيجا

sherif_ahmed
31-10-2014, 11:28
لا اعرف سعرها في الجزائر لكن في مصر الفرق كبير
فا اكيد هناك نفس النظام في الجزائر او على الاقل قريب بمعنى
الي كاتبهاف ي مصر عامله 1750 جنيه
مقابل ال 2200 جنيه لل ASUS MAXIMUS VI HERO
الي هيه النسخه الاقل من الاخ كاتبها و النسخه الي الاخ كاتبها اغلى حوالي 200 جنيه من ديه
ياعني الفرق بالسعر حوالي 600-700 جنيه حسب السوق المصري الله اعلم اذا كان في الجزائر نفس الامر ام لا
لكني لا اعتقد ان المازر بورد تستحق هذه الزياده لانها لا تقدم اي شيء اكثر يفيده
حرام يصرف فلوس بدون داعي لاني لم ارى ميزه مفيده واحده زياده بين الاثنين
فا كل الفكره يصرف زياده ليه اذا لم يكن هايأخذ ميزه منها ياعني ما الفائده العائده عليه ؟
بالعكس الجيجا بايت فيه مميزات ممكن يستفاد منها مثل ال SATA Express
للسرعه في نقل البيانات و ده من اهم مطالبه ديه بتزود سرعه الهارد من 6 جيجا في الثانيه الى 10 جيجا

أخي الكريم محمد
الفرق بين الأتنين من علي موقع امازون 20 دولار
وبخصوص الأمكانيات أرجو إنك تراجع اللوحه الأسوس من هنـــــــــــــــا (https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_HERO/)

Mohamed Storm
31-10-2014, 11:59
أخي الكريم محمد
الفرق بين الأتنين من علي موقع امازون 20 دولار
وبخصوص الأمكانيات أرجو إنك تراجع اللوحه الأسوس من هنـــــــــــــــا (https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_HERO/)

انا عارف الفرق حضرتك بس ما الفائده العائده على الشاري ؟ حسب الي هوه طالبه لا ارى اي من الزيادات الي في الاسوس ستفيده في شيء
فيارت توضح لي ما الفائده العائده عليه ؟
و الاخ لم يقل انه سيشتري من امازون انا شوفت الاسعار في السوق المصري الي اعتقد السوق الجزائري الي هايشتري منه شبيه به
لو كان هايشتري من امازون او موقع خارجي التجميعه كانت ممكن تكون مختلفه كا كل
فيارت صاحب الموضوع يراجع مميزات البوردتين بدقه و يشوف ايهما افضل له حسب استخدامه الشخصي لان كل منا له استخدام مختلف
لاني حسب ما اري مجرد مميزات شكليه لزياده سعر البورده الي حاصل في الاسوس و ليس فعليه تفيد المستخدم العادي في الاستخدام اليومي
لهذا الافضل صاحب الموضوع يشوف استخدماته و يقارن البوردتين و مميزات الاثنين و يختار بينهم الافضل له من حيث استخدامه

ahmeddzcom
31-10-2014, 16:19
و الماذر بورد لن تسرع لك الجهاز في شيء
السرعه تكون الهارد فا عايز سرعه استخدم SSD فا حط فلوسك في ال SSD ده الي هايفتح معاك الجهاز بسرعه
لن تجد لود او شاشات تعمل لود وقت فتح البرامج او التنقل بينها ستجد فرق كبير بين ال SSD و لاهارد العادي
طبعاً ال SSD يكون مدعوم بهارد عادي لان ال SSD مساحته محدوده فا النظام الويندوز و البرامج سيكونو على ال SSD
و باقي الاشياء على الهارد العادي للتخزين
فا رأي المتواضع لا تضع فلوسك في ماذر بورد لن تفعل بها شيء يوجد اقل منها سعراً و بها نفس المميزات و ممتازه مع كسر السرعه

Intel Core I7-4790K Haswell 4.0GHz 8M LGA 1150
Gigabyte GA-Z97X-UD5H Socket 1150
G.skill RipjawsX 16GB (2 x 8GB) DDR3 1866 CL9 1.5v
Kingston HyperX 3K 240GB Solid-State Hard Drive
Western Digital (WD) Caviar Green WD30EZRX 3TB 64MB Cache
Corsair Carbide Series 500R Mid Tower Case (black
Thermaltake Water 3.0 Extreme Water Cooler
SeaSonic M12II Bronze 620W 80 PLUS PSU
Gigabyte GeForce GTX 660 OC 3GB GDDR5

تم وضع رامات 16 جيجا بتردد 1866 ميجا في الثانيه اسرع من ال 1600 و بنفس السعر
و خلي بالك في حين لم تجد هذه الرامات لا تشتري اي رامه الفولت بتاعها اعلى من 1.5 لانه غلط على البروسيسور وقت كسر السرعه
لانك هاتشتري بروسيسور به كسر سرعه و ليس عادي فلازم فولت الرامات يكون قليل
تم وضع SSD و معه هارد تخزين 3 تيرا
و تم وضع مبرد مائي علشان اكيد ناوي تكسر السرعه بتاعت البروسيسور علشان ميسخنش منك و يعطيك اداء ثابت
و اخيراً تم وضع فيجا متوسطه لسبب واحد
انت لن تستخدم الجهاز في الالعاب او الجرافيك حسب ما ذكرت شغلك برامج و برمجه و هكذا
فلن تحتاج فيجا عاليه لهذا وضعت فيجا متوسطه علشان بردو لو حبيت تلعب او اي شيء تقدر بدون مشاكل
بس الفيجا مش عاليه فلو عايز فيجا عاليه ممكن اذكر لك موديل اعلى
و لكن لا ارى داعي لموديل اعلى في حين انك لن تستخدم الكارت فا حرام تشتريه بدون ما تستخدمه
فا شوف لو ناوي تلعب جيمز يبقى تشتري كارت اعلى لكن لو اخرك العاب خفيفه و برمجه و برامج و هكذا يبقى الكرات ده مناسب لك اداء و سعر

بارك الله فيك.
طبعا فاهم فكرتك عن SSD وهو من الأساسيات. وناوي على Samsung 850 pro إن وجد, فإن لم يوجد فـــ Samsung 840 pro
أما الرامات عندي MEMOIRE DDR3 4x4GO 1600 MHZ CL7 وطباع قادر أبدلهم أن كان 1866 أحسن مافيش مشكل, وياريت توضحلي أكثر في الرامات.
المشكل أني لا أفهم في الفيحا و أريد فيجا تساعد على سرعة الحاسوب والبرامج وممكن للألعاب كذلك.
شكرا لك أخي.

Mohamed Storm
31-10-2014, 19:14
بارك الله فيك.
طبعا فاهم فكرتك عن SSD وهو من الأساسيات. وناوي على Samsung 850 pro إن وجد, فإن لم يوجد فـــ Samsung 840 pro
أما الرامات عندي MEMOIRE DDR3 4x4GO 1600 MHZ CL7 وطباع قادر أبدلهم أن كان 1866 أحسن مافيش مشكل, وياريت توضحلي أكثر في الرامات.
المشكل أني لا أفهم في الفيحا و أريد فيجا تساعد على سرعة الحاسوب والبرامج وممكن للألعاب كذلك.
شكرا لك أخي.

نبدأ من الاخر الفيجا لا دخل لها بسرعه الجهاز بشكل مباشر ياعني
الفيجا تدخل في الالعاب و برامج الجرافيك انت من كلامك مش جيمر ياعني العاب خفيفه و مش دائماً ياعني مش هاتحتاج فيجا عاليه
صححلي كلامي لو غلط لكن ده وصف استعمالك للجهاز صح ؟ برامج برمجه العاب من وقت لاخر لكن مش جرافيك او جيمر
فاذا كنت كذلك لن تحتاج فيجا عاليه مش هاتفيدك في شيء
و بخصوص الرامات لو سؤالك عايز توضيح في موضوع الفولت الموضوع ان اي فولت فوق ال 1.6 فولت للرامه بيعمل مشاكل مع البروسيسور وقت كسر السرعه
ده ابسط شرح للموضع بدون الدخول في التفاصيل و اغلب الرامات بفولتين 1.5 او 1.65 علشاسن كده دائما بنتجه لما تشتري بروسيسور كسر سرعه
ان تشتري معه 1.5 فولت علشان نحافظ على البروسيسور فيه طبعاً رامات ذو فلوتات اخرى مختلفه زي 1.6 و 1.35 لكن الاكثر انتشارا الي قلت لك عليهم
علشان كده الافضل بنشتري رامات 1.5 فولت و بخصوص ال 1866 هاتفرق مش كتير علشان اكون صادق معك
الفرق مش كبير بين ال 1600 و ال 1866 لكن هناك فرق صغير و لكن موجود فا شوف الي يريحك في الموضوع
لو تحب تستخدم القديم الي معاك لا يوجد اي مشكله بس تأكد انها رامات 1.5 فولت و ليس اعلى لما سبق شرحه
و بخصوص ال SSD الافضل تشتري الكينجستون انا لم اجرب السامسونج ال SSD و لكني جربت سامسونج HDD مكملش سنه و نص
لا اضمن السامسونج في الهاردات انا عارف انه نادر لما تجد عطل في SSD و لكن خليك مع الي كتير استخدموه و نصحو بيه و هوه الكينجستون
-
بخصوص الماذر بورد فرق السعر عندكم كبير بين الي كاتبها انا و الي كاتبها انت ؟ و لا الفرق صغير ؟ لان عندنا في مصر الفرق كبير
و في امريكا الفرق صغير فا ايه النظام عندكم في سعر الاثنين دول ؟

ahmeddzcom
01-11-2014, 03:09
نبدأ من الاخر الفيجا لا دخل لها بسرعه الجهاز بشكل مباشر ياعني
الفيجا تدخل في الالعاب و برامج الجرافيك انت من كلامك مش جيمر ياعني العاب خفيفه و مش دائماً ياعني مش هاتحتاج فيجا عاليه
صححلي كلامي لو غلط لكن ده وصف استعمالك للجهاز صح ؟ برامج برمجه العاب من وقت لاخر لكن مش جرافيك او جيمر
فاذا كنت كذلك لن تحتاج فيجا عاليه مش هاتفيدك في شيء
و بخصوص الرامات لو سؤالك عايز توضيح في موضوع الفولت الموضوع ان اي فولت فوق ال 1.6 فولت للرامه بيعمل مشاكل مع البروسيسور وقت كسر السرعه
ده ابسط شرح للموضع بدون الدخول في التفاصيل و اغلب الرامات بفولتين 1.5 او 1.65 علشاسن كده دائما بنتجه لما تشتري بروسيسور كسر سرعه
ان تشتري معه 1.5 فولت علشان نحافظ على البروسيسور فيه طبعاً رامات ذو فلوتات اخرى مختلفه زي 1.6 و 1.35 لكن الاكثر انتشارا الي قلت لك عليهم
علشان كده الافضل بنشتري رامات 1.5 فولت و بخصوص ال 1866 هاتفرق مش كتير علشان اكون صادق معك
الفرق مش كبير بين ال 1600 و ال 1866 لكن هناك فرق صغير و لكن موجود فا شوف الي يريحك في الموضوع
لو تحب تستخدم القديم الي معاك لا يوجد اي مشكله بس تأكد انها رامات 1.5 فولت و ليس اعلى لما سبق شرحه
و بخصوص ال SSD الافضل تشتري الكينجستون انا لم اجرب السامسونج ال SSD و لكني جربت سامسونج HDD مكملش سنه و نص
لا اضمن السامسونج في الهاردات انا عارف انه نادر لما تجد عطل في SSD و لكن خليك مع الي كتير استخدموه و نصحو بيه و هوه الكينجستون
-
بخصوص الماذر بورد فرق السعر عندكم كبير بين الي كاتبها انا و الي كاتبها انت ؟ و لا الفرق صغير ؟ لان عندنا في مصر الفرق كبير
و في امريكا الفرق صغير فا ايه النظام عندكم في سعر الاثنين دول ؟

بارك الله فيك.
كلامك صح
و بخصوص الفيجا و الرامات أنا فهمت عليك.
أما الماذر الفرق مش كبير
شكرا