المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى نقل الصوت عبر كابل HD مازر Gigabyte H97-D3H

bob_2005
31-10-2014, 06:34
السلام عليكم ..
انا عندى مشكلة بسيطة وهى انى حاولت استخدم مخرج الـ hd الى ف فيجا المازر الداخلية للتوصيل على تلفزيون Panasonic LED ولكن المشكلة ان الكابل بينقل صورة لكن مفيش صوت رغم ان معروف ان كابل ال hd بينقل الآتنين مع بعض فيا ترى المشكلة منين تحديداً ؟؟
ثانياً : انا لما بشغل التلفزيون شاشة الكمبيوتر بتقفل يعني العرض بيكون على التلفزيون بس فهل ممكن الآتنين يكونو شغالين مع بعض فى وقت واحد مع العلم ان شاشة الكمبيوتر شغالة على مخرج VGA

McLaren
31-10-2014, 09:35
السلام عليكم ..
انا عندى مشكلة بسيطة وهى انى حاولت استخدم مخرج الـ hd الى ف فيجا المازر الداخلية للتوصيل على تلفزيون Panasonic LED ولكن المشكلة ان الكابل بينقل صورة لكن مفيش صوت رغم ان معروف ان كابل ال hd بينقل الآتنين مع بعض فيا ترى المشكلة منين تحديداً ؟؟
ثانياً : انا لما بشغل التلفزيون شاشة الكمبيوتر بتقفل يعني العرض بيكون على التلفزيون بس فهل ممكن الآتنين يكونو شغالين مع بعض فى وقت واحد مع العلم ان شاشة الكمبيوتر شغالة على مخرج VGA

لازم تدخل علي تعريف كرت الشاشة وتفتح خيار أسمه
HDMI Sound/Audio

bob_2005
31-10-2014, 11:05
تم حل مشكلة الصوت
لكن تبقي مشكلة ان مع توصيل كابل الHDMI للتلفزيون شاشة الكمبيوتر مش بتشتغل فهل فيجا المازر الى عندى لا تدعم اكتر من شاشة ى وقت واحد ؟؟ ولا ايه حل المشكلة لآن الكمبيوتر فى غرفتي و التلفزيون فى الصالون ومحتاج اتحكم ف الكمبيوتر عن طريق الشاشة

bob_2005
01-11-2014, 19:40
هل من حلول ؟؟

Solid Hardware
12-11-2014, 00:13
انت موصل شاشة بالـHDMI والتانية بالـDVI أو الـVGA؟ لو كدة يبقى اعمل Duplicate Screens من الـ Display Setting في الـControl Panel علشان تشغل الشاشتين مع بعض