المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خبر هام لنسخi لمنتظري Gigabyte 970 gtx بخصوص الاسعار العالميه

hesha2010jeeran
01-11-2014, 03:54
انا لسه شارري كارت 970 جي تي اكس من شركة نفيديا من متجر عرب هاردوير ب 3350 الحمد لله الكرت كان عامل على موقع امازون 370 دولار بالمصري من غير جمارك ولا حاجه 2775 بدون جمارك ولا شحن ولا ضمان طبعا فسعره في مصر يعتبر جيد الى حد ما وبنشكر المتجر بتاع عرب هاردوير انه الوحيد في مصر ال وفره اه سعره غالي نسبيا عن بره بس لو بالشحن والجمارك هيعدي السعر ده اكيد ...
** الجديد بقه ان موقع امازون رفعت سعر الكرت ل 430 دولار يعني 3250 ج اكيد عشان الاقبال عليه كان كبير جدا فغلوا الاسعار واعتقادي الشخصي ان الكرت في الشحنه الجديده مش هيقل عن 4 الاف ج لما ينزل تاني لان اقوى نسخه في الاوفر كلوك والتبريد هي جيجا بايت والباقي كلهم من شركة msi - evga مشتت سئ وصوته عالي وكسر سرعه اقل من جيجا بايت .... انا مش عارف السعر ده هيتعمم على كل المواقع ولا امازون بس ممكن سعره يقل مع نزول الشركات التانيه لنسخ احترافيه من الكرت تنافس جيجابايت .... والله اعلم
انا حبيت بس انقل الخبر لما شوفت السعر على امازون و وهل هيغلى في مصر ولا لا

لينك الكرت على امازون ... https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Graphics-GV-N970G1-GAMING-4GD/dp/B00NH5T1MS

THE SPY 0.0
01-11-2014, 07:51
اولا عرب هاردوير واخد توكيل يعنى مش بيشترى من امازون دا بياخد من جيجا بايت على طول
غير كدا حتى لو سعر الكارت على فى بدائل قوية ليه مثل r9 290 سعره الان فى سوق العصر 3000 جنية نسخة الجيجا بايت ودا يعتبر مقارب جدا جدا لاداء 970
وهنا مقارنة https://www.anandtech.com/bench/product/1068?vs=1355
واعتقد اساسا ان الخبر الى انتا حاطة مش صحيح لان فى امازون هناك من يبيعون بسعر 370 دولار من هنا (https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00NH5T1MS/ref=sr_1_3_olp?ie=UTF8&qid=1414820915&sr=8-3&keywords=gtx+970&condition=new)

hesha2010jeeran
01-11-2014, 10:47
اولا عرب هاردوير واخد توكيل يعنى مش بيشترى من امازون دا بياخد من جيجا بايت على طول
غير كدا حتى لو سعر الكارت على فى بدائل قوية ليه مثل r9 290 سعره الان فى سوق العصر 3000 جنية نسخة الجيجا بايت ودا يعتبر مقارب جدا جدا لاداء 970
واعتقد اساسا ان الخبر الى انتا حاطة مش صحيح لان فى امازون هناك من يبيعون بسعر 370 دولار من هنا (https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B00NH5T1MS/ref=sr_1_3_olp?ie=UTF8&qid=1414820915&sr=8-3&keywords=gtx+970&condition=new)

اولا السعر لو غلي عالميا هيغلى في المتجر انا مقلتش انهم بيشتروا من امازون انا قريت السعر وقولت اعلق ايه ... بالنسبه للكرت ال r9 290 كان عندي قبل ال 970 كرت زباله وغالي ويحرق شركة Ati على ال فيها بصراحه .... دعم فني زفت دعم العاب زفتين دريفرات بيتا يجربوا في الناس واللعب فيها مشاكل بالجمله زي مترو مثلا من غير فيزيكس ولا يحزنون اللعبه كانت سيئه جدا في ادائها والعاب كتير جدا غيرها... في كل الاحوال ما انصحش حد يشتري اي كروت من Ati وان شاء الله ال 9xxx من نفيديا تكون اسعارها في متناول الجميع ويشتروها لان معمارية ماكسويل ممتازه بصراحه وفيه فرق شاسع بين الكرت الحالي بتاعي ال 970 والكرت السابق ال r9 290 غير طبعا دعم ال 970 لكل الحاجات الجديده .... مليش دعوه بالاختبارات والبنشمارك ال المواقع بتعملها حاجات صح وحاجات غلط وكله كلام حمصاني ده رايي بعد ما لبست في ال r9 290 وخسرت 700 ج في 3 شهور بناء على الاختبارات دي .... اتمنى اكيد سعر الكرت يفضل ثابت او يقل عشان الكل يشتريه بأمر الله

™ The Rock
01-11-2014, 11:27
اولا السعر لو غلي عالميا هيغلى في المتجر انا مقلتش انهم بيشتروا من امازون انا قريت السعر وقولت اعلق ايه ... بالنسبه للكرت ال r9 290 كان عندي قبل ال 970 كرت زباله وغالي ويحرق شركة Ati على ال فيها بصراحه .... دعم فني زفت دعم العاب زفتين دريفرات بيتا يجربوا في الناس واللعب فيها مشاكل بالجمله زي مترو مثلا من غير فيزيكس ولا يحزنون اللعبه كانت سيئه جدا في ادائها والعاب كتير جدا غيرها... في كل الاحوال ما انصحش حد يشتري اي كروت من Ati وان شاء الله ال 9xxx من نفيديا تكون اسعارها في متناول الجميع ويشتروها لان معمارية ماكسويل ممتازه بصراحه وفيه فرق شاسع بين الكرت الحالي بتاعي ال 970 والكرت السابق ال r9 290 غير طبعا دعم ال 970 لكل الحاجات الجديده .... مليش دعوه بالاختبارات والبنشمارك ال المواقع بتعملها حاجات صح وحاجات غلط وكله كلام حمصاني ده رايي بعد ما لبست في ال r9 290 وخسرت 700 ج في 3 شهور بناء على الاختبارات دي .... اتمنى اكيد سعر الكرت يفضل ثابت او يقل عشان الكل يشتريه بأمر الله

دا انت شايل من amd ومعبي
هههههههههههه

حماده55
01-11-2014, 12:04

يا عزيزي لو سمحت جيب لي رابط من امازون او نيو إيج لكارت جيجا بايت g1 970 أو MSI بسعره الرسمي بشرط أن يكون موجود" في المخزون" لأني عايز أشتري كارت تاني علشان أعمل SLI !
أنا من فترة بدور ومتابع في الموقعين ومش لاقي غير كله فوق 400 دولار واللي أقل من أربعمية دولار غير متوافر في المخزون...كلام الأخ فوق صح أضف إلى ذلك أن كارت R290 حرارته مرتفعه ومحتاج باور عالي لأن أستهلاكه للطاقه مرتفع وأداؤه مش زي الأنفيديا أضف إلى ذلك أنك لما بتشتريه بتشتري حاجه قديمة وجيل قديم بسعر غالي نسبيا لأن الجيل الجديد من AMD أقترب صدوره ولو حبيت تعمل كروس فاير بعد سنة يمكن مش تلاقي كارت من نفس النوع في السوق.

roby2010
01-11-2014, 12:29
يا عزيزي لو سمحت جيب لي رابط من امازون او نيو إيج لكارت جيجا بايت g1 970 أو MSI بسعره الرسمي بشرط أن يكون موجود" في المخزون" لأني عايز أشتري كارت تاني علشان أعمل SLI !
أنا من فترة بدور ومتابع في الموقعين ومش لاقي غير كله فوق 400 دولار واللي أقل من أربعمية دولار غير متوافر في المخزون...كلام الأخ فوق صح أضف إلى ذلك أن كارت R290 حرارته مرتفعه ومحتاج باور عالي لأن أستهلاكه للطاقه مرتفع وأداؤه مش زي الأنفيديا أضف إلى ذلك أنك لما بتشتريه بتشتري حاجه قديمة وجيل قديم بسعر غالي نسبيا لأن الجيل الجديد من AMD أقترب صدوره ولو حبيت تعمل كروس فاير بعد سنة يمكن مش تلاقي كارت من نفس النوع في السوق.

السعر الرسمي لنسخ GTX970 هي للنسخ القياسية وبعض النسخ الاحترافية فقط
وهناك نسخة Gigabyte Windforce سعرها 349$
https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Overclocked-Graphics-GV-N970WF3OC-4GD/dp/B00NH5T1UA/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1414836932&sr=8-4&keywords=gtx+970
وهي ليست النسخة الجيمنج ولا تختلف كثيراً عن النسخة الجيمنج

وعموماً بعد تخفيض اسعار بطاقات AMD اصبحت بطاقة R9 290 خيار ممتاز ايضاً فالنسخة MSI Gaming تأتي بسعر 260$ اي ما يوازي 1861 جنيه تقريباً
في مقابل GTX970 بسعر 349$ اي ما يوازي 2500 جنيه تقريباً
او حتى نسخة EVGA والتي تأتي بالسعر الرسمي 330$ اي ما يوازي 2360 جنيه تقريباً
والفارق بين البطاقتين ليس كبير جداً من ناحية الاداء تقريباً 10%في مقابل فارق سعري 90$

حماده55
01-11-2014, 12:51
السعر الرسمي لنسخ GTX970 هي للنسخ القياسية وبعض النسخ الاحترافية فقط
وهناك نسخة Gigabyte Windforce سعرها 349$
https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Overclocked-Graphics-GV-N970WF3OC-4GD/dp/B00NH5T1UA/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1414836932&sr=8-4&keywords=gtx+970
وهي ليست النسخة الجيمنج ولا تختلف كثيراً عن النسخة الجيمنج

وعموماً بعد تخفيض اسعار بطاقات AMD اصبحت بطاقة R9 290 خيار ممتاز ايضاً فالنسخة MSI Gaming تأتي بسعر 260$ اي ما يوازي 1861 جنيه تقريباً
في مقابل GTX970 بسعر 349$ اي ما يوازي 2500 جنيه تقريباً
او حتى نسخة EVGA والتي تأتي بالسعر الرسمي 330$ اي ما يوازي 2360 جنيه تقريباً
والفارق بين البطاقتين ليس كبير جداً من ناحية الاداء تقريباً 10%في مقابل فارق سعري 90$
وهل من الممكن أن نجد ال R290 جديد في مصر ب 1861 ؟ اللي أعرفه ان سعرها هنا لا يقل عن 3000 جنيه حاليا يعني زياده 1000 جنيه عن السعر اللي ذكرته..على فكرة النسخه المتوافره هي النسخه الويند فورس أما الجيمنج ليست متوافره بسعرها الرسمي ولا MSI ولو حضرتك لاحظت في تعليقي أنني ذكرت نسخ G1 , MSI وليست نسخه جيجا بايت التي بدون G1 لأنني أطلعت عليها وهي موجوده وتنفذ من المخزون من وقت لأخر. دعنا نتفق على أن الاسعار حاليا غير مستقرة بشكل عام بالنسبة ل أنفيديا فلقد رأيت بطاقات 970 و 980 في مواقع مثل امازون معروضة ب 1000 دولار ! واتوقع انه استغلال لعدم توافر البطاقات بشكل كافي.

roby2010
01-11-2014, 13:01
وهل من الممكن أن نجد ال R290 جديد في مصر ب 1861 ؟ اللي أعرفه ان سعرها هنا لا يقل عن 3000 جنيه حاليا يعني زياده 1000 جنيه عن السعر اللي ذكرته..على فكرة النسخه المتوافره هي النسخه الويند فورس أما الجيمنج ليست متوافره بسعرها الرسمي ولا MSI ولو حضرتك لاحظت في تعليقي أنني ذكرت نسخ G1 , MSI وليست نسخه جيجا بايت التي بدون G1 لأنني أطلعت عليها وهي موجوده وتنفذ من المخزون من وقت لأخر.

اخي انا تحدثت عن الاسعار العالمية
ولم اتحدث عن الاسعار في مصر
فقد قمت بمقارنة الاسعار العالمية كما ذكرت انت من مواقع مثل Amazon و Newegg

اما بالنسبة للنسخة المتوفرة فقد ذكرت ايضاً ان النسحة المتوفرة بسعر 349$ هي النسخة الويندفورس وليست الجيمنج وكما قلت لك فهي لا تختلف كثيراً عن الجيمنج
الفارق في الترددات و شكل المشتت فقط مع فارق 20$ عن النسخة الجيمنج وهي متوفرة بسعر 370$ في امازون
ونسخة MSI متوفرة بسعر 360$ في امازون ايضاً

حماده55
01-11-2014, 15:33
https://www.amazon.com/MSI-GTX-970-GAMING-4G/dp/B00NN0GEXQ/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1414848573&sr=1-1&keywords=GTX+970
هذا ب 359 دولار ولكنه غير متوافر Temporarily out of stock

https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Graphics-GV-N970G1-GAMING-4GD/dp/B00NH5T1MS/ref=sr_1_3?s=electronics&ie=UTF8&qid=1414848573&sr=1-3&keywords=GTX+970
وهذا جيجا بايت متوافر كارت واحد فقط " طبعا وقت كتابة هذا التعليق " وثمنه 429 دولار وأبو 369 غير متوافر Temporarily out of stock
حضرتك صحح لي إن كنت غلطان.

hesha2010jeeran
01-11-2014, 18:23
دا انت شايل من amd ومعبي
هههههههههههه

اه والله ي باشا عندك حق

THE SPY 0.0
01-11-2014, 18:42

مينفعش تقول ان شركة كبيرة زبالة بص قد تكون تجربتك كانت معها مشاكل ولاكن ati قوية جدا وناس كتير مجربينها وشكرين فيها

Ibrahim.Hamdy
01-11-2014, 21:26
هذا ما حاولت قوله في موضوع سابق
ان انتاج البطاقات في العالم قليل جدا مما يدعوا الى رفع السعر
وبالمناسبة رفع السعر لا يكون فقط من المتاجر مثل متجر عرب هاردوير او امازون او غيره في بعض الأوقات يكون من الشركات المصنعة كذالك مثل جيجابايت وغيرها

hesha2010jeeran
01-11-2014, 22:50
مينفعش تقول ان شركة كبيرة زبالة بص قد تكون تجربتك كانت معها مشاكل ولاكن ati قوية جدا وناس كتير مجربينها وشكرين فيها

انا والله حكيت عن تجربتي الشخصيه معاها وجربت كرتين هاي اند من الشركتين وطول عمري بجيب كروت هاي اند من نفيديا ... انا مبفرضش رايي على حد انا رايي ممكن يكون صح او غلط بس ده رايي ونصيحتي للناس ال حابه تجدد مش اكتر

hesha2010jeeran
01-11-2014, 22:51
هذا ما حاولت قوله في موضوع سابق
ان انتاج البطاقات في العالم قليل جدا مما يدعوا الى رفع السعر
وبالمناسبة رفع السعر لا يكون فقط من المتاجر مثل متجر عرب هاردوير او امازون او غيره في بعض الأوقات يكون من الشركات المصنعة كذالك مثل جيجابايت وغيرها

كلام حضرتك مظبوط اكيد اي شركه لو فيه منتج عندها شغال وبيبيع هيعلي سعره عشان يشيل المنتجات الاخرى ال بتقل في السعر .... المشكله ان الحاجه هتغلى بره مثلا 60 دولار هتيجي هنا تلاقيها غليت 700-800 ج في مصر دي الازمه الحقيقه

THE SPY 0.0
02-11-2014, 02:01
انا والله حكيت عن تجربتي الشخصيه معاها وجربت كرتين هاي اند من الشركتين وطول عمري بجيب كروت هاي اند من نفيديا ... انا مبفرضش رايي على حد انا رايي ممكن يكون صح او غلط بس ده رايي ونصيحتي للناس ال حابه تجدد مش اكتر
سعر الكرت هنا منخفض انظر https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Overclocked-Graphics-GV-N970WF3OC-4GD/dp/B00NH5T1UA/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1414886393&sr=8-2&keywords=gtx+970

THE SPY 0.0
02-11-2014, 02:02
كنت عاوز اعرف hesha2010jeeran (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=140355)

ايه النسخة الى كانت عندك من r9 290

Mohamed Storm
02-11-2014, 04:01
مع احترامي للجميع مش كل واحد ليه تجربه سيئه مع كرت تبقى الشركه زباله
ناس كتيره لها تجارب سيئه مع كثير من الكروت ده مش عيب الشركه المصنعه
ده عيب الشركه الي اعادت توزيع الكارت
لكن من يدعي بعدم وجود دعم فني ده كله كلام فاضي الدعم الفني موجود و الموضوع مش محتاج ابديت كل اسبوع
انا عندي اكتر من جهاز في المنزل و الشغل للجرافيك في الشغل بستخدم انفيديا و المنزل بستخدم AMD فا بستخدم الاثنين يومياً تقريباً
للشغل و الترفيه و لاني بغير جهازي كل سنتين او ثلاثه بالكتير فا مجرب اغلب الكروت المشهوره سواء دول او دول
انا بشتري حسب الميزانيه و ليس حسب حبي لشركه بعينها ياعني حسب الفلوس و اجيب افضل كارت حسب فلوسي
ناس كتيره بتتكلم على دعم فني انتم عايزين دعم فني في ايه ؟
ما انا عندي انفيديا عندي كارت 780Ti في جهاز الشغل منزلتلوش تعريف جديد من وقت ما جبته هوه التعريف بتاعه و خلصنا
و الكرات شغال بدون اي مشكله سواء برامج او حتى العاب
نفس النظام لكرتي الاخر بتاع البيت ال 290x لما نزلت الويندوز من شهرين نزلت التعريف من الموقع و شكراً
و لا يوجد اي مشكله في اي لعبه و لم احتاج اي دعم فني او ابديت
فا انا مش فاهم الناس المهوسه بالدعم الفني و كل شويه ابديت للتعريف ابديت للتعريف ليه ؟
الواحد ينزل تعريف لو فيه خطأ ما او تعديل ما بسبب لعبه معينه لكن ابديت على الفاضي و المليان بدون اي داعي منظره فارغه
AMD لا تعمل ابديت للتعريفات بتاعتها الا لما يكون هناك داعي لو جود مشكله ما بلعبه زي ما حدث مع واتش دوج بعد صدور اللعبه ب يومين تم
اصدار تعريف جديد لحل المشاكل الي في اللعبه مع بعض الكروت غير كده شكراً
فا انا مش فاهم كل واحد له تجربه سيئه مع كرت يلوم الشركه بدون داعي و بدون سبب غير انه حاطط في دماغه انفيديا افضل
انفيديا كا كروت اقوى لا نقاش في ده لكن معنى ده ان AMD زباله ؟ كلام مش منطقي مش معنى انفيديا تتفوق في بعض الكروت ان AMD زباله
معلش طولت عليكم لكن الناس الي بتكون متعصبه لشركه بعينها سواء ل AMD او ل انفيديا و كانهم محامين بياخدو مرتباتهم من هذه الشركات
كل كارت من كل شركه له مستخدمه حسب استخدامه و حسب فلوسه AMD تتفوق في كل الفئه المتوسطه و القليله و انفيديا تتفوق في كل الفئه العاليه ده الواقع
و اخيرا بخصوص الماكسويل AMD عندها بردو كروت 20nm ال 3xx نفس معماريه الماكسويل نازله خلال شهرين
و الجديد بقى الي افضل من الماكسويل AMD بتطور كروت بمعماريه 16nm حسب كلامهم هانشوف الكروت ديه في بدايه 2016

THE SPY 0.0
02-11-2014, 04:45
انا عن نفسى كان بامكانى شراء gtx 970 ولاكن ساوفر واشترى r9 290 لان فرق الاداء ضئيل جدا جدا ولا يعتبر فارقا لانه يتوقف فى اللعبه على 2 فريم بالكتير فدا مش فارق ابدا
:D

حماده55
02-11-2014, 10:25
انا عن نفسى كان بامكانى شراء gtx 970 ولاكن ساوفر واشترى r9 290 لان فرق الاداء ضئيل جدا جدا ولا يعتبر فارقا لانه يتوقف فى اللعبه على 2 فريم بالكتير فدا مش فارق ابدا
مع أحترامي التام لك كم ستوفر ؟ ال R290 ب 3000 على الاقل وال GTX970 في المتجر ب 3350 يعني 350 جنيه فرق شيء لا يذكر ثم أن ال290 كارت متقادم مر على نزوله سنة أو اكثر وربما نتفاجأ غدا بأنه لا يدعم dx12 والله أعلم من رأيي المتواضع أدفع 350 جنيه زياده وأحصل على تقنية أحدث أفضل..طبعا كلامي مبني على اساس انك ستشتري من السوق المصري وليس من الخارج... تقبل مروري

حماده55
02-11-2014, 10:36
و اخيرا بخصوص الماكسويل AMD عندها بردو كروت 20nm ال 3xx نفس معماريه الماكسويل نازله خلال شهرين
و الجديد بقى الي افضل من الماكسويل AMD بتطور كروت بمعماريه 16nm حسب كلامهم هانشوف الكروت ديه في بدايه 2016

مع أحترامي يا أخي الفاضل كلامك محترم جدا وأؤيدك أنا شخصيا من سنه 1999 وأنا بشتري أجهزة كمبيوتر وجربت اغلب كروت الشاشة وكانت كلها والحمد لله سليمة الا كارت واحد أنفيديا اتحرق وبعده اتعقدت من الشركة ومشتريتش منهم الا مؤخرا كارت GTX970 ولسة مجربتهوش حتى أني أشتريته وراكنه على جنب لما أكمل جهازي الجديد أشغله بيه المهم من حق الانسان أنه ياخد فكرة سيئه عن اي شركة لما يشتري من منتجاتهم ويدفع فيها مبلغ وتطلع بايظه ولكن لا يجب التعميم لأن الشركتين فيهم كروت بايظه دايما والانسان حسب حظه ممكن يشتري ويشتغل معاه سنين وممكن يشتغل يوم وممكن شهر وممكن ميشتغلش خالص وهنا بيجي دور الضمان...كروت AMD الجديدة لسه بدري عليها ممكن شهرين ممكن أكثر محدش عارف ..والجيل بتاع 2016 ده في علم الغيب.

™ The Rock
02-11-2014, 10:36
يا راجل
هناك فرق ملحوظ بين الكاراتين + دا كارت بمعماريه جديده والتاني قديمه + استهلاك للطاقه اقل وحراره اقل
مفيش مقارنه بين الاتنين

حماده55
02-11-2014, 10:41
سعر الكرت هنا منخفض انظر https://www.amazon.com/Gigabyte-GeForce-Overclocked-Graphics-GV-N970WF3OC-4GD/dp/B00NH5T1UA/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1414886393&sr=8-2&keywords=gtx+970

سعره 405.44 لأن في 16.19 دولار شحن داخل الولايات المتحده وطبعا لما تيجي تشحنه مره ثانية الى مصر من صندوق البريد الامريكي ستدفع مصاريف شحن اضافية واعتقد في جمرك كمان !!!
يعني مش حيوصل لحضرتك ب $ 389.25

hesha2010jeeran
02-11-2014, 14:33
مع احترامي للجميع مش كل واحد ليه تجربه سيئه مع كرت تبقى الشركه زباله
ناس كتيره لها تجارب سيئه مع كثير من الكروت ده مش عيب الشركه المصنعه
ده عيب الشركه الي اعادت توزيع الكارت
لكن من يدعي بعدم وجود دعم فني ده كله كلام فاضي الدعم الفني موجود و الموضوع مش محتاج ابديت كل اسبوع
انا عندي اكتر من جهاز في المنزل و الشغل للجرافيك في الشغل بستخدم انفيديا و المنزل بستخدم AMD فا بستخدم الاثنين يومياً تقريباً
للشغل و الترفيه و لاني بغير جهازي كل سنتين او ثلاثه بالكتير فا مجرب اغلب الكروت المشهوره سواء دول او دول
انا بشتري حسب الميزانيه و ليس حسب حبي لشركه بعينها ياعني حسب الفلوس و اجيب افضل كارت حسب فلوسي
ناس كتيره بتتكلم على دعم فني انتم عايزين دعم فني في ايه ؟
ما انا عندي انفيديا عندي كارت 780Ti في جهاز الشغل منزلتلوش تعريف جديد من وقت ما جبته هوه التعريف بتاعه و خلصنا
و الكرات شغال بدون اي مشكله سواء برامج او حتى العاب
نفس النظام لكرتي الاخر بتاع البيت ال 290x لما نزلت الويندوز من شهرين نزلت التعريف من الموقع و شكراً
و لا يوجد اي مشكله في اي لعبه و لم احتاج اي دعم فني او ابديت
فا انا مش فاهم الناس المهوسه بالدعم الفني و كل شويه ابديت للتعريف ابديت للتعريف ليه ؟
الواحد ينزل تعريف لو فيه خطأ ما او تعديل ما بسبب لعبه معينه لكن ابديت على الفاضي و المليان بدون اي داعي منظره فارغه
AMD لا تعمل ابديت للتعريفات بتاعتها الا لما يكون هناك داعي لو جود مشكله ما بلعبه زي ما حدث مع واتش دوج بعد صدور اللعبه ب يومين تم
اصدار تعريف جديد لحل المشاكل الي في اللعبه مع بعض الكروت غير كده شكراً
فا انا مش فاهم كل واحد له تجربه سيئه مع كرت يلوم الشركه بدون داعي و بدون سبب غير انه حاطط في دماغه انفيديا افضل
انفيديا كا كروت اقوى لا نقاش في ده لكن معنى ده ان AMD زباله ؟ كلام مش منطقي مش معنى انفيديا تتفوق في بعض الكروت ان AMD زباله
معلش طولت عليكم لكن الناس الي بتكون متعصبه لشركه بعينها سواء ل AMD او ل انفيديا و كانهم محامين بياخدو مرتباتهم من هذه الشركات
كل كارت من كل شركه له مستخدمه حسب استخدامه و حسب فلوسه AMD تتفوق في كل الفئه المتوسطه و القليله و انفيديا تتفوق في كل الفئه العاليه ده الواقع

انا بقول كلامي من واقع تجربه للاتنين من غير تحيز ولا عواطف ... اه وبخصوص الدعم الفني جايز ميههمكش وجايز ميهمكش تنزل دريفرات جديده بتحل مشاكل معينه ده شئ يرجعلك لكن اي دعم فني مهم لاي منتج سواء اتفقنا او اختلفنا .... بالمناسبه العاب كتير ال optimization فيها بيكون افضل بكتير على كروت نفيديا هديك مثال لعبة Metro Last Light Redux J جربها على كروت نفيديا وجربها على كروت Ati وشوف الفرق ما بينهم ولعب تانيه كتير بيحصل مشاكل اول ما تنزل مع ati والشركه مش بتنزل دريفر بعدها بيومين ولا حاجه زي ما حضرتك قولت في لعبة ووتش دوجز لان اللعبه والكرت كانوا عندي واما التعريف الجديد نزل منزلش بعد اللعبه مباشره وكان تأثيره صفر في الميه على اداء اللعبه ..... الموضوع لا تحيز ولا كره شركه عن شركه ولا كلام عالفاضي ده واقع تجربه عشتها وقعدت اجرب اكتر من 3 شهور الكرت وخسرت فيه ومتعلمتش ببلاش ... نفيديا بتدفع لشركات الالعاب عشان اللعبه تشتغل افضل على كروتها عكس ati وحضرتك تقدر تشوف ده في اللعب الجديده زي THE CREW - ac unity
والتقنيات الجديده في الجرافيك والتحسين الواضح من يوبي سوفت لكروت نفيديا في الاداء اكيد يعني مش بتعمل كدا عشان يتحط اللوجو بتاعها على اللعبه للدعايه لانهم مش ناقصين دعايه الحقيقه ...جضرتك شايف ان الاتنين زي بعض ومفيش فرق دي وجهة نظرك ومغلطتكش فيها وبحترمها وياريت برده تكون بتحترم وجهة نظري في تجربة الكارتين ومتنفعلش لمجرد ان انت شايف انك صح

hesha2010jeeran
02-11-2014, 14:45
كنت عاوز اعرف hesha2010jeeran (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=140355)

ايه النسخة الى كانت عندك من r9 290

نسخة السافير R9 290 + arctic extreme cooler كانت نسخه ريفرنس وعليها مشتت احترافي

hesha2010jeeran
02-11-2014, 14:45
يا راجل
هناك فرق ملحوظ بين الكاراتين + دا كارت بمعماريه جديده والتاني قديمه + استهلاك للطاقه اقل وحراره اقل
مفيش مقارنه بين الاتنين

شكرا لردك الحقيقه والله ده ال بحاول اقوله انت راجل ميه ميه :)

THE SPY 0.0
03-11-2014, 10:25
بصراحة اقتنعت بكلامكم :D

حماده55
03-11-2014, 12:09
بصراحة اقتنعت بكلامكم :D

مع احترامي ليك تقتنع او لا هذا لن يغير من الحقيقة التي هي أن كارت GTX 970 أقوى وأسرع من R9 290 ومع الأوفر كلوك يتفوق تماما على R9 290X ويقترب من GTX 980 على تردده الاصلي :D
https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_970_g1_gaming_review,26.html