المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن ارتفاع درجة حرارة Zotac GTX 970

mohamed jafer
01-11-2014, 11:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عندي بطاقة Zotac GTX 970 ودرجة الحرارة اثناء الخمول 35 درجة
لكن المشكلة اثناء تشغيل الالعاب مثل BF4 ترتفع درجة الحاراة الى 81 درجة
هل هذه الحرارة طبيعة اثناء الضغط وهل تؤثر على عمر البطاقة وكم اقصى حد تتحمل البطاقة درجة حرارة ؟؟؟

TIMO1
01-11-2014, 11:49
ياريت حضرتك تذكر بالظبط ايه موديل البطاقه كامل
ونوع الكيسه المستخدمه ودرجه حراره الغرفه والدقه الى يتم اللعب عليها
وبخصوص اقصى حراره على العموم 81 ليست خطره ولكن تستطيع القول انها عاليه نسبيا لان درجه حراره الجو حاليا معتدله وده رفيو لكارت zotac لكن نسخه احترافيه ب3 مرواح والحراره 60 هنا (https://uk.hardware.info/reviews/5654/8/zotac-geforce-gtx-970-amp!-extreme-edition-review-gtx-970-for-overclockers-cooling-noise-levels-and-power-consumption)
ودرجه حراره 80 هى حراره النسخ القياسيه فى الغالب ودرجه حراره الخطر لكرت ال 970 هى 98 درجه

حماده55
01-11-2014, 11:55
اتوقع النسخه اللي عندك هي النسخه العادية أصغر نسخه وليست اكستريم أم ثلاث مراوح

mohamed jafer
01-11-2014, 12:37
هذه النسخة ZT-90101-10P والدقة 1080 1920 ودرجة حراره الغرفة تقريا 28 درجة والكيسه ميني تاور
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=24575&stc=1

حماده55
01-11-2014, 12:45
هذه النسخة ZT-90101-10P والدقة 1080 1920 ودرجة حراره الغرفة تقريا 28 درجة والكيسه ميني تاور
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=24575&stc=1
توقعت ذلك لأن هذه النسخه هي أقل نسخه في zotac وهي ذات انابيب تبريد قصيره وهذا هو سبب ارتفاع درجه حرارة الكارت وأعتقد أنه أمر طبيعي بالنسبة لهذه البطاقه

mohamed jafer
01-11-2014, 13:01
يعني انا في السليم ودرجة الحرارة 81 طبيعية ؟؟

roby2010
01-11-2014, 13:03
الحرارة مرتفعة اخي فالنسخ القياسية حرارتها وصلت الى 78 درجة كأقصى حد
ما هي نوع الكيسة التي تمتلكها ؟ وكم عدد المراوح بها ؟

mohamed jafer
01-11-2014, 13:39
الحرارة مرتفعة اخي فالنسخ القياسية حرارتها وصلت الى 78 درجة كأقصى حد
ما هي نوع الكيسة التي تمتلكها ؟ وكم عدد المراوح بها ؟

هذه نوع الكيسة والغطاء الجانبي مفتوج
https://www.aerocool.us/pgs/pgs-v/pgs_v_vx9pro.htm

roby2010
01-11-2014, 13:50
هذه نوع الكيسة والغطاء الجانبي مفتوج
https://www.aerocool.us/pgs/pgs-v/pgs_v_vx9pro.htm

كم عدد المراوح في الكيسة ؟ وهل تضع الكيسة في مكان مغلق او لا يصله تهوية ؟

mohamed jafer
01-11-2014, 13:56
كم عدد المراوح في الكيسة ؟ وهل تضع الكيسة في مكان مغلق او لا يصله تهوية ؟

3 مرواح اثنان امامية وواحدة خلفية وتقريبا يصل هواء الى الكيسة بس قليل

roby2010
01-11-2014, 13:59
3 مرواح اثنان امامية وواحدة خلفية وتقريبا يصل هواء الى الكيسة بس قليل

حاول ان تقوم بشراء مروحتين بقياس 12 سم في الباب ووضع الكيسة في مكان يصله تهوية جيدة
فمثلاً ان كنت تضعه تحت مكتب فقم بوضعه فوقه حتى يصل اليه تهوية وستقل الحرارة معك ان شاء الله بمقدار جيد

حماده55
01-11-2014, 15:27
الكارت نظام تبريده ليس الأفضل على الاطلاق لو اشتريت أحد الاصدارين الأخرين لكان افضل مثل أوميجا أو اكستريم لان نظام تبريدهما افضل وعموما أعمل زي ما الاستاذ roby قالك وسوف تنخفض درجه الحرارة قليلا الى الحد المعقول.

Mohamed Storm
01-11-2014, 20:07
اولاً الكرت تهويته سيئه موضوع الحراره هذا غلط جداً خصوصاً على كارت من انفيديا
انفيديا لا تعمل مع الحراره العاليه لو AMD كان ممكن تشتغل عليه لو الحراره 90 مش هايقول لاء لكن الحراره ديه مع الكرات ده بالاخص عاليه
و السبب حاجتين سوء تهويه من عندك و سوء النسخه الي حضرتك اشترتها من الكارت
نسخه الكرات لا حل لها الان
حاول تضع الكيسه في مكان جيد و لا تزنقها في الحيطه او المكتب و سيب مجال للتهويه و حاول تشتري
مراوح و اهم حاجا ركب مراوح سقف الكيسه لان ديه الي هاتسحب كل الهواء السخن من الكيسه
ديه اسرع طريقه لتقليل درجه الجراره سحب الهواء الساخن من الكيسه و ايضاً مروحه جانبيه لتدخل هواء بارد اضافي للكيسه
كده تشتري 2 طرد هواء و اخرى سحب و ان شاء الله درجه الحراه تنخفض شويه على الاقل تنزل الى 60 وقت الضغط

mohamed jafer
02-11-2014, 15:24
اولاً الكرت تهويته سيئه موضوع الحراره هذا غلط جداً خصوصاً على كارت من انفيديا
انفيديا لا تعمل مع الحراره العاليه لو AMD كان ممكن تشتغل عليه لو الحراره 90 مش هايقول لاء لكن الحراره ديه مع الكرات ده بالاخص عاليه
و السبب حاجتين سوء تهويه من عندك و سوء النسخه الي حضرتك اشترتها من الكارت
نسخه الكرات لا حل لها الان
حاول تضع الكيسه في مكان جيد و لا تزنقها في الحيطه او المكتب و سيب مجال للتهويه و حاول تشتري
مراوح و اهم حاجا ركب مراوح سقف الكيسه لان ديه الي هاتسحب كل الهواء السخن من الكيسه
ديه اسرع طريقه لتقليل درجه الجراره سحب الهواء الساخن من الكيسه و ايضاً مروحه جانبيه لتدخل هواء بارد اضافي للكيسه
كده تشتري 2 طرد هواء و اخرى سحب و ان شاء الله درجه الحراه تنخفض شويه على الاقل تنزل الى 60 وقت الضغط

تم التعديل على سرعة المراوح من خلال برنامج MSI Afterburner وجعلها تعمل بنسبه 65% واصبحت
الحرارة اثناء الضغط تقريبا 74 درجة لكن هل سرعة المراوح 65% تأثر على عمر البطاقة ؟؟

Mohamed Storm
02-11-2014, 16:59
تم التعديل على سرعة المراوح من خلال برنامج MSI Afterburner وجعلها تعمل بنسبه 65% واصبحت
الحرارة اثناء الضغط تقريبا 74 درجة لكن هل سرعة المراوح 65% تأثر على عمر البطاقة ؟؟

حضرتك لازم في اقرب وقت تشتري مراوح للكيسه بتاعتك لان المنظر ده مينفعش و غلط على الكارت
الحراره عاليه جداً على الكارت ده الكرات ده وقت الضغط المفروض درجه الحراره لا تعلو عن 60 في الاصل
انا عندي 290X و بيوصل 76 بعد 3 ساعات ضغط عليه ده الي المفروض كارت طبيعته كده
لكن الكارت الي معاك المفروض يبقى نص ده الحراره مرتفعه كتير و ده هايأثر على عمر الكارت بتاعك
ركب مراوح في سقف الكيسه بتاعك علشان طرد الهواء الساخن مروحه واحده 120 خلفيه لن تطرد هواء كافي من الكيسه

TIMO1
02-11-2014, 17:17
لو امكن ممكن تقولى هو حضرتك ليه مش مركب الباب الجانبى من اللينك الموضوع لديك الامكانيه لوضع مروحه 20سم ان لم يكن مرفق معها مروحه فى الباب الجانبى ستساعدك كثيرا على تقليل درجه الحراره
وبالنسبه لانك عدلت سرعه المروحه 65% فهو مقبول جدا ولا تؤثر على العمر الافتراضى فى شىء طالما انك تستخدم تلك السرعه فى وقت اللعب او التحميل على الكرت المهم ان تترك السرعه العاديه فى وضع الخمول .

ASSEMBLY
04-11-2014, 00:05
بالنسبة لهذه المعمارية الجديدة هذه الحرارة عاليه بالفعل افعل كما نصح الاخوة بتركيب مراوح لطرد الهواء الساخن والافضل يكون اتنين واحده طرد وواحده شفط لتضمن عملية تبديل جيد للهواء وان لم تفلح بعد ذلك ساقول لك على طريقة فعالة ولكن بعد تجربة ما قاله لك الاخوة