المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نقطه لبنى فى الشاشه الجديده S24c750p

trekam
01-11-2014, 22:49
ازيكم ياشباب
من يومين كده اشتريت الشاشه دى S24c750p من كمبيوتر شوب
المهم كان فيها نقطه صفراء فوق من على اليمين
روحت المحل تانى عشان ارجعها قالى لازم اوديها للوكيل عشان يقولى ان ده عيب صناعه وبعدين اغيرهالك
المهم عملنا حوارات ومشاكل ان الشاشه لسه مكملتش يومين وراح مكلم المدير بتاعه وغيرها والحمد لله اخت وحده مكانها :D
وجربتها وزى الفل نيجى للمشكله بقى روحت البيت وشغلت الشاشه لقيت فيها نقطه تميل للون اللبنى الفاتح شويه :ah34: ومبتبنش غير فى اللون الاسود وبس الاسود الحالك اوى
والصراحه انا زهقت من الحوارات بتاعتهم انه يوديها للوكيل وتاخدلها 10-15 يوم وكده واسمهم بيتعاملو بفاتوره ضريبيه ونيله مفرقوش حاجه عن المحلات التانيه
السؤال بقى لاهل الخبره والناس التقنيه (النقطه دى ممكن تكبر او تزيد يعنى يطلعلى مثلا جمبيها اخوات وتكتر فى الشاشه ولا ايه)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أفيدونى افادكم الله.........

trekam
02-11-2014, 09:56
هل من مساعد ياشباب......................

whiteknights
02-11-2014, 15:04
ازيكم ياشباب
من يومين كده اشتريت الشاشه دى S24c750p من كمبيوتر شوب
المهم كان فيها نقطه صفراء فوق من على اليمين
روحت المحل تانى عشان ارجعها قالى لازم اوديها للوكيل عشان يقولى ان ده عيب صناعه وبعدين اغيرهالك
المهم عملنا حوارات ومشاكل ان الشاشه لسه مكملتش يومين وراح مكلم المدير بتاعه وغيرها والحمد لله اخت وحده مكانها :D
وجربتها وزى الفل نيجى للمشكله بقى روحت البيت وشغلت الشاشه لقيت فيها نقطه تميل للون اللبنى الفاتح شويه :ah34: ومبتبنش غير فى اللون الاسود وبس الاسود الحالك اوى
والصراحه انا زهقت من الحوارات بتاعتهم انه يوديها للوكيل وتاخدلها 10-15 يوم وكده واسمهم بيتعاملو بفاتوره ضريبيه ونيله مفرقوش حاجه عن المحلات التانيه
السؤال بقى لاهل الخبره والناس التقنيه (النقطه دى ممكن تكبر او تزيد يعنى يطلعلى مثلا جمبيها اخوات وتكتر فى الشاشه ولا ايه)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
أفيدونى افادكم الله.........

هو مش المفروض ان فى الضمان بيكون اكثر من 5 نقاط الشاشة تستبدل...اقل من كده لا تستبدل؟...النقاط دى شىء شائع فى الشاشات و هى ال Dead Pixels لما بتكون نقطة سوداء تماما ...اما ال Stuck pixels ممكن تكون نقطة لها عديد من الألوان مثل الأزرق او الأبيض او اللبنى زى اللى عندك ...و ال Stuck pixel دى ليها حلول و تقدر تتخلص منها بأستعمال برامج معينة او فيديو معين ...اما ال Dead pixel مش بتروح

trekam
02-11-2014, 15:06
تمام بس الصراحه لما رحت لكمبيوتر شوب قالى ده عيب وهنغيرهالك مقاليش خمسه او اقل بس مشكلته انه كان عايز ياخد التاكيد من الوكيل الاول
المهم دلوقتى هل النقطه دى ممكن تكبر او تنتشر مع الوقت

whiteknights
02-11-2014, 15:13
تمام بس الصراحه لما رحت لكمبيوتر شوب قالى ده عيب وهنغيرهالك مقاليش خمسه او اقل بس مشكلته انه كان عايز ياخد التاكيد من الوكيل الاول
المهم دلوقتى هل النقطه دى ممكن تكبر او تنتشر مع الوقت

اعتقد هتلاقى مكتوب فى ورقة الضمان اللى عندك بند خاص بالنقط ده ..عموما حمل الفيديو ده من اليوتيوب :
https://www.youtube.com/watch?v=ePJQewAdszM
شغله ب ال VLC و كبر الشاشة و سيبه شغال و خليه يتعاد كذا مرة ..لمدة حوالى نص ساعة او ساعة و شوف هتروح ولا لأ.
ممكن مع الوقت تظهر فى اماكن تانية بس بيكون ليها حل..اما ال Dead pixel مش هتظهر طالما الشاشة متعرضتش لخبطة ولا لسائل تنظيف مثل الكحول.

trekam
02-11-2014, 15:16
مفيش ورقة ضمان انا بروحله بس بفاتورة الشراء لانها فاتوره ضريبيه فبتكفى عن الضمان
يعنى ممكن الاقيها انتشرت زى الفيرس ولا ايه
الفيديو ده انا شغلته الصبح بس بالميديا كودك اللى هو 321 ولسه لما اروح هشوف ايه اللى حصل

arrow92
02-11-2014, 15:18
اعتقد هتلاقى مكتوب فى ورقة الضمان اللى عندك بند خاص بالنقط ده ..عموما حمل الفيديو ده من اليوتيوب :
https://www.youtube.com/watch?v=ePJQewAdszM
شغله ب ال VLC و كبر الشاشة و سيبه شغال و خليه يتعاد كذا مرة ..لمدة حوالى نص ساعة او ساعة و شوف هتروح ولا لأ.
ممكن مع الوقت تظهر فى اماكن تانية بس بيكون ليها حل..اما ال Dead pixel مش هتظهر طالما الشاشة متعرضتش لخبطة ولا لسائل تنظيف مثل الكحول.

+ انا الشاشه عندى وممتازه بس مشهور باليد بيكسل

فانت بعد الاختبار ده
وديها المحل

+ حمل الفيديو
ده على فلاشه ورح المحل ووريهم بنفسك

وقبل ما تاخد الشاشه لو غيروها ليك تجربها

اظن انهم هيرجعوها .... بما انهم رجعوها اول مره يبقا هيرجعوها تانى

trekam
02-11-2014, 15:27

+ انا الشاشه عندى وممتازه بس مشهور باليد بيكسل

فانت بعد الاختبار ده
وديها المحل

+ حمل الفيديو
ده على فلاشه ورح المحل ووريهم بنفسك

وقبل ما تاخد الشاشه لو غيروها ليك تجربها

اظن انهم هيرجعوها .... بما انهم رجعوها اول مره يبقا هيرجعوها تانى
يعنى تقصد ان ده عيب فى الشاشه اللى من النوع ده
انهى اختبار اللى تقصده اللى اخده على الفلاشه؟
انا بس اللى عايز اتاكد منه ان النقطه دى اللى هى ال للبنى ممكن تنتشر بعد كده او تكبر ولا لا
انا لما روحت عشان اغيرها عملت مشكله لانه كان عايز يوديها للوكيل الاول تقعد 10-15 يوم وبعد كده يرد عليا
فانا بقول لو هى مش مستهله خلاص مش مشكله عموما انها غير مؤثره خالص

arrow92
02-11-2014, 15:32
يعنى تقصد ان ده عيب فى الشاشه اللى من النوع ده
انهى اختبار اللى تقصده اللى اخده على الفلاشه؟
انا بس اللى عايز اتاكد منه ان النقطه دى اللى هى ال للبنى ممكن تنتشر بعد كده او تكبر ولا لا
انا لما روحت عشان اغيرها عملت مشكله لانه كان عايز يوديها للوكيل الاول تقعد 10-15 يوم وبعد كده يرد عليا
فانا بقول لو هى مش مستهله خلاص مش مشكله عموما انها غير مؤثره خالص

لا طبعا مؤثره وده حقك ترجعها
انا بالنسبه ليا الشاشه جبتها مكنش فيها مشاكل
بس ليا صديقين اشتروا نفس الشاشه
وقابلوا المشكله بس حظهم انهم كانوا فاهمين فى الشاشات فجربوا الديد بيكسل قبل ما ياخدوها من المحل

فانت حمل الفيديو بيتاع
whiteknights (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11307686)

وشغله
لمده ساعه

علشان تتاكد من ان النقطه ظاهره اوى

وبعدها روح المحل
وانت معاك الفيديو ده على الفلاشه
علشان توريله المشكله بنفسك

حتى لو قالك هتقعد من 15 ل10 ايام قوله انا ليا حق ارجع المنتج خلال فتره 14 يوم من تاريخ الشراء
ده حقك
وطلع ليه الفاتوره وقوله وديها انت الوكيل وادينى الفلوس او شاشه تانيه

ده حقك ومش تسكت
وتقول نقطه واحده مش مشكله
افرض كبرت بعد فتره هتعمل ايه
افرض الشاشه باظت خالص هتسكت يعنى

روح المحل ومش تمشى الا لمه يرجعها ومش توافق خالص على انك توديها الوكيل
لو وديتها الوكيل
هيرجعها تانى ليك
ويقولك الوكيل بيقول لازم اكتر من 5 نقط علشان ترجع

وبالتوفيق ان شاء الله وترجعها

trekam
02-11-2014, 15:53
لا طبعا مؤثره وده حقك ترجعها
انا بالنسبه ليا الشاشه جبتها مكنش فيها مشاكل
بس ليا صديقين اشتروا نفس الشاشه
وقابلوا المشكله بس حظهم انهم كانوا فاهمين فى الشاشات فجربوا الديد بيكسل قبل ما ياخدوها من المحل

فانت حمل الفيديو بيتاع
whiteknights (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11307686)

وشغله
لمده ساعه

علشان تتاكد من ان النقطه ظاهره اوى

وبعدها روح المحل
وانت معاك الفيديو ده على الفلاشه
علشان توريله المشكله بنفسك

حتى لو قالك هتقعد من 15 ل10 ايام قوله انا ليا حق ارجع المنتج خلال فتره 14 يوم من تاريخ الشراء
ده حقك
وطلع ليه الفاتوره وقوله وديها انت الوكيل وادينى الفلوس او شاشه تانيه

ده حقك ومش تسكت
وتقول نقطه واحده مش مشكله
افرض كبرت بعد فتره هتعمل ايه
افرض الشاشه باظت خالص هتسكت يعنى

روح المحل ومش تمشى الا لمه يرجعها ومش توافق خالص على انك توديها الوكيل
لو وديتها الوكيل
هيرجعها تانى ليك
ويقولك الوكيل بيقول لازم اكتر من 5 نقط علشان ترجع

وبالتوفيق ان شاء الله وترجعها
متشكر جدا لحضرتك على المساعده والشرح الوافى وكمان الاستاذ whiteknights (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11307686) متشكر جدا ليكم والله على المساعد
هو الفيديو ده بيصلح النقطه دى ولا بيظهرها اكتر ؟

arrow92
02-11-2014, 15:54
متشكر جدا لحضرتك على المساعده والشرح الوافى وكمان الاستاذ whiteknights (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11307686) متشكر جدا ليكم والله على المساعد
هو الفيديو ده بيصلح النقطه دى ولا بيظهرها اكتر ؟

بيظهرها اكتر

بيجيب الوان كتير بدقه عاليه

يعنى الاحمر تلاقيه احمر اوى اوى

والاخضر الخ الخ

فاى ديد بيسكل هيبان

trekam
02-11-2014, 16:03
كده تمام جدا
الصبح قبل ماانزل شغلت الفيديو ده وسيبته ونزلت لو روحت ولاقيتها اختفت كده تبى المشكله اتحلت ولا ترجع تانى
اعذرونى على كثره الاسئله... ده اخر سؤال

arrow92
02-11-2014, 16:04
كده تمام جدا
الصبح قبل ماانزل شغلت الفيديو ده وسيبته ونزلت لو روحت ولاقيتها اختفت كده تبى المشكله اتحلت ولا ترجع تانى

الديد بيسكل مش بيختفى
اما بيزيد
او لا

لكن مش بيختفى

TIMO1
02-11-2014, 17:10
على العموم الاستوك بيكسل هو بيكسل معلق وفى بعض الاحيان قد يتم اصلاحه ببعض البرامج للتنشيط الوان الشاشه مثل ud pixel او الى طريقه يدويه وهى خطره احيانا عن طريق قطعه قماش ومسح المكان الذى يوجد بيه المنطقه التى بها الاستوك عده مرات لتحفيز الشاشه على عمله
ومع ذلك قد لا تفلح هذه الاصلاحات وفى حاله حضرتك لو كان اتشال فقد يكون تحتاج فقط الى فتره تشغيل اكبر حتى تنشط البيكسل فى هذه المنطقه
وللعلم الديد او الاستوك بيكسل لا يكبر اى انه سيظل على نفس الحجم فهو خليه فى الشاشه يوجد بها عطل وقد يحدث ان تجد منطقه اخرى بها غيره ولكن حجمه لايزيد

whiteknights
02-11-2014, 17:59
كده تمام جدا

برنامج DPT او dead pixel tester حمله حجمه صغير..و خده معاك على فلاشة , ده بيجبلك الخلفيات على كل الألوان عشان يظهر النقطة اكتر ,يعنى لو النقطة بتظهر على اللون الأسود تقوم تختار الخلفية السوداء من البرنامج عشان تشوفه..
اما الفيديو فا ده بيعالج النقطة دى ...يعنى لو سبت الفيديو شغال لفترة هيكون فيه احتمال انه يشيلها , و هناك فيديوهات زيه هتجدها على اليوتيوب بتعالج النقطة بطرق مختلفة بس الموضوع ساعات بيحتاج شوية صبر.

ASSEMBLY
07-11-2014, 02:38
اخى الكريم الافضل تغيير الشاشة لانك دافع فيها فلوس ومش لاقى فلوسها فى الارض يبقى تاخد الشاشة وتغيرها من المكان اللى اشتريت منه ومتتنازلش عن كدا لانهم مش هيخسروا شئ هيغيروها هما كمان من المستورد اللى بيتعاملوا معاه