المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هو الخط الأحمر لدرجة حرارة i5-3470 الذى يؤثر على الأداء و يسبب throttling

whiteknights
06-11-2014, 21:07
انا فى حيرة ...ناس يقولو لى ان اى درجة حرارة تحت ال 75 لمعالج انتل تعتبر مقبولة ...و ناس تانية يقولو ان طالما البروسيسور بتاعك تعدى ال 65 درجة يبقى هيؤثر على الأداء فى الألعاب لأنه هيبدأ فى تقليل التردد بتاعه ... انا دلوقتى عايز اعرف الجواب السليم ارجوكم ..هل فعلا اذا تعدى البروسيسور درجة ال 70 بيبدأ فى تقليل التردد بتاعه؟ ام ان حتى درجة ال 75 بيكون تمام و مفيش اى مشاكل ...ارجو الأفادة من الخبراء..

ملحوظة : انا مش طالب نصيحة تبريد اضافى او اضافة مراوح اضافية للكيسة ..انا فقط طالب اعرف ما هى اقصى درجة يصل لها البروسيسور بتاعى بدون اى تأثيير على الأداء ..

kingtifass
06-11-2014, 22:46
كلام الناس خاطئ فى حال وصول المعالج الى 65 درجة فسوف يقل تردده
فى الضغط بالتطبيقات أو الالعاب القوية مادام تجت فى حدود السبعين فالامر فى المدى الطبيعى .. مه الاهتمام بتهوية الكيسة بالطبع

whiteknights
07-11-2014, 21:24
كلام الناس خاطئ فى حال وصول المعالج الى 65 درجة فسوف يقل تردده
فى الضغط بالتطبيقات أو الالعاب القوية مادام تجت فى حدود السبعين فالامر فى المدى الطبيعى .. مه الاهتمام بتهوية الكيسة بالطبع

شكرا لك..طيب متى يبدأ فى تقليل تردده و بالتالى التأثير على الأداء سلبا؟ هل بعد درجة حرارة السبعين يبدأ فى تقليل التردد ؟ اما بعد ال 75 مثلا؟ ..اللعبة الوحيدة اللى كانت بتتعدى ال 70 درجة معاى هى واتش دوجز

titou25
08-11-2014, 01:27
https://www.youtube.com/watch?v=QlhkhU4G3Qw

kingtifass
09-11-2014, 01:12
شكرا لك..طيب متى يبدأ فى تقليل تردده و بالتالى التأثير على الأداء سلبا؟ هل بعد درجة حرارة السبعين يبدأ فى تقليل التردد ؟ اما بعد ال 75 مثلا؟ ..اللعبة الوحيدة اللى كانت بتتعدى ال 70 درجة معاى هى واتش دوجز

أقصى حرارة للمعالج حوالى 100 درجة مئوية وعند الوصول اليها فاان المعالج يقوم بخفض تردده حتى يقل حرارته كوسيلة دفاعية لك حتى لا يعطب المعالج وهو ما يسمى Throttling
فالوضع الذى لديك مع حرارة 70 درجة مع الالعاب فالوضع طبيعى ولن يقل تردد المعالج مع ذلك الوضع