المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده في درجه حرارة البروسيسوربعد الاعتماد علي كارت الشاشه المدمج

zico7m
21-11-2014, 13:14
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كان عندي كارت شاشه MSI 560 Ti ولكني مش مهتم بالالعاب ولذلك قررت بيع الكارت والاكتفاء بالكارت المدمج مع البروسيسوروكانت فكرة سيئه جدا
المعالج I7 3770
Z77MB GIGABYTE
المشتت الافتراضي مع البروسيسور
لاحظت ان الجهاز بيتجمد وكل شيء بيوقف حتي الماوس مش ببيتحرك بدون الشاشه الزرقا ولا بد من فصل الكهرباء واعاده التشغيل
نزلت برنامج مراقبه الحرارة لاقيت اني لما افتح متصفح النت opera or chrome الحرارة بتعدي 70 ولو مشغل فيديو ممكن توصل 90
المهم ان الميزانيه مش سامحه فانا عاوز اقل حل فعال مش مؤقت
يعني اغير المعجون الحراري فقط ولا المشتت ولا اجيب كارت شاشه
يا ريت مع الحل ذكر نوع وموديل وسعر بحيث يبقي باقل سعر ممكن بس يبقي الحل مضمون واكيد
لو الحل متتضمن كرت شاشه فانا عندي شاشه FHD 23 شغال عليها فيديوهات تعلميه HD -FHD بس المشكله اني غالبا بخلي سرعه التشغيل اكبر من 100% يعني تحميل زياده علي الكارت يعني يا ريت اللي يقترح كارت ياخد معاه النقطه دي
وماليش انا خالص في الالعاب

Mr.Evil
21-11-2014, 21:17
السلام عليكم يا أخى , أنصحك بعمل بفحص للجهاز الخاص بك بواسطه برنامج فيروسات مثل الــ avast أو ESET نسخه الــ Internet security , لان غالبا يوجد عندك فيرس يزيد من إستهلاك المعالج و من ثم تزداد درجه الحراره الخاصه به , لانه حتى إستخدام المعالج الرسومى مع الالعاب , فلن ترتفع درجه حرارته إلى 90 ( حتى لو كنت تستخدم المشتت الافتراضى ) , و هذه المشكله حدثت معى منذ شهر تقريبا , و أعتقدت أن المشكله قد تكون من الهاردوير , و لكن بعد بحث مطول أكتشفت أن السبب هو فيرس .

TIMO1
21-11-2014, 21:23
ياريت حضرتك ممكن تبص لما بتفتح المتصفحات او عند تشغيل الفديو شغل ال TASK MANGERوانظر ماهو الاستخدام cpu usage لترى ما التطبيقات التى تجعل المعالج يسخن لان سبب الحراره يكون نتيجه انه يوجد تطبيق كما قال لك الاخ MR EViL قد يكون هناك فيروس يجعل التطبيقات تعمل على تحفيز المعالج لتصل نسبه الاتخدام الى 80 واحيانا 100 ومع العلم ان العمليات التى تقوم بها فى الطبيعى تشغيل متصفح ومشغل الافلام لا يستغل سوى فى ابعد الحدود 20% 15-10% فى شكل تصاعدى وتنازلى .