المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج رأيكم بعد نزول شاشات IPS جديدة

whiteknights
27-11-2014, 10:32
السلام عليكم ... كنت منتظر بقالى فترة طويلة نزول شاشات IPS و اخيرا نزلت , بس دلوقتى الشاشة ال IPS اللى نزلت ب 1600 جنيه و مفهاش DVI و هى :
Asus VN248H 23.8 Inch 5ms IPS LED Monitor (https://www.********.com/en/product/asus-vn248h-24-inch-ips-led-monitor-maximum-hardware)

فى حين انى كنت حاطط عينى على شاشة PLS مفهاش DVI ايضا و لكن ب 1500 جنيه و هى :
Samsung LS24D590PL 23.6 Inch PLS LED Monitor (https://www.********.com/en/product/samsung-ls24d590pl-23-6-inch-pls-led-monitor-high-end)

فى رأيكم اختار انهى واحدة (انا جربت الأسوس IPS و عيوبها كانت تسريب اضائة طفيف على الحواف و ظهور ديدبيكسل بعد فترة) ؟ ولا استنى شوية كمان يمكن شاشة بسعر مناسب تنزل و يكون فيها DVI ؟

TIMO1
28-11-2014, 00:10
المشكله ان فعلان انا جربت الاسوس ولاقيت تسريب اضائه واضح وايضا يكون الاسود فى الاسوس ips ليس اسود داكن الذى تتمناه ويوجد ايضا احيانا التسريب فى الصوره لون مخالف بتنجانى غامق فى الغالب + وبجانب ذلك نسبه حدوث الديد بيكسل فى الاسوس بتكون كبيره حتى ان لم يكن بها من الاساس ديد بيكسل .
اما بالنسبه للسامسونج فمن افضل ما يمزيها هو ان عدم وجود تسريب اضائه نهائى وان وجود بيكون غير ملحوظ وزمن الاستجابه اكتر من ممتاز وتمت تجربه ذلك فعليا بالنسبه اكتر من ممتاز فى الالعاب
بالنسبه للون الاسود هو جيد جدا ولكن يوجد عيب بسيط هو ماسمى glowing اى انه عند رؤيتك للشاشه من الزوايا تشعر بان اللون الاسود كانه بيضىء ويظهر جد ا فى الخلفيات السوداء التامه عند النظر من الاطراف او من الاسفل والاعلى اما عند النظر مباشر لايظهر وهو نسبى فقد يكون لشخص غير متدايق من ذلك الموضوع والى الان لم ارى احد اشترى الشاشه وقام ببيعها وهذا يدل على انه يمكن التعايش مع ذلك +وبالنسبه للديد بيكسل فى الاونه الاخيره فعلان اكتر من موديل للسامسونج ابتداء من C750 ون تفتح شاشه وتكون بها ديد بيكسل كثير للغايه وهذا غريب من سامسونج ولكن صعب حدوث او ازدياد البيكسل بعد الشراء ان لم يكن بها من البدايه وبجانب يوجد عدد من المحلات لا تمانع من تجربه الشاشه لتاكد من خلوها من الديد بيكسل .
الخلاصه الاسوسIPS شاشه جيده ولكن تعانى بنسبه كبيره من تسرب اضائه على عكس السامسونج PLS
عمق الوان الاسوس اقوى من السامسونج .
pls بانل جيد بالنسبه لرخص سعره مقارنه مع ips الرخيص فى الفئه السعريه 1500 هو مبلغ بسيط بالنسبه ips فهو يتفوق عليه فى زمن الاستجابه 5مللى وتنافس الشاشات الكبرى مثل AH -ips (الكلام هنا على الشاشات المتوفره لدينا فى مصر )
اللون الاسود فى pls افضل ولكن كما ذكرت يعانى من التوهج عن الرؤيه اليه من الاطراف وهو ادكن من اللون الاسود فى الاسوس
الديد بيكسل معرض ان تعانى منه فى كلا الشاشتين ولكن نسبه وجوده فى الاسوس اكبر كما يوجد من المحلات يجرب لك السامسونج قبل الشراء
اما موضوع DVI-HDMI فلا اعلم ما الفارق لديك الاثنين نفس القدره على العرض فلا يوجد ميزه يقدمها DVI اكبر سوى انه قد يكون ارخص فى السعر فقط:)

whiteknights
28-11-2014, 01:01
شكرا لك على الأفادة الأكثر من كافية .. و بالفعل انا عقدتى من ال IPS هو انه شائع فيه ظهور الديدبيكسل بشكل اكثر ..و لكن بالنسبة لتسريب الأضاءة كنت اقصد بيها IPS Glow ايضا..فا شاشتى ال Asus IPS الحالية مفهاش ما يسمى بال back light bleed هى فقط فيها glow على الحواف و هو مايل للون البرتقالى قليلا و ملحوظ على الخلفية السوداء و لكنه غير مزعج ..
اما بخصوص ال HDMI و ال DVI فلا فارق لدى و لكن المشكلة انى هكون متضطر شراء كابل HDMI جديد , فى حين انى عند كابل DVI جاهز ..
بس هو مش ال 5 ميلى زمن استجابة ده فى الشاشتين؟ ..

الحقيقة الاختيار بين الشاشتين فعلا محير و لكن الخلاصة .. ميزات شرائى ل samsung PLS : سعر ارخص من الأسوس + احتمالية اقل لظهور الديدبيكسل
عيوبها : القاعدة بتاعتها اللى هى اللى ستاند لو تلاحظ هتلاقيها مخليه الشاشة عالية نوعا ما و متقدرش انك تخفض الشاشة لتحت

ميزات الأسوس : عارفها و متعود عليها و اللى تعرفه احسن من اللى متعرفوش :D + احتمالية ان يأتى معها كابل Hdmi الى DVI و دى هتكون حاجة كويسة
عيوبها : جابتلى عقدة بسبب الديدبيكسل ..لكن بصراحة بخلاف هذا العيب اعتقد انها كاملة من جميع النواحى .

فا مش عارف :D

TIMO1
28-11-2014, 02:26
الى انت تقصده ده مش جولوينج ده لايت بليد وبيبقى مايل للون مغاير الى الجلو الى فى السامسونج الى انا شفته لما بتبص من الاطراف او من فوق ومن تحت فى اللون الاسود بتحس كانه منور او مفتح من الزوايا فقط فقط يعنى لو انت مباشر قدام الشاشه لا يوجد شىء انما مش الشكل البشع بتاع الاسوس لانى كنت امتلك الاسنس ips وبفضل الله رجعتها تانى يوم للوكيل لان كان المنظر كده من قدام مباشر نص الشاشه منور بشكل يدايق والنص التانى لونه بتنجانى شىء مستحملتوش وزمن استجابه بطىء
اما بالنسبه لزمن الاستجابه فهو افضل فى الشاشه pls حتى وان كان الشاشتين 5 مللى الا انه يوجد افضليه للبانل pls على ips فى الجوستينج
وموضوع القاعده انت تقصد ال s24C750 هى الى قاعدتها طويله انما الD390+590 الاتنين طولهم معقول جدا بس ال390 من اقل حركه بتهتز مش ثابته زى 590 .
وموضوع الديد بيكسل زى ما قلتلك فى محلات كتيره بتجرب الشاشه السامسونج وهاقلك عليهم على الخاص .

whiteknights
28-11-2014, 10:00
هو فعلا فى ال Asus اللون البتنجانى ده بيكون ملحوظ على الأسود حتى لو قاعد قدام الشاشة, بس هى بتبقى حظوظ اعتقد ..ممكن شاشة اسوس تكون مليانة من اللون ده كتير و شاشة اخرى تكون اقل ..فى حالتى انا اتعودت على الموضوع ده و مبقتش اخد بالى منه لو انا بشوف فيلم او لعبة .. عموما انا تقريبا قربت استقر على ال PLS و ان شاء الله بعد الشراء هحاول اعمل ليها مراجعة هنا ...الف شكر ليك