المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دليل علي استغلال شركات الهاردوير وجشعهم ( النخيلي )

adshii
10-12-2014, 17:30
من كام يوم دخل كرت الجيجا بايت 970 للشركات وقامت شركه ماكسيمام ببيعه بسعر المنتدي 3350 وقامت شركه النخيلي بعرضه ب 3700 ولما لاقت فرق السعر بقي 400 جنيه بين الشركه المنافسه نزلت السعر لمده ليله واحده ب 3350 وكتبت تاني يوم ان الكرت خلص ونزلت. شحنه جديده بسعر 3700 ولما بتناقش مع صفحتهم علي الفيس بوك راح عملي بان من الصفحه طبعا الشركه استخسرت تبيعه بسعر المنتدي واستخسرت في المستهلك 400 جنيه والي متي سيستمر جشع التجار حسبي اللله ونعمي الوكيل
https://www.foxpic.com/V0U0SxJs.pnghttps://www.foxpic.com/VXS9eMPk.png

mawedahmed
10-12-2014, 17:32
ده غير كمان ان الكارت المفروض يبقي 2700 او 2800 جنيه بس ومش 3350 اصلا حسبي الله ونعم الوكيل فيهم والله

adshii
10-12-2014, 17:45
وده كان ردهم عليا عملولي بان من الصفحه ولا اقدر اكتب ولا انطق معاهم بعد كده نخبط راسنا في الحيطه منهم الله الواحد قاعد مستني الكرت من 3 شهور وبايع الكرت الي كان معايا وبقالي 3 شهور في عرض الجنيه وفي الاخر تلاقي الشركات بتفكر كده بتدوس علي العميل عشان خاطر المكسب

وده ردهم عليا = بان

corontal
10-12-2014, 18:01
ولا تزعل نفسك
مستنى اية من شوية لصوص بيسرقوا الناس عينى عينك ولا فى حد بيحاسب حد وعوضنا على اللة فى البلد كلها

TIMO1
10-12-2014, 18:15
ده غير كمان ان الكارت المفروض يبقي 2700 او 2800 جنيه بس ومش 3350 اصلا حسبي الله ونعم الوكيل فيهم والله
هو مين الى قالك كده هو مش الكرت انت هاتجيبوا بتمنوا زى من بره اكيد مش فى شحن وفى ضريبه بتضاف على تمن الكرت الاصلى الى هو تمنه اصلان 370دولار وضيف عليهم جمرك 10% من قيمه السلعه يعنى الكرت هايبقى واقف بجمركه فقط 400 دولار والجنيه ب7.30 يعنى 2920 جنيه من غير مصاريف الشحن يبقى ازاى انت عايزوا ب2800 ولا 2700 ؟ ده كمان بدون مصاريف الشحن ممكن تسال شركه زى ادفعلى او وصلى على الكرت وسعره بره وهاتشوف هايقلك بكام وفى النهايه الكرت بضمان دولى كمان مش ضمان محلى .
واسف على تدخلى لصاحب الموضوع بس هو انا عايز اقلك على الخلاصه طالما فى ناس بتشترى ميعملوش كده ليه وهو سلعه ترفيهيه بس فى ناس عندها استعداد تشترى ويقلك المهم انه يكون مبسوط يعنى لو فى اى حد معترض على السلعه كله يقاطع انما طالما فى غيرك موافق وبيشترى يعنى هو صاحب المحل لما الكرت يقعد فى وشوا علشان هو مغالى فى السعر ومش هو وبس وكل المحلات التانيه اكيد هايعرفوا ان المشترى او المستهلك المصرى بقى واعى وعارف وهايضغط عليهم انما للاسف وسامحونى فى التعبيرفى ناس معندهاش اراده تيجى على نفسها وتستحمل متلعبشى فمعلشى ده حاجه ترفيهيه وهما لاقوا فى اقبال مايزودشى ليه علينا ؟ ومش هايفرق معاه لما يعملوك بلوك او يعملى بلوك طالما فى غيرنا بييشجعوا على الجشع وبيتنازل وبيدفع
انت بتتكلم فى كده وبس وتعالى بص بقى كمان ساعه لما مشكله تحصل وفيها تخصيم يجذرك فى تمنها والى عندك اعملوا .

M I D O 10
10-12-2014, 21:34
انا هقول علي تجربة فعلية معا شركة النخيلي ..
الاول كلمتهم علي الفيس في الرسائل للبيدج طبعا وردو عليا وفضلت 10 ايام بكلمهم كل يوم وبسال وبستفسر وردهم بيكون في منتهي الذوق و الاحترام بصراحة وكانو بيكلموني بمصداقية جداا لاني كنت براجع علي كل كلامهم علي النت وبلاقية صح بس اخر يوم بكلمهم واحد رد عليا باسلوب مش كويس خالص زي ميكون بيقلي متتكلمش هنا تاني بقي ولو عاوز حاجة اتصل ودة بيدل ان في عندهم ناس محترمة وناس ........ وبالنسبة لسعر الكارت هوة موجود علي ايجي برايس في كل المحلات ب 3700 للاسف ... لو اي حد عندة تجربة عن افضل شركة للشرارء ياريت يتفضل يقول اسمها اية عشان ناوي انزل قريب ان شاء الله

adshii
11-12-2014, 02:01
الاول كلمتهم علي الفيس في الرسائل للبيدج طبعا وردو عليا وفضلت 10 ايام بكلمهم كل يوم وبسال وبستفسر وردهم بيكون في منتهي الذوق و الاحترام بصراحة وكانو بيكلموني بمصداقية جداا لاني كنت براجع علي كل كلامهم علي النت وبلاقية صح بس اخر يوم بكلمهم واحد رد عليا باسلوب مش كويس خالص زي ميكون بيقلي متتكلمش هنا تاني بقي ولو عاوز حاجة اتصل ودة بيدل ان في عندهم ناس محترمة وناس ........ وبالنسبة لسعر الكارت هوة موجود علي ايجي برايس في كل المحلات ب 3700 للاسف ... لو اي حد عندة تجربة عن افضل شركة للشرارء ياريت يتفضل يقول اسمها اية عشان ناوي انزل قريب ان شاء الله

الكرت عند 4 من الشركات ب 3350 حاليا راجع الاسعار

adshii
11-12-2014, 02:22

الكرت عند اغلب الشركات ب 3350 حاليا راجع الاسعار

himaalex
11-12-2014, 02:45
هو مين الى قالك كده هو مش الكرت انت هاتجيبوا بتمنوا زى من بره اكيد مش فى شحن وفى ضريبه بتضاف على تمن الكرت الاصلى الى هو تمنه اصلان 370دولار وضيف عليهم جمرك 10% من قيمه السلعه يعنى الكرت هايبقى واقف بجمركه فقط 400 دولار والجنيه ب7.30 يعنى 2920 جنيه من غير مصاريف الشحن يبقى ازاى انت عايزوا ب2800 ولا 2700 ؟ ده كمان بدون مصاريف الشحن ممكن تسال شركه زى ادفعلى او وصلى على الكرت وسعره بره وهاتشوف هايقلك بكام وفى النهايه الكرت بضمان دولى كمان مش ضمان محلى .
واسف على تدخلى لصاحب الموضوع بس هو انا عايز اقلك على الخلاصه طالما فى ناس بتشترى ميعملوش كده ليه وهو سلعه ترفيهيه بس فى ناس عندها استعداد تشترى ويقلك المهم انه يكون مبسوط يعنى لو فى اى حد معترض على السلعه كله يقاطع انما طالما فى غيرك موافق وبيشترى يعنى هو صاحب المحل لما الكرت يقعد فى وشوا علشان هو مغالى فى السعر ومش هو وبس وكل المحلات التانيه اكيد هايعرفوا ان المشترى او المستهلك المصرى بقى واعى وعارف وهايضغط عليهم انما للاسف وسامحونى فى التعبيرفى ناس معندهاش اراده تيجى على نفسها وتستحمل متلعبشى فمعلشى ده حاجه ترفيهيه وهما لاقوا فى اقبال مايزودشى ليه علينا ؟ ومش هايفرق معاه لما يعملوك بلوك او يعملى بلوك طالما فى غيرنا بييشجعوا على الجشع وبيتنازل وبيدفع
انت بتتكلم فى كده وبس وتعالى بص بقى كمان ساعه لما مشكله تحصل وفيها تخصيم يجذرك فى تمنها والى عندك اعملوا .
مع احترامى استاذى
سعر الكارت اللى اليوزر زى حضرتك بيشوفه واللى اشرت ليه انه 370$ ده سعر القطاعى يعنى حتى فى الخارج شامل ضريبة المبيعات والشحن الى البلد المعروض بها الكارت
من المعروف ان المصانع 90% منهم فى الصين يعنى ال 370$ دول خارج منهم الضريبة +الشحن من الصين الى البلد المعروض بها الكارت سواء فى امريكا او اوروبا
ومفيش مستورد او وكيل فى مصر بيستورد من وكيل امريكى او اوروبى دول بيتعاملوا مع المصانع مباشرة فى الصين يعنى حضرتك لو حسبتها هو فعلا المفروض يبيع بنفس السعر المعلن عنه على اى من المواقع مثل امازون او ايباى وهيكون كسبان

™ The Rock
11-12-2014, 03:17
الشركه ديه لازم يتبلغ عنها دا سرقه عيني عيني انا دخلت علي موقع الشركه وبالفعل الشركه علت اسعار الكروت
يعني سعر بالمزاج
عالم حراميه والله

abd_elaziz
11-12-2014, 03:57
اعتقد النخيلي عاملاه بالسعر ده عشان معاه العرض بتاع انفيديا الخاص بالالعاب
تحس انهم بيبيعولك اللعبة اللي عليها العرض

كان ودي
11-12-2014, 04:36
احبائي اهل مصر
صراحة امركم مع الشركات والوكلاء لايسر لاصديق ولاعدو
لاكن انا احب ان اعرف هل هؤلاء وكلاء للشركات ام بائعين خارج الوكالة ؟
السبب ان كانو وكلاء باالامكان مراسلة الشركة الموكلة لهم لبيع منتجاتهم
نحن لدينا باالسعودية وكلاء لاغلب الشركات
علي سبيل المثال لدينا وكيل لشركة قيقابايت يبيع نفس سعر الخارج باالتمام لاكن هناك اسباب
علي ايام جيل 580 كان الكرت يباع رسمي بمبلغ 2000 ريال ولاكن الوكيل تلاعب باالاسعار وقامو بعض الشباب بمراسلة الشركة واخبارهم ان الوكيل يبيع اغلب القطع بزيادة مبالغ مالية وباالدليل قامو بتصوير صاحب المحل وارسال المقطع للشركة
وبعدها هددت الشركة الوكيل بسحب الوكالة منة اذا زاد ريال واحد والي الان الاسعار كما هي وتقوم الشركة بمراقبة الوكيل كل فترة لانهم يعتقدون ببداية الامر انهم مثل الوكلاء الاوربيين اللذين لايسرقون احد
لذالك قومو بمراسلة الشركة حتي تشوف حل معاهم بتصويرة وهو يبيعها باالسعر الفلكي

aldaba7
11-12-2014, 07:32
شركة النخيلي معروفة انها شركة نصابة من زمان دة كان عاوز يديني بوردة z87 hero asus علي 2300 جنية و بيقولي مش موجودة في السوق ولا حتي z97 و القيها عند ماكسيمم بسعر 2250 و z97 روحت مردتش ارحلة تاني يوم و قعد يقولي في واحد حجها لازم تجيلي بكرة و حسيت انة عاوز يبعهالي بلعافية علشان بقت قديمة و عاوز يلبسها الاي حد عالم نصابة فعلا و قلة ادب كل واحد بيبيع علي مزاجة

M I D O 10
11-12-2014, 19:34
الكرت عند 4 من الشركات ب 3350 حاليا راجع الاسعار

راجعت الاسعار امبارح وفعلا موجود بسعر 3350 في كذا محل

abdalruhman
11-12-2014, 22:11

ده المفروض بس الجشع وشجع التجار فى مصر ليس له مثيل

Jekopiano
21-02-2015, 01:49
من كام يوم دخل كرت الجيجا بايت 970 للشركات وقامت شركه ماكسيمام ببيعه بسعر المنتدي 3350 وقامت شركه النخيلي بعرضه ب 3700 ولما لاقت فرق السعر بقي 400 جنيه بين الشركه المنافسه نزلت السعر لمده ليله واحده ب 3350 وكتبت تاني يوم ان الكرت خلص ونزلت. شحنه جديده بسعر 3700 ولما بتناقش مع صفحتهم علي الفيس بوك راح عملي بان من الصفحه طبعا الشركه استخسرت تبيعه بسعر المنتدي واستخسرت في المستهلك 400 جنيه والي متي سيستمر جشع التجار حسبي اللله ونعمي الوكيل
https://www.foxpic.com/V0U0SxJs.pnghttps://www.foxpic.com/VXS9eMPk.png

فى البداية انا كنت احد العاملين فى شركة النخيلي

بعد ما حضرتك وصفتنا بالاستغلال و السرقه و حسبي الله ونعم الوكيل احب اقول لحضرتك
ان احنا مش داكترة رفضنا نعملك عملية عشان معكش فلوس و سبناك تموت
السعر كان غالى لسبب معين مع الوكيل
وانك بتقول اننا عرضنا الكرت اول ما نزل ب 3350 و بعد كدة ب 3700
دا مش صحيح هوا من اول ما نزل فضل لاكثر من شهر عندنا ب 3700
و مدام الكرت فى شركات تانية بتبيعه ب 3350 انت مالك بالسعر بتعنا اشتري منهم
و يبقى انت كدة وفرت الفرق و قله ادبك هي الى اديتك بلوك و محدش اجبرك انك تتعامل معانا
ولا تشتري مننا .. السعر مش عاجبك قول ان السعر غالي زي باقى الناس الى تفاهمت ان السعر ساعتها كان غالى عند النخيلي
دي سلعه للترفية يا استاذ يا متربي يا محترم ... انا مش بمنع عنك الاكل و اغليه عليك عشان تقول بستغلك
واتقي الله و انت بتتكلم عن سمعه الناس ...

mohamedmostaf
21-02-2015, 19:44
فى البداية انا كنت احد العاملين فى شركة النخيلي

بعد ما حضرتك وصفتنا بالاستغلال و السرقه و حسبي الله ونعم الوكيل احب اقول لحضرتك
ان احنا مش داكترة رفضنا نعملك عملية عشان معكش فلوس و سبناك تموت
السعر كان غالى لسبب معين مع الوكيل
وانك بتقول اننا عرضنا الكرت اول ما نزل ب 3350 و بعد كدة ب 3700
دا مش صحيح هوا من اول ما نزل فضل لاكثر من شهر عندنا ب 3700
و مدام الكرت فى شركات تانية بتبيعه ب 3350 انت مالك بالسعر بتعنا اشتري منهم
و يبقى انت كدة وفرت الفرق و قله ادبك هي الى اديتك بلوك و محدش اجبرك انك تتعامل معانا
ولا تشتري مننا .. السعر مش عاجبك قول ان السعر غالي زي باقى الناس الى تفاهمت ان السعر ساعتها كان غالى عند النخيلي
دي سلعه للترفية يا استاذ يا متربي يا محترم ... انا مش بمنع عنك الاكل و اغليه عليك عشان تقول بستغلك
واتقي الله و انت بتتكلم عن سمعه الناس ...
حزبنا الله ونعم الوكيل هو قال ايه يعنى
لما يكون الكارت فى دوله زى السعودية ب 3000 جنيه ولا مش فاكر كام بس اعتقد اقل ويكونوا رافضين السعر ده وهما الى اغنى من مصر
وتيجى حضرتك تقول ان السعر دوت عادى ومن الأول وهو كده
حتى لو حكاية الجمارك عمر سعره ما هيوصل للسعر ده
اذا كان على امازون ب 370 دولار بعد ازدياد الدولار هيبقى بحوالى 2800 جنيه مصرى وحضارتكوا اكيد بتشتروا جملة مش قطاعى وديت شركات محترمة بتديكوا الجملة بسعر ارخص بكتيييييييييييير تيجى وتقول السعر مناسب والله حزبنا الله ونعم الوكيل ياريت مصر تبقى اى دولة تانى