المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيبل HDMI لا يعمل

Four a.m.k
15-12-2014, 16:50
السلام عليكم
عندى شاشة samsung s22c350h
اشتغلت عليها بكيبل HDMI فتره بس خلال الفتره دى كانت الشاشة تطفى وتشتغل تانى ع طووول لما حد يشغل النور او يطفيه
ومن يومين جاى افتح الكمبيوتر مش شغاااله خاااالص غيرت الكيبل اشتريت جديد برضو نفس المشكلة
اوصل الكيبل العادى تشتغل تمام
مش عاررررف العيب منين
افيدونى بالله عليكم

TIMO1
16-12-2014, 01:30
حضرتك ياربت تنتظر على الاقل 24 ساعه لو محدش رد عليك ابقى ارفع الموضوع .
وانا قلتلك قبل كده ممكن يكون الشاشه محتاجه كابل براند نضيف او فى حاجه بقى غلط فى الكهربه عندك فى الشقه :).
فقدامك اكتر من حل خد الشاشه وجربها عند حد جارك علشان تتاكد ان العيب مش فى الشاشه يكون ساكن جنبك علشان تشوف .
ان تجرب ليها كابل يكون غالى شويه من راديو شاك او كابل يكون مع حد معرفه وشغال عنده كويس .
او ان تودى الشاشه الضمان لو جربت كل الى فات والعيب لسه موجود تدخلها الضمان.

Four a.m.k
17-12-2014, 23:31
شكرا ليك
بس ع فكرة انا معرضتش المشكلة دى قبل كدا
دى اول مره
وشكرا برضو ع الأفاده

TIMO1
18-12-2014, 00:25
اصل كان فى عضو قبل كده عندوا تقريبا نفس المشكله وكان مشغل الجهاز على استلبيزر وقلتله يجرب كابل الفيجا والمشكله راحت فعرضت عليه انه يجيب كابل يكون حاجه كويسه ويكون معزول من الدوائر الكهرومغناطيسيه فاختلط عليا الامر انك نفس الاخ الى قلتوا
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=408313
فموضوع انك غيرت الكابل ممكن يكون الكابل الى جيبته مش معزول كويس عن اى تاثير خارجى زى الاشارات النور مثلان .
وتحت امرك فى استفسار .

mahmoud adg
18-12-2014, 15:53
بعد اذن صاحب الموضوع سؤال بسيط انا عندي شاشه 1080 وشغال بالكبل العادي اللي جاي معاها فهل لو غيرت الكبل بواحد hdmi هيكون هناك فرق في جودة الصوره في الالعاب يعني فرق يستاهل ولا بسيط مع العلم انا مشغل دقة 1080 بالكبل العادي من غير مشاكل

TIMO1
18-12-2014, 20:43
هى بتختلف من شاشه الى شاشه ولكن الفرق من وجهه نظرى ليس بالشاسع وايضا الفيجا العادى قادر على نقل ال1080 بدون مشاكل وبصوره جيده ايضا ... اغلب الافكار بتتجه ان كابل HDMI سوف يقوم بنقل الصوره بشكل افضل DVI ولكن حقيقه ان الكابل بالاساس ميزته القويه وميزه ايضا المخرج هو القدره على اخراج صوت وصوره فى ان واحد من الكابل وهى بالطبع ميزه مهمه لمستخدمى الكونسول اما مستخدمى الكمبيوتر العادى فلن يشعر باى اختلاف نهائى بين DVI HDMI والفيجا فى بعض الشاشات فعليا بيكون الفرق ملحوظ فى عمق الالوان وجوده الصوره وبعض الشاشات الفرق لايكون ملحوظ .

mahmoud adg
18-12-2014, 21:42
هى بتختلف من شاشه الى شاشه ولكن الفرق من وجهه نظرى ليس بالشاسع وايضا الفيجا العادى قادر على نقل ال1080 بدون مشاكل وبصوره جيده ايضا ... اغلب الافكار بتتجه ان كابل HDMI سوف يقوم بنقل الصوره بشكل افضل DVI ولكن حقيقه ان الكابل بالاساس ميزته القويه وميزه ايضا المخرج هو القدره على اخراج صوت وصوره فى ان واحد من الكابل وهى بالطبع ميزه مهمه لمستخدمى الكونسول اما مستخدمى الكمبيوتر العادى فلن يشعر باى اختلاف نهائى بين DVI HDMI والفيجا فى بعض الشاشات فعليا بيكون الفرق ملحوظ فى عمق الالوان وجوده الصوره وبعض الشاشات الفرق لايكون ملحوظ .الشاشه بتاعتي samsung t23b350 فأنت رأيك اه

TIMO1
18-12-2014, 21:51
انت الى الى هاتشعر مش انا طالما ان جوده الصوره معاك لا يوجد بها اى شوائب او شعور بان الصوره غير واضحه بخلاف ذلك يبقى انت فى غنى عنه وفى نفس الوقت ممكن تجيبلك كابل رخيص تجرب بيه لو عاوز تعرف 15-20 جنيه من باب اللوق . ومش هاتخسر حاجه تبقى بردوا جربت وانت حظك ممكن يطلع كابل كويس وقتها تحتفظ بيه

mahmoud adg
18-12-2014, 22:46
انت الى الى هاتشعر مش انا طالما ان جوده الصوره معاك لا يوجد بها اى شوائب او شعور بان الصوره غير واضحه بخلاف ذلك يبقى انت فى غنى عنه وفى نفس الوقت ممكن تجيبلك كابل رخيص تجرب بيه لو عاوز تعرف 15-20 جنيه من باب اللوق . ومش هاتخسر حاجه تبقى بردوا جربت وانت حظك ممكن يطلع كابل كويس وقتها تحتفظ بيه ​الف الف شكر وبصراحه الصوره حلوه ومفهاش مشاكل انا بس افتكر ان في حاجه احسن