المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص توصيل شاشة كمبيوتر بالريسيفير

whiteknights
18-12-2014, 21:59
السلام عليكم ..عذرا فهذا الأستفسار الثانى لى فى فترة وجيزة بخصوص الشاشة .. و لكن الأستفسار المرة دى عن أمكانية توصيل شاشة كمبيوتر بالريسيفير عن طريق كابل HDMI و الحصول على صوت خارجى؟ هل لو استعملت الشاشة كأنها تلفزيون هحصل على صوت خارجى؟ ..ولا لازم اجيب سماعات خارجية معينة؟

الشاشة اللى عندى اللى اعرفه عنها ان فيها mini jack لل Headphones ..لكن معرفش ازاى هحصل على صوت خارجى لو وصلتها بالريسفير..

TIMO1
18-12-2014, 22:18
عذرا على ايه انت تسال وعنينا ليك ولاى حد بيسال :D
الموضوع بسيط جدا لو الشاشه فيها سماعات هاتطلع الصوت كانها تلفزيون وهاتلاقى فى مفتاح خاص بالصوت للتعليه والتوطيه ده بخلاف الرسيفر هاتعالى وتوطى الصوت منه طبيعى كانها تلفزيون
اما لو مفيهاش فغالبا طبعا هايبقى المخرج بتاع الصوت الى فى الشاشه ده out علشان لو شغلت HDMI من كارت الفيجا مثلان او رسيفر تنقل صوره والصوت هاتركب سماعه او صب فى المخرج out وهاتحصل ساعتها على الصوت وهايبقى التعليه والتوطيه من الشاشه ايضا ومن الرسيفر .
والافضل لو تحط الموديل بتاع الشاشه وفى كل الاحوال الموضوع سهل جدا .

whiteknights
19-12-2014, 15:44
ألف شكر ليك على الأفادة ...الحقيقة انا مش متأكد اذا كان الشاشة فيها سماعات خارجية ولا مخرج out فقط ...الشاشة موديلها ASUS VS239HR 23 inch IPS
دى الشاشة القديمة كنت عايز استعملها تلفزيون لما اجيب شاشة جديدة

TIMO1
19-12-2014, 20:20
ألف شكر ليك على الأفادة ...الحقيقة انا مش متأكد اذا كان الشاشة فيها سماعات خارجية ولا مخرج out فقط ...الشاشة موديلها ASUS VS239HR 23 inch IPS
دى الشاشة القديمة كنت عايز استعملها تلفزيون لما اجيب شاشة جديدة

لا بص هى لو بيبقى فيها سماعات او مخرج اوت الاتنين طالما تحتوى فيها مدخل HDMI فى اى شاشه المفروض يكون كذلك .
وعلى العموم شاشتك تحتوى على مخرج صوت وهاتحتاج فقط سماعه سببيكر او صب للتوصيل بجانب الرسيفر علشان هاتاخد الاوت بتاع الصوت من الشاشه .