المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة بخصوص كارت الشاشة

Mohamed Atef
23-12-2014, 22:37
السلام عليكم :
أنا عندى جهاز كويس الحمد لله وجبت كارت شاشة كدة على ادى وكان شغال وزى الفل وكلو تمام في يوك جيت افتح الكمبيوتر بتاعى لقيت ال Resolution كبير جدا مش معمول Recommended يعنى ال تمام فا قولت يمكن يكون حد لعب فيه ولا حاجة ما عرفش يعدلو فا قفل الجهاز المهم جيت أعملو انا بأيدي فا لقيتو الشاشة طبعا بتجيب 2 ثانية كدة بتبقى سودا وبعدين تتعدل المهم لقيتو جاب الشاشة السودا دى وما رجعش تانى خالص لحد ما انا عملت ريستارت للجهاز ومن ساعتها على الحال دا غيرت النسخة وحاولت اثبتو من تانى برضو نفس الكلام يجى فى التثبيت يقولك انو الشاشة ممكن تبقى سودا لثوانى كدة وبعدين ترجع تانى زى ما كانت بتروح تبقى سودا وما بترجعش تانى برضو لحد ما انا اعمل ريستارت من الجهاز بتاعى علماً بانة كان شغال زى الفل قبل كدة وكانت درجات الحرارة بتاعته ممتازة لانى الكيسة بتاعى كانت جويسة فى التهوية cooler Master 912 Advanced
مواصفات جهازى كالاتى :
Ga-Gigabyte Z87-UD4H
Intel Core i5 4670K Hawsell
Hard Disk 1T Western Digital
Power Supply Gigabyte 500W
Vga Card PowerColor 6850 GDDR5 1GB

ياريت لو حد عنده حل يخبرنى بيه لأنى دايخ أدور الصراحة ومش لاقي أى حل ووديت الكيسة مرة لواحد فى مول حسيتو عايز يسرقنى بصراحة واعد يقولى 1 فى المليون فى مجالنا دا الى يقدر يحللك المشكلة وقالى بنفسه انو كارت الشاشة بتاعى مافيهوش اى عيب وانه دى مشكلة وكان عايز ياخد منى 200 جنية وكمان اسيبلو الكيسة يوم كامل وانا بصراحة ماحسيتش انه بيتكلم جد وحسيتو بيحور فا ياريت يا ردالة لو حد عنده حل وانا عنيا ليه والله :)

شكرا ..

gaser_m
23-12-2014, 22:51
بناءا علي ايه قالك ان الكارت سليم هل تم تجربة الكارت على جهاز اخر؟؟

Mohamed Atef
23-12-2014, 23:04
بناءا علي ايه قالك ان الكارت سليم هل تم تجربة الكارت على جهاز اخر؟؟
لا لم يتم تجربة الكارت على أى جهاز أخر بس هو لما شافو بص عليه وعلى الاى سيهات والبوردة وكدة وقاى أنو مافيهوش حاجة بصراحة

gaser_m
23-12-2014, 23:18
مفيش حاجه اسمها كده بص على الايسيهات الفيصل فى الموضوع هو التجربه اخى الفاضل لابد من تجربة الكارت على جهاز اخر للتأكد من سلامته وبعد كده نشوف العطل اللى مبيعملوش غير واحد فى المليون على حد قوله

Mohamed Atef
23-12-2014, 23:32
مفيش حاجه اسمها كده بص على الايسيهات الفيصل فى الموضوع هو التجربه اخى الفاضل لابد من تجربة الكارت على جهاز اخر للتأكد من سلامته وبعد كده نشوف العطل اللى مبيعملوش غير واحد فى المليون على حد قوله
خلاص ان شاء الله هجرب على أى جهاز تانى وبأذن الله هحاول انه يكون سريع عشان أبقى اقولكم الى تم بأذن الله

gaser_m
23-12-2014, 23:37
تمام كده وفى انتظار النتيجه وان شاء الله تكون المشكله بسيطه وتتحل

مينا منتصر
23-12-2014, 23:50
البروسيسور بتاعك مدمج فيه فيجا داخليه.... اخلع كارت الشاشه و ركب الشاشه نفسها فالمخرج بتاع البورده ..ده هيخليك تشتغل بكارت الشاشه الداخلي.. لو الجهاز اتزبط معاك كده يبقي عيب كارت الشاشه الخارجي

gaser_m
24-12-2014, 00:02
تمام انا محبتش اقترح عليه الاقتراح ده لان ممكن المشكله متبقاش موجوده فى الكارت لان غالبا الجهاز هايشتغل طبيعى وده مش معناه ان المشكله كانت من الكارت فاالافضل هو تجربة الكارت منفصل اولا ثم الرجوع لباقى المكونات فى حالة ثبوت ان الكارت شغال طبيعى على جهاز اخر

مينا منتصر
24-12-2014, 01:42
هو طبعا لازم كده كده يجربه فجهاز تاني... وممكن العيب اصلا يكون soft
تعريفات بايظه او تحديث مش كامل لتعريف الكارت

Mohamed Atef
22-01-2015, 21:49
شكرا جدا لاهتمامكم وشكرا للأخ جاسر انا جربت الكارت بتاعي على كيسة تانية برضو عمل نفس المشكلة اخدت الكارت بصراحة ورحت مول البستان وجرب الكارت برضو نفس المشكلة المهم قالي كدة يا يكون العيب في الشباية بتاعت الكارت نفسها ودا يارب ما يكونش كدة لأنه في الحالة دي هتخسرف الكارت والا يكون العيب برضو منها بس بسيط نتيجة سخونية عالية شوية سيحت القصدير على بعضو ودي هيكون حلها 75 جنية المهم إلى انا شوفته انه فك الكارت من فوق إلى هو الجزء الخاص بالتبريد وبعدين في مادة كدة إلى هما بيستخدموها في تنظيف الكاوية سيح منها شوية ودلقها على الكارت مكان الشباية وجاب جهاز كدة تحتها سخنها شوية واعد ينظف ساب الكارت شوية وراح مركبة جرب واشتغل الحمد لله

bisotiger
22-01-2015, 22:15
شكرا جدا لاهتمامكم وشكرا للأخ جاسر انا جربت الكارت بتاعي على كيسة تانية برضو عمل نفس المشكلة اخدت الكارت بصراحة ورحت مول البستان وجرب الكارت برضو نفس المشكلة المهم قالي كدة يا يكون العيب في الشباية بتاعت الكارت نفسها ودا يارب ما يكونش كدة لأنه في الحالة دي هتخسرف الكارت والا يكون العيب برضو منها بس بسيط نتيجة سخونية عالية شوية سيحت القصدير على بعضو ودي هيكون حلها 75 جنية المهم إلى انا شوفته انه فك الكارت من فوق إلى هو الجزء الخاص بالتبريد وبعدين في مادة كدة إلى هما بيستخدموها في تنظيف الكاوية سيح منها شوية ودلقها على الكارت مكان الشباية وجاب جهاز كدة تحتها سخنها شوية واعد ينظف ساب الكارت شوية وراح مركبة جرب واشتغل الحمد لله
طب الحمد لله الف مبروك يازعيم بسيطه ان شاء الله