المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : display driver stopped responding and has recovered

blackvirus
14-01-2015, 23:40
السلام عليكم و رحمه لله و بركاته
ظهرت تلك المشكله مؤخرا عندى القيام باى فتح اى لعبه لمده خمس الى 10 دقائق
مواصفات جهازى dell t7500
intel xeon x5670
32 ram
msi 290 gaming 4g
مع العلم انى مسطب اخر تعريف للكرت الشاشه و الوندوز المستخدم 8.1

whiteknights
15-01-2015, 00:08
جرب اولا ترجع كسر سرعة البروسيسور شوية.. و الأفضل ترجعه للسرعة الأفتراضية

blackvirus
15-01-2015, 00:31
انا مش عامل اى كسر سرعه ..انا شعال بالسرعه لافتراضيه

whiteknights
15-01-2015, 10:22
انا مش عامل اى كسر سرعه ..انا شعال بالسرعه لافتراضيه

طيب هى مشكلتك ليها اكثر من احتمال جربهم كلهم قبل ما تفكر اذا كانت مشكلة هاردوير او لا ... تأكد اولا انك شيلت التعريف السابق بالطريقة السليمة و الطريقة الأفضل هى ازالة التعريف يدويا, شوف هذا الموضوع
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=408079

تانى شىء ما هو الباورصبلاى لديك؟ تأكد انه من ماركة معروفة و 600 واط على الأقل.. ايضا راقب درجات حرارة الكارت قبل الكراش و شوف بتوصل لكام..

و أخر شىء هو انك تنزل ويندوز جديدة..

blackvirus
16-01-2015, 17:16
طيب هى مشكلتك ليها اكثر من احتمال جربهم كلهم قبل ما تفكر اذا كانت مشكلة هاردوير او لا ... تأكد اولا انك شيلت التعريف السابق بالطريقة السليمة و الطريقة الأفضل هى ازالة التعريف يدويا, شوف هذا الموضوع
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=408079

تانى شىء ما هو الباورصبلاى لديك؟ تأكد انه من ماركة معروفة و 600 واط على الأقل.. ايضا راقب درجات حرارة الكارت قبل الكراش و شوف بتوصل لكام..

و أخر شىء هو انك تنزل ويندوز جديدة..

اول حاجه عملتها هيه انى نزلت وندوز7 جديد و بعدين سطبت التعريف اشتعل و زى الفل بس بعد اول رسترت للجهاز اول ما بدخل بيدنى mmdriver application stopped working و بعدين لو شعلت اى لعبه تعمل freeze بس لو قفلت ati control catalyst center بيشتعل زى الفل
درجات الحراحه لا تتعدى 68 فى اقصى الضعط له و الباور المستخدم هو dell 1100 وات حاصل على الشهاده الفضيه و بالنسبه للتعريف انا جايب احدث تعريف له 14.12 omega

بس مشكله
display driver stopped responding and has recovered انتهت خالص

blackvirus
17-01-2015, 15:16
الا يوجد حل يا اهل الخبره؟؟؟

mohamedmostaf
17-01-2015, 17:15
المشكلة ديت كانت معقدانى جدا لغايت ما عرفت الحل حضرتك حمل برنامج اسمه microsoft fix it ده عاملاه شركة microsoft عشان المشكلة ديت وهيحلها ان شاء الله على طول انا جربتها كتييير
ملحوظة : بعد بعض الوقت هتظهر المشكلة تانى ولازم تسطبه تانى عادى خالص لأن ديت اصلا مشكلة تقنية مش من الكارت ولا حاجة متخافش كل لما تظهر معاك سطبه