المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : plz help meeeeeeeeeeeeeeee

eng/mona11
14-10-2006, 10:42
السلام عليكم دي اول مشاركة لية وكنت اتمني انها ماتكونشي مشكلة من الاول كدة بس اللي حصل بقي
انا عندي مشكلة في وصلة ال dsl انا لسة موصله من يومين احنا اربعة لكن الوصلة عندي ماشتغلتشي وعند الباقي اشتغلت(z)
حاولت اشوف المشكلة واحاول احلها لاحظت ان ال هح عندي مختلف عن ا لباقيين خالص وكمان ال default gateway عندي وبيظهر علي ال connection عندي مثلث اصفر وفية علامة التعجب
طبعا مافيش اي موقع بيفتح عندي خالص بسسب المشكلة دي وانا مش عارفة اعمل اية
واحل مشكلة ال default gateway دي ازاي وسببها من اية اصلا من عندي انا ولا من الوصلة نفسها انا حاولت اتصل بالمهندس اللي مركبلنا بس هو مش موجود وانتم اخر امل لية لاني محتاجة النت ضروري
i need ur helppppppppppppppp so much pzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
and tahanx alootttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt tttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt tttttt

alshalawy
14-10-2006, 20:46
وعليكم السلام ورحمة الله

هذه المشكلة عادة تكون من كبل الشبكة اما انه لم يكبس بشكل جيد او ان ترتيبت الاسلاك مختلف ..

ينصح بتفقد اطراف الكبل ومقارنة ترتيب الاسلاك في كيبلك مع الكيبلات الاخرى التي تعمل بشكل جيد فاذا وجد اختلاف يجب اعادة تركيب وكبس رأس جديد للكبل ,,

ارجوا الافادة

eng/mona11
14-10-2006, 21:14
انا فعلا فكرت في دة اول حاجة وغيرت راس الكابل اكتر من مرة حتي اني شكيت في كارت ال lan نفسه وقلت ممكن يكون العيب منه وجربت كارت تاني كان شغال مع جهاز تاني ومتأكدة انه سليم ومافيش فايدة بس في حاجة اتغيرت علامة المثلث اللي كانت موجودة علي ال connection راحت بس لسة نفس المشكلة موجودة انا مش عارفة ادخل علي اي حاجة خالص
ولسة ال ip مختلف عن المجموعة كلها وال default gateway off

serag_007
15-10-2006, 02:23
السلام عليكم اختي ..!!

هوا ليا اعتقاد ان الأي بيهات بتاعتك مش محطوطة صح ... اقعدي علي جهاز من اللي معاكي فى الشبكة .. و انقلي اعدادات الأي بي IP و DNS و Gateway و ٍSubnetmask من الجهاز الأخر ... و انقليهم و ضعيهم عندك فى جهازك .. مع مراعاة فروق الأي بيهات .. يعني مش تنقلي نفس الأي بي .. لأ زودي علية رقم او كدة ... !
و ان شاء الله تتحل المشكلة