المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده فى شراء tv32 وتشغيله على ال pc

mi99doo
25-01-2015, 02:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اعضاء ومشرفين عرب هاردوير الافاضل :)

انا فى حيره من امرى بفكر اشترى شاشه tv 32 واشغلها على الكمبيوتر بس مش محدد نوع معين
وفى نفس الوقت عندى شويه تخوفات

دلوقتى الشاشه حتكون كويسه من ناحيه الريزليوشن والصوره واضحه فى التصفح والشغل عموما ؟
انا كارتى gtx 750 1gb
انا عارف ان الشاشه لو كانت full hd او redy hd حتكون كويسه فى الحالتين مع الجيمز والافلام

لكن اللى خايفه منه هو موضوع الوضوح وخايف الصوره تكون مبكسله كده ومش واضحه
وفى نفس الوقت انا اكثر حاجه جربتها كانت 23 بس عايز اجرب حاجه اكبر وخايف تكون ال 32 كبيره من ناحيه المسافه بردو بينى وبين الشاشه فى التصفح والشغل العادى وافضل ادور على الماوس راح فين هو فى اول الشاشه ولا فى اخرها :ah46:
لو الواحد حيلعب او يتفرج على جيمز مش مشكله يبعد شويه :ah21: لكن فى التصفح مش عارف الوضع حيكون ازاى !!

ياريت لو حد جرب نوع معين او عنده حاجه تفيدنى ياريت ميبخلش بيها لانى ناوى على الشراء فى خلال ايام باذن الله والموضوع متوقف على ردود حضراتكم

فى النهايه اسف على الاطاله وشكرا مقدما

TIMO1
25-01-2015, 08:33
الموضوع نسبى من شخص الى اخر فهناك من يستطيع التعود والتاقلم على اى حجم فهى ليست عمليه متوافقه مع الجميع ولكن السؤال بيكمن فى نقطتين الاولى
هو مامدى قوه الكرت الذى تمتكله حتى تستطيع ان تلعب على 1080 لانى لا افضل شخصيا اللعب على 720 الا ان كان هذا جيد اليك . فانا رايت مشاركه سابقه لك بتطرح بطاقتك 750 GTX وهى بطاقه صغيره للاداء على 1080 حاليا مع الالعاب المتوحشه حاليا الا لو ستقوم باللعب على اعدادت متوسطه او اقل وهى جيده للعب على معدل 720 .
ثانيا . بالنسبه لموضوع البكسله فهو سيختلف على حسب اختيارك لنوع الشاشه فكلما اخترت جوده معينه من التى فى سيكون الصوره انعم طبعا
وبالمناسبه مع الوقت ستشعر بالتعود فكل التاثير ستراه فى الكتابه قد ترى الاحرف معرجه قليله مثل الايقوانت على الديسك طوب لن يكونوا بنعومه شاشات الكمبيوتر ولكن فرق الصوره وقوه الالوان عن تجربه ولدى فى تلفزيون Full HD 1080 LB 5610 ومن وقت ماجيبته لا اجد اى شاشه كمبيوتر تضاهى عمق الوانه ومدى متعه الاحساس فى اللعبوليس هذا الموديل فقط بل اغلبيه موديلات LG full hd ips 1080 وكما قلت هى امر نسبى وباالنسبه للبعد افضل شىء ان تقوم بتعليق التلفزيون ستجد وقتها مسافه بينك وبينه جيده اما الافلام فهى شىء اخر فهى متفوقه جدا على شاشات الكمبيوتر
* ملحوظه التلفزيوت ips تعانى من تسريب اضائه ولكن صراحه لا اجده مزعج على الاطلاق ولااشعر به نهائى اثناء اللعب او مشاهده الافلام حتى من مسافه قريبه ارار واضح فقط حين اقوف بتحويل الوضع من usp+ HDMI حين يصبح لون الشاشه اسود تماما اراه فى الجنب الايمن واضح ولكنى تعودت عليه مع الحجم الكبير التركيز يصبح اقل من شاشه 24 او اقل .
*ملحوظه اخرى علشان بعض الاخوه بيتكلموا بطريقه غير جيده كلامى ليس ملزم وهو عن تجربتى الحقيقه لذلك حين اقول او ارشح شىء فهو بناء عن تجربته ومعرفه عيوبه ومميزاته لذلك من يجد كلامى غير مريح فهو ليس اجبارى ممكن ينتظر راى احد الاخوه الاعضاء قد يجد من كلامه مايرضيه فالمهم هو الحصول على المعلومه او النصيحه المناسبه وليس الدخول فى جدل بلا داعى المهم هو ان يجد اجابه مايريده سواء منى او الاخرين .

mi99doo
25-01-2015, 17:56
الموضوع نسبى من شخص الى اخر فهناك من يستطيع التعود والتاقلم على اى حجم فهى ليست عمليه متوافقه مع الجميع ولكن السؤال بيكمن فى نقطتين الاولى
هو مامدى قوه الكرت الذى تمتكله حتى تستطيع ان تلعب على 1080 لانى لا افضل شخصيا اللعب على 720 الا ان كان هذا جيد اليك . فانا رايت مشاركه سابقه لك بتطرح بطاقتك 750 GTX وهى بطاقه صغيره للاداء على 1080 حاليا مع الالعاب المتوحشه حاليا الا لو ستقوم باللعب على اعدادت متوسطه او اقل وهى جيده للعب على معدل 720 .
ثانيا . بالنسبه لموضوع البكسله فهو سيختلف على حسب اختيارك لنوع الشاشه فكلما اخترت جوده معينه من التى فى سيكون الصوره انعم طبعا
وبالمناسبه مع الوقت ستشعر بالتعود فكل التاثير ستراه فى الكتابه قد ترى الاحرف معرجه قليله مثل الايقوانت على الديسك طوب لن يكونوا بنعومه شاشات الكمبيوتر ولكن فرق الصوره وقوه الالوان عن تجربه ولدى فى تلفزيون Full HD 1080 LB 5610 ومن وقت ماجيبته لا اجد اى شاشه كمبيوتر تضاهى عمق الوانه ومدى متعه الاحساس فى اللعبوليس هذا الموديل فقط بل اغلبيه موديلات LG full hd ips 1080 وكما قلت هى امر نسبى وباالنسبه للبعد افضل شىء ان تقوم بتعليق التلفزيون ستجد وقتها مسافه بينك وبينه جيده اما الافلام فهى شىء اخر فهى متفوقه جدا على شاشات الكمبيوتر
* ملحوظه التلفزيوت ips تعانى من تسريب اضائه ولكن صراحه لا اجده مزعج على الاطلاق ولااشعر به نهائى اثناء اللعب او مشاهده الافلام حتى من مسافه قريبه ارار واضح فقط حين اقوف بتحويل الوضع من usp+ HDMI حين يصبح لون الشاشه اسود تماما اراه فى الجنب الايمن واضح ولكنى تعودت عليه مع الحجم الكبير التركيز يصبح اقل من شاشه 24 او اقل .
*ملحوظه اخرى علشان بعض الاخوه بيتكلموا بطريقه غير جيده كلامى ليس ملزم وهو عن تجربتى الحقيقه لذلك حين اقول او ارشح شىء فهو بناء عن تجربته ومعرفه عيوبه ومميزاته لذلك من يجد كلامى غير مريح فهو ليس اجبارى ممكن ينتظر راى احد الاخوه الاعضاء قد يجد من كلامه مايرضيه فالمهم هو الحصول على المعلومه او النصيحه المناسبه وليس الدخول فى جدل بلا داعى المهم هو ان يجد اجابه مايريده سواء منى او الاخرين .

بشكرك على اهتمامك وردك مشرفنا الكريم واكيد كلامك افادنى كثيرا :)

انا لا مشكله لدى للعب على اعدادت متوسطه فاكيد حتكون الصوره احلى واوضح مع كبر حجم الشاشه

ححاول قدر الامكان ان ابحث عن موديلات ال lg واسعاره ايه لكى اتفادى موضوع التعرج فى الاحرف و الكتابه
وياريت لو فيه حد ليه تجربه مع اى ماركه تانيه يقولنا تجربته معاها ويوضح موضوع التعرج فى الاحرف والتصفح الخ

اخيرا شكرا جزيلا على ردك واهتمامك ;)

mi99doo
25-01-2015, 22:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا لقيت الموديل ده https://www.lg.com/ae/tvs/lg-32LB550A فى الموقع الرسمى ready hd
ولقيت نفس الشاشه على موقع ايجى برايس https://www.********.com/en/product/lg-32lb550a-32-inch-led-lcd-hdtv-raya كاتبين انها full hd

كده نصدق مين ؟

TIMO1
26-01-2015, 07:01
الموديل HD LB550A فقط لانى كنت ساقوم بشرائه وقت ماجيبت الموديل بتاعى وكان فرق السعر 400 جنيه
بس طبعا لما روحت المصريه للمبيعات اتاكدت انه HD 720 وليس 1080 والموديل الى انا قمت بذكره LB5610 كان معروض جنبه وكان واضح فرق الالوان للموديل التانى وطبuا كان اهم حاجه عندى انه يكون 1080
بالمناسبه موضوع التعريج ده انا موجود عندى فى التلفزيون الخاص بى فى ايقوانات الديسك طوب فالفونت تشعر كانه يحتاج الى تنعيم الحواف ده الشرح بالظبط انما الصوره والالعاب فهى ممتازه ورائعه .