المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : recovery disks win8

محمد جمال ..
28-01-2015, 02:15
انا اشتريت لاب لينوفو ومعاة ويندوز8.1 .. وكنت عايز اسحب الريكفرى على ديفديهات المشكلة معايا انى استخدمت كذا طريقة بس مش نافع .. اول طريقة lenovo recovery key version 8 والفيرجن ده مفهوش انى اعمل create recovery disk فيرجن 7 منه فيه بس مش supported ومش عايز يsetup ... تانى طريقة استخدمتها هى create recovery drive ودى من ال control panel بس للاسف مفيش option انى اسحب اللريكفرى على dvd فى بس usp flash ... ارجو المساعده عشان انا فى شغل واقف بسبب الموضوع ده

the_dur_arc_pia
28-01-2015, 06:16
السلام عليكم ورحمة الله ..
على الاغلب المفروض انه شركة Lenovo بتعمل Recovery Disk Creator لأخد ال Recovery على DVDs أو Flash Drive في اجهزتها سواء للوندوز 7 أو للوندوز 8 !!
ما هو موديل لابتوبك ؟؟ لكي يتسنى لي مساعدتك يجب عليك توفير موديل اللابتوب تبعك .. تجده على الواجهة الخلفية للابتوب وشكرا ً.

محمد جمال ..
28-01-2015, 14:22
على الاغلب المفروض انه شركة Lenovo بتعمل Recovery Disk Creator لأخد ال Recovery على DVDs أو Flash Drive في اجهزتها سواء للوندوز 7 أو للوندوز 8 !!
ما هو موديل لابتوبك ؟؟ لكي يتسنى لي مساعدتك يجب عليك توفير موديل اللابتوب تبعك .. تجده على الواجهة الخلفية للابتوب وشكرا ً.

الموديل : lenovo ideapad y5070
اللينك ده بيقول ان مبقاش فيه recovery disk creator شوفو كده
Lenovo Solution Center shows CD/DVD recovery media for Microsoft Windows 8 - ThinkCentre, ThinkStation, ThinkPad, IdeaPad, IdeaCentre - Lenovo Support (US)
https://support.lenovo.com/us/en/documents/ht076692?tabName=Solutions

the_dur_arc_pia
28-01-2015, 17:01
الرابط بيقولك انه ليس بالامكان عمل الريكفري Recovery على ميديا CD or DVD Media ولكنه يمكنك ان تعمل Backup على فلاش Flash Drive أو هاردسك خارجي External HDD .
فمعناها يجب عليك البحث في البرامج المدمجة مع اللابتوب عن Lenovo Solution Center وتضغط عليه وتفتحه وتختار فيه انك عاوز تعمل Backup وتربط بلابتوبك فلاش Flash Drive أو هاردسك خارجي External HDD ولكن يجب عليك توخي الحذر لأنه راح يمسح البيانات الموجودة مسبقا في فلاش Flash Drive أو هاردسك خارجي External HDD

محمد جمال ..
29-01-2015, 01:04
تمام .. شكراااا جدا لردك :)