المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال لخبراء الشبكات ..

muhamed taher
28-01-2015, 16:04
انا واخد وصله نت من واحد جنبي
ينفع اجيب راوتر اكسس بوينت و اشغله عشان افتح واي فاي من الموبيل ؟! ..

Hossam King
28-01-2015, 17:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نظريا يمكن أستخدام Wifi Access point or network extender وتحويل الإنترنت الخارج من كابل الشبكه RJ45 إلى Wifi Connection. لكن، لو كان صاحب الشبكه قد وضع Mac address Filter بإعدادات الـ Router/Modem فيجب عليك إخباره أولا لكي يضيف الـ Mac Address الخاص بجهاز الـ Access Point/Powerline الذي ستستخدمه ليسمح له الـ Modem/Router بالإتصال بالشبكه ومن ثم مشاركه بيانات الشبكه.

على أي حال يمكنك أن تعرف إن كان صاحب الشبكه واضع Access restriction على الشبكه من خلال ان تشبك جهاز حاسب آلي آخر أو تقوم بتغيير الـ Mac Address الخاص بجهازك (بشكل مؤقت لإجراء الإختبار) وإن وجدت أن جهازك قد أتصل بالشبكه ولديه Internet Access فيمكنك المضي قدماً في شراء Wireless Access point extender/Wireless Network powerline adapter

ولك مني خالص التحيات والتقدير

muhamed taher
28-01-2015, 19:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نظريا يمكن أستخدام Wifi Access point or network extender وتحويل الإنترنت الخارج من كابل الشبكه RJ45 إلى Wifi Connection. لكن، لو كان صاحب الشبكه قد وضع Mac address Filter بإعدادات الـ Router/Modem فيجب عليك إخباره أولا لكي يضيف الـ Mac Address الخاص بجهاز الـ Access Point/Powerline الذي ستستخدمه ليسمح له الـ Modem/Router بالإتصال بالشبكه ومن ثم مشاركه بيانات الشبكه.

على أي حال يمكنك أن تعرف إن كان صاحب الشبكه واضع Access restriction على الشبكه من خلال ان تشبك جهاز حاسب آلي آخر أو تقوم بتغيير الـ Mac Address الخاص بجهازك (بشكل مؤقت لإجراء الإختبار) وإن وجدت أن جهازك قد أتصل بالشبكه ولديه Internet Access فيمكنك المضي قدماً في شراء Wireless Access point extender/Wireless Network powerline adapter

ولك مني خالص التحيات والتقدير

هو غآلبا مش عامل ماك ادريس فلتر ع الشبكه لان انا لسه جايب كيسه جديده و النت اشتغل عادي ..
بس الشبكه بها سيرفر ميكروتك بدخل اليوزر و اشتغل عادي .. ف ايه النظام كده ؟! ..

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=26211&stc=1

ahmed-hn
28-01-2015, 22:35
هو عامل سيرفر ميكروتك لو معموللك يوزر نيم وباسورد من غير ما يربطهم على السيرفر بلماك ادرس بتاعك هيبقى الاكسس طالع منة نت عادى بس لازم تقفل dhc
فى الاكسس عشان ما يعملش مشكلة فى الشبكة

بس كدة يوزر واحد بس ايلى هيدخل على الاكسس الا لواتفقت معاة انك تقولة عاوز سرعة 512 وادخل علية بكذا اسم او بنفس الاسم بس من غير عدد

muhamed taher
28-01-2015, 23:29
هو عامل سيرفر ميكروتك لو معموللك يوزر نيم وباسورد من غير ما يربطهم على السيرفر بلماك ادرس بتاعك هيبقى الاكسس طالع منة نت عادى بس لازم تقفل dhc
فى الاكسس عشان ما يعملش مشكلة فى الشبكة

بس كدة يوزر واحد بس ايلى هيدخل على الاكسس الا لواتفقت معاة انك تقولة عاوز سرعة 512 وادخل علية بكذا اسم او بنفس الاسم بس من غير عدد

هو عامل يوزررات من غير باسورد ف انا بدخل بأي اسم .. و معني كده انه مش رابط بالماك .. و يعني ايه هيبقي طالع نت بس لازم اقفل الـ dhc ..

الحمادوى
29-01-2015, 02:50
هو عامل يوزررات من غير باسورد ف انا بدخل بأي اسم .. و معني كده انه مش رابط بالماك .. و يعني ايه هيبقي طالع نت بس لازم اقفل الـ dhc ..

كدة ممكن تشترى اكسس وتشغل اى جهاز عليه
بس لازم تعرف صاحب الشبكة عشان ممكن يعرف ويزعل منك
فيه موديل تى بى لينك رقمه 743 الجهاز بسويتش منه فيه
26218
فيه خيار فى اعدادات الجهاز يسمى راوتر
بتقدر من خلاله توصل السلك اللى جاى من صاحب الشبكة وتكتب اليوزر
وطبعا لازم تقفل الdhc وبتعمل رقم سرى للواى فاى للاكسس
عشان محدش يلقط منه نت من جيرانك القريبين منك