المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : من يريد الحصول على شهادة mcse ان شاء الله بعد العيد (للمصريين)

الصفحات : [1] 2

orabeexabee
17-10-2006, 00:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الموضوع باختصار ان شاء الله ناوى اخذ كورس الشبكات mcse بعد العيد وبما انه يوجد الكثير من الاخوة الاعضاء فى( مصر) ويرغب فى نفس الشئ فاقترحت الاتى:
لماذا لانجتمع ونكون مجموعات لاخذ هذا الكورس فى احد المراكز المعتمده (على الاد) لانهم كما يقولون اهتمامهم بالمجموعات اكثر , بالفعل نحن لسنا ضمن شركة او شئ لكن الافضل نذهب كمجموعة مكونة من 7 افراد مثلا افضل من شخص واحد او اثنين لان الاهتمام سيكون بنا اكثر على ما اعتقد.
اذا وجد اعضاء لايرغبون باخذ هذا الكورس بعد العيد مباشرة ويريد اخذه بعد فترة معينة مثلا يقدم معنا فى نفس المركز الذى سنتفق عليه وينتظر حتى تنتهى المجموعة الاولى من الدراسة وتكون المجموعة الاخرى اكتملت العدد للدراسة على اثرنا وطبعا سنكون نحن المقيمين للمستوى ولذا سيكون على المركز المذكور ان يدرسنا بافضل الاساتذة الموجودين عنده ليضمن مجيئ البقية و (السمعة) على فكرة يمكن ان ناخذ الكورس فى مدة 5 اشهر
مزايا هذه الفكرة عديدة منها مثلا على الاقل
1- تخفيض رسوم الكورس
2- وضمان المحاضريين
3_الاهتمام
حتى لا اطيل ارجو من الاخوة الجاديين فقط والرغبين فى اخذ الكورس ان يشاركو فى هذا الموضوع بالافكار والمقترحات واى تعليق واى خطوات اضافية نقوم بعملها (كسبا للوقت)
وان شاء الله اذا سار الموضوع سنكمل بقية الحديث ان شاء الله

الفقير
17-10-2006, 07:36
موضوع ممتاز
و اعتبرة نقلة فى الموضوعات
فهو ياتى بفكرة جديدة سهلة وممكنة التنفيذ
الان عرفت ان هناك شركة فى مدينة طنطا بمحافظة الغربية تعطى الكورس فى 100 يوم
كل يوم 3 ساعات يعنى حوالى 300 ساعة
اقصد 100 يوم عمل (ممكن يكون 6 ايام فى الاسبوع او 5 ايام او 4 ايام)
و ممكن يكون فى اليوم 4 ساعات بدلا من 3 كل هذا بناء على اتفاق المجموعة
و الاسعار:
لعدد 4 افراد ب 2500 جنيه
لو العدد 6 يصبح الكورس ب2000 جنية للفرد
لو العدد 8 يصبح ب 1750 جنية للفرد او 1800 مش فاكر
نيجى لمشكلة المدرب التى ستسالونى عنها
انا سألت وقالو بالحرف الواحد :
الشركة تعمل نظام جديد فانت الذى تحدد استمرار المدرب
فالدفع بالتقسيط ........ وذلك حتى لا تدفع اللوس وبعدين يكون المدرب مش قد كده ندخل فى مشكلة( فاذا اردت الا تكمل بسبب المدرب مثلا و ماجابوش مدرب تانى .... مفيش عليك اى مشكلة) و بالتالى يكون المبلغ المدفوع جزء فقط من قيمة الدورة
@@@@@@@ بدل ما تدفع المبلغ كلة وتقعد تدور عليه .....و دوخينى يالمونة@@@@@@@@
و اذا اردتم ممكن ارسل اسم و تليفونات الشركة لمن اراد (فقط يرسل لى على الخاص )

cobraxp
17-10-2006, 10:46
راعو مشكلة اننا فى اماكن متعددة ناس طنطا ناس منصورة ناس قاهرة ناس الصعيد
وثانيا كل واحد وليه راي مسبق فى مراكز التدريب يعنى اللى اعرفة ان ناس كتير بتفضل مثلا مراكز يات على مراكز كيت لقوة المحاضرين فيها
اما لو انتقلنا لمستوي اعلى فمفيش غير سنجري او نيو هورايزون وافضل الاخيرة

الفقير
17-10-2006, 14:10
شكرا لمشاركة الاخ cobraxp
بس احنا قتلنا موضوع الشركات دى بحثا ( والموضوع عامل زى البيضة و الفرخة )
ناس تقول شركة كذا واخرين يقولون شركة كذا و ناس تقول ان الاولى زبالة خد عند التانية و ناس تقول التانية طلعو حرامية اخدو فلوسى ودوخونى خد عند كذا

و ناس تقول خد فى البيت وناس وناس وناس
الموضـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــوع كبيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــر قـــــــــــــــــــــــــــــــــــــوى
اخر ما توصلنا اليه ان
اسم الشركة ((((((((مهم)))))))))
و لكن اهم منه(((((((( المحاضر))))))

و ربما ناس تفضل العكس
و انا حبيت لا ابخل بمعلومة قد تفيد البعض ممن هم فى مدن قريبة من طنطا

فلماذا اذهب انا( وانا من طنطا )الى القاهرة او الاسكندرية لاحصل على كورس ولا ياتى زميل من القاهرة او الاسكندرية او المنصورة الى طنطا ؟؟؟؟؟؟؟

فالمسافة كما يعتقد معظم العلماء بين القاهرة وطنطا
مثلا هى نفس المسافة بين طنطا و القاهرة
ولا كلامى غلط؟؟؟؟
و صدق الرسول الكريم عندما قال (اطلبو العلم ولو فى الصين ) او كما قال

cobraxp
17-10-2006, 15:13
حلو قوي بتطبيق نفس المبدأ بتاع ( ليه تدفع اكتر لما ممكن تدفع اقل )
ايه اللى يودينى للجيزة مش طنطا لما ممكن اخده جنب بيتى

اما بالنسبى لكلامك فعلا المحاضر هو الاهم مش المركز لاني هاعمل ايه بالمركز
مش هايضيف ليا حاجة المركز لكن المحاضر هو اللى هايضيف ليا

alostaz
17-10-2006, 16:50
السلام عليكم ورحمه الله
طبعا الكلام ده كل هبل فى هبل شكلكم ناس فاضية مش عايزين تدرسوا وعايزين تتسلوا وخلاص

اللى عايز يدرس صح يعرفنى وانا اقوله على احسن مكان واحسن مدرب ممكن يعطيه
على فكرة صاحب الموضوع ده بيعمل دعاية لشركة هو يعرفها تمام وهيرشحها لكم عشان ياخد الكورس مجانا وممكن تكون الشركة والمدرب مش كويسين

سلام

orabeexabee
17-10-2006, 18:38
بسم الله الرحمن الرحيم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ [الحجرات : 12
صدق الله العظيم

اشكرك على سو ء الظن يااستاذ
عموما انا كنت تارك اختيار المركز على الاعضاء وانا من ضمن وليس لدى اى مركز معين لادرس به
وياريت تحسن الظن بالناس الى ان يتبين لك العكس
انت انسان هدام ونمام وحسبنا الله ونعم الوكيل لم اكن اتصور انى سا اجد مثل هذا الرد ابدا من احد اعضاء هذا المنتدى الغالى, ولتعلم ان ما قلته ليس با اخلاق مسلمين
"اللهم اكفنا شر كل ذى شر انت اخذ بناصيته"

هذا كل ما عندى لا اقوله لك
وحسبنا الله ونعم الوكيل

مازال الموضوع مفتوح للاخوة الاعضاء الحادين فقط

الفقير
17-10-2006, 18:50
السلام عليكم ورحمه الله
طبعا الكلام ده كل هبل فى هبل شكلكم ناس فاضية مش عايزين تدرسوا وعايزين تتسلوا وخلاص

اللى عايز يدرس صح يعرفنى وانا اقوله على احسن مكان واحسن مدرب ممكن يعطيه
على فكرة صاحب الموضوع ده بيعمل دعاية لشركة هو يعرفها تمام وهيرشحها لكم عشان ياخد الكورس مجانا وممكن تكون الشركة والمدرب مش كويسين

سلام

لن ارد على كلامك البايخ بكلام ابوخ ولكن اسمع جيدا

انت تعاند نفسك ليه انت مش واثق فى كلامى وعايزنا نثق فى كلامك
اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله
صحيح ممكن تكون الشركة زبالة والمدرب ايضا زبالة و لكن ممكن ايضا يكونو ممتازين
انت تفترض اننا نعمل دعاية لشركة بعينها(و هذا قد يكون صحيح..............و هو كذلك لانى اعرفهم جيدا و اردت فقط ان ارشحها لمن يريد ..... وقد يكون كل كلامى خطأ ) و تركت تحديد ذلك لمن يريد
اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله اتق الله
ونسيت انك ايضا تعمل دعاية ولكن بطريقة اخرى لشركة اخرى ومدرب اخر
وفى النهاية تقول اننا عاوزين الكورس مجانا (و ليه ماتكونش انت اللى فيك هذا الشىء مع الشركة الثانية او تأخذ منهم سبوبة ؟؟؟)
بدلا من ان ترمى الناس بالباطل و تقول كلام مش محترم فى ايام محترمة
من فضلك كلف خاطرك واقرأ كلامى بعناية

انا لو عاوز اعمل إعلان كنت كتبت اسم الشركة وعنوانها واسم المدربين وتليفوناتهم ولكن فضلت ان يكون ذلك لمن وثق فى ان فى كلامى بعض الصدق و عليه ان يتحرى بنفسه كل الصدق فمن يريد هذا الكورس معظمهم رجاله و محدش واصى عليهم و ممكن يفكروا و يتخذوا قرار بنفسهم و بدون املاء ولا ضغط عليهم من احد

انا اعتذر للقراء عن كلامى البايخ وياسيدى انا لا اعرف شركة ولا حاجة انا هاتفرج من بعيد بس

بقيت كلمة اخيرة لهذا العضو
افتح صفحة مشاركاتك منذ اشراكك فى المنتدى و شوف انت كنت داخل المنتدى من مارس 2005 الى الان وعدد مشاركاتك 22 مشاركة معظمها طلبات و لم يكن لك فائدة للاعضاء ولو بسنتيمتر
ربنا يوفقك

orabeexabee
19-10-2006, 00:31
السلام عليكم ورحمة الله
هل لايوجد احد يريد اخذ الدورة يا اخوان مش مشكلة نكون فى القاهرة او خارج القاهرة ممكن نكون مجموعات مثلا لسكان القاهرة ومجموعات لمن خارج القاهرة المهم المجموعة واختيار افضل مركز بسعر مناسب

حد يرد

السلام عليكم

Eng-Aman
19-10-2006, 23:52
.. يا جماعة أنا عايز أبدأ .. حددوا و أنا معاكم ..
أنا بقترح يات .. سمعت إنه كويس .
ولكم حرية الرأى و الإختيار ..

kogy_83
20-10-2006, 20:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا كل عام وانتم بخير
فى يجماعه فى القاهرة وخصوصا فى مركز تاهيل الحاسبات بمدينه نصر بجوار شركه بتروجيت
وبالاتفاق مع شركه جنيس اتى تعقد هناك مجموعه من الكورسات المتنوعه ولكل المجالات
ولن تصدقو ان قلت لكم ان ثمن كورس mcse والمدرب من شركه سينرجى 800جنيه فقط وانا شخصيا بداءت الدورة والدورة مستمرة وفى المدويل الخامس من 2003سيرفر والدورة مستمرة
وهذا ايميلى فقط للاستفسار (kogy_83@hotmail.com)

mm_mm884
21-10-2006, 11:47
ياريت يا جمعاه اللى يعرف معلومات عن الكورس والثمن والمكان يبعت لى علشان انا نفسى اخد الكورس ؟
ودا الايمال بتاعى

ahmed_2404@hotmail.com

mohamedsawan
21-10-2006, 21:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا فالبداية بحى كل اخوانى فالمنتدى وكل عام وانتم بخيــــــــــــــــر
اما انا باختصار عجبتنى الفكرة جدا ويريت اى واحد جاد ياخد الايميل بتاعى ويضفنى عنده وانا اتفق معاه ويريت كلنا نسيب ايملاتنا لبعض علشان يكون فى فرصة اكبر نتكلم مع بعض ...ايميلى نفس الاسم بتاعى بس (دبل ام) 2 ام مش ام واحدة ...على hotmail

orabeexabee
22-10-2006, 21:28
خيرا ان شاء الله يا اخى نحن حتى الان ممكن تقول اصبحنا اربعة ربنا يسهل ان شاء الله والعدد يزيد

asdmimo
27-10-2006, 03:26
وانا الخامس

ali mohamed
29-10-2006, 21:21
وانى معاكم السادس
بس وين

Eng_moh
18-11-2006, 01:25
800 genyh
da momtaz
ana ma3ako shabab
:up:

Eng-Aman
21-11-2006, 14:48
... إيه ياشباب .. إنتم فين ... إحنا دلوقتى بقينا 7 ... يالا ... بقى نحدد و نشوف ..

... أنا أرشح معهد يات ... فعلآ ناس محترمين جدآ جدآ جدآ ...

hamdybadawy
25-11-2006, 05:21
خلونى الثامن معاكم بالقاهره

Eng-Aman
25-11-2006, 19:31
.. طيب ياجماعة بقينا 8 .. والحمد لله ,,,, خلينا نبدأ يا جماعة ,

hamdybadawy
27-11-2006, 00:59

ازاى

hamdybadawy
27-11-2006, 01:00

ازاى

https://www.microsoft.com/learning/mcp/mcse/windows2003/default.mspx

Eng-Aman
27-11-2006, 04:02
.. إحنا عايزين نجمع عدد 12 أو 13 واحد . ونتوكل على الله ونتفق على مركز او معهد كويس . مثل يات .. و نروح نبدأ الكورس هناك ...

orabeexabee
27-11-2006, 15:54

الاخوة الكرام .
مازالت الفكرة قائمة . وان شاء الله نبدا فى اقرب وقت .فقط نرجوا من لديه الرغبة الجادة فى الانضمام ان يشارك فى الموضوع ويبدى استعداده التام لذلك وكما تعلموا يجب ان نكون من 6-8 والله اعلم اذا كان يقبلوا باكبر من هذا العدد .
من لديه الرغبة الجادة فى الانضمام من الاعضاء الذين شاركوا فى الموضوع يشارك بعبارة (((بانه على اهبة الاستعداد فى اقرب فرصة )))وان شاء الله يمكننا الاتفاق جميعا على مكان ونتقابل فيه للذهاب الى المركز باذن الله والتعاقد . فقط يجب ان يكون العدد كافى . ومن لديه اعتراض على المركز الذى رشحه العضو Eng-Aman ياتى بالبديل((ذو السعر الجميل ))(( فى قدر المستطاع يعنى)) لانكم كما تعلمو ان الكورس هذا مكلف (( ولاتنسوا الامتحانات ايضا )) والله المستعان
فى انتظار موافقتكم واستعدادكم باذن الله . :)

hamdybadawy
29-11-2006, 00:41

الاخوة الكرام .
مازالت الفكرة قائمة . وان شاء الله نبدا فى اقرب وقت .فقط نرجوا من لديه الرغبة الجادة فى الانضمام ان يشارك فى الموضوع ويبدى استعداده التام لذلك وكما تعلموا يجب ان نكون من 6-8 والله اعلم اذا كان يقبلوا باكبر من هذا العدد .
من لديه الرغبة الجادة فى الانضمام من الاعضاء الذين شاركوا فى الموضوع يشارك بعبارة (((بانه على اهبة الاستعداد فى اقرب فرصة )))وان شاء الله يمكننا الاتفاق جميعا على مكان ونتقابل فيه للذهاب الى المركز باذن الله والتعاقد . فقط يجب ان يكون العدد كافى . ومن لديه اعتراض على المركز الذى رشحه العضو Eng-Aman ياتى بالبديل((ذو السعر الجميل ))(( فى قدر المستطاع يعنى)) لانكم كما تعلمو ان الكورس هذا مكلف (( ولاتنسوا الامتحانات ايضا )) والله المستعان
فى انتظار موافقتكم واستعدادكم باذن الله . :)

على اهبة الاستعداد فى اقرب فرصه

koRn
01-12-2006, 03:49
يا جماعه فكره حلوه بصراحه بس احب احذركم من مركز "كيت" لانه بصراحه مركز سيىء سيىء
للغايه
انا بدات فى شهر 2 ولسه مخلصتش الكورس !!!!

ربنا معاكم

Eng-Aman
01-12-2006, 14:08
... لأ لأ لأ .. مركز كيت الواحد عمره ما ياخد فيه كورس Word حتى ... ده أسوأ مركز فى مصر ...

أنا برشح يات ... فعلآ ناس محترمين جدآ . و المدربين أكثر من رائعين ..
و أنا مستعد فى أقرب فرصة ..

HANGMAN
02-12-2006, 03:42
في كورس هيبدا في يات جامعة الدول العربية شارع البطل احمد يوم 24-12
معادة من 5 الي 8
ثمن الكورس 2900

بس انا متردد لان كل اصاحبي خادو الشهادة ب امتحنات test king بس فا بفكر اشوف
المركز الي في مدينة نصر اللي بي 800 جنية
حاسس الموضوع مش مستاهل اخدة في يات
ياريت تولو رايكم اية

Eng-Aman
02-12-2006, 10:41
.. السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ..
أخى الكريم . مش مهم الشهادة . بقدر المعلومات التى ستكتسبها .. يعنى أنا عندى 17 سنة ومعلوماتى على قدى جدآ جدآ فى الشبكات .. وداخل الكورس علشان المعلومات إللى فيه . و بعد كده الشهادة ..
و يات مركز ممتاز ,, و أهم حاجة المدرب إللى هيدرس لك .. يعنى حرام تقارن مركز بيدى الكورس بـ 2900 . بمركز بيدى الكورس بـ 800 جنيه .. شوف إنت الفرق . (BB)

و بالنسبة لأصدقائك إللى حصلوا على الشهادة من التست كينج .. فمن الممكن أن يكون لديهم خبرة فى مجال الشبكات الخاص بميكروسوفت ...
و احب أقول لحضرتك حاجة .. الإعتماد على التست كينج . زى قلته .. من وجهة نظرى ... لأنك يكفى أن تذاكر المنهج جيد جدآ . و ان تقوم بالتحضير له كويس جدآ .. وقراءة أسئلة التست كينج .. لكن الإعتماد الكلى على التست كينج لايفيد ..
على العموم . متشكرين على تواجدك معنآ .. و نرجو منك المتابعة ..

باسم شكري
05-12-2006, 00:42
والله يا جماعة انا كنت اتمنى انضم اليكم

ولكنى من الصعيد

يعنى ببساطة تكاليف المواصلات هتكون من 5 الى 10 اضعاف مصارف الكورس + الامتحانات

اتمنى لو فيه مركز معتمد فى المنيا او بنى سويف حد يدلنى عليه

بالتوفيق ان شاء الله