المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكله في لاب توب لينوفو z5070 ارجو المساعده

Ibrahem Mohamed
25-02-2015, 22:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه شاري لاب توب لينوفو z5070 coe 7 بس مقابلاني مشكله في كذا حاجه:
1- هو بالنسبه للالعاب مع معظم الالعاب بيديني ثققخق اللي في الصوره المرفقه وغير الويندوز كذا مره وبرده بتظهر مع العلم انه نسخه الويندوز ده كامله وفيها ال dl بتاعها وكل حاجه و كذا حد مجربها.
2- برنامج ال power management اول لما نزلت الويندزسفن 64 ساطبته مع التعريفات وكان شغال وكل حاجه لما شغلت اللاب النهارده لاقيته مش شغال وعملتله ازاله وشغلته تاني وبرده مش شغال وراسترت الاب وبرده مش شغال
3- لما بقف علي الديسك توب واضغط كليك يمين احيانا مش بتظهر القائمه علي طول وبتتبقي مخفيه شوييه لما بختار مثلا properties بتفتح وكل حاجه بس مكانها بيفضل ظاهر في الشاشه مش بتخفي
4- ال يو اس بي 3 لما بوصل فيه اي حاجه بيقراها وكل حاجه بس لما بعمل سيفلي ريموف بيقولي انه في برامج بتستخدمها مع العلم انه مفيس حاجه بتستخدمها
ارجو الافاده ....هو بالنسبه للالعاب بيشغل most wanted & call of duty 3 normal اما اي حاجه تانيه مش بيشغلها

انا مش عارف ارفع الصوره لكن الerror بيبقي :

the application wa unable to start correctly(0x00007b).click to close the application

boddaxp
26-02-2015, 00:51
وعليكم السلام ورحمة الله

انا عندي نفس اللاب وهحاول افيدك بالي اعرفه ان شاء الله

اولاً انا شغال على Windows 8 64bit ومعنديش اي مشاكل الحمدلله

ثانياً بالنسبة للمشاكل الي حضرتك ذكرتها:

1. اتأكد من تحديث DirectX وتعريفات كارت الشاشة "nvidia 840M" لنسخة الوندوز الي عندك من خلال مواقعهم ،، وعند فتح الالعاب اعمل Right Click > Run with graphics processor > Nvidia high performance
2. اتأكد من تحديث كل التعريفات لأن دا بيسبب مشاكل للبرامج عامتاً لكن انا معرفش المشكلة سببها ايه .. ياريت لو تنزل وندوز 8 وتجرب
3. هل بيكون في برامج شغالة متقلة على الجهاز ؟ وياريت تعمل فحص للهارد من برنامج HDTune وتأكد انه سليم تماماً..
4. دي مشكلة بتحصل كتير .. ممكن يكون في برنامج حضرتك قفلته بس في الـ Running processes بيكون لسه شغال .. او لو في فولدر مفتوح او كدا .. برضه دا مرتبط بتهنيج الجهاز عامتاً ونفس الكلام للنقطة 3

اخيراً الالعاب دي تشتغل على High عادي جداً .. العاب 2012 وما قبلها اغلبها يشتغل High .. العاب 2013 و 2014 من Medium الى Low وبدقة عرض مش كبيرة .. اي لعبة جديدة ان شاء الله تشتغل بس عشان تحصل على سرعة معقولة تخلي كل حاجة Low ودقة عرضة 1024x768 مثلاً .. زي Middle Earth Shadow of Mordor او Dying Light ..

Ibrahem Mohamed
26-02-2015, 23:04
السلام عليكم
شكرا علي الرد لكن انا كنت مجرب ويندوز 8 ولاقيت انه مش بيشغل معظم الالعاب نتيجه انه بيقوللي فيه ملفات dll ناقصه وكنت بجيبها ومش بيشغلها برده ويديني نفس ال ثققخق المذكور سابقا
بالنسبه للتعريفات هو كل متعرف لكن انت تقصد اشوف ده اخر حاجه علي موقع navidida مثلا ....لكن ديه تعريفات اللاب اللي علي الويب سايت واللي جايا مع اللاب وهو مديني انه عارفهم
غير كده معندكش فكره بالنسبه لل error ده بيكون سبب ايه
the application wa unable to start correctly(0x00007b).click to close the application
والمشاكل ده سوفت وير عادي يعني مرتبطه بالويندوز ولا ممكن تبقي مشاكل في اللاب هاردوير

arsenal_henry
27-02-2015, 07:43
الخطأ ده له علاقة بتطبيق Microsoft Visual C++ .. ممكن تنزله وتسطبه من على النت ..

Ibrahem Mohamed
27-02-2015, 13:17
الخطأ ده له علاقة بتطبيق Microsoft Visual C++ .. ممكن تنزله وتسطبه من على النت ..

طب بالنسبه لباقي المشاكل اللي ذكرتها هل دي ليه علاقه بالويندوز سوفت وير عادي ولا ده ممكن تبقي مشكله في اللاب هارد وير

Ibrahem Mohamed
27-02-2015, 14:10
طب بالنسبه لباقي المشاكل اللي ذكرتها هل دي ليه علاقه بالويندوز سوفت وير عادي ولا ده ممكن تبقي مشكله في اللاب هارد وير

ممكن تبقي باقي المشاكل ده ليها علاقه بنسخه الويندوز اغيرها ولا ايه ؟؟

arsenal_henry
27-02-2015, 14:47
هل مسطب تعريفاتك بالترتيب التالي:
1-Chipest
2-Intel Graphics
3-Nvidia Graphics
ثم باقي التعريفات ..

Ibrahem Mohamed
28-02-2015, 08:33
هل مسطب تعريفاتك بالترتيب التالي:
1-Chipest
2-Intel Graphics
3-Nvidia Graphics
ثم باقي التعريفات ..

كله متعرف ومقري من ال device manager

arsenal_henry
28-02-2015, 09:48
كله متعرف ومقري من ال device manager

هل انت مسطب اي برنامج AntiVirus ؟ وهل نسخة الويندوز من النسخ المعدله ؟