المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن فرق البروسيسور Q9550 + E 8400

mando678
27-02-2015, 14:32
استفسار وعايز رد سريع بعد اذنكم الجهاز عندى core2due e8400 وكارت شاشه nvidia gt630 2giga ddr3 ورامات 4 جيحا عندى لعب بتقطع عايز اعرف لو عليت البروسيسور ل core 2qued 9550 كاش 12 هيختفى التقطيع ده ولا دى مشكله كارت شاشه وملهاش لزمه موضوع البروسيسور ومش هحس بفرق لعب زى Watch_Dogs Ravens Cry Need For Speed Rivals

phenomenon
27-02-2015, 15:14
اخى الفاضل اليك الاتى
1- لعبه NFS Rivals محرك الاطارات بها مقفول على 30 اطار وهذا امر منتهى بخلاف NFS MW
Forced hard to be matching PCs on 30 fps

2- اللعبتين يحتاجوا الى كلاهما ( معالج قوى وايضا كارت شاشه قوى ) معالج لا يقل عن 4 نواه ومعالج من الفئات الوسطى او القويه
فى حال غايتك للعبها على اعدادت بجوده عاليه او جيده
3- فى حال ترقيتك للمعالج الى معالج رباعى : امره جيد جدا وستشعر بفرق كبير بين كلا المعالجين فى اغلب التطبيقات سواء كانت العاب او برامج ثقيله

ملحوظه: التقطيع الملحوظ داخل الالعاب فى اغلب الاوقات بيكون
سبب قوى لعدم امكانيه المعالج نفسه على استجابه البيانات ومعالجتها بشكل سريع
مثل غيره وبالاخص الالعاب التى تعتمد على تعدد الانويه او خطوط المعالجه العديده

التهنيج والبطىء الثقيل فى حركه الماوس والتفاف الزوايا فى حركه اللاعب
بتكون اغلب الحالات بسبب ضعف المعالج الرسومى على معالجه الرسوميات الثقيله

انت فى حاجه الى معالج بيانات ومعالج رسومى لتشغيل كلاهما على جوده مقبوله وهذا هو الحال حاليا على اغلب الالعاب الحديثه التى اصبحت تعتمد على قوه كلاهما بشكل ملحوظ

mando678
27-02-2015, 15:49
شكرا لك اخى الكريم ولسرعه ردك ولكن استفسار بعنى معنى كده لو مؤقتنا غيرت البروسيسور ل 9550 مع نفس الكارت احين التحديث هل ستختفى التقطيع وهل هذه الامكانبات تستطيع تشغيل العاب امثال Assassin's creed unity
Call of duty advanced warfare على اقل امكابات بدون تقطيع

phenomenon
27-02-2015, 18:39
بانتقالك الى معالج Q9550 هى نقله بمثابه قفزه من المعالجات الثنائيه الى المعالجات الرباعيه تضاعف الانتقال من الاحاديه الى الثنائيه مرات
يمكننى ان اطمئنك انك ستشعر بايجابيه كبيره مع وجود المعالج الرباعى
ولكن لا يمكننى ان اؤكد لك انك تستطيع الاعتماد على كارت GT 630 وخصوصا فى الالعاب التى ذكرتها

لكن ربما يمكنك على اعدادت متوسطه .. نعم بالتاكيد يمكنك وخصوصا اذا كانت ابعاد الشاشه ليست كبيره
وانظر بمتطلبات كل منهما حتى تطمئن ايضا

hassan said
27-02-2015, 21:31
انا عندى نفس البروسيسور والرام بس كارت الشاشه gt610 - بص اكيد مليون فى الميه افضل واحلى تجيبلك بروسيسور اربع انويه بس هاتو 3 جيجا وكاش 12يعنى q9650 لان انا بعتبر ان دا اخر حاجة ممكن نوصلها فى سوكيت 775 - بس اللعبه ديه فيها عيب ومعروف الحل بتاعها - دخلت على موقع نوستيم ونزلت باتش واشتغلت شيئا ما بعد ماكانت مبتتفاهمش معايا خالص - الحل مره تانيه فكك من اللعبه ديه

mando678
28-02-2015, 00:09
انا متشكر جدا لمساعدتكم بس فيه استفسار لو سمحتوا هوا بروسيسور core 2 qued كاش 12 ينفع يشتغل مع برده gigabiet g41 ولا تقيل عليها انا جبت من موقع gigabiet مكتوب ينفع بس وانا بشتريه من الراجل سأل المحلات اللى جنبه قلوله لا سألت انا فى محلات تانيه ناس قلتلى ينفع وناس قالت لا رجعتله قالى انا مليش دعوه انا هديلك البروسيسور وانتا حر ممكن البرده متستحملهوش وتبوظ بعد شويه عشان مترجعليش وانا محتار خايف اخسر البرده والفلوس البرده بالضبط GA-G41MT-S2PT https://www.gigabyte.com/support.../cpu-support-popup.aspx... (https://www.gigabyte.com/support-downloads/cpu-support-popup.aspx?pid=3960)

mando678
28-02-2015, 02:32
هل فيه فرق فى الحراره واستهلاك الباور بين البروسيسورين يعنى يحتاج باور اقوى ولا اللى يشغل الكور 2ديو يشغل الكور2كواد وهل الفانه بتاعت الديو اقدر استعملها للكواد ولا الكواد حرارته اعلى لانى سمعت ان حرارت عاليه اوى ال كاش 12

phenomenon
28-02-2015, 02:40
من المفترض ان يعمل المعالج بدون اى مشاكل على اللوحه الام فهى تستطيع تدعيمه على اكمل وجهه ,ولكنها لا تستطيع تدعيم فئه Extreme فقط
فرق الاستهلاك 20W بين كلا المعالجين
امر المشتت غير الزامى فمن المعروف ان معالجات Q قابله لارتفاع الحراره ويصل بها الامر الى 90- 100 فى اوقات الصيف والمعالج مهىء لتلك الدرجه ولا يغلق نفسه الا عند 127C تقريبا

mustafamuha
28-02-2015, 20:04
بص انا راى انك تشترى جهاز جديد لو عايز تلعب الالعاب دى لان جهازك قديم وتغيير االبروسيسور لوحده مش هيديك النتيجه الى انت عايزها ولو حابب قولى الbudget بتاعتك كام وانا اساعدك فى تجميع جهاز