المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محاولة اختيار مشروع مناسب

kahled15486
08-03-2015, 03:12
بسم الله الرحمن الرحيم

انا من مصر وحالياً بدون عمل والحمدلله :) (قطاع خاص) - بس معاية رأس مال فى حدود 30 الف جنية
فكرت استثمرهم فى أى مشروع لان كدة كدة بعد فترة من الزمن قيمتهم هتقل مع ارتفاع الدولار ويمكن الرقم دة ميبقاش ليه لازمة اصلا فى المستقبل - فكرت فى البداية فى مشروع سيبر وخدمات زى الكتابة والطباعة والتصوير وعملت دراسة تكاليف لكن لسة بدور على المحل واختيارى للمشروع دة كان بسبب ان لية صديق فتح سيبر من 3 سنين وانا تقريباً شبه يومياً ببقى عندة وبقعد معاة واوقات كتير كنت بدير المحل وكنت بشوف ربح كويس لكن فى احيان اخرى بيكون الربح ضعيف لدرجة اقل من قيمة التكاليف المدفوعة فى الشهر - وطبعاً الارزاق بتاعة ربنا - بس بنصائح ناس كتير اشتغلو فى المجال دة اكتر من مرة نصحونى بان السيبرات فى انهيار فى كل يوم بسبب ان الانترنت اصبح سهل الوصول الية فى البيوت وعلى الهواتف الذكية وحتى موضوع الالعاب اصبح عادى لان مواصفات اجهزة السيبر بتكون عادية بسبب ان رأس المال المخصصة لتكلفة كل جهاز بتكون صغيرة - ومشكلة تانية لاحظتها وهى سياسة الحد الاقصى اللى بتعملها شركات النت - يعنى 300 جيجا حد اقصى فى الشهر حتى لو الخط غير محدود - وطبعاًَ استخدامات النت حالياً فى السيبر غالباً بتبقى يوتيوب وفيس بوك وكل دة بيعمل ترافيك عالى جداً بسبب ان الفيديوهات بقى اغلبها HD على يوتيوب ودة هيخلص ال 300 جيجا قبل نهاية الشهر وتبقى مشكلة لما النت يقطع فترة من المحل - برضو موضوع الكهرباء وخاصة اننا داخلين على الصيف انقطاع الكهرباء بشكل شبه يومى هيأثر على الربح بشكل كبير وممكن يتسبب فى الخسارة كمان

مشروع تانى ذكرة واحد من اصحابى انى اعملة وهو محل البلاى ستيشن - ناس كتير قالتلى انة ربحة اعلى بكتير من السيبر وتكلفتة اقل من السيبر لان مفيش حد عندة بلاى ستيشن - لكن لقيت ان التكلفة هتبقى نفس تكلفة السيبر مع عدد اجهزة اقل لان البلاى ستشين مش ارخص من الكمبيوتر بالاضافة لانى لازم اشترى تليفزيونات بمساحة على الاقل 32 بوصة ودى تكلفة عالية عن شاشات السيبر اللى غالباً بتبقى 19 ومش تلفزيون - بالاضافة للمشاكل اللى ممكن تحصل بسبب الالعاب بين الناس وخاصة لعبة الكورة ودة هيخلينى غالباً انزل لمستوى فكر اطفال وشباب مراهقين جداً - واصبح الموضوع دة مجرد خيار بديل للسيبر ومحتاج فية استشارة

المشروع الاخير وهو مشروع محل بيع اكسسوارت كمبيوتر وصيانة - وهو افضل مشروع كنت بفكر اعملة من زمان - لكن مع الكساد الاقتصادى الموجود فى مصر بقى عندى خوف من انى افتحة خاصة وان موضوع الصيانة غالبة مش صيانة ولكن فى الاغلب تثبيت الوندوز - اما صيانة الهاردوير بيبقى فيها صعوبة فى الحصول على قطع الغيار لان مش هشترى اى حاجة تقطيع بالاضافة لان خبرتى ليست كافية للهاردوير - كنت اشتغلت فيها زمان بس على مبدأ الاعطال الظاهرية يعنى بغير المكثفات - ترانزستورات او غيرها من المكونات اللى ظاهر عليها الدمار ودة طبعاً ميعتبرش صيانة - ومش عارف هل موضوع الوندوز والصيانة الظاهرة اصبح فى انخفاض ولا لا - وكنت بفكرة لو عندى تكاليف شهرية مطلوب دفعها فى حدود 1500 جنية هل استطيع استعواضهم مع ربح مجدى فى هذا المجال ولا لا

انا مشكلتى الاساسية هو خوفى من الفشل واللى مزود مخاوفى الحالة الاقتصادية فى مصر وضعف الدخل العام فى مصر اللى بيخلى اى حد يخاف يدفع فلوس فى حاجة والغاية من الموضوع دة هو استشارتكم فى ما هو انسب من المشاريع التلاتة اللى انا ذكرتها وبالاخص المشروع الاخير - انا عارف ان الارزاق بتاعة ربنا - بس خايف اكون بتصرف غلط - عامة انا خريج دبلوم صنايع الكترونيات وحاسب الى واتدربت كتير على مجالات مختلفة فى تكنولوجيا المعلومات والالكترونيات - لكن عمرى مكنت مدير لمشروع خاص بي قبل كدة

اتمنى الافادة من حضراتكم بالمعلومات اللى ممكن تساعدنى - علشان اتكل على الله وافتح حاجة تبقى رزق صالح باذن الله

MOHAMED FAROOQ
08-03-2015, 04:22
مبدأياً : إنت شخص ممتاز .. لأنك بتحب مشوره الغير قبل التنفيذ ودى حاجه كويسه وجميله .. وشخصياً أنا مثلك بالضبط .. لا أخطو خطوه إلا بأخذ ومعرفه رأى الناس والإنصات لتجربتهم ( فى العلم بالشىء ) . وفى النهايه الأرزاق بتاعت ربنا ..

فكره السايبر .. رأىى الشخصى ... إبتعد عنها .. ودى فعلاً أسبابها زى ما قولت ( فى انهيار فى كل يوم بسبب ان الانترنت اصبح سهل الوصول الية فى البيوت وعلى الهواتف الذكية وحتى موضوع الالعاب اصبح عادى لان مواصفات اجهزة السيبر بتكون عادية بسبب ان رأس المال المخصصة لتكلفة كل جهاز بتكون صغيرة - ومشكلة تانية لاحظتها وهى سياسة الحد الاقصى اللى بتعملها شركات النت - يعنى 300 جيجا حد اقصى فى الشهر حتى لو الخط غير محدود - وطبعاًَ استخدامات النت حالياً فى السيبر غالباً بتبقى يوتيوب وفيس بوك وكل دة بيعمل ترافيك عالى جداً بسبب ان الفيديوهات بقى اغلبها HD على يوتيوب ودة هيخلص ال 300 جيجا قبل نهاية الشهر وتبقى مشكلة لما النت يقطع فترة من المحل - برضو موضوع الكهرباء وخاصة اننا داخلين على الصيف انقطاع الكهرباء بشكل شبه يومى هيأثر على الربح بشكل كبير وممكن يتسبب فى الخسارة كمان ) .... بخلاف أن الكومبيوتر حالياً مبقاش بفلوس وأصبح متواجد بمعظم المنازل ومازالت ... ( فلما سأكون أمتلك كومبيوتر وإنترنت فى المنزل وأجعل إبنى أو أنا أذهب للسايبر ) ...
وشخصياً لى أصدقاء كثيرون يملكون سايبرات وفعلاً يشتكون من نفس المشاكل التى ذكرتها ... وخصوصاً الإنترنت وانقطاع الكهرباء .

فكره البلاى ستيشن
من ما رأيته :
للأسف ناجحه مع البعض وفاشله مع البعض الأخر .. على حسب المكان والمستوى الترفيهى .
هو فعلاً ربحها كثير لكن زبونها أصبح قليل ومعظم ألعابها متوفره حالياً على الحاسوب .. بخلاف أنها فعلاً تكلفتها مثل تكلفه السايبر كما ذكرت أنت .

المجال الأخير

محل بيع اكسسوارت كمبيوتر وصيانة .. ممكن وله مستقبل ولن يمكن الإستغناء عنه .. ولكن فى حاله أنك تستطيع ( الصيانه )
الإعتماد فى المكسب على الإكسسوارات لن يكون مفيداً أكثر من الصيانه .. فأكثر الربح تأتى من الصيانه وليست الإكسسوارات

سابقاً كنت أملك محل بيع وصيانه الهواتف فى عصر ( nokia 3310 وما إلى ذلك )
وكان أكثر إعتمادى فى الربح هو فى الصيانه وتنزيل السوفتوير وليست الإكسسوار أو الكروت .....
كذلك الكومبيوتر ... صيانته مربحه جداً بخلاف تثبيت الويندوزات بشكل مستمر وملىء الهارد والفلاشات وما إلى ذلك .. بخلاف أن الصيانه ستفتح لك مجال لبيع الإكسسوارات.. وأقل مثال ( الصوت به عطل كبير وسيحتاج لتكلفه كبيره وحينها سيختار الزبون لكارت صوت خارجى أقل تكلفه ) و ستتمكن من بيعه وتركيبه ليعمل الجهاز أمام الزبون ..

هذا المشروع الأخير أرجحه لك ولكن على شرط ( أن تكون تملك خبره فى الصيانه ) ويمكنك أخذ قورص صيانه بمقابل مادى فى أى مركز قبل بدء المشروع ..

ونصيحتى الأخيره
حالياً نحن كما ذكرت فى حاله كساد إقتصادى .. يمكنك التريث قليلاً لحين إنتهاء مجلس الشعب وتستقر الدوله
وفى هذه الأثناء قم بالبدء بأخذ القرص التدريبى للصيانه .. لتكون على خبره أثناء فتح المشروع ..

وانتظر رأى إخوانى الأعضاء والزملاء .. ربما يكون لهم وجهه نظر أخرى ... وأدعوا الله أن يعينك ويوفقك فى حياتك الشخصيه والعمليه .

وتقبل تحياتى ....

kahled15486
08-03-2015, 09:46
شكرا أستاذ محمد وانتظر رأى الأعضاء

arabhardwar8
08-03-2015, 17:55
بسم الله الرحمن الرحيم

اهتم بأى حاجة فيها أكل بمختلف الأشكال ولما ربنا يفتح عليك فى الرزق زود مع الأكل شرب , يعنى ضيف مشروب مع الأكل

الله يوفقك ويفتحها عليك فى رزقك أخى :)

kahled15486
08-03-2015, 20:00
بسم الله الرحمن الرحيم

اهتم بأى حاجة فيها أكل بمختلف الأشكال ولما ربنا يفتح عليك فى الرزق زود مع الأكل شرب , يعنى ضيف مشروب مع الأكل

الله يوفقك ويفتحها عليك فى رزقك أخى :)

اكيد الناس مش هتبطل اكل- بس انا بصراحة مبفهمش فى مشاريع الاكل :) - وعامة انا بحاول اشوف الانسب ما بين الثلاث مشاريع اللى انا ذكرتها

kahled15486
09-03-2015, 13:48
انا اضفت صورة لخريطة المكان والاماكن اللى فيها محلات اكسسوارت وصيانة فى نطاق المكان اللى انا كنت بفكر افتح فيه - وعايز برضو رأيكم هل الموقع مناسب ولا لا من وجهة نظركم
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=26906&stc=1

MOHAMED FAROOQ
09-03-2015, 14:56
اعتقد ان مكانك مناسب للمشروع
وحتي لو كان قريب من اي مشروع مماثل اخر ..
( العطار جنب العطار والكل بيرزق )

المهم ان تعامل الله في مهنتك وان تكون ذو خبره ممتازه يلاحظها زبونك ( الاتقان في العمل والكسب بما يرضي الله )

وكمشروع جديد سيلاحظه الناس الاقربين منك
اجعل تسعيرتك في البدايه قليله بعض الشيء الي ان يستقر وضع المشروع وتشتهر بين الناس
ثم تدريجيا مثلك مثل السوق بدون غلاء .

وربنا يوفقك…

send from my iphone 5s

nanomites
10-03-2015, 20:59
في رأيي الشخصي اذا امكن ان حضرتك تدمج المشروعين في 1 ( الصيانة والإكسسوارات+ السيبر)
بس ده طبعا حسب حجم المحل وقدرتك علي تشغيلة او المناوبة مع احد اصدقائك علي النوبات مثلا 8 ساعات كل فرد
هيبقي مشروع كويس وعلي الأقل هيغطي التكاليف علي اقل تقدير
تحياتي

sokree
10-03-2015, 21:24
كما أشار عليك الاخ الكريم عليك بالتفكير فى مشروع مأكولات

سوق الكمبيوتر فيه كساد والوضع المادى للناس من سيىء للأسوء وفى هذه الحالة الجميع ينصرف عن الكماليات ويبحث عن الضروريات مثل الغذاء والدواء

kahled15486
12-03-2015, 06:48
في رأيي الشخصي اذا امكن ان حضرتك تدمج المشروعين في 1 ( الصيانة والإكسسوارات+ السيبر)
بس ده طبعا حسب حجم المحل وقدرتك علي تشغيلة او المناوبة مع احد اصدقائك علي النوبات مثلا 8 ساعات كل فرد
هيبقي مشروع كويس وعلي الأقل هيغطي التكاليف علي اقل تقدير
تحياتي

هو فعلاً موضوع الدمج كويس بس دة نظرياً بس بعد التخطيط هحتاج رأس مال اكبر بكتير من اللى موجود حالياً

kahled15486
12-03-2015, 06:51
كما أشار عليك الاخ الكريم عليك بالتفكير فى مشروع مأكولات

سوق الكمبيوتر فيه كساد والوضع المادى للناس من سيىء للأسوء وفى هذه الحالة الجميع ينصرف عن الكماليات ويبحث عن الضروريات مثل الغذاء والدواء

كلامك صح - والله انا لو كنت بفهم فى الاكل كنت فتحت :) - لكن انا بدور على حاجة اشتغل فيها لوحدى - على الاقل لو احتجت حد معاية هكون فاهم هو بيعمل اية - لكن لما المجال اللى هفتحة مش فاهم فية غالباً ببقى محاصر بالاجبار من الاشخاص اللى فاهمة فى المجال ولا يمكن الاستغناء عنهم لان بدونهم المشروع هيفشل