المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشتغل ب DVI ولا HDMI وأريد سائل تنظيف محترم

ahmed_BF4
12-03-2015, 14:50
السلام عليكم ...
لو سمحتوا يا جمعاة انا اشتريت شاشة جديدة 27 بوصة والشاشة بتدعم جميع كابلات الكمبيوتر والكارت يدعم ال DVI / HDMI
انا حاليا شغال عىل DVI
سؤالى .. هل فى فرق لو اشتغلت على HDMI ؟ وما هى الفروق بين الكابيلن ؟
واخيرا ..اسم سائل تنظيف محترم لا يؤثر على كفاءة الوان الشاشة مع مرور الوقت عند استخدامه للتنظيف
شكرا

عادل مرجان
12-03-2015, 23:04
HDMI افضل

عادل مرجان
12-03-2015, 23:05
اسم سائل تنظيف محترم لا يؤثر على كفاءة الوان الشاشة مع مرور الوقت عند استخدامه للتنظيف
عواز اعرف معاك

phenomenon
13-03-2015, 05:39
اعتقد ان فى مجموعه سوائل للتنضيف ولكن اعتقد ان الافضل استخدام اى فوطه او منشفه جافه جدا من اى سوائل ايضا طريقه مستحبه لمسح او لتنظيف الشاشه من الاتربه

عادل مرجان
13-03-2015, 08:35
هل الفوطة الجافة تمسح وتنظيف بصمات اليد والاتربة الشديدة دون تجريح كريستالة الشاشة

TIMO1
13-03-2015, 11:10
لا يوجد اى فروقات بين HDMI و DVI الاتنين بينقلوا نفس جوده الصوره ولكن الفارق ان HDMI ينقل لك الصوت والصوره معا اما عن فروقات فى الصوره لن تشعر بفارق كبير وما البطاقه الرسوميه المستخدمه ؟ لان انفديا قامت بتعديل بسيط على الالوان لمن يستخدم HDMI ولا يملك blcak hdmi mode فى الشاشه لديه فقامت بوضع اوبشن جديد لنقل الالوان الى 0-255
اما بخصوص التنظيف فانا عن نفسى اقوم بالتنظيف بمناديل ناعمه برش ماء خفيف على المنديل بحيث يكون مندى من بخاخه الماء واقوم بالمسح والشاشه مطفائه والمسح يكون فى اتجاه واحد وليس دوائر حتى اقوم بترحيل الاتربه فى اتجاه واحد ويسهل ازالتها يسارا او يمينا .
وبعد ان اقوم بالتنظيف يوجد قطع قماش حريريه ناعمه لازاله ماتيبقى من المناديل وانا استخدم مناديل الخاصه بالطبخ العريضه لقله وجود تفتيتها عن المناديل العاديه ويمكنك ان تشترى الكلينر العادى البسيط الذى يكون سعره 10-15 وتستخدم الفوطه الخاصه به للتنظيف بعد المنديل والى الان الحمد الله لم ارى اى تاثير فى الصوره او اى شىء سلبى المهم هو عدم الافراط فى كميه الماء عن رشها على القطعه التى ستقوم بتنظيف الشاشه بها ان تكون منداه وليست مبلله والتنظيف يتم عند اطفاء الشاشه .

zeka005
13-03-2015, 13:45
افضل كابل علي الاطلاق هو ال dvi بعد تجربة جميع انواع الكبلات و لو مش مصدق جرب بنفسك

ahmed_BF4
13-03-2015, 13:51
تمام الف شكر يا جماعة ع التواصل وشكرا للاخ TIMO1 على الاجابة
وللإجابة على سؤالك بخصوص نوع الكارت فهو موجود بالتوقيع اخى :D
R9 270 لست من هواة انفيديا