المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتي الفاشلة في محاولة الشراء من AMAZON - NewEGG !! ؟

Sir-Mando
14-03-2015, 05:28
السلام عليكم

كيف الاحوال

يارب تكونو بخير

انا حاولت الشراء من موقع امازون وبعد اختيار تجميعة الجهاز الي عايزها فوجئت ان الموقع الرئيسي ضايفي في النهاية قبل عمل الطلب بخطوة حوالي 118$ فقط ضريبه وهذا المبلغ كبير جدا جدا

https://5zn.cc/files/upfilefile/gesutusers/2015/03/13/1426303388Great.png

قلت مش م**** واشتري نفس الحاجات من موقع newegg

وبالفعل لقيتها كويسه جدا وارخص ومدينلي كمان هدية نتيجة اني شاري حاجات ب 1500$

فوجئت ان مينفعش احط في billing adress الي هيا معلوماتي الي عليها الماستر كارد داخل الشرق الاوسط مفيش اختيارات ليها اصلاً فاضطريت احطها نفس نفس shipping adress
الي هيا شركة اراميكس في امريكا

ولكن فوجئت

ان هما باعتين رسالة تقول

https://5zn.cc/files/upfilefile/gesutusers/2015/03/13/1426303388Great2.png

كلمت الدعم الفني قالي ايوه بالفعل رفضنا طلبك لان مبنقبلش اي طلبات من بره البلاد المحطوطة في الموقع بس وهما حوال 7 ومن ضمنهم امريكا وهولندا.. وطبعا الشرق الاوسط بخ ده بالنسبة لمعلومات صاحب الفيزا ووليس معلومات مكان الي هيتبعت عليه الشحنة ! قلتلهم حتي لو رربطت الفيزا بتاعتي بالبايبال

قالولي اه !!

وحتي حاولت ادخل علي البايل بال واربط الماستر كارد بتاعتي لقيت في المعلومات بتاعتي مقدرش احط البلد الي طاالع منها الماستر كارد الي هيا الي انا فيها دلوقتي( الكويت )

الي موجود بس الإمارات وبالتالي مرضتش ابطها عشان ميتعملهاش با ن من علي موقع paypal !!

دلوقتي انا متضايق جدا ومش عارف اعمل ايه !!

ياريت لو حد عنده افاده يقولي ازاي اشتري من موقع newegg

Ťắќľắḿḿ
14-03-2015, 06:58
السلام عليكم
اخي الافضل ان تشتري من موقع الامزون هذا انا جمعت منه جهاز كامل و بالنسبة لضريبة المبيعات بعد وصول الشحنة اليك تستطيع استرجاعها بسهولة
عن طريق مراسلة الامزون و هم يرجعون الضريبة الى حساب الفيزا الخاصة بيك في خلال مدة اسبوعين تقريباً.

Sir-Mando
14-03-2015, 08:04
السلام عليكم
اخي الافضل ان تشتري من موقع الامزون هذا انا جمعت منه جهاز كامل و بالنسبة لضريبة المبيعات بعد وصول الشحنة اليك تستطيع استرجاعها بسهولة
عن طريق مراسلة الامزون و هم يرجعون الضريبة الى حساب الفيزا الخاصة بيك في خلال مدة اسبوعين تقريباً.
اذن لماذا يتم سحبها من الاساس ؟؟؟

semsem7777
16-03-2015, 10:17
متابع ب اهتمام كيف يتم استرجاع الضرائب وهل هي مقصورة على امريكا فقط ام اي كارد

Sir-Mando
16-03-2015, 12:23
متابع ب اهتمام كيف يتم استرجاع الضرائب وهل هي مقصورة على امريكا فقط ام اي كارد
اخي الحبيب تم التواصل مع الدعم الفني في امازون بمكالمة هاتفيه دولية وتوصلت للاتي
1. يمكن استرجاع الضرائب كاملة وذلك بعد استلام الشحنة حيث يتم ارسال رسالة مرفقة بوصل يثبت انه تم الشحن دوليا خارج امريكا . ويتم استرداد الفلوس ..
2. في حالة تلف اي قطعة ويكون البائع من امازون ( عند شراء اي قطعة ستوجد سواء من امازون ام من بائع اخر ويكون الوسيط امازون ) يمكن استردادها وستتكلف امازون بكل المستحقات عند الاستقدال او السترجاع..

اخيرا تك ارسال ايميل لي بشكل الايميل. الذي يتم ارساله مرة اخري مع الوصل الذي يثبت بان الشحنة دولبه. ارسلي ايميلك عالخاص برسلك صيغة الايميل . وده من امازون نفسها.

ولا اعلم اذا كانت مقصوىة علي امريكا امزامازونوفي اي مكان اخر. بس اعتقد بامازون كلهت ويمكنك التحدث مباشرة عن طريق الشات في الدعم الفني في الموقع..

شكرا واي خدمة

Bahaasakr
20-03-2015, 02:09
بص اعمل زي معملت انا شاري الجهاز من امازون انا حايا ف قطر دخل ف 2000 دولار وكان مكتوب قصاد كل سله الشحن مجاني ف الاخر الشيك اوت لاقيتهم ضايفين 800 ريال شحن قولت مش مشكله وطلبت وبهتلهم ليه قالولي الشحن مجانا جوه امريكا بس عشان انته عميل مهم وحاجات من دي هانشيل كل الشحن وفعلا حتي شركه الشحن اللي جاتلي بيتي هما حاسبوها

Sir-Mando
22-03-2015, 12:00
بص اعمل زي معملت انا شاري الجهاز من امازون انا حايا ف قطر دخل ف 2000 دولار وكان مكتوب قصاد كل سله الشحن مجاني ف الاخر الشيك اوت لاقيتهم ضايفين 800 ريال شحن قولت مش مشكله وطلبت وبهتلهم ليه قالولي الشحن مجانا جوه امريكا بس عشان انته عميل مهم وحاجات من دي هانشيل كل الشحن وفعلا حتي شركه الشحن اللي جاتلي بيتي هما حاسبوها
طيب انا دلوقتي طلبت الحاجة واخدوا مني ضرائب حوالي 150 دولار

غير ان هما اخدو رسوم بحوالي 90 دولاؤ وقالولي هيردوها في خلال 5 ايام عمل ولحد دلوقتي مفيش حاجة

والشحن جايلي عن طريق اراميكس وهدفع حسب الوزن !!

فازاي حضرتك دفعولك تمن الشحن كمان !! عن طريق شركة الشحن الي جابتهالك البيت ! ؟ يعني اقلهم كده وهما يدفعهولها ولا ايه !؟

Bahaasakr
22-03-2015, 13:50
طيب انا دلوقتي طلبت الحاجة واخدوا مني ضرائب حوالي 150 دولار

غير ان هما اخدو رسوم بحوالي 90 دولاؤ وقالولي هيردوها في خلال 5 ايام عمل ولحد دلوقتي مفيش حاجة

والشحن جايلي عن طريق اراميكس وهدفع حسب الوزن !!

فازاي حضرتك دفعولك تمن الشحن كمان !! عن طريق شركة الشحن الي جابتهالك البيت ! ؟ يعني اقلهم كده وهما يدفعهولها ولا ايه !؟

بص انا ف الشيك اوت مطلعليش غير تمن الحاجه والشحن مفيش ضرايب طلعتلي يمكن عشان هنا البلد مفيش ضرايب (قطر) واول معملت اوك للاوردر هاوريك ردو قالو ايه
[https://ci4]Your AccountAmazon.comMessage From Customer ServiceHello, 

I understand your concern about the shipping charges on the order#110-2349319-4129808. Please be assured i will definitely look into this matter and surely help. 

I am sorry for any mus-communication or wrong information about the free shipping. I would like to inform that we provide free shipping only with in United states. however, if order is placed for some other country charges will be applicable. 

In appreciation of your business with Amazon.com, i would like to make an exception our standard business policies. 

As one time exception, I've waived the $94.90 shipping charge for your order. We'll send you an e-mail when the order has shipped and the refund is processed. 

Once this is processed, you'll also be able to see a detailed summary here: 

https://www.amazon.com/gp/css/summary/edit.html?orderID=110-2349319-4129808 

**Please know that when you pay with a credit card and the item you order is sold by Amazon.com or one of our Merchant partners, we won't charge you until the order enters the shipping process. When you place an order shipped and sold by Amazon.com or one of our merchant partners, we contact your bank for a purchase authorization to verify your card but don't actually charge you until the order ships. 

On further search,It is found that we're preparing your order for shipment now, and still expect to ship it in time for delivery by the date listed in Your Account. We'll send you an e-mail when your order ships. You can follow the order's progress in Your Account: 
ده كان اوردر من الاوردرات انا طلبت الحاجه ع 4 مرات وكلهم كده

Bahaasakr
22-03-2015, 13:54
والاربع مرات اللي جت شركات الشحن لعندي مخدوش ولا مليم ومدفوع من هناك

Bahaasakr
22-03-2015, 13:55
انته لو دفعت الشحن لامازون مش بتدفع اي حاجه للي بيجيلك البيت

Sir-Mando
22-03-2015, 14:21
انت طلبت ااشحن علي بيتك دايركت صح ؟ .. من غير جمارك ولا اي حاجة.. انا غلطت وطلبته علي الاكاونت بتاع صاحبي ف اراميكس .. يعني حطيت الشيبينج ادريس عهوان اراميكس ف امريكا. فاهمني. ؟ وعشان صاحبي شغال ف اراميكس هيحسبولي الوزن بتكلفة اقل من الكستهلك العادي. فانا مش فاهم كنت حطيت بيناتي الي في الكويت ولا كنت عملت زي ما انا عملت وحطيت اكونت اراميكس

Sir-Mando
22-03-2015, 14:22
وانا مدفعتش تمن شحنات لامازون عضام كانت برايم و tow days free shipping

Bahaasakr
22-03-2015, 14:23
انت طلبت ااشحن علي بيتك دايركت صح ؟ .. من غير جمارك ولا اي حاجة.. انا غلطت وطلبته علي الاكاونت بتاع صاحبي ف اراميكس .. يعني حطيت الشيبينج ادريس عهوان اراميكس ف امريكا. فاهمني. ؟ وعشان صاحبي شغال ف اراميكس هيحسبولي الوزن بتكلفة اقل من الكستهلك العادي. فانا مش فاهم كنت حطيت بيناتي الي في الكويت ولا كنت عملت زي ما انا عملت وحطيت اكونت اراميكس
اه طلبته ع البيت علطول ولا اي جمارك هما خلصو كل الجمارك ف المطار والحاجه جت لحد عندي مضيت وشكرا ومتاخرتش كمان كان مكتوب ف خلال 18 يوم جت ف 6 ايام

Bahaasakr
22-03-2015, 14:28
البرايم معمول دلوقتي try trial. بس عموما احسن فعلا معامله وموقع هو امازون ده لدرجه كنت طالب مروحتبن للكيسه وصلو واحده سليمه والتانيه مشروخه قعدو يتاسفو وقالولي مترجعاهاش اعمل اللي انتا عاوزه فيها واختار دلوقتي واحده تانيه وباسرع شحن ف الموقع ومن غير اي مصاريف شحن برضه ورجعولي فلوس المروحه فاستغليت الفرصه هههه وضيفت مروحه وشاشه اصل الشاشه وزن قولت استغل الفرصه وكمان ف اول شحنه اخترت الكيسه اللي هي لوحدها 8 كيلو وبعتهالي من غير مصاريف انا اجمال اوردراتي داخل ف 20 كيلو ومدفعتش الا التمن بس

Bahaasakr
22-03-2015, 14:30
لا كنت بعته ع الكويت انتو مش عندكم ضرايب اعتقد كمان وعملت زي وبعت ميل وقولت اللي انا قولته مش هاتخسر حاجه

Sir-Mando
22-03-2015, 14:30
البرايم معمول دلوقتي try trial. بس عموما احسن فعلا معامله وموقع هو امازون ده لدرجه كنت طالب مروحتبن للكيسه وصلو واحده سليمه والتانيه مشروخه قعدو يتاسفو وقالولي مترجعاهاش اعمل اللي انتا عاوزه فيها واختار دلوقتي واحده تانيه وباسرع شحن ف الموقع ومن غير اي مصاريف شحن برضه ورجعولي فلوس المروحه فاستغليت الفرصه هههه وضيفت مروحه وشاشه اصل الشاشه وزن قولت استغل الفرصه وكمان ف اول شحنه اخترت الكيسه اللي هي لوحدها 8 كيلو وبعتهالي من غير مصاريف انا اجمال اوردراتي داخل ف 20 كيلو ومدفعتش الا التمن بس
انت طده بتستفزني بقي XD.. مقلتليش كده ليه قبل ما اعمل الشحن علي اراميكس.. طيب كادام هيا كدع محدش يروح لاراميكس بقي واشحنها علي بيتي علي طوول. وايه اسم الشركة الس جابتلك الشحن وازاي مخدتش منك فلوس .. علي الوزن او الجمااارك .. يمكن عشان قطر. بس انا في الكويت كغرقتش. وايه الوضع لو كان ف مضر؟؟

Sir-Mando
22-03-2015, 14:32
لا كنت بعته ع الكويت انتو مش عندكم ضرايب اعتقد كمان وعملت زي وبعت ميل وقولت اللي انا قولته مش هاتخسر حاجه
كنا ممكن اشترك فيه لو زي منت بتقوول .
انت كتبت عهوانك بالظبط طبعا ورقم التيلفون صح .. طيب دلوقتي اقلهم كده ولا مش هينفع عشان انا كتبت عنوان امريكي ؟

Sir-Mando
22-03-2015, 14:32
وانا ناوي اجيب شاشة برده بس قدام شوية اخلي الشحن دتيركت عليا كتاكد ؟ ولا اكلمهم اسالهم ؟

Bahaasakr
22-03-2015, 14:36
انت طده بتستفزني بقي XD.. مقلتليش كده ليه قبل ما اعمل الشحن علي اراميكس.. طيب كادام هيا كدع محدش يروح لاراميكس بقي واشحنها علي بيتي علي طوول. وايه اسم الشركة الس جابتلك الشحن وازاي مخدتش منك فلوس .. علي الوزن او الجمااارك .. يمكن عشان قطر. بس انا في الكويت كغرقتش. وايه الوضع لو كان ف مضر؟؟
انته مش بتختار الشركه الي تخلصلك الجمارك انته بعد لما تشتري والحاجه تكون ف نص السكه وانته مراقبها بالتراكنج هتلاقي الهاندل كارير اسمه تحت انا عملولي مع 3 شركات ارامكس. Ups.dhl. مفيش جمارك خالص الي ظهرلي تمن السلع وتمن الشحن اللي هما بعد كده عملوله ريفند مع العلم ان الماذر بورد ملقتهاش ع امازون جبتها من موقع حرامي غالي ف دبي وجاتلي بعد مدفعت طبعا 90 ريال شحن و10 ريال لارامكس لما جتلي البيت

Bahaasakr
22-03-2015, 14:40
كنا ممكن اشترك فيه لو زي منت بتقوول .
انت كتبت عهوانك بالظبط طبعا ورقم التيلفون صح .. طيب دلوقتي اقلهم كده ولا مش هينفع عشان انا كتبت عنوان امريكي ؟
انا اي حاجه طلبتها ان شاله مروحه عليها تراكhttps://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/22/13ff0d84e37a45cb481b377a50fc879b.jpg

وانا والله لسه عامل عضويه لو كنت جيت بدري كنت فهمتك

Bahaasakr
22-03-2015, 14:44
https://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/22/4a28ff2614d0b2739a374f63224ccdbf.jpg

Bahaasakr
22-03-2015, 14:45
شايف تمن الحاجه بس لا شيبنج ولا هاندل

Sir-Mando
22-03-2015, 14:51
امال ايه فايدة اراميكس والشىكات التانية.. اتمني انك تكلمنيوواتس اب بحاول ابعتلك عالخاص مشوراضي. ابعتلي رقمك انت

Bahaasakr
22-03-2015, 14:52
https://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/22/ead68a9ec623f7734e8e27d191e2e929.jpg

https://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/22/3e6340b00fdb3b10f5a090d3cf5afb62.jpg

https://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/22/ac1a132710c5484b308935616d02081c.jpg

ودي اسعار لما روحت ماليزيا ف المول اللي قولت عليه شبه امازون زياده فرق خفيف عمليه ماليزيا زي الريال بالظبط

Sir-Mando
22-03-2015, 14:54
انته مش بتختار الشركه الي تخلصلك الجمارك انته بعد لما تشتري والحاجه تكون ف نص السكه وانته مراقبها بالتراكنج هتلاقي الهاندل كارير اسمه تحت انا عملولي مع 3 شركات ارامكس. Ups.dhl. مفيش جمارك خالص الي ظهرلي تمن السلع وتمن الشحن اللي هما بعد كده عملوله ريفند مع العلم ان الماذر بورد ملقتهاش ع امازون جبتها من موقع حرامي غالي ف دبي وجاتلي بعد مدفعت طبعا 90 ريال شحن و10 ريال لارامكس لما جتلي البيت
لو كده كنت قلتلك الاول .. طيب عالعموم انا ناوي علي شراء شاشة جديدة اجيبها علي طول علي عنوان الكويت مش كده .. بس متاكد مفيش جمااارك. .؟؟؟

Bahaasakr
22-03-2015, 14:55
97450452507

Bahaasakr
22-03-2015, 14:56
كلمني واتس

l_POSEIDO_l
27-08-2015, 16:22
رايي امازون افضل وممكن تلاقي عروض كل يوم على الاسعار انت وحظك, بالتوفيق :)