المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بالنسبة لزيادة الرام في لابتوب Lenovo G510

thegoodhacker
14-03-2015, 22:46
أريد زيادة حجم الرام الموجودة بالجهاز (هو به 4GB Samsung RAM DDRAM3 1600MHZ) و عاوز أشتري رام اضافية 4GB علشان الألعاب الجديدة .......... سألت عن الرام من النوع Samsung وللأسف لم أجد سوي نوع Kingstone ........ ومش عارف بصراحة حينفع تشتغل عندي رام ال Kingstone بدون مشاكل ولا لا ...... لان سألت كذا بائع فيه اللي يقول ينفع و فيه اللي يقول لا مش حتنفع ....... فياريت لو حد عنده معلومة أكيدة يفيدني في الموضوع ده ...... حتنفع عندي الرام الكينجستون عندي ولا لا ؟

مواصفات الرام اللي عندي من برنامج CPU-Z :
PC3-12800
CL11
1.35V

mmm_806
14-03-2015, 23:18
الرامات الى عندك من النوع low voltege
ودى بتبقى مختلفه عن العاديه انها بتشتغل على فولت 1.35 وده الى فى اللابات الجديده ف حين ان اللابات الاقدم شويه كانت الرامات فيها بتشتغل على فولت 1.5 - الكلام على DDR3
وده الى بيخلى بعض الرامات متشتغلش على اللابات الجديده
بالنسبالك الكينج ستون هتشتغل مفيش مشكله بس تبقى نفس التردد ونفس الفولت ( اهم حاجة الفولت )

thegoodhacker
14-03-2015, 23:29
شكرا جزيلا علي الافادة ........ بس انت ايه رأيك في الرامات الكينجستون الموجودة حاليا ؟ يعني كفاءتها كويسة ؟ ولا أشتري رامة سامسونج استيراد حتكون كفاءتها أحسن ؟
لاني بصراحة كنت اشتريت رامة كينجستون boxed للكمبيوتر العادي من فترة قريبة وحاسس ان كفاءتها أقل من الكينجستون اللي كانت موجودة قبل كده وعملت اختبارات ببرامج ولقيت الbandwidth بتاعتها أقل من الرامة الكينجستون القديمة اللي كانت عندي

mmm_806
14-03-2015, 23:55
بص هوه مفيش حاجة زى زمان
الصين مخلتش حاجة الا وعملت منها اشكال والوان - انا بشتغل فى مجال الكمبيوتر وشوفت كتير رامات كينج ستون غير اصليه
افضل حاجة لو نويت تشترى كينج ستون اشتريها من مكان موثوق فيه واتاكد من العلامه المائية بتاعت الوكيل ( الهندسية ecs)

thegoodhacker
15-03-2015, 00:17
بص هوه مفيش حاجة زى زمان
الصين مخلتش حاجة الا وعملت منها اشكال والوان - انا بشتغل فى مجال الكمبيوتر وشوفت كتير رامات كينج ستون غير اصليه
افضل حاجة لو نويت تشترى كينج ستون اشتريها من مكان موثوق فيه واتاكد من العلامه المائية بتاعت الوكيل ( الهندسية ecs)

شكرا جزيلا