المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : درجة حرارة كارت GTX 760

NabeelGamal
25-03-2015, 00:29
السلام عليكم ...
يا جماعة انا جهازي بالمواصفات دي ....
Mother Bo: gigabit p85-d3
Processor : intel core i5-4440
graphic card : NIVIDIA GeForce GTX 760 ...
8G Ram
المشكلة عندي انا نزلت لعبة اونلاين اسمها archage المهم اللعبة شغالة على اعلى اعدادات ومفيش مشاكل بس درجة حرارة الفيجا بتوصل 80 هل دا طبيعي ولا في مشكلة ...؟ والبورسيسور 62 ..؟؟؟
ياريت حد يفدني ..

DeMody
25-03-2015, 00:50
ممكن حضرتك تذكر نوع الشركه المنتجه للكرت علشان نعرف التبريد نظامه أيه

NabeelGamal
25-03-2015, 00:54
Manli

DeMody
25-03-2015, 01:22
للأسف تبريد البطاقه متوسط و عليه درجه الحراره متوقعه

NabeelGamal
25-03-2015, 01:37
طب مفيش حل لتغير تبريد الكارت ...؟؟ اركب تبريد سائل ..؟

وعلى كلام حضرتك درجة الحرارة دي متاثرش عليه يعني ميتحرقش بسببها ؟
وبعدين في سؤال كمان في صوت زنة بيطلع من الكارت بسمعها لما افتح الكيسة واكون قريب منو .. دا طبيعي ؟

الواد ميشو
25-03-2015, 07:50
اهم حاجة حضرتك حاول تبرد الكيسة كويس يعنى على الاقل تركب مروحة فوق غير المروحة الخلفية ولو متاح في الكيسة تركب مروحة في الجنب ركبها .. وبالنسبة للزنة دا غالبا صوت المرواح وكمان خلى المرواح تعمل على سرعة دوران اعلى عشان تقلل من درجة حرارة الكارت ( ولو الزنة عليت يبقى من صوت مرواح الكارت ) .. وربنا يوفقك

NabeelGamal
26-03-2015, 15:27
تمام شكرا يا جماعة بس ممكن لو سمحت حد يوضحلي المروحة اللي في جنب بتبقى في وش كارت الشاشة اركبها شفط ولا اركبها ضخ ..؟

الواد ميشو
26-03-2015, 16:27
ركبها ضخ وعشان تدخل هواء للكيسة كلها

halim007
26-03-2015, 18:40
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27212&stc=1

NabeelGamal
01-04-2015, 19:54
الف شكر لكل اللي رد وساعدني ..
وفعلا قدرت اني اقلل درجة الحرارة ل 69 عن طريق تغير اماكن مراوح الكيسة ...
بس حاليا انا عايز اطمع فاني اكسر سرعة الكارت وطبعا مش هقدر اعدل في اي حاجة من غير تبريد ...
عازي اسال مفيش تبريد مائي للكروت ..؟ او مشتتات احترافية زي البروسيسور كدا ..؟؟؟
ثانيا انا شغال ببروسيسور core i5 4440 كما ذكرت سابقا ..
انا معلي المروحة مخليها Full speed من ال bios ودرجة حرارتو مع الغط بتوصل ل 55 اكثر شئ ولو خليت المروحة normal تزيد ل 63 هل ترشحولي اغير مروحة البروسيسور انا شغال بالمروحة اللي جاية معاه .......
ثالثا انا عندي 3 ماروح في الكيسة وللاسف بوردتي مبدعمش اكتر من 3مراوح 3 pin ايه الحل علشان عايز اركب مروحتين كمان ....
وشكرا :D

Midohani
01-04-2015, 22:28
بالنسبه للبروسيسور هات مروحة evo 212 بحوالى 300 جنيه , و الكارت ممكن تجبله اى مروحة احترافيه من بتاعت البروسيسور و تشيل نظام التبريد الى جاى مع الكرت هتلاقى الكرت تحت عامل زى البروسيسور بظبط .. هتشيل الthermal paste الى عليه و تحط واحد جديد و يستحسن يكون نوع نظيف و بعد كده تركب المروحة بتاعت البروسيسور و تركب المسامير على الكرت و تركب الكارت بس يستحسن تختار مروحة متخدش مساحة كبية عشان تعرف تركب الكارت و للاسف دى الفكرة الواحيده لان مفيش فى مصر تبريد مائى كامل او ممكن تعمله Order من على amazon او newegg عن طريق اى شركة شحن

TIMO1
01-04-2015, 22:34
بالنسبه للبروسيسور هات مروحة evo 212 بحوالى 300 جنيه , و الكارت ممكن تجبله اى مروحة احترافيه من بتاعت البروسيسور و تشيل نظام التبريد الى جاى مع الكرت هتلاقى الكرت تحت عامل زى البروسيسور بظبط .. هتشيل الthermal paste الى عليه و تحطواحد جديد و يستحسن يكون نوع نظيف و بعد كده تركب المروحة بتاعت البروسيسور و تركب المسامير على الكرت و تركب الكارت بس يستحسن تختار مروحة متخدش مساحة كبية عشان تعرف تركب الكارت و للاسف دى الفكرة الواحيده لان مفيش فى مصر تبريد مائى كامل او ممكن تعمله Order من على amazon او newegg عن طريق اى شركة شحن
ياريت حضرتك تبقى تضيف ان البطاقه لو فى الضمان وتم فك المشتت بخلاف الوكيل او المحل بتبقى البطاقه بره الضمان .

Midohani
01-04-2015, 22:37
ياريت حضرتك تبقى تضيف ان البطاقه لو فى الضمان وتم فك المشتت بخلاف الوكيل او المحل بتبقى البطاقه بره الضمان .
اسف مخدتش بالى من الموضوع ده

NabeelGamal
02-04-2015, 15:59
الف شكر على الافادة ...
حاليا بس عايز اعرف ازاي اضيف مراوح للكيسة ..
والبوردة فل فيها 3 مخارج للمراوح بس ..
ولسة في 3 مراوح كمان عايز اركبهم..
هل في حل للموضوع دا ؟؟