المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة فى درجة حرارة البروسيسور

omar7047
04-04-2015, 14:59
السلام عليكم

انا النهارده بالغلط دخلت على البيوس ^^

فالمهم قلت ادخل على درجة حرارة الجهاز اشوفها فالمهم الاقى درجة الحرارة (وانا لسا فاتح الجهاز اصلا) الدرجة 83 :ah46:

المهم هو بروسيسور intel core i3-2120 cpu @ 3.30GHz (4CPUs)~3.3GHz

المهم نزلت برنامجين بتوع قراءة حرارة البروسيسور هما الاتنين بيدونى الحرارة فى حدود 40~50 فهنا ايه المشكلة ؟!!!!

البروسيسور لسا جايبه على فكره شهر 11 اللى فات

فانا اودى البروسيسور الضمان ولا اي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

omar7047
04-04-2015, 17:13
مفيش حد عارف العيب من ايه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مهوا لو الحرارة صح ييبقى البروسيسور هيفرقع ولا ايه؟

phenomenon
04-04-2015, 17:15
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...
هل فى معجون على المعالج ومطمئن من تركيب المشتت الافتراضى او الاحترافى بشكل مثالى ؟
هل فى مشاكل فى الالعاب او درجه الحراره او فى مشاكل اثناء شغلك على الجهاز زى تهنيج او تقل ملحوظ او فرييز وتجمييد للنظام ؟
اذا كانت الاجابه بلا وكل شىء يعمل بشكل سليم
اذن الامر احيانا بيكون مختلف بين طريقه عمل المعالج اثناء عمليه الــــــ Boot وعمله داخل نظام الويندوز نفسه
داخل مرحله تبويت المعالج للنظام مفيش طرق حديثه لـعمليه Power Management
لكن بمجرد دخول المعالج للمرحله التانيه بالشغل على النظام بتبدا عمليه Power Management للمعالج
ووضع ضوابط للمعالج يمشى عليها اثناء الــــ Idle/Full LOAD واستهلاك خطوط المعالجه Core Treads بشكل منتظم

احيانا يختلف الامر وتكون قرائه البيوس بالفعل خاطئه ولا يعتمد عليها وعوضا عن قرائه الــــ CPU TEMP يقرا حراره Case Temp او Sensors Temp
احيانا يختلف الامر وتكون قرائه البيوس بالفعل صحيحه ويعتمد عليها وبالفعل درجه حراره المعالج فى وضع خطير بسبب مشاكل بعض Sensors داخل
مكثفات اللوحه اللوحه الام نفسها
احيانا بتكون قرائه البيوس خاطئه ومحتاجه لتعديل بالبيوس او ( Bios Update ) عشان يكون مبرمج على قرائه درجه المعالج فقط بشكل صحيح اثناء خموله الطويل
اثناء شغلك على البيوس

عشان تتاكد انت اى وضعيه فيهم ابدا بتشغيل الالعاب او اختبر برامج الضغط على المعالج وشاهد اقصى درجه حراره للمعالج على الويندوز
حمل برنامج SISOFTWARE SANDRA وابدا اختبار المعالج فى الضغط عليه باستخدام Benchmarking Cpus Tools
وشاهد النتائج ودرجه الحراره واعتمادا على SANDRA يمكنك ايضا الاعتماد على AIDA64 Extreme

اى مشاكل تهنيج او فرييز او ريستارت او شات داون للنظام اذن الواضح ان فى مشكله فى الحراره وتبدا تبححث عن حلها
بعد انتهاء الاختبارات بشكل سليم ودرجات لحراره فى مودها الطبيعى اثناء الضغط والخمول
فلم يعد لقرائه البيوس اهميه الان او حاول تجرب عمليه تحديث للبيوس

omar7047
04-04-2015, 17:41
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...
هل فى معجون على المعالج ومطمئن من تركيب المشتت الافتراضى او الاحترافى بشكل مثالى ؟
هل فى مشاكل فى الالعاب او درجه الحراره او فى مشاكل اثناء شغلك على الجهاز زى تهنيج او تقل ملحوظ او فرييز وتجمييد للنظام ؟
اذا كانت الاجابه بلا وكل شىء يعمل بشكل سليم
اذن الامر احيانا بيكون مختلف بين طريقه عمل المعالج اثناء عمليه الــــــ Boot وعمله داخل نظام الويندوز نفسه
داخل مرحله تبويت المعالج للنظام مفيش طرق حديثه لـعمليه Power Management
لكن بمجرد دخول المعالج للمرحله التانيه بالشغل على النظام بتبدا عمليه Power Management للمعالج
ووضع ضوابط للمعالج يمشى عليها اثناء الــــ Idle/Full LOAD واستهلاك خطوط المعالجه Core Treads بشكل منتظم

احيانا يختلف الامر وتكون قرائه البيوس بالفعل خاطئه ولا يعتمد عليها وعوضا عن قرائه الــــ CPU TEMP يقرا حراره Case Temp او Sensors Temp
احيانا يختلف الامر وتكون قرائه البيوس بالفعل صحيحه ويعتمد عليها وبالفعل درجه حراره المعالج فى وضع خطير بسبب مشاكل بعض Sensors داخل
مكثفات اللوحه اللوحه الام نفسها
احيانا بتكون قرائه البيوس خاطئه ومحتاجه لتعديل بالبيوس او ( Bios Update ) عشان يكون مبرمج على قرائه درجه المعالج فقط بشكل صحيح اثناء خموله الطويل
اثناء شغلك على البيوس

عشان تتاكد انت اى وضعيه فيهم ابدا بتشغيل الالعاب او اختبر برامج الضغط على المعالج وشاهد اقصى درجه حراره للمعالج على الويندوز
حمل برنامج SISOFTWARE SANDRA وابدا اختبار المعالج فى الضغط عليه باستخدام Benchmarking Cpus Tools
وشاهد النتائج ودرجه الحراره واعتمادا على SANDRA يمكنك ايضا الاعتماد على AIDA64 Extreme

اى مشاكل تهنيج او فرييز او ريستارت او شات داون للنظام اذن الواضح ان فى مشكله فى الحراره وتبدا تبححث عن حلها
بعد انتهاء الاختبارات بشكل سليم ودرجات لحراره فى مودها الطبيعى اثناء الضغط والخمول
فلم يعد لقرائه البيوس اهميه الان او حاول تجرب عمليه تحديث للبيوس

بص انا مفهمتش كلمتين على بعض من اللى انت قولتهم :eek:

اللى انا فهمته انى انزل البرنامج اللى انت قولت عليه واشوف النتيجة المهم اللى عايز اقوله بس انى عندى العاب تقيله زى watch dogs و evolve والالعاب الحديثة يعنى المهم الالعاب احس انها بتقطع فى اول دقيقة من تشغيها بالظبط يعنى وبعدين بتشتغل عادى ومرسترش منى قبل كدا معنى كدا ان القراءه غلط الحمد لله؟؟؟؟؟

عموما هجرب البرنامج واقولك تسلم اخى والله

phenomenon
04-04-2015, 17:50
عادى جدا اخى سواء ثقل او بطىء بسيط فى الالعاب خصوصا فى بدايه المراحل وخصوصا فى العاب الجرافيك 3D الثقيله
وهتتحل المشكله بمعالج رباعى ان شاء الله بالمستقبل
وجرب البرامج وقولنا اخبار الحراره ايه اللى خرجت بيها فى نهايه المراجعه

omar7047
04-04-2015, 18:38
عادى جدا اخى سواء ثقل او بطىء بسيط فى الالعاب خصوصا فى بدايه المراحل وخصوصا فى العاب الجرافيك 3D الثقيله
وهتتحل المشكله بمعالج رباعى ان شاء الله بالمستقبل
وجرب البرامج وقولنا اخبار الحراره ايه اللى خرجت بيها فى نهايه المراجعه

اخى مش عارف استخدمه ومش لاقى الخيار اللى انت حاطه دا ممكن تشرحلى او تقولى على برنامج ضغط للمعالج اسهل

omar7047
04-04-2015, 19:26
انت زهقت منى ولا ايه؟؟؟!!

phenomenon
04-04-2015, 19:27
انا مش عايزك تستخدم برامج زى Prime95 او Intel Burn Test لانهم اسوا ومفيش داعى لاستخدامهم دلوقتى
هرفعلك صوره توضحلك المطلوب عمله مش انت حملت برنامج Sisoft Sandra ؟

omar7047
04-04-2015, 19:35
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههه

انا دورت ودلوقتى بستخدم انتل برن تست هههههه

omar7047
04-04-2015, 19:36
اه حملت البرنامجين اللى انت قولت عليهم

omar7047
04-04-2015, 19:40
انا كنت عامل انتل تيست دا على الماكسيمم وقال ساكسس دلوقتى

phenomenon
04-04-2015, 20:34
غلط رفع الموضوع بالشكل دا يا اخى الفاضل ... مخالفه شفويه
طيب طالما استخدمت برنامج انتل الحراره جابت كام؟
عموما طريقه استخدام Sandra بالصور

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27357&stc=1
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27358&stc=1
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27359&stc=1
https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27360&stc=1

انتظر لانتهاء المراجعه الاولى : لا يجب تشغيل اى برامج موازيه كالعاب - ميديا صوت - بس خلى الداونلود شغال :)

ابدا انتقل للمراجعه التانيه بجانب Processor Airthemtic اللى هى Processor Multi Media وانتظر للانتهاء
تابع تقدم العداد وانتقال نسبه الانتهاء تصاعديا باعلى البرنامج 40% الى ان تصل 100%
حتى تصل للنهايه Processor Power Manahement وتابع النتائج اذا حبيت لكن الغرض من المراجعه دى وضع المعالج
تحت اسوا ظروف العمل ونشوف هل هيعمل ريستارت او كراش للنظام او البرنامج ولا لا
بعد انتهاء مراجعه البروسيسور تماما تقدر تطمن ان كل شىء يعمل بدون مشكله
اذا كان فى مشكله فى الحراره هتلاقى بنهايه النتائج اسفل كل مراجعه Tips بتقولك ان الحراره وصلت اقصاها

انتقل للامر الثانى Hardware
وانتظر فحص البرنامج للحراره الحقيقيه وتابع بالصفحه حتى تصل لدرجه الحراره الحاليه لل Sensors والمعالج
وتقدر تفحص كل نواه على حدى من اعلى النافذه اللى هتظهرلك بعد الضغط على الامر Processor

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27361&stc=1

وقولنا نتيجه الــ Torture Test ؟