المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما هي تقنية الآي بي إس ips فى الشاشات

كوكو5000
07-04-2015, 02:11
السلام عليكم
ارجو التوضيح بالنسبة لتقنية ips فى الشاشات
وما هى الفائدة المرجوة منها ومميزاتها وهل يوجد
شاشات تفوق هذه التقنية وهل يوجد فرق بينها وبين4k
وهل السعر باهظ الثمن ام لا
اصل بفكر اشترى شاشة
وجزاكم الله خيرا

TIMO1
07-04-2015, 07:53
السلام عليكم
ارجو التوضيح بالنسبة لتقنية ips فى الشاشات
وما هى الفائدة المرجوة منها ومميزاتها (هى تقنيه فى بانل الشاشات سواء LED-LCD كتنقيح للبانل TN-TFT ليجعل لك عمق الالوان اقوى وزواايا الرؤيه 178-178 اعلى من بانل LED TN الذى يكون فقط 170-160 )
وهل يوجد شاشات تفوق هذه التقنية (يوجد شاشات قريبه الشبه من ips ولكن الى الان ips يعتبر من اعلى البانل فى اظهار قوه الالوان وزوايا الرؤيه البانل المشابه اليه PLS وايضا VA وهما يتمعتان بنفس زوايا الرؤيه 178-178 ولكن عمق الوان اقل من IPS بشىء بسيط .
وهل يوجد فرق بينها وبين4k ال4k هى دقه عرض وليست تقنيه صنع بمعنى انه يوجد شاشات تكون ips-pls بدقه عرض كبيره
وهل السعر باهظ الثمن ام لا بالنسبه لموضوع الثمن ips 1080 لشاشه 24 بوصه بيتراواح فى حدود 1500 جنيه
اصل بفكر اشترى شاشة قبل ان تفكر فى شراء الشاشه يجب ان تعمل ماهى امكانيات جهازك لان ببساطه سؤالك لدقه 4k يعنى امتلاكك لاكرت على الاقل من كروت الهاى اند الباهظه الثمن (برجاء ان اردت ان تشترى شاشه ان تضع مواصفات جهازك والمبلغ المقترح للشراء )
وجزاكم الله خيرا
تم الرد على كل نقطه باللون الاحمر

كوكو5000
08-04-2015, 18:00
اشكرك اخى على الرد الهاى رائع وقريبا ان شاء الله شراء الجهاز ووقتها لن اتركك فى اختيار الجهاز
ومعلش فيه سؤال . هو انا الان عندى شاشة اللى على هذا الرابط https://www.samsung.com/ae/consumer/televisions/smart-led-tv/smart-led-tv/UA40ES7500RXZN

تم الرد على كل نقطه باللون الاحمر هل ينفع الاستغناء عن الشاشة ipsالجديدة واجيب جهاز قوى واشغلة على الشاشة الـ40 https://www.samsung.com/ae_ar/consumer/tv-audio-video/television/led-tv/UA40ES7500RXZNالموجودة عندى
ومعلش انا عاوز اشركك معايا واعرف رأيك واحتمال يكون شراء الجهاز فى خلال الشهرين القادمين

TIMO1
10-04-2015, 02:17
بالطبع اخى الفاضل التى فى بوجه عام بيعطيك عمق الوان اقوى بكثير من pc monitor انا عن نفسى استريح اكثر مع تشغيل الكمبيوتر على التلفزيون حتى زوايا رؤيه الTV بتكون اكثر استقرار ووضوحا شاشه الكمبيوتر وان كان الاثنان LED
ولكن من باب العلم بالشى قد توجه مايسمى input lag ولست اكيد من حدوثه وهو ان يحدث تاخير فى التحكم مثلان فى العاب الكوره عند نقل الكوره قد تضغط على الزر وترى بعدا بثانيه تاخير فى الصوره وذلك يكون بسبب الترو موشن ولكن تختلف من جهازTV الى اخر وانا لا اعلم هل سيحدث ذلك لديك ام لا ولكنى قد ذكرت لك ما لى خلفيه عنه بقدر الامكان .

كوكو5000
11-04-2015, 01:03
طمنتى اخى TIMO1وجزاك الله خيرا
ياريت بعد اذنك تقولى على كذا تجميعة تكون متناسقة وكمان كارت الشاشة يدعم الثرى دى والميزانية ممكن توصل 5000 او 6000 وطبعا من غير الشاشة والهارد بحيث اعرف ارتب نفسى فى خلال الشهرين الجايين ولك جزيل الشكر
بالطبع اخى الفاضل التى فى بوجه عام بيعطيك عمق الوان اقوى بكثير من pc monitor انا عن نفسى استريح اكثر مع تشغيل الكمبيوتر على التلفزيون حتى زوايا رؤيه الTV بتكون اكثر استقرار ووضوحا شاشه الكمبيوتر وان كان الاثنان LED
ولكن من باب العلم بالشى قد توجه مايسمى input lag ولست اكيد من حدوثه وهو ان يحدث تاخير فى التحكم مثلان فى العاب الكوره عند نقل الكوره قد تضغط على الزر وترى بعدا بثانيه تاخير فى الصوره وذلك يكون بسبب الترو موشن ولكن تختلف من جهازTV الى اخر وانا لا اعلم هل سيحدث ذلك لديك ام لا ولكنى قد ذكرت لك ما لى خلفيه عنه بقدر الامكان .

TIMO1
11-04-2015, 08:16
من هنا للشهرين الى جايين ان شاء الله هايكون فى تنغييرات كتيره حدثت يعنى فى منصات لانتل على وشك النزول وفى معماريه جديده من AMD فاكيد هايبقى فى تغيير فى الاسعار على انفديا ايضا فاصبر قليلا وقبل وقت التجميع ب10 ايام ممكن نبقى نبتدى نفكر هانجيب ايه ومتاح ايه فى السوق وقتها .

كوكو5000
11-04-2015, 15:32
لك منى كل الاحترام والتقدير اخى
وجزاك الله خيرا
من هنا للشهرين الى جايين ان شاء الله هايكون فى تنغييرات كتيره حدثت يعنى فى منصات لانتل على وشك النزول وفى معماريه جديده من AMD فاكيد هايبقى فى تغيير فى الاسعار على انفديا ايضا فاصبر قليلا وقبل وقت التجميع ب10 ايام ممكن نبقى نبتدى نفكر هانجيب ايه ومتاح ايه فى السوق وقتها .