المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص جهازى

eslamsheva
10-04-2015, 11:07
انا جهازى دة
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz cach 6M / 2CPU
Memory: 4096MB DDR2 800
Viga: NVIDIA GeForce GT 220 1Gb DX10.1 ddr3 shader model 4.1
pawer: 450 Wat اصلى
Matherbord: ASUS P5QLSE

هل ينفع اركب عليه كارت GTX 970 اكيد هتستغربوا او GTX 750ti او ايه اعلى كارت شاشه تاخدها البوردة او ممك ادور على بوردة Asus P5Q3 هل هيمشى معاهم وممكن اجيب بروسيسور
Intel Core 2 Quad Q9450 او

Intel Core 2 Quad Q9300

وممكن رامات 8 جيجا 1600 هرتز هل ممكن الكرات الضخم دة GTX 970 هيشتغل مع كل دول

phenomenon
10-04-2015, 19:26
المشكله ليست باللوحه الام اخى وان اصح التعبير ليست وحدها بسبب منفذ كارت الشاشه PCI Express x16 1.1 or 2.0 ولكن دعك من امره
الامر الاهم هو المعالج ومدى قدرته على موازنه العمل مع كارت الشاشه وهل هتقدر تستفيد بكامل جهد الكارت ام انك ستلاحظ عق زجاجه وخنق ملحوظ لمنصه العمل

ينفع تركب اى من المعالجين المذكورين فى مشاركتك وتوفير كارت شاشه اقصاه GTX 750TI وبعدها القرار لك ايضا
للاسف المعالجات القديمه قويه نعم ولكن مش عارف ا طريقه عملها مع الاجيال الجديده وبنسبه كبيره ليست جيده للتوافق

ينفع تركب رامات DDR2 حتى 8G كل Slot يكون رامه 4G DDR2 وباص 1066MHz ..لكن مفيش رامات DDR2 باص 1600MHz
الباور سبلاى مينفعشى تقول اوريجنال او عادى الا لما نتاكد من ماركته اخى : هل هو ماركه معروفه ومحترمه ؟
حتى وان لم يمتلك الباور كابلات 6Pin فربما لا تحتاج كابلات باور للكارت ( GTX 750TI ) ولكن ليست كل نسخ GXT 750TI لا تتطلب كابل 6Pin مباشره من الباور
فى بعض النسخ تحتاج كابل وخصوصا مكسوره السرعه OC وغالبا بمروحتين وفى نسخ مش بتحتاج وغالبا مروحه واحده
لكن الاهم التاكد من جوده الباور لاى منهم

انا اقتراحى ان كان فى امكانيه لكارت GTX 970 الاصح انك تبيع منصتك الحاليه وتشترى منصه جديده حتى بورده H81 ورامات 4G
وتجيب معالج I3-4130 وتجيب كارت حديث GTX 750 TI اما الترقيه فى المنصه القديمه بمواصفات قويه زى كارت 970 ورامات 8 جيجا
فلم يعد الامر له اهميه الان وان اصح التعبير كانك بتحاول تصحى فى ميت ... هذا اقتراحى الشخصى ليك

eslamsheva
10-04-2015, 23:20
شكرااا اخى الكريم انا ناويت اشترى القطع دى دلوقتى وفيما بعد هجيب باور 600 وات و كارت GTX 970 او GTX 980
مع العلم مش هكسر سرعه خالص علشان كدة مختار اى بوردة من دول

i7 4790
ولا
i5 4690
امكانيه شراء دة او دة بس هل فى فرق ولا الاتنين زى بعض

ASUS GeForce GTX 750 STRIX Ti OC 2GB GDDR5 اختيارى الاول
او
MSI R9 270X GAMING 2GB GDDR5 اختيارى الثانى
Asus B85M-E Socket 1150 Motherboard دى اختيارى الاول
Asus B85-PRO GAMER Socket 1150 Motherboard اختيارى الثانى
G.skill RipjawsX 8GB (1 X 8GB) DDR3 1600 CL9 1.5v

الباور الاى معايا HEC Gamma 450w

phenomenon
10-04-2015, 23:44
تمام اخى الفاضل ... بالمستقبل ان شاء الله يكون الامر مختلف
المعالجين I5-4690 ومعالج I7-4790 لن تتمكن من كسر سرعتهم الا ان كان باخر اسمهم حرف K ولديك Z97 Chipset
اكتفى تماما باى لوحه ام Chipset H97 لاى من المعالجين والفرق بين المعالجين لايذكر فى اداء الالعاب
ايضا يمكنك الاعتماد على H81 + B85+ H87 Chipset وقت شرائك

اقتراحاتك للوحات الام جيده .. تاكد دائما ان اللوحه الام بها منفذ VGA عشان تستفاد بتشغيل الكومبيوتر وقت استبدال كارت الشاشه الخارجى او بيعه
اذا كانت الميزانيه هتتحكم شيئا ما فاشترى لوحه ام B85+Core I5-4690 = اداء خيالى بالالعاب وبالتاكيد مع كارت الشاشه R9-270
اذا تحكمت الميزانيه اكثر فيمكنك شراء الاتى
MOBO H81 Chipset
I5-CPU
MEMORY = 8GB DDR3 Bus 1600 one stick 1x8
وهات بالفرق كارت شاشه جيد

ناتى للباور سبلاى : شوف اخى انا شخصيا لا اثق فى باور Hec كثيرا .. وعدم ثقتى فيه مش قصدى انه مش هيقدر يشغل الكارت ولا هو ده المقصد ابدا
المقصد انك محتمل تواجه Instability مع الباورات السيئه ( مشاكل وارد حدوثها فى الوصول للاستقرار وكفائه العمل العام )
شخصيا انا ممكن اضحى باى شىء فى التجميعه عشان اشترى ماركه محترمه واكون فى ثبات اثناء شغلى على الكومبيوتر
اى مشاكل كهرباء تحصل سواء كانت خفيفه او تقيله اكون مامن نفسى تماما ومامن القطع بتاعتى ومخسرشى حاجه فيها
احيانا بيكون الضمان راقى جدا ومشيتكلم معاك فى اى سبب المشاكل ويغيرلك اى قطعه بسهوله بقطعه جديده ولكن
انا بتكلم على العطله والمضايقه اللى هتحصلك بسس اى عطل حصل فى الجهاز بسبب باور سىء محتمل جدا وقت اخطاء
الكهرباء ياثر على الكومبيوتر بدلا من ان يضحى بحياته ( باور محترم ممكن يتاثر لوحده وتغيره بالضمان ) باور سىء يدمر جهاز ويفضل شغال عادى
ودى فكرتى عن باور جاما

فاذا كنت هتستمر مع منصتك الحاليه بكارت GTX 750 و معالج Q9300 وباور HEC 450W فخلاص توكل على الله
بس بردو انا حزرتك من الباور ده وربنا يسترها
اذا كانت النيه للانتظار لحين ترقيه المنصه بمنصه Haswell حديثه اذن ( الباور اوى شىء تهتم بيه لانه اساس استقرار العمل )

eslamsheva
10-04-2015, 23:59
اولا انا ساكن فى منطقه مدينه سماد طلخا الكهرباء مش بتقطع خالص

ثانيا الباور دة شغال معايا بقاله 4 سنين ايه العيب فيه

انا هجيب كارت GTX 750ti علشان بيحتاج 400 وات بس مؤقتا لغايه مغير الباور بعد سنه

eslamsheva
11-04-2015, 00:06
وياريت تقولى ايه افضل المركات بالترتيب وتكتبلى من كل نوع 600 وات على اساس يشيل كارت GTX 980 فيما بعد

phenomenon
11-04-2015, 00:23
انا بكلمك عموما عن كم المشاكل اللى بتحصل مع الباورات السيئه بسبب خامه مكوناتها الداخليه رخيصه الصنع وبجوودات ضعيفه
Technically ان شاء الله مفيش عيوب فى الباور اخى مع كارت GTX 750
انا بحزرك انك ممكن اى وقت يجى عليك وتندم انك مغيرتش الباور
( دا اللى بيحصل اخى بنسبه 90% )
انا بقولك مشاكل Instability ( عدم استقرار النظام ) = مشاكل لاحصر لها = اى مشاكل لاحصر لها
احيانا تصل لخساره القطع او الارغام فى نهايه الامر انك هتشترى باور غيره عشان تحقق استقرار العمل
قطع الكهرباء يختلف كثيرا اخى عن مشاكل واخطاء فولتيات الكهرباء اللى داخله للباور وطرق معالجه الباورات ليها
ودى وجهه نظرى الشخصيه - لكن بالتاكيد قرار بقائه او التخلص منه يرجعلك فى النهايه

الباورات الجيده 600W معروفه جيدا
Seasonic + OCZ + Corsair + Antec + EVGA + XFX + Thermaltake + Coolermaster
شخصيا افضل Seasonic ويجب الا ينتهى بك المطاف لاحدى باورات Coolermaster او thermaltake اللى بتيجى مع لكيس

eslamsheva
11-04-2015, 10:12
انتا شايف لو هستمر على الباور الاى معايا اشترى بس الكارت gtx 750ti مع البروسيسور الاى معايا Core 2 Duo E8400 3.00GHz 6M او مع بروسيسور Intel Core 2 Quad Q9450 2.66
Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 وهفضل شغال عادى

اما بالنسبه للباورات بعدين مثلا كارت GTX 980 بيطلب 520 وات وواصلتين اتنين 6 PIN هل اجيب ليه باور 600 وات ولا على قدة 550 وات وفى بالى عدة ماركات اخترتها وممكن اجيبها مع تغير المنصه

Seasonic M12II 620W EVO Edition 620-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular
CORSAIR CX600M 600w 80 PLUS Bronze Modular

وبالنسبه لبوردة
Asus B85M-E Socket 1150 Motherboard
هى عاجبانى جدا وشوفت مقرنات ليها وبتاخد كارت GTX 980

فياريت رأيك وشكراا ليك على وقتك معايا

phenomenon
11-04-2015, 10:44
انا مش عايز اعجزك ابدا لكن معنديش ثقه فى باور Gamma عموما مش مسئله تركيب كارت شاشه او بدون كارت شاشه ومينفعشى اقولك غير كده
طيب هل هيقدر يشغل الكارت ؟ نعم هيقدر ان شاء الله ( الكارت احتياجه بسيط جدا ولايذكر )
ولكن ان حصل اى وقت مشكله لاسمح الله تذكر انى قولتلك انى مش بثق فى باور Gamma
وعموما ان شاء الله ركب عليه الكارت بدون مشكله وسيبها على الستار دايما وانت بتقول انه معاك كويس فى الشغل بقاله فتره

فى المستقبل انصحك بباور Seasonic 620W فيما فوق مش اقل
فئه CX جيده ايضا ان شاء الله ولكن لا تقل عن 650W
اللوحه الام ممتازه للكارت واى لوحه LGA 1150 هتاخد الكارت ان شاء الله
المهم الباور والمعالج اللى هيجى قوته ايه وحجم الكارت قد ايه والكيس مساحته ايه بالنسبه لمكان الكارت اللى هيجى ان شاء الله

eslamsheva
11-04-2015, 11:27
تمام اخى شكراا ليك فى المستقبل هجيب

i7 4790
او
i5 4690
امكانيه شراء دة او دة بس هل فى فرق ولا الاتنين زى بعض

الكيسه هتكون دى
Corsair Carbide Series SPEC-01 Red LED Mid Tower Gaming Case
او
Cooler Master HAF 912 Advanced Case

Asus B85M-E Socket 1150 Motherboard

G.skill RipjawsX 8GB (1 X 8GB) DDR3 1600 CL9 1.5v

Seasonic M12II 620W EVO Edition 620-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular

Asus GeForce GTX 970 DirectCU II OC Strix 4GB GDDR5
او
Asus GeForce GTX 980 DirectCU II OC Strix 4GB GDDR5
تمام كدة التجميعه دى

phenomenon
11-04-2015, 21:53
ممتازه ان شاء الله ولكن دائما المستقبل فى علم الغيب وربما وقت شرائك تلاقى شىء افضل بنفس السعر
مفيش فرق واضح بين معالج I7-4790 ومعالج I5-4690 فى الالعاب
معالج I7-4790 يتميز بثمانى خطوط معالجه ( مسارين معالجه داخل كل نواه واحده من انويته )
معالج I5-4690 يحتوى على اربع خطوط معالجه فقط
ولكن احتياج تعدد خطوط المعالجه او الــــ Hyper threading Tech بيكون واضح فى البرامج والتطبيقات التى تحتاج الى MP+SMP
MultiProcessing + Symmetric MultiProcessing
برامج المونتاج - صناعه الملفات - 3D Rendering - Photo/Video Editing - Video Chat - Word - Winrar وخلافه
ايضا معالج I5 ادائه جيد جدا فى نفس التطبيقات ولكن ليست بكفائه I7 فى اجهزه Workstation + MultiThreadings applications
والالعاب حتى الان لاتتطلب اكثر من معالج I5 ولكن دائما اذا اتاحت الميزانيه لاختيار الافضل والاغلى فلا مانع من ذلك
لكن متنساش ايضا مع DX12.0 والتفاؤل بقدومه فهو هيشيل حمل كبير من على المعالج او بمعنى اكثر وضوحا النظام هيبدا يستفاد من كامل
خصائص ومصادر المعالجات بدلا من الاعتماد على النظام والتطبيق هيبدا الامر تما يعتمد على المعالج وفى اخبار تفاؤليه بتقول ان الهاردوير بتاعك تقريبا هيتضاعف
بس كل ده متوقف على المستقبل وعلى استخدام ويندوز 10 ان شاء الله وهيبدا المعالج فى حاجه لكارت شاشه اقوى عن السابق بسبب اختفاء مشاكل خنق النظام ( عنق الزجاجه )
هذا الفرق الوحيد بين معالج I7+I5 بالاضافه لاختلاف بعض الخصائص التى ربما لن تلاحظها او اختلاف التردد والكاش ميمورى بطبيعه الامر

Sherif Ahmed za
11-04-2015, 23:12
انا بكلمك عموما عن كم المشاكل اللى بتحصل مع الباورات السيئه بسبب خامه مكوناتها الداخليه رخيصه الصنع وبجوودات ضعيفه
Technically ان شاء الله مفيش عيوب فى الباور اخى مع كارت GTX 750
انا بحزرك انك ممكن اى وقت يجى عليك وتندم انك مغيرتش الباور
( دا اللى بيحصل اخى بنسبه 90% )
انا بقولك مشاكل Instability ( عدم استقرار النظام ) = مشاكل لاحصر لها = اى مشاكل لاحصر لها
احيانا تصل لخساره القطع او الارغام فى نهايه الامر انك هتشترى باور غيره عشان تحقق استقرار العمل
قطع الكهرباء يختلف كثيرا اخى عن مشاكل واخطاء فولتيات الكهرباء اللى داخله للباور وطرق معالجه الباورات ليها
ودى وجهه نظرى الشخصيه - لكن بالتاكيد قرار بقائه او التخلص منه يرجعلك فى النهايه

الباورات الجيده 600W معروفه جيدا
Seasonic + OCZ + Corsair + Antec + EVGA + XFX + Thermaltake + Coolermaster
شخصيا افضل Seasonic ويجب الا ينتهى بك المطاف لاحدى باورات Coolermaster او thermaltake اللى بتيجى مع لكيس

وما رأيك فى couger??

phenomenon
12-04-2015, 02:18
وما رأيك فى couger??

فئه HEC Cugar سواء كانت S Series او CXM Series مخدومه نسبيا افضل من Hec Raptor Series وهكذا تقريبا Cugar افضل ماقدمته HEC
يمكنك الاعتماد على Cugar وخصوصا لو كانت الميزانيه ضيقه او محدوده من اجل الباور
However
ان اردت حقيقه الامر باور Cugar يعتبر كدبه كبيره اذا اردت ترشيحه لاى High-End Rigs-Platforms
لان مكوناته الداخليه اغلبها Cheap ( Crap ) Capxon Capacitors/Mosfets rated@105C
وان نظرت لاغلب مراجعات فئات Cugar فيها توضيح ان الباور فى حقيقه الامر ماذال خامه لا يعتمد عليها للـــ Enthusiasts Users
وبيغالط حقيقته المكتوبه على كرتونته او فى مواصفاته الداخليه ان اغلبه High-Made Japaneese Capacitors rated@ 85C degree
وبعض الباورات فى الفئه نفسها فشلت فى اغلب اختبارات الــــــ Load higher than 40C Tempreture للباور سبلاى او فى استقرار الفولتيات
يعنى ممكن متتوفقشى فى عمليات كسر السرعه فقط عليه
Still,
ماذال كفائته عاليه و بياكد انه 80PLUS+ فى الـــــ Efficienty او الكفائه تحت الضغط التقيل
ايضا اذا كنت عايز تشوف باور معين فى الفئه نفسها شوف مراجعه ليه الاول فى مصدر موثوق
واتاكد من كل شىء عنه ربما يكون فلته او فى فئه محدده افضل فى بعض الاختلافات وحققت سمعه عاليه
لكن حسب علمى حتى الان فئه Cugar عم جيده ولكن Cugar 1000W ماذال ماهوش Seasonic or Evga or Antec 1000W
هذا حسب حدود علمى اخى

eslamsheva
12-04-2015, 16:04
شكرااا اخى على المعلومات الرائعه وان شاء الله تفى بالغرض

eslamsheva
12-04-2015, 20:06
سؤال اخى الفاضل بخصوص SLI هل لو لو عايز مثلا لما اعمل SLI بين كارتين الاى عايز افهمه بقى هل الكارت له سوكيت للخاصيه ال SLI وبيبقى فى وصله مخصوصه لل SLI بتتوصل للكارت الاخر ولا بشترى عادى كارتين شكل بعض بالظبط وبعمل بينهم SLI

phenomenon
12-04-2015, 20:47
تحت امرك اخى الكريم ...
المتطلبات:
1- ان اللوحه الام تحتوى على منفذين PCI Express X16
2- بالاضافه لكونها قادره على تدعيم خاصيه SLI وبالتاكيد ستكون CrossfireX Ready
3- وصله الــــ SLI Bridge بتكون جاهزه مع اغلب الكروت الــ High-End او ممكن تشتريها
فى حقيقه الامر الوصله مجرد تدعيم اقصى ناقل ترددى لمجموع الكروت
4- تاكد ان الباور سبلاى بتاعك جيد وبه الكابلات المطلوبه لباور كل من منافذ عدد الكروت

اضافه :
الافضل ان تكون اللوحه الام بالشكل الاتى من خلال خصائص اللوحه الام فى صفحتها على موقع الشركه
PCI Express X16- Running at X16
PCI Express X16 - Running at X8
المنفذ الاول يكون قادر على اقصى ناقل ترددى للكارت بحجم وسرعه منفذ X16 وهذا اكيد لاى لوحه وان التانى يكون على الاقل X8
اما لو المنفذ الثانى X4 مفيش مشكله ايضا ولكن الاستجابه الاسرع كلما كانت معماريه المنافذ اعلى ولوحات Z97 تاتى غالبا X16-X16 لاول منفذين
وفى فرق فى معدل الناقل الترددى بين X8 و X4 اكبر من الفرق بين X8 و X16 وهذا فقط حسب علمى
ولكن اعتقد على ارض الواقع الفروق هنا تكون غير واضحه فى اداء الالعاب مع اختلاف حجم وسرعات الناقل الترددى ( Bandwidth ) ولكن بتكون واضحه
فى الاستجابه الافضل عند العمل على برامج التصميم وهذا ايضا حسب علمى لكن من خلال مراجعات كثيره للامور دى فى اثباتات طويله ان الامر لا يهم
ولكن ان كنت تريد الانتاجيه الافضل قدر المستطاع فانت تبحث دائما عن المناسب بالطريقه المثاليه وهذا ايضا كان الغرض من وصلات الــــ Bridge بين الكروت
محاوله الوصول للمثاليه فى الاداء قدر المستطاع لكن الحقيقه بتقول ان البيانات اساس نقلها هو منفذ اللوحه الام وحده PCI Express X16
هذا كل ما تحتاج معرفته اخى وبعد ذلك تسطيب الكارتين بشكل مثالى ايضا اذا كانوا مختلفين فى النوع متشابهين فى المعالج الرسومى الواحد GTX 111
وتركيب الكارت الافضل فى التبريد والحراره بالاسفل والكارت صاحب الحراره المرتفعه اكتر بالاعلى لان طرد الحراره من الكارت الاعلى هياثر على الكارت الاسفل
ولكن بما ان الكارت الاسفل افضل بالحراره فعنده القدره على الاستحمال الافضل وبعد ذلك بمجرد تركيبهم بشكل صحيح والتفعيل تجد رساله انفيديا
Nvidia SLI Ready :)

eslamsheva
15-04-2015, 20:12
ارجوا رأى حضرتك فى الجهاز دة لان معروض عليا بالنسبه للباور حلو يستحمل اقوى الكروت لو حدثته بعد كدة بكارت GTX 980 و بروسيسور i7 4790 وهل البوردة ممكن تشيل كارتين GTX 980 SLI

processor : I5-4590 ---- 1300 EPG
RAM : Kingston 2x4 gb furyx----- 500 EPG
MOBO : h97-d3h ----- 750 EPG
PSU : thermaltake 730w ----- 600 EPG
case : cooler master k281 ---- 250 EPG
GPU: r9 280x Toxic ----- 1500 EPG
ارجو الرد سريعا مستنى رأيك علشان اشتريه

phenomenon
16-04-2015, 02:31
نعم اخى التجميعه جيده جدا والباور كويس وسمعته طيبه وتقدر تشترى I7-4790 بدون مشاكل
لكن البورده ليست داعمه لخاصيه انفيديا SLI لتعدد الكروت ولكنها داعمه لكروت AMD

eslamsheva
16-04-2015, 08:00
شكراا اخى يعنى اتوكل على الله واشتريه

phenomenon
16-04-2015, 09:13
نعم اخى اختيار المنصه ممتاز ولا يوجد اى تعقيب عليه سوى كارت الشاشه ....
من خلال تعامل الاعضاء مع كروت R9-280X ظهرت بعض مشاكل Artifacts ولكن تحديدا الجميع يؤكد على خلو Toxix R9-280X من تلك المشاكل
تاكد فى قسم كروت الشاشه

eslamsheva
17-04-2015, 18:28
شكراا على تعبك معايا انا كنت سألتك بخصوص جهازى القديم وقلتلى ان يركب عليه gtx 750ti الاى هو دة

CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3.00GHz 6M / 2CPU
Memory: 4096MB DDR2 800
Viga: NVIDIA GeForce GT 220 1Gb DX10.1 ddr3 shader model 4.1
pawer: HEC Gamma 450w
Matherbord: ASUS P5QLSE

انا دلوقتى مش لاقى كارت gtx 750ti ............. هل ممكن بداله يركب مع الباور بتاعى gtx 660 او gtx 650ti او gtx 550ti

ياريت تقولى حضرتك وشكراا على مجهودك معايا

phenomenon
18-04-2015, 07:53
بخصوص الباور نفسه مش هقدر انصحك بيه لكن اتاكد من اراء الاعضاء اللى شغالين عليه من خلال السؤال هل يمكن الاعتماديه عليه ام لا لكن انا مش هقدر انصحك بيه وانا عارف انه جوده سيئه لاى نظام او سيستم كومبيوتر مهما كان قليل فى احتياجاته للوات او للامبير لان الباور مش مجرد عمليه لحساب الوات ... فى ناس بتعتمد عليه من خلال تجربتهم ليه مع بعض كروت الفئات الوسطى ولذلك الامر يرجعلك فى اتخاذ قرارك هل تكمل معاه ام تتخلص منه وتشترى باور افضل
( الكن من الصعب جدا تقبل وجود كارت GTX 660 يحتاج الى كابلين 6pin على الاقل مع باور Gamma 450W )
بالاضافه انك هتواجهه مشكله عنق زجاجه واضحه جدا مع المعالج ومش هتقدر تستفيد بكامل طاقه الكارت والعنق هيكون ملحوظ جدا
ومش هتقدر تتخلص منه الا بتقيل اعدادت الجرافيك تماما ولذلك فلا حاجه لشراء كارت شاشه قوى مع المنصه الحاليه

اما بخصوص كارت GTX 650 or GTX 750 بردو الكروت حديثه وقويه وادائها مناسب للفئات المتوسطه اللى بتشترى معالجات ثنائيه زى I3-2100 وماعلى شاكتله
ولكن انا مش عاوز اكون سبب فى تعطيلك او تاخيرك
ولذلك هطلب منك تشوف فيديوهات على اليوتيوب للالعاب الجديده على معالج E8400 وكارت شاشه GTX 650 او GTX 750

eslamsheva
18-04-2015, 08:35
شكراا اخى على مجهودك انا هبيعه احسن