المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ايه الفرق بين راوتر وايرلس - واي فاي - اي فاي - Access point ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمد عمر 2015
10-04-2015, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت عايز اشتري راوتر جديد لأن اللي عندي قديم وبسلك وطبعا بيدخل ع اللاب بس بالكابل بس مش عارف ادخل عليه من الموبايل
وانا معايا لاب وموبايل وعايز ادخل ع النت من غير اسلاك وداوشة

وقريت كتير ع النت بس بصراحة مش فاهم اوي لقيت حاجات مكتوب عليها وايرلس وحاجات واي فاي وحاجات Access point

وسألت في Te-Data قالولي الراوتر اللي عندهم بدون وايرلس

وفي انواع كتير من الراوتر لقيت اشهرها tp-link

وأنا دلوقتي عايز افهم اجيب ايه ... وهقولكم على مواصفات الحاجة اللي عندي وانصحوني بالمناسب ....

نوع المودم : zyxel prestige 600 series
اشتراك النت : 512 غير محدود مع Te-Data
التوصيل : بالكابل ولا يوجد واي فاي

اللابتوب : hp pavilion g6 series وطبعا فيه واي فاي وبلوتوث

الموبايل : Huawei honor 6
سرعة الواي فاي : 300
وفيه بلوتوث

واعتذر عن طول الرسالة .

ahmed-hn
10-04-2015, 17:24
تستطيع ان تشترى اكسس بوينت وتوصلة سللك من الروتر الى الاكسس هيساعدك انك تتصل بلموبيل والاب بدون سللك بس بشرط لازم تقفل فى الاكسس شىء اسمة DHCP
عشان ما يتعرض من الروتر فى توزيع الايبهات

محمد عمر 2015
10-04-2015, 21:49
تستطيع ان تشترى اكسس بوينت وتوصلة سللك من الروتر الى الاكسس هيساعدك انك تتصل بلموبيل والاب بدون سللك بس بشرط لازم تقفل فى الاكسس شىء اسمة DHCP
عشان ما يتعرض من الروتر فى توزيع الايبهات

مشكور جدا ...

ومعلش سؤال : لو اشتريت راوتر فيه وايرلس مش يبقى احسن على اساس ان فيه الاتنين الراوتر والوايرلس وكمان هيبقى اجدد من اللي عندي فيشتغل احسن وبالاخص في سرعة نقل البيانات ... ولا رأي حضرتك ايه ؟؟؟

mmasry
12-04-2015, 19:57
اشترى روتر وايرلس و ريح دماغك .اختار الى يناسب فلوسك بالترتيب بافلو -لينكسيس - دلينك -هواوى

محمد عمر 2015
19-04-2015, 20:53
اشترى روتر وايرلس و ريح دماغك .اختار الى يناسب فلوسك بالترتيب بافلو -لينكسيس - دلينك -هواوى

شكرا جزيلا