المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة صوت عالي من مروحة الكارت

killer2020
16-04-2015, 11:24
عندي مشكلة ظهرت أمبارح و أنا شغال ع الجهاز عادي .. لقيت صوت عالي بفتح الكيسة لقيتها مروحة كارت الشاشة .. طفيت الجهاز و شغلته تاني .. أول ما بفتح الجهاز بيجي نفس الصوت .. قبل ما يخوش ع الويندوز حتى .. شلت الكارت .. بقا مفيش صوت .. فأتأكدت أنه من الكارت .. نوع الكارت بتاعي Readon HD 6950 .. و مكتوب درجة حرارته -128 من جوة ال AMD Catalyst .. معرفش أزي كدة مفروض يكون أتجمد ... و الأكتيفتي ع الكارت 0 % يعني مفيش حاجة شغاله ع الكارت .. علشان يحصله كدة ... قللت سرعة المروحة .. مش بيستجيب .. نزلت برنامج MSI Afterburner و قللت السرعة للمين برضو مش بيستجيب ... شلت التعريف بتاع الكارت و نزلت أخر واحد و سطبته .. برضو مفيش فايدة .. دلوقتي بشغل الmsi afterburner .. بلاقي المروحة ع الماكس و البرنامج ع auto .. فياريت حد يساعدني .. علشان مش عارف أشتغل ع الجهاز .. دي صورة لما بشغل ال msi afterburner
و شكرا ..https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27554&stc=1

ahmed_BF4
16-04-2015, 13:20
نا مش خبير وإن شاء الله تطلع بسيطة وحد يساعدك بس انا بقترح انك لو من فترة منضفتش الكارت فكه ونضفه وغيرله المعجون

killer2020
16-04-2015, 14:18
شكرا ع المحاولة .. المشكلة أني عندي مشكلة أكبر دلوقتي و هي أن واحد قالي شيل البطارية الي ف البوردة .. و شلتها و حطتها الجهاز مش عايز يقوم بيشتغل 3 ثواني و يرستر من الأول .. :((
للأسف بجد تعبت :((

Black_Spy
16-04-2015, 14:35
بما انك شيلت حجر البطارية وركبته معناها انك رجعت للبيوس اعداداته الافتراضية او عملت ضبط مصنع

وممكن يكون فى اعدادات للساتا مثلا انت كنت مظبطها ومنزل ويندوز على وضعها ولما اتغيرت فالويندوز مش بيفتح وبالتالى الجهاز بيرستر كل شوية

انت هتدخل للبيوس وتظبط الاعدادات تانى وتظبط الوقت والتاريخ وان شاء الله يفتح معاك تانى

موضوع الكارت جرب تنضف الكارت وتركبة تانى وبردو جرب لو عندك خبره انك تحدث البيوس لاخر اصدار

killer2020
17-04-2015, 13:05
بما انك شيلت حجر البطارية وركبته معناها انك رجعت للبيوس اعداداته الافتراضية او عملت ضبط مصنع

وممكن يكون فى اعدادات للساتا مثلا انت كنت مظبطها ومنزل ويندوز على وضعها ولما اتغيرت فالويندوز مش بيفتح وبالتالى الجهاز بيرستر كل شوية

انت هتدخل للبيوس وتظبط الاعدادات تانى وتظبط الوقت والتاريخ وان شاء الله يفتح معاك تانى

موضوع الكارت جرب تنضف الكارت وتركبة تانى وبردو جرب لو عندك خبره انك تحدث البيوس لاخر اصدار

حضرتك انا البوردة MSI فلما بشغله بيجيلي اللوجو بتاعها وفي الوقت اللوجو ده اقدر اخوش علي البيوس اما حالتي ان المفروض الرام تعمل صوت ويجيلي اللوجو بعدها لكن مش بيحصل فماقدرش اخوش البيوس اصلا ... اعمل ايه دلوقتي !!!!

Black_Spy
17-04-2015, 16:10
بما ان البوردة بتاعتك MSI فهل كنت بتقدر تسمع صوت ال POST beep بتاع الاسبيكر قبل كده لما بتفتح الجهاز ؟؟

لان معظم اللوحات الخاصة بشركة MSI حاليا من بعد سنة 2012 مش بتطلع صوت POST beep لانهم لغوها واصبح الجهاز بيفتح من غير ما تسمع الصوت دا

killer2020
17-04-2015, 19:10
MSI بتاعتي مشتريها 2011 فاكيد انتاجها 2011 او قبل كده وفعلا البيب دي الي بتجيلي بس انا الي اعرفه انه جي من الرام وفعلا ديه الي مابقتش تتسمع دلوقتي وبالتالي مابقاش يجيب اللوجو MSI وبلاقي يقعد يرستر ويقف ويشتغل

killer2020
19-04-2015, 16:25
uppppppppppppppppp