المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة فى شراء كارت شاشة

alking2011
18-04-2015, 13:19
السلام عليكم
بعد اذنكم عايز مساعدتكم فى كارت شاشة فى حدود 2000جم يركب على الكيسة دى
processor cori5-4690k
ram 8gb hyber-x
mother gigabyte-h97-d3h
عايز اشغل الجيمز كويس و خصوصا GTA v و هركب معاه كارت تانى عندى Nvidia 9600Gs0 1.5gb

phenomenon
18-04-2015, 15:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...
لماذا لم تقم بشراء لوحه ام بشريحه Z97 او Z87 حتى تتمكن من كسر سرعه المعالج
عموما انت مذكرتش لا نوع الكيس نفسه ولا ماركه الباور سبلاى بالتحديد وكام وات
ما الفائده من تشغيل كارت 9600GS مع كارت حديث تمنه 2000 جنيه ؟

alking2011
18-04-2015, 18:43
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ...
لماذا لم تقم بشراء لوحه ام بشريحه Z97 او Z87 حتى تتمكن من كسر سرعه المعالج
عموما انت مذكرتش لا نوع الكيس نفسه ولا ماركه الباور سبلاى بالتحديد وكام وات
ما الفائده من تشغيل كارت 9600GS مع كارت حديث تمنه 2000 جنيه ؟
شكرا لرد حضرتك
اولا البوردة دى نصحنى بيها حد هنا بالمنتدى و قالى انها كويسه لامكنيتها تركيب الجيل الخامس مستقبلا عليها
ثانيا انا عايز اشغل الكارت 9600GSO لانه عندى و البوردة تسمح لتشغيل كارتين (هل هو مش هيفيد خالص ؟؟؟)
ثالثا انا نوع الباور سبلاى عندى HEC-500TE-2WX

alking2011
19-04-2015, 22:50
ايه يا جماعة محدش عارف؟؟

TIMO1
19-04-2015, 23:32
اولا توضيح بسيط لحضرتك اللوحه لديك لا تدعم sli وهو الخاص بتشغيل كرتين انفديا اى انك لا يمكن تشغيل الكرت مع كرت اخر لان اللوحه عندك تدعم فقط CrossFire اى تشغي بطاقتين منAMD
وايضا البطاقه قد عفى عليها الزمن وضعيفه للغايه على دقه 1080 ولا تستطيع تشغيل الالعاب الحديثه فى اى حال وستلعب على ]ْ10 على اوضاع متوسطه واقل فهى بطاقه قديمه انتاج2008 توجه الى الكروت الحديثه DX11 ذات القدره العاليه على مواكبه الالعاب وايضا اللوحه والمعالج جيدين للغايه حتى تستمتع بقدره جهازك قم بشراء بطاقه حديثه واحده فقط وانسى امر البطاقه التى لديك .
وافضل بطاقه فى الفئه السعريه مستعمل GTX 770 او AMD R9 280 وليس R9280X
وانا شخصيا كنت امتلك GTX 770 بطاقه وافيه للغايه وسريعه وتعمل على كل الالعاب الجديده ولكن ستحتاج الى تغيير المزود فى الغالب الى مزود جديده حتى لاتجازف بالبطاقه نظرا لان المزود 500 وات قديم ايضا وانا لااعلم مهى قدرته لان مع الوقت المزودات بتفقد جزء من قدرتها على التشغيل .

CrossFire

phenomenon
20-04-2015, 10:13
شكرا لرد حضرتك
اولا البوردة دى نصحنى بيها حد هنا بالمنتدى و قالى انها كويسه لامكنيتها تركيب الجيل الخامس مستقبلا عليها
ثانيا انا عايز اشغل الكارت 9600GSO لانه عندى و البوردة تسمح لتشغيل كارتين (هل هو مش هيفيد خالص ؟؟؟)
ثالثا انا نوع الباور سبلاى عندى HEC-500TE-2WX

نعم اخى يوجد افاده ولكن توضيحا للامور اكثر
بالتاكيد انت لا تبحث عن SLI Mode ولذلك انا سالتك ما الغرض او الاستفاده من البقاء على كارت GT 9600 لانك مازلت قادر على الاستفاده منه ( نعم )
وتستطيع تشغيله سواء كانت اللوحه الام SLi or CrossfireX المهم انها Multiple PCI EX 16 وهذا اذا لم تكن فى نيه لبيعه او التخلص منه
وتستطيع تشغيل ايضا كارتين مختلفين تماما اى كارت AMD مع كارت Nvidia على منصه عمل واحده ولكن لتحديد التفرقه وكيفيه الاستخدام ...

الغرض من الامر بيكون تحديد الكارت القديم 9600GS للقيام باعمال Physix وحده بدلا من وضع الامر على Auto Detect من Nvidia Control Panel
هذا هو الغرض من وجود كارتين مختلفين المعالج الرسومى ( Nvidia ) ( فقط فىplatform SLI or CrossFireX ) بدون الحاجه الى Bridge بينهم

ناتى لامر اخر وهو كيفيه الاستفاده من اختلاف او تنوع كروت الشاشه على منصه عمل واحده .....
تستطيع تشغيل كارت شاشه قوى كمثال لكارت GTX 960 على شاشتك ولكن ان كان لديك شاشه اخرى صغيره فى الابعاد عن الشاشه او الشاشات الاساسيه
كل مافى الامر هتفك كابل الشاشه من كارت GTX 960 وتركبه فى كارت AMD 4850 وهتبدا منصه العمل تستجيب وتتفاهم لكارت AMD
وعمل الاعتبار له على انه Primary CPU او المعالج الرئيسى

هناك امر اخر يختص بامور برامج التعدين وكيفيه استخدام كارت معين من الكروت المختلفه على منصه واحده لكن الامر الاهم كما ذكرت ببدايه حديثى
هو الاستفاده من الفيزكس ولكن ماذا يحدث اذا اردت الاستفاده من كارتين مختلفين النوع AMD vs nvidia
ماذا يحدث اذا اردت الاستفاده من Physix كارت 9600GS مع كارت AMD 280X
( للاسف سواء Nvidia or AMD ) بيحاولوا دائما فى وضع حدود فى التنافس بينهم
واللى يقدر يحددها المستهلك ولذلك ياتى امر Hyperd Physix
وهو كيفيه الاستفاده من فيزكس كارت انفيديا على منصه تعمل بكارت AMD Primary او رئيسى ...
يمكنك تحميل البرنامج من هنا (https://www.ngohq.com/graphic-cards/17706-hybrid-physx-mod-v1-03-v1-05ff.html)...
وبالشكل دا تقدر تستفاد من Physix rendering tasks بس يكون كارتك الرئيسى AMD ولكن ربما تواجهه مشاكل مع احد التعريفات
ولذلك يجب دائما وضع nvidia CP انها تقوم بتحديث نفسها اوتوماتيك اما ان اكتشفت انه تم الغاء الفيزكس Force Disabled
يبقى هتبحث لغايت ماتلاقى تحديث
لبرنامج Hyperd Physix من هنا (https://www.ngohq.com/graphic-cards/22136-how-to-fix-hybrid-physx-with-latest-physx-and-geforce-285-solved.html)

طبعا انا بقول امور الـــــ Hyperd Phisix
فى حاله وجود كارت AMD مخالف للكارت الثانى nvidia ولذلك انت تبحث عن استخدام third party Software غير مدعوم من كلا المنافسين
لاستخدام الفيزكس
اما فى حاله وجود كارتين نفس النوع انفيديا فممكن تستفيد بالكارت الاقل فى استهلاك الوات اما من اجل nvidia Physix or Low Resolution Monitor
وهذه طريقه الاستفاده الوحيده من كارتك القديم ولذلك انا سالتك ما هو الغرض من وجوده واردت سماع جوابك ....
اما ان كنت تبحث عن SLI Mode فلا يجوز سوى crossfireX

alking2011
20-04-2015, 18:26
شكرا يا اخى على الاهتمام و الراد
اولا انا احب اضيف لحضرتك انى لا افضل الكروت من نوعية AMD لأنى اعتقد انها اضعف بكثير من Nvidia من وجهة نظرى و انا كنت عايز استخدم كارتى القديم لانى اعلم انه فى حالة بيعة لن يساوى شىء و الفهمته من حضرتك ان فى حالة تركيب كارتين انفيديا لن يكون هناك فائدة و انا انوى انى اشترى كارت Gtx 760 فهل هو جيد و بكده حضرتك تنصحنى اركبه لوحده ؟؟؟؟؟ و هل فعلا لازم اغير الباور سبلاى لان كده هيكون تكلفة جامده علية و خصوصا ان انا لسه مغير البروسيسور و الرامات و البوردة و شكرا
دى الكيسةhttps://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27643&stc=1 و دا كارت الشاشة العندى https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=27644&stc=1

alking2011
21-04-2015, 15:46
يا جماعة فين الردود؟؟

ahmed_BF4
21-04-2015, 16:08
كارت ال GTX 760 كارت ممتاز و الباور المطلوب لتشغيله باور 500 وات ولكن اذا كان الباور بالفعل قديم ومن فترة حاول تغيره لانك كده ممكن تضحى بالكارت الجديد علشان مبلغ بسيط مقارنة بتمن الكارت نفسه ...ثانيا الكارت اللى معاك لن تسفيد منه بشىء لو عندك كمبيوتر قديم ولا حاجة ركبه فيه او بيعه لاحد اصدقاءك من غير المهتمين بالالعاب مثلا .. لكن لا فائدة من تركيبه الى جانب كارت مثل ال 760

alking2011
21-04-2015, 16:18
كارت ال GTX 760 كارت ممتاز و الباور المطلوب لتشغيله باور 500 وات ولكن اذا كان الباور بالفعل قديم ومن فترة حاول تغيره لانك كده ممكن تضحى بالكارت الجديد علشان مبلغ بسيط مقارنة بتمن الكارت نفسه ...ثانيا الكارت اللى معاك لن تسفيد منه بشىء لو عندك كمبيوتر قديم ولا حاجة ركبه فيه او بيعه لاحد اصدقاءك من غير المهتمين بالالعاب مثلا .. لكن لا فائدة من تركيبه الى جانب كارت مثل ال 760
متشكر ليك على الرد بس هو مفيش طريقة اقدر اقيس بيها مدى كفاءة البور ؟؟ هو بقاله فى حدود 4 سنوات بس مفيش اى مشاكل منه مع الامكانيات الحالية للجهاز

ahmed_BF4
21-04-2015, 16:21
مش عارف اخى فى طريقة ولا لأ .. بس اربع سنوات يبقى اكيد من غير ما تقيس هتحتاج تغيره لان الكارت بيسحب 170 وات اثناء العمل ناهيك عن باقى القطع والباور اكيد كفاءته قلت ... حاول توفرلك كمان فى حدود 400 جدنيه وتجيب واحد جديد انا بتاعى اللى ف التوقيع كان ب 350 جنيه