المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع كارت الصوت والمداخل الامامية للصوت ارجو المساعدة العاجلة :(

Mustafa Ahmeed
18-04-2015, 22:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخوانى الأعزاء فى منتدى عرب هاردوير
اتمنى من الله ان اجد لديكم حل لمشكلتى التى اتعبتنى كثيراً
مشكلتى تتلخص فى الآتى
من فترة سماعة الهيدفون بتاعتى باظت وكانت المشكلة فى الجاك الملون بتاع المايك نفسه مش بتاع الspeakers وحاولت اصلحه وفكيته ولحمت السلوك مرة تانية وجربت اوصلها ومشتغلتش
المهم اشتريت سماعة جديدة بمايك لانى بحتاجها كتير جداً ولما جيت اركبها بركب سلك السماعات الاخضر تمام وبمجرد ما اوصل جاك المايك ابدأ اسمع تشويش قوى فى الصوت وافتكرت ان الهيدفون بايظ وروحت رجعته واكتشفت فى النهاية ان المشكلة عندى
بمجرد دخول اى جاك فى مكان السماعات وجنبه جاك فى مكان المايك ابدأ اسمع التشويش صادر من اى سماعه مركبها
جربت انزل نسخة وجربت اظبط اعدادت الصوت وجربت انزل احدث تعريف لكارت الصوت ومفيش فايدة
نوع كارت الصوت via hd audio definition داخلى على بوردة Gigabyte G41 combo ..
انا فى اعدادت الصوت معلى الـ mic Boost عشان الصوت يكون عالى وانا متعود اعمل كده ومكانش بيحصل تشويش زمان لكن دلوقتى لما بقللها ع الاخر بيختفى التشويش ..
فى حاجة كمان لما بلمس جسم الكيسة من ورا بايدى بيقل التشويش ويكاد يكون بيختفى فهل ده معناه ان فى قفلة فى البوردة ؟
جربت اوصل الكيسة بسلك ارضى والتشويش فضل موجود :(
جربت اوصل السماعات والمايك فى لوحة الصوت الامامية فى الكيسة وفوجئت ان الصوت شغال لكن المايك مش شغال ولا كأنه متوصل اصلاً مع انى تأكدت ان الوصلة بتاعتها متوصلة واليو اس بى شغال تمام المايك بس اللى مش شغال!!
انا بستخدم ويندوز 8.1 64bit
افيدونى افادكم الله :))

MMS-AMMMK
18-04-2015, 23:50
انصحك اخى الحبيب بازالة تعريف كارت الصوت واعد تنصيبه مرة اخرى وقم بفصل مخارج الصوت الامامية من الماذربورد تماما وجرب على مداخل الصوت الخلفية
واخبرنا بالنتائج

Mustafa Ahmeed
19-04-2015, 00:26
نعم اخى العزيز جربت ذلك بالفعل
فصلت المخارج الامامية تماماً ومازالت المشكلة قائمة
وأزلت التعريف وقمت بتنصيبه اكتر من مرة حتى اننى قمت بتغيير نسخة الويندوز
الآن منذ قليل اثناء بعض المحاولات فصلت المخارج الامامية وركبتها مجدداً وتأكدت من تفعيلها فى خيارات برنامج الصوت والآن اتحلت مشكلة المخارج الامامية واصبح المايك بيشتغل بس بردو نفس التشويش موجود بمجرد تركيب جاك المايك ويزداد بشدة بمجرد زيادة الـ boost سواء مركبهم فى المخارج الامامية او الخلفية
مع انه زمان قبل المشكلة دى كنت بزود الboost ع الاخر ومكانش موجود هذا التشويش وكان الصوت فى قمة النقاء
دى صورتين بتوضح التشويش الموجود فى المايك اثناء زيادة وتخفيض مؤشر الـ boost ويوضح الفرق بين الحالتين
https://s21.postimg.org/5yszvvt2f/image.pnghttps://s18.postimg.org/qwddwzigp/image.png

Mustafa Ahmeed
20-04-2015, 02:49
انتظر منكم الرد يا اخوانى :')

MMS-AMMMK
20-04-2015, 03:13
قم بعمل Disable لكل من line in و cd in واخبرنا بالنتيجة