المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحه

اسلام تركى
23-04-2015, 21:26
جهاز HP Z800

2 بروسيسور كل بروسيسور 6 كور كاش 12
يعنى المجموع 12 كور كاش 24
Intel® Xeon® Processor X5670
(12M Cache, 2.93 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI
الرامات 16 جيجا DDR3 وممكن اعلى اكتر
الهارد عندى 500 جيجاما هو كارت شاشة مناسب للامكانيات لو جبت كيسه
DVD

ملاحظة ممكن يكون كور مش 6 ممكن يكون 8كور

هل الجهاز مناسب ويكون كويس للالعاب الحديثه والثقيله 2015 بجميع فئاتها ارجوك الاهتمام والرد وشكرا

phenomenon
23-04-2015, 23:39
المعالج Xeon X5670 .... خصائصه
Socket : مقبس المعالج او السوكيت LGA 1366
انويه = 6 Cores
خطوط معالجه ( threads ) = يمتلك 12 Threads
كاش ميجا : 12MB Cash
HT : يمتلك بالطبع تقنيه Hyperthreading Tech
المعالج الواحد قوى جدا اخى نظرا لمواصفاته ( طبقا لمعماريته ايضا )
معروف ان معالجات Xeon لاجهزه الـــــــ Workstation + Servers التقيله وممكن تعتمد عليها كجهاز Desktop ايضا
شوف خصائص المعالج كامله هنا (https://ark.intel.com/products/47920/Intel-Xeon-Processor-X5670-12M-Cache-2_93-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI#@specifications)
الرامات كافيه لعام 2020 ان شاء الله :)
اذا كان فى ميزانيه كبيره اعمل على ترقيه الجهاز ككل لكن عموما كاداء عام
الجهاز جيد نسبيا للالعاب وتقدر تقارن المعالج بخصائص I7-920 تقريبا لكن باداء البرامج والــــ Multithreads apps افضل كثيرا

يتبقى معرفه الباور سبلاى بالاضافه للميزانيه

اسلام تركى
24-04-2015, 01:48
المعالج Xeon X5670 .... خصائصه
Socket : مقبس المعالج او السوكيت LGA 1366
انويه = 6 Cores
خطوط معالجه ( threads ) = يمتلك 12 Threads
كاش ميجا : 12MB Cash
HT : يمتلك بالطبع تقنيه Hyperthreading Tech
المعالج الواحد قوى جدا اخى نظرا لمواصفاته ( طبقا لمعماريته ايضا )
معروف ان معالجات Xeon لاجهزه الـــــــ Workstation + Servers التقيله وممكن تعتمد عليها كجهاز Desktop ايضا
شوف خصائص المعالج كامله هنا (https://ark.intel.com/products/47920/Intel-Xeon-Processor-X5670-12M-Cache-2_93-GHz-6_40-GTs-Intel-QPI#@specifications)
الرامات كافيه لعام 2020 ان شاء الله :)
اذا كان فى ميزانيه كبيره اعمل على ترقيه الجهاز ككل لكن عموما كاداء عام
الجهاز جيد نسبيا للالعاب وتقدر تقارن المعالج بخصائص I7-920 تقريبا لكن باداء البرامج والــــ Multithreads apps افضل كثيرا

يتبقى معرفه الباور سبلاى بالاضافه للميزانيه

حضرتك مشكور جدا لردك وزوق وشرح وتعريفك للبورسيسور ولكن كيف يتم الترقية لمعالج اعلى فى هذا الجهاز وهو يحتوى على بورده خاصه بشركة مثل dell او hp واريد ان اعرف ازي جيد نسبينا وهو يمتلك كاش عالى جدا وكور ايضا عالى يعنى سرعه بورسيسور جيدا جدا على فهمى لبورسيسور لعبه مثل Batman Arkham (https://www.facebook.com/BatmanArkham)
Knight او
Call of Duty (https://www.facebook.com/CallofDuty)
او
The Witcher 3 الكيسه ده كارت شاشة ايه تقدر تشغل الالعاب ممكن حضرتك تعرفنى هينفع او لا وايه هو كارت شاشة مناسبة ممكن تقولى بنسبة لى الباور سبلاى 1000 وات فعلي امريكي او 1050 وات فعلي وشكرا جدا لمتابعتك منتظر ردك الميزانية 2500 او 3000

phenomenon
24-04-2015, 14:20
حضرتك مشكور جدا لردك وزوق وشرح وتعريفك للبورسيسور ولكن كيف يتم الترقية لمعالج اعلى فى هذا الجهاز وهو يحتوى على بورده خاصه بشركة مثل dell او hp واريد ان اعرف ازي جيد نسبينا وهو يمتلك كاش عالى جدا وكور ايضا عالى يعنى سرعه بورسيسور جيدا جدا على فهمى لبورسيسور لعبه مثل Batman Arkham (https://www.facebook.com/BatmanArkham)
Knight او
Call of Duty (https://www.facebook.com/CallofDuty)
او
The Witcher 3 الكيسه ده كارت شاشة ايه تقدر تشغل الالعاب ممكن حضرتك تعرفنى هينفع او لا وايه هو كارت شاشة مناسبة ممكن تقولى بنسبة لى الباور سبلاى 1000 وات فعلي امريكي او 1050 وات فعلي وشكرا جدا لمتابعتك منتظر ردك الميزانية 2500 او 3000

كيفيه الترقيه للمعالج يجب معرفه الاتى اخى .... المعالج socet LGA 1366
Chipsets التى تقبل معالجات Xeon 5xxx بنفس السوكيت اغلبها او جميعها لا تقبل اى معالجات Desktop
اذن الشيب بتاعك هيكون شيبات Workstation + Servers فقط وممكن يكون كمثال Intel Server System Chipsets
لكن ممكن تتاكد ببعض البرامج زى CPUz ( اعتقد انها ممكن تقرا الشيب بتاعك )
عموما : المعالج بتاعك تقريبا افضل معالج على الشيبات اللى بتقبل Xeon X5000
ومش هيكون فى خيار افضل منه سوى X5680 والفرق مجرد تردد اعلى فقط يصل الى 3.3GHz لكن بنفس بقيه الخصائص
مفيش داعى لاى محاولات لترقيه المعالج مره تانيه ( كافى نسبيا ان كنت تبحث عن ترقيه تعتمد على الاداء مقابل السعر )

بخصوص الاداء وتعدد امكانيات المعالج او مصادر خصائصه :
شوف اخى من الممكن ان تاتى بمعالج انتاج عام 2014 او 2013 ويكون 4 نواه فقط وكاش 6 او 8 ميجا لكن ادائه يكون افضل ...
لان تطوير معماريه المعالج مهم جدا لمواكبه التطبيقات والانظمه الحديثه
وبيكون ليها فرصه افضل بدون شك فى تحقيق اداء ايجابى اعلى من المعماريات القديمه حتى وان كانت متعدده الامكانيات...

ايوه اخى البروسيسور جيد زى ماقولتلك بردى السابق اذا كنت تبحث عن ترقيه غير مكلفه
( انظر الى المعالج وكانه معالج I7-920 تقريبا ) وهو جيد نسبيا
فى حاله الشراء الجديد يختلف الامر لانى هقولك ابدا النظر للاجيال لحديثه من AMD or Intel
لكن بما انه عندى وانا عارف ادائه بالفعل اذن انا اره جيد والاختبار خير دليل ( انت مش هتخسر حاجه فى كل الاحوال )
لكن لو تخلصت منه هتخسر لان الجهاز 2 معالج وادائه ممتاز فى تطبيقات كثيره بغض النظر عن الالعاب ( ممكن تعتمد عليه فى امور كثيره )

بخصوص الالعاب اللى طلبتها : جميع الالعاب دى جرافيك عالى جدا وبتعتمد على المعالج وكارت الشاشه ايضا
وعشان تحقق نتيجه ايجابيه فيها على اعدادات كويسه ابحث عن توازن المنصه ...
الرامات جيده جدا وهننظر للمعالج على انه I7-920 واعتقد ان معالج بقوه I7-920 ممكن نشرح ليه
كارت شاشه زى GTX 750 TI او R9-270 وعلى الاكثر R9-270X
عشان متلاقيش نفسك جيبت كارت قوى لكن فى عنق زجاجه مدايقك فى الالعاب على اكتر من 30 اطار
اثناء اللعب او على اعدادات الجرافيك العاليه اللى هيضبطها الكارت تلقائى وهتكون فى حاله اتضطرار انك تنزل بالاعدادات فى كل الاحوال
عشان تهرب من عنق الزجاجاه الملحوظ ( تهنيج او لاج ملحوظ على اكتر من 30 اطار ومفيش انسيابيه فى اللعبه ولا استمتاع )

تاكد من كل شىء عن الشيبايه بتاعتك اولا وتاكد من حجم الكيس بالداخل لامكانيته على تدعيم حجم الكارت اولا

ارشحلك الكارت ده : R9- 270 2G GDDR5 (https://store.arabhardware.net/hardware/video-cards/sapphire-dual-x-r9-270-2gb-gddr5-oc-with-boost.html)
ارشحلك الكارت ده GTX 750 TI 2G GDDR5

(https://store.arabhardware.net/hardware/video-cards/evga-geforce-gtx-750-ti-2gb-128-bit-gddr5-pci-express-3-0.html)انا مش فاهم قصدك بخصوص الباور اذا كنت تبحث عن باور فعلى 1000W فانت لست فى حاجه للكم دا من الوات ابحث عن باور 550W - 650W على الاكثر
اما ان كان لديك بالفعل باور سبلاى 1050W ياريت توضحلنا ماركته او نوعه وهل فيه كابلات 6Pin او 8pin لكروت الشاشه ام لا
ايضا سطب برنامج CPUz وافتح نافذه mainBoard ورفعلنا صوره ربما نتمكن من معرفه اسم الشيب ونعلم عنها كل شىء بالتفصيل
بالتوفيق

اسلام تركى
24-04-2015, 17:06
شكرا لمتابعتك وردك اولا جهاز مش عندي علشان ارفع من برنامج صوره لمكانيات ومكوناته هو معروض فى محلات فى مول بستان انا قولت اخد راي الناس هنا افضل مينى بعلم والخبرة علشان مش ادبس فيه انا عايز اجيب جهاز وانساها لمدة كبيره ويكون جيد للالعاب علشان بحب الالعاب الثفيل زاى لعبة مثلا gta v والالعاب تانيه جهاز فيه كارت شاشة fx4800 جيجا ونص فعلي ولما بتعالى الرامات بيقراء معاك 3 او 4 وعندى سؤال هنا كروت الشاشة الا بتجيب مع الا جهزة دي اى حد بسأله بيقولى اقوي وافضل من الكروت الا تباع منفرده انا عندي كارت صراحه 256 كودرو نيفيديا بيشغل بيس 2013 وشوية الالعاب محترمه بس على الاعدادت منخفضه بس انا هشتري جهاز بى 2 البورسيسور وهجيبو علشان الاداء بتاعه فاكرها هيكون كويس فى الالعاب انا مليش فى شغل برامج وكده هيكون الالعاب ونت بس والباور سبلاي بتاعه هو فيه امريكي الجهاز dell او hp انا عارف انها اجهزتة سيرفات بس جربت اعمل تجميعه للالعاب جديده وحديثه هتكلفنى جامد اوي وجهاز ده معروض كله بكارت شاشة وهارد و2 بورسيسور 2500 جنيه مصري او 3000 جنيه ممكن بقي تفهمنى انا وضحت كل نقطة سألت عنها وشكرا ليك جدا

phenomenon
24-04-2015, 21:24
اذن غير فكرتك تماما وابدا بتجميع منصه للاعاب Desktop

اسلام تركى
24-04-2015, 21:45
اذن غير فكرتك تماما وابدا بتجميع منصه للاعاب Desktop

ولكن يا اخى عجبتنى تجميعه وكانت زاى ما انا عايزها عامله 12 الف جنيه غاليه جدا

phenomenon
24-04-2015, 21:48
ايه دى اللى عامله 12 الف جنيه اخى ؟

اسلام تركى
24-04-2015, 21:59
ايه دى اللى عامله 12 الف جنيه اخى ؟

التجميعة دي معالج مركزي:INTEL CORE I7-5820K بسعر 3150 جنيهلوحة أم:GIGABYTE GA-X99-GAMING 7 WIFI بسعر 3100 جنيه
ذواكر:G.SKILL RIPJAWS 4 16GB (4 X 4GB) / DDR4 / 2400 بسعر 2600 جنيه
كرت شاشة:GIGABYTE GEFORCE GTX 970 / GAMING / 4GB بسعر 3350 جنيه
مزود طاقة:COOLER MASTER V750 / 750W / SEMI-MODULAR / 80+ GOLD بسعر 1050 جنيه
كيس:ANTEC 900 BLACK بسعر 890 جنيه
مشتت مائي للمعالج:CORSAIR H105 240MM بسعر 1000 جنيه

phenomenon
24-04-2015, 22:10
نعم اخى بالرغم ان دى اول مره تذكر فيها منصه X99 لكنها بالفعل تجميعه افضل من منصتك HP 2800 اللى كنت بتسال عليها طول الموضوع

اسلام تركى
24-04-2015, 22:27
نعم اخى بالرغم ان دى اول مره تذكر فيها منصه X99 لكنها بالفعل تجميعه افضل من منصتك HP 2800 اللى كنت بتسال عليها طول الموضوع

ايوة افضل طبعا ولكن بصراحه غاليه جدا ده انا علشان اجيبها احوش عايزها سنه كامله انا اخترتها دي مناسبه الا هتكمل معايا وتستحمل معايا الالعاب الا عايز اشغلها انا كنت بتكلم عن تانيه هتكلفنى كله حوالى 2500 او 3000 انت تنصحينى بي ايه الافضل تجميع او الاجهزة زاى الا ذكرتها hp 280 من وجهة نظرك

phenomenon
25-04-2015, 00:30
- يجب الإلتزام بهذا النموذج حرفياً فى أى طلب من طلبات تجميع الاجهزة، أى موضوع لم يلتزم بهذا النموذج سيتم حذفه مباشرة!

- أقصى ميزانية محددة:
- استخدامك للجهاز:
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:
- القطع التي تنوي شراءها:
- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم:
- ميعاد شراء الجهاز:
- مكان الشراء:
- محل سكنك: ( يكفى إسم البلد او المحافظه و لا يشترط العنوان بالتفصيل )

ملحوظة: لا يسمح باستخدام أكثر من 3 ألوان في الموضوع، أو أن يزيد حجم الخط عن 3 .

المنتدى وُجد لمساعدتك ، فاحرص على انجاحه بإلتزامك بقوانينه وشروطه .

إدارة عرب هاردوير.

اسلام تركى
27-04-2015, 00:32
شكرا جدا يا اخي ولكن انا مش خالفت قانون منتدي

Black_Spy
27-04-2015, 12:08
شكرا جدا يا اخي ولكن انا مش خالفت قانون منتدي

هو ميقصدش انك خالفت قوانين المنتدى هو يقصد انك توضح كل المعلومات عن الجهاز اللى هتشترية عن طريق انك تملى البيانات فى النموذج عشان نشوفلك الافضل ان شاء الله