المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت اعرف رأيكم في التجميعه ديه

Uri
24-04-2015, 13:49
انا هجيب التجميعه ديه .. وهجيب كارت الشاشه مستعمل

Intel Core I3-4150 Haswell 3.5GHz 3M LGA 1150 Dual-Core Desktop Processor

Gigabyte GA-H81M-S2PV LGA 1150 Motherboard

G.skill Ripjaws 8GB (2 X 4GB) DDR3 1600 CL9 1.5v Desktop Memory

Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB SATA 6Gb/s 7200 RPM 64MB Cache HDD

Sapphire HD 7870 GHZ Edition 2GB DDR5

SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU

NZXT Source 210 Mid Tower Case

وهجيب فلاشه 8 جيجا عشان اسطب الويندوز ؟ ايه رايكم ؟

وهجيب شاشه HP استيراد الخارج 19 بوصه فرز اول ب 350 جنيه ايه رايكم !؟

التجميعه كده ماشيه مع بعض ولا في حاجه لازم استبدلها بحاجه تانيه ؟

والباور كافي !؟ ولا اغيره بباور اعلي ؟

محمد البرديسى
24-04-2015, 14:06
تمام يا باشا والباور مناسب ولو ميزنيتك تسمح بمعالج i5 يكون افضل

Uri
24-04-2015, 15:00
تمام يا باشا والباور مناسب ولو ميزنيتك تسمح بمعالج i5 يكون افضل

ممكن اكتفي برام 4 جيجا وابقي اعليها في المستقبل واجيب ال i5
بس i5 4440 افضل من i3 4150 ؟
ولا الفرق مش كبير فمش مستاهله ؟

phenomenon
24-04-2015, 16:14
المنصه جيده ... معالج I5 افضل بالتاكيد من معالج I3 والفرق كبير
شراء رامه 4G الان كافى جدا للالعاب واعمل على ترقيتها باقرب فرصه مع عدم استخدام برامج كثيره اثناء الالعاب كالمتصفحات والانتى فيرس ولن تشعر باى عجز
حتى فى وجود بعض البرامج الرام كافى ايضا

Uri
24-04-2015, 17:08
المنصه جيده ... معالج I5 افضل بالتاكيد من معالج I3 والفرق كبير
شراء رامه 4G الان كافى جدا للالعاب واعمل على ترقيتها باقرب فرصه مع عدم استخدام برامج كثيره اثناء الالعاب كالمتصفحات والانتى فيرس ولن تشعر باى عجز
حتى فى وجود بعض البرامج الرام كافى ايضا

شكرا علي رد حضرتك
انا عارف ان ال i5 اكيد احسن من ال i3 بس انا اقصد الموديل ده تحديدا i5 4440 افضل من i3 4150 ؟ عشان واحد قالي خليك في ال i3 4150 احسن عشان ال i5 4440 ده اقل موديل من ال i5 واداءه مش قوي ؟ فهل الكلام ده صحيح ؟
وبالنسبه للرام اجيبها G.skill Ripjaws ولا حضرتك ليك رأي تاني ؟
والشاشه hp 19 بوصه حلوه؟
والباور كافي للكارت ولا اعلي الباور احتياطي ؟

phenomenon
24-04-2015, 21:45
يعنى ايه اقل موديل اخى .... المعالج هو هو نفس I5-4460 ونفس I5-4570 كلهم واحد والفرق فى التردد فقط والتربو
الفرق فى الالعاب بينهم جميعها لا يذكر ( لا يذكر فعلا ) مايستطيع تحقيقه I5-4690 يستطيع تحقيقه i5-4440
الفرق فى الالعاب للدقه بين I5-4440 و I5-4460 ممكن يكون فى لعبه معينه نصف اطار او اطار والفرق بين I5-4460 و I5-4570 ممكن يكون نصف اطار او اطار
يعنى هتتوصل فى النهايه ان الفرق احيانا ممكن يكون فى رنج 5 بين اقل واعلى تردد فى جميع I5 Haswell SKUs اطار واحيانا جميعهم واحد بالظبط كمثال

https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/thief-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/metro-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/batman-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/civilization-2.png

اى رامات اخى DDR3 مفيش مشكله سواء هى او kingstone تو corsair او TeamXtream او Adata
حاليا معايا G-Skill لكن عموما دى الماركات الاكثر شهره وتقدر تعتمد عليها وتضمن تكافؤها وتدعيم اغلب اللوحات الام ليها
الباور اكتر من كافى متقلقشى سواء للان او للمستقبل بس بتتوقف على الكارت احيانا لكن غالبا هو اكتر من كافى جدا
بخصوص الشاشه مفيش مشكله اتاكد انها سليمه بدون اى اخطاء او عيوب ( معنديش خلفيه كبيره عن الشاشات )
بخصوص الفلاشه مفيش اى مشكله حمل برنامج Windows USB Tool وانسخ نسخه الويندو عليها وفى 7 دقايق النسخه اتسطبت على منصتك الحديثه
وحمل تعريفات اللوحه الام والكارت اونلاين

Uri
24-04-2015, 22:10
يعنى ايه اقل موديل اخى .... المعالج هو هو نفس I5-4460 ونفس I5-4570 كلهم واحد والفرق فى التردد فقط والتربو
الفرق فى الالعاب بينهم جميعها لا يذكر ( لا يذكر فعلا ) مايستطيع تحقيقه I5-4690 يستطيع تحقيقه i5-4440
الفرق فى الالعاب للدقه بين I5-4440 و I5-4460 ممكن يكون فى لعبه معينه نصف اطار او اطار والفرق بين I5-4460 و I5-4570 ممكن يكون نصف اطار او اطار
يعنى هتتوصل فى النهايه ان الفرق احيانا ممكن يكون فى رنج 5 بين اقل واعلى تردد فى جميع I5 Haswell SKUs اطار واحيانا جميعهم واحد بالظبط كمثال

https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/thief-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/metro-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/batman-2.png
https://www.xbitlabs.com/images/cpu/intel-haswell-refresh/charts/civilization-2.png

اى رامات اخى DDR3 مفيش مشكله سواء هى او kingstone تو corsair او TeamXtream او Adata
حاليا معايا G-Skill لكن عموما دى الماركات الاكثر شهره وتقدر تعتمد عليها وتضمن تكافؤها وتدعيم اغلب اللوحات الام ليها
الباور اكتر من كافى متقلقشى سواء للان او للمستقبل بس بتتوقف على الكارت احيانا لكن غالبا هو اكتر من كافى جدا
بخصوص الشاشه مفيش مشكله اتاكد انها سليمه بدون اى اخطاء او عيوب ( معنديش خلفيه كبيره عن الشاشات )
بخصوص الفلاشه مفيش اى مشكله حمل برنامج Windows USB Tool وانسخ نسخه الويندو عليها وفى 7 دقايق النسخه اتسطبت على منصتك الحديثه
وحمل تعريفات اللوحه الام والكارت اونلاين

طيب كارت الشاشه اللي كنت هجيبه 7870 اتباع :(
تنصحني اجيب التجميعه ديه واجيب الكارت لما يتوافر تاني ولا استني لحد ما اجيب الكارت والتجميعه مع بعض ؟
ديه التجميعه ان شاء الله .. ولو حضرتك عندك تعقيب ياريت تفيدني

Intel Core I5-4440 Haswell 3.1GHz 6M LGA 1150 Quad-Core Desktop Processor

Gigabyte GA-H81M-S2PV LGA 1150 Motherboard

G.skill Ripjaws 8GB (2 X 4GB) DDR3 1600 CL9 1.5v Desktop Memory

Western Digital (WD) Caviar BLUE WD10EZEX 1TB SATA 6Gb/s 7200 RPM 64MB Cache HDD

SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU

NZXT Source 210 Mid Tower Case

فلاشه 8 جيجا

شاشه hp 19 بوصه

وسؤال اخير انا اسف تعبت حضرتك معايا

انا اقدر اسيب الجهاز بال 7 ايام شغال 24 ساعه من غير ما يحصله ضرر ؟
ولا هيسخن وهيبوظ بسرعه ؟

phenomenon
25-04-2015, 00:29
تعجلك بالشراء او تاخيرك فيه او اقتناءك لاى كارت بالتحديد ... محدش يقدر يساعدك فيه
اهم ما يذكر ان تكون التجميعه مناسبه ومتوافقه وامكانياتها جيده وتقبل مواكبه التحديث وهذا ما توصلت له فى النهايه

اما عن سؤالك انك تسيب الجهاز 7 ايام شغال ؟ انت شايف ايه :)
ليه يا اخى الفاضل هو server عشان تسيبه 7 ايام شغال
وبعدين متقلقشى مفيش منطقه الا الكهرباء بتقطع فيها مرتين على الاقل فى الاسبوع والقادم افضل :D

اجهزه السيرفرات فقط معروفه انها عمل متواصل اما الاجهزه المكتبيه معروف ان استخدامها منزلى يعنى بتنام يبقى الجهاز بينام معاك
هتسيبه يحمل ويفصل نفسه قبل ماتقوم بساعتين تلاته ماشى
هتسيبه يحمل يومين وتقفله فى التالت ماشى
جهازك لاهو من اجهزه الاعمال ولا الاجهزه الخدميه ولا استخداماتك بتقول كده
( على الامكانيات اكتر توصل ل7 ايام فى الاسبوع )
Extreme Platforms with best Water Cooling Solutions

Tarek Ashraf
25-04-2015, 03:31
بالتوفيق

XEON ALI
25-04-2015, 10:26
لو عايز تجيب جهاز يشتغل 7 أيام فى الأسبوع هات جهاز وركستيشن HP Z400 أوDELL T3500 عن تجربة أنا جبت جهاز HPZ400بقالوه معايا سنة مشغله على طول تحميل من النت بدون مشاكل خالص والله مبفصله الا نادر أو لما الكهربا تقطع

Uri
25-04-2015, 10:41
تعجلك بالشراء او تاخيرك فيه او اقتناءك لاى كارت بالتحديد ... محدش يقدر يساعدك فيه
اهم ما يذكر ان تكون التجميعه مناسبه ومتوافقه وامكانياتها جيده وتقبل مواكبه التحديث وهذا ما توصلت له فى النهايه

اما عن سؤالك انك تسيب الجهاز 7 ايام شغال ؟ انت شايف ايه :)
ليه يا اخى الفاضل هو server عشان تسيبه 7 ايام شغال
وبعدين متقلقشى مفيش منطقه الا الكهرباء بتقطع فيها مرتين على الاقل فى الاسبوع والقادم افضل :D

اجهزه السيرفرات فقط معروفه انها عمل متواصل اما الاجهزه المكتبيه معروف ان استخدامها منزلى يعنى بتنام يبقى الجهاز بينام معاك
هتسيبه يحمل ويفصل نفسه قبل ماتقوم بساعتين تلاته ماشى
هتسيبه يحمل يومين وتقفله فى التالت ماشى
جهازك لاهو من اجهزه الاعمال ولا الاجهزه الخدميه ولا استخداماتك بتقول كده
( على الامكانيات اكتر توصل ل7 ايام فى الاسبوع )
Extreme Platforms with best Water Cooling Solutions

طب معلش عندي استفسار
هو ازاي التجميعه ديه متستحملش شغل بال 7 ايام 24 ساعه مع ان انا جايب باور كويس وكيسه كويسه يعني التهويه حلوه .... ده غير ان الحاجات تعتبر حديثه ولسه زيرو

وال Dell (https://www.dell.com/)
T3500 اللي كنت ناوي أشتريها وكنت بتكلم مع حضرتك فيها من كام يوم مستعمله بقالها سنين ومع ذلك تستحمل ان انا العب عليها ال اون لاين جيمز اللي انا عاوزها زاي silkroad/s4/crossfire واسيب الجهاز شغال بال 7 ايام 24 ساعه من غير ما يحصله اي ضرر .... حتي حضرتك قولتلي انه مصمم انه يتساب شغال بال 7 ايام 24 ساعه.... ولا حضرتك كنت تقصد حاجه تانيه وانا فهمت غلط !؟

انا عاوز حاجه تستحمل ان انا اسيبها شغاله من غير ما تتقفل حتي لو سيبتها بال 7 ايام 24 ساعه شغاله من غير ما يحصلها اي ضرر او تهنج

وعلي فكره انا عندي Ps4 (https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=playstation+4)
يعني لو احتاجت العب اي لعبه حديثه سهل العبها علي ال Ps4 فعشان كده انا محتاج الجهاز للالعاب اللي انا ذكرتها بس مش لأي لعبه من الالعاب الحديثه

انا عارف ان انا تعبتك معايا
بس والله انا محتار وبقالي اكتر من شهر ونص عاوز اجيب جهاز وكل ما اقول خلاص هجيب... واحد يقولي علي حاجه تانيه وهكذا مش عارف اثبت علي رأي :(

phenomenon
25-04-2015, 12:07
طب معلش عندي استفسار
هو ازاي التجميعه ديه متستحملش شغل بال 7 ايام 24 ساعه مع ان انا جايب باور كويس وكيسه كويسه يعني التهويه حلوه .... ده غير ان الحاجات تعتبر حديثه ولسه زيرو

شوف اخى الكريم .... اجهزه الــــــ Desktop المنزليه لم تخلق يوما من اجل العمل المتواصل لمده 24/7 اطلاقا
بخلاف اجهزه الــــ Workstation و اجهزه الــــــ Servers
والسبب فى كده يعود بالامر الى ان منصات ( Chipset ) الاجهزه الخدميه واجهزه الاعمال بيتم تطويرها بفولتيات اقل واستهلاك اقل فى كم الوات
وبالتالى يكون ليها فرصه اكبر فى التحمل لدرجات الحراره فترات طويله هذا بالاضافه للمعالج كمعالجات Xeon
بالاضافه للذواكر بنوعيات ECC بالاضافه لكرت الشاشه Quadro+Firpro وفى النهايه هتلاقى نفسك معاك منصه سيرفر او منصه اعمال
بدرجات حراره قليله واستهلاك متوسط ولديها القدره على دوام العمل لفترات طويله اما عن الاجهزه المكتبيه
فتاتى Chipset+Cpu + VGA + Memory بفولتيات اعلى واستهلاك اكبر فى كم الوات لتحقيق الاداء الافضل

الامر ده بدا يتطور تدريجيا ومن الممكن ان تجد الان منصه جهاز مكتبى يستهلك كم معين من الوات
ويعمل بفولتيه معينه توازى منصات الـ Servers القديمه بالضبط
مفيش خطوره فى الامر لكن انتل بتطور الشيبايه والمعالج اما للاستخدام المنزلى او احيانا المكاتب ايضا
او للاستخدام العملى الواسع واتصال عده اجهزه بجهاز سيرفر واحد
وعشان كده دايما بنقول هناك فرق فى كل شىء بين Xeon ومعالجات Core I
لكن الاختلافات اصبحت قريبه الان ومعماريه كلا المعالجين قريبه فى التطوير والشيب واحد

ناتى للنقطه الاهم نظر لطلبك وانى قولتلك ينفع يشتغل 24/7 ربما بموضوع اخر :
انا ماقولتلكشى لا مينفعشى لكن قولتلك انه جهاز مكتبى مفيش داعى لاستخدامه 7 ايام بالاسبوع لكن من حيث الامان
( نظريا/عمليا ) اه يا اخى ينفع والله تشغيله 24/7/30/1 بدون توقف بدون حدود او قيود او نصوص موصى بها
وهناك ملايين من الناس تعمل بنفس اسلوب عملك على الاجهزه المكتبيه
لكن حط فى بالك امور مهمه ان نويت استخدامه بالشكل ده :

فى كل الاحوال انت بتستهلك من عمر المكونات اللى هى مفترض ليها تعيش بعمر ( specific LifeSpan )
خصوصا اللوحه الام والباور سبلاى بالاضافه ان لازم توفرله تهويه جيده طول الوقت وتعمل على تنضيفه وازاله الاتربه منه باستمرار
تضمن توفير كيس احترافى قدر الامكان عشان يوقف دخول التراب لمراوح الكيس قدر المستطاع
تضمن وجود مشتت حرارى هوائى او مائى ماركه جيده عشان تضمن تبريد المعالج باستمرار
باو سبلاى واختيارك مناسب ليه عشان تضمن تنظيم الفولتيات بشكل مستمر

هذا كل مافى الامر اذا اردت تشغيل الاجهزه المكتبيه طوال الشهر طوال العام مش طوال الاسبوع بدون غلق او عمل ريستارت
الا من اجل التحديثات وامور متطلبات الريستارت
بالاضافه انك محتاج تضبط نظام العمل من Device Manager على وضع High Performance بدلا من Hiperating

نعود للنصيحه نفسها :
خدبالك من الاتى انا بقولك ينفع لكن مش نصحتك بيها يعنى امر ترك الكومبيوتر يعمل لفترات طويله على مسؤليتك الخاصه :)