المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بماذا ابدأ اولا .. معجون حرارى للبروسيسور ام مروحة جيدة للكيسة؟

whiteknights
05-05-2015, 20:21
السلام عليكم ... عندى كيسة Thermaltake Commander III مع مروحة واحدة فى الخلف, و معالج i5-3470 حرارته الأن تصل الى 80 عند لعب الألعاب الثقيلة مثل Far cry 4
و كارت شاشة HD 7870XT حرارته تصل الأن الى 83 مع سرعة مروحة 77% ..
تنصحونى لو هختار بين معجون حرارى او مروحة باب للكيسة ايه هيكون الأولى للشراء مع قدوم فصل الصيف؟ , عشان حاليا صعب للأسف انى أشترى الأتنين معا

arrow92
05-05-2015, 20:33
من وجهه نظرى
مروحه باب الكيسه

بس الاتنني سعرهم رخيص
المعجون 70 جنيه ل50
المروحه نفس الكلام كولر ماستر ب45 جنيه ل50
وزلمان ب60
ثيرماتيك ب60

whiteknights
05-05-2015, 21:43
من وجهه نظرى
مروحه باب الكيسه

بس الاتنني سعرهم رخيص
المعجون 70 جنيه ل50
وزلمان ب60
ثيرماتيك ب60

شكرا على الأفادة ... بس اصل انا كنت عاوز اجيب مروحة كويسة تكون مبتعملش صوت و اسمع ان مراوح من امثال ثيرمالتيك بيكون صوتها مزعج او المراوح الرخيصة عموما ..فأعتقد ان المروحة الجيدة سعرهيبدأ من 100 او 150 جنيه , نفس الشىء بالنسبة للمعجون ..فا لو هجيب الأتنين مع بعض ممكن السعر يوصل معايا الى 300 او اكثر

ahmed_BF4
05-05-2015, 22:18
من وجهه نظرى
مروحه باب الكيسه

بس الاتنني سعرهم رخيص
المعجون 70 جنيه ل50
وزلمان ب60
ثيرماتيك ب60
اسف انى داخل فى موضوع مش بتاعى لكن انا محتاج مساعدة شبه اللى لاخ بيسأل عليها ...
انا عاوز اعرف الاقى المعجون الحراراى ده فين لان انا من الصعيد وعندنا محدش بيبيع الكلام ده ونزلت القاهرة ف مول البستان لفيت المول كله مكنتش بلاقى غير من ابو 3 جنيه التجارى ده وملقتش حد عنده نوع ماركة محترمة ...ممكن تقولى الاقيه فين
شكرا واسف ع الاطالة

Black_Spy
05-05-2015, 22:39
اسف انى داخل فى موضوع مش بتاعى لكن انا محتاج مساعدة شبه اللى لاخ بيسأل عليها ...
انا عاوز اعرف الاقى المعجون الحراراى ده فين لان انا من الصعيد وعندنا محدش بيبيع الكلام ده ونزلت القاهرة ف مول البستان لفيت المول كله مكنتش بلاقى غير من ابو 3 جنيه التجارى ده وملقتش حد عنده نوع ماركة محترمة ...ممكن تقولى الاقيه فين
شكرا واسف ع الاطالة

هو موجود فى معظم الشركات وموجود فى مول البستان بس يمكن خلصان عندهم والماركات معروفه

فى CoolerMaster, Zalman, Noctua وغيرها الانبوبه تقريبا ب 60 ل 80 جنيه

الافضل انك تتصل بيهم بالتليفون قبل ما تتحرك ووتسافر وتتأكد اذا كان عندهم ولا لاء

وممكن يشحنولك الحاجه وتصل لحد عندك اريح ليك بدل البهدله فى السفر

whiteknights
05-05-2015, 22:47
شكرا واسف ع الاطالة

يوجد فى ماكسيموم هاردوير معجون حرارى Zalman سعره 80 جنيه

arrow92
05-05-2015, 22:48
شكرا واسف ع الاطالة

انا لسه جايب مروحتين زلمان الواحده ب60 جنيه
الحقيقه كنت ناوى على مراوح غاليه بسبب انى عاوز اقل مروحه من حيث الضوضاء
وقارنت بين المراوح وبعضها
لقيت ان مروحه زلمان .. حلوه جدا اداائها عالى
وكمان الضوضاء ما بين 20ل23

ده اللينك بيتاعها
https://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=849
وهى كمان LED
وكمان معاها
Silicone pin
ودى بديل للمسامير والحقيقه اضافه رائعه
مش بتخالى فى اهتزار وخلافه وكل ده بيادى لقله الضوضاء

اسم الموديل بالكامل
ZALMAN ZM-LED(SF) F3 120mm Blue LED Fan

اما بخصوص المعجون
فالكل الحقيقه بيشكر فى
Noctua NT-H1

ادائه فوق الممتاز والجميع بيشكر فيه وهو برده سعره 60 جنيه
فى بعض المحلات وسعر 50 فى محلات اخرى

whiteknights
05-05-2015, 22:50
هو موجود فى معظم الشركات وموجود فى مول البستان بس يمكن خلصان عندهم والماركات معروفه

فى CoolerMaster, Zalman, Noctua وغيرها الانبوبه تقريبا ب 60 ل 80 جنيه

الافضل انك تتصل بيهم بالتليفون قبل ما تتحرك ووتسافر وتتأكد اذا كان عندهم ولا لاء

وممكن يشحنولك الحاجه وتصل لحد عندك اريح ليك بدل البهدله فى السفر

متعرفش مروحة كيسة يكون ملهاش صوت و بسعر مناسب فى نفس الوقت؟

whiteknights
05-05-2015, 22:55
انا لسه جايب مروحتين زلمان الواحده ب60 جنيه
الحقيقه كنت ناوى على مراوح غاليه بسبب انى عاوز اقل مروحه من حيث الضوضاء
وقارنت بين المراوح وبعضها
لقيت ان مروحه زلمان .. حلوه جدا اداائها عالى
وكمان الضوضاء ما بين 20ل23

ده اللينك بيتاعها
https://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=849
وهى كمان LED
وكمان معاها
Silicone pin
ودى بديل للمسامير والحقيقه اضافه رائعه
مش بتخالى فى اهتزار وخلافه وكل ده بيادى لقله الضوضاء

اسم الموديل بالكامل
ZALMAN ZM-LED(SF) F3 120mm Blue LED Fan

اما بخصوص المعجون
فالكل الحقيقه بيشكر فى
Noctua NT-H1

ادائه فوق الممتاز والجميع بيشكر فيه وهو برده سعره 60 جنيه
فى بعض المحلات وسعر 50 فى محلات اخرى

شكرا لحضرتك .. فى الحقيقة معجون Noctua متاح فى البستان و ده بعيد جدا عنى .. اللى قريب منى ماكسيموم و هو متاح عنده معجون Zalman سعره 80 جنيه ...ايه رأيك فيه؟

arrow92
05-05-2015, 22:56
شكرا لحضرتك .. فى الحقيقة معجون Noctua متاح فى البستان و ده بعيد جدا عنى .. اللى قريب منى ماكسيموم و هو متاح عنده معجون Zalman سعره 80 جنيه ...ايه رأيك فيه؟

مش جربته الحقيقه
ممكن تشوف فى الموقع الرسمى

بس هو شكله كويس بناء على سعره
عمر ما هيكون سعره غالى وهو مش حلو

ahmed_BF4
05-05-2015, 22:59
شكرا يا كبير ..انا كده كده مكنتش مسافر مخصوص بس الفكرة انى اندهشت ان المول بحالة ال 4 اداور دورت فيهم على المعجون مكنتش بلاقى غير التجارى ..
بالنسبة للنوع اللى حضرتك رشحته ده
Noctua NT-H1

فى محل معين حضرتك تعرفه طيب وانا اكلمه اشوف فيه شحن او اوصى اى حد صاحبى مسافر يعديه عليسه يجبهولى وهو جاى

arrow92
05-05-2015, 23:00
شكرا يا كبير ..انا كده كده مكنتش مسافر مخصوص بس الفكرة انى اندهشت ان المول بحالة ال 4 اداور دورت فيهم على المعجون مكنتش بلاقى غير التجارى ..
بالنسبة للنوع اللى حضرتك رشحته ده
Noctua NT-H1

فى محل معين حضرتك تعرفه طيب وانا اكلمه اشوف فيه شحن او اوصى اى حد صاحبى مسافر يعديه عليسه يجبهولى وهو جاى

تم ارسال اسم المحل على الخاص

Black_Spy
05-05-2015, 23:20
متعرفش مروحة كيسة يكون ملهاش صوت و بسعر مناسب فى نفس الوقت؟

انا جربت ال Nzxt تمنها 50 جنيه للمروحة ال 120mm بدون ليد كويسه جدا بيجى معاها مسامير بلاستيك كنت اول مره اشوف المسامير دى فى حياتى بس بصراحة جامدة وبتثبت المروحة بيها بمنتهى السهولة وتقدر بردو تفكها بسهولة زى الصورة دى كده

https://store1.up-00.com/2015-05/1430860591291.jpg (https://www.up-00.com/)

Mohamed Beso
06-05-2015, 00:28
هتلاقى Zalman فى محل Maximum فى مول مترو بجامعة الدول العربية ولكن اذا اردت الافضل اشترى MX 4

Vip.Vooo
12-05-2015, 03:37
افضل معجون حراري في مصر حتي الان Arctic Silver® Silver 5
https://radioshack.com.eg/ar/arctic-silver-silver-5-thermal-compound-28-1099?search=arctic

hassan said
13-05-2015, 00:29
مراوح nzxt الاير فلو بتاعها جامد جدا 83 + / يعنى قوة دفع الهواء / انا مجربتش / انا لسا هشتريها بس فيه فيديو على اليوتيوب رشحها من حيث الاداء والسعر بردوة .

TIMO1
13-05-2015, 01:48
اخى الحبيب صاحب الموضوع يوجد عده عوامل علشان تحصل على انخفاض واضح فى الحراره للجهاز ككل
1- وجود كيسه احترافيه لتنظيم حركه الهواء سواء بالدخول او الخروج (الصندوق الاحترافى موجود لديك)
2- القطع المراد تبريدها وهى المعالج اقصى وافضل طريقه للحصول على اسرع نتيجه للتخلص من حراره المعالج هى مشتت احترافى جيد +استخدام معجون احترافى معه وهو ماياتى من ضمن مشتملات اى مشتت احترافى (بمعنى حتى لو هاتقوم بشراء مشتت احترافى مستعمل يجب استخدام ايضا معجون احترافى معه ) وان كنت تريد مشتت جديد افضل مشتتين ارشحهملك عن تجربه وانا امتلك احدهما
cooler master hyper 212 evo or zalaman CNPX 10 performa الاثنان كافيان للغايه لخفض الحراره معك الى 55 فى الالعاب لانى ايضا كنت امتلك نفس المعالج 3470 ودرجه حرارته على البريم 95 مع الضغط كانت تصل الى 60 فى اقصى الظروف فى الصيف وفى الالعاب لم تكن تتعدى 55 .
3- مروحه الباب الجانبى تركيبها عامله الاساسى وستشعر بفارق فى الحراره مع حراره البطاقه الرسوميه + حراره اللوحه ستجد الحراره تنخفض حوالى 3-5 درجات فى كلاهما او اكتر على حسب نوع المروحه وايضا على حسب سرعتها * ملحوظه انتبه دائما الى سرعه المروحه ومعدل الضجيج noise dba لان مع تركيب مروحه فى الباب وخصوصا مع فانات الكولر ماستر المنفرده ستلاحظ هواء قوى مع صوت سحب الهواء من الفتحات للباب يصدر صوت غير محبب وخصوصا لمن يتعودون على الهدوء .
4- يجب تركيب مروحه خلفيه بجانب المروحه التى تكون فى الباب لحصول عمليه دخول هواء بارد وخروج هواء ساخن كعمليه فلتره واحلال الهواء الساخن باخر الذى ياتى من المروحه الجانبيه ...

whiteknights
13-05-2015, 14:04
اخى الحبيب صاحب الموضوع يوجد عده عوامل علشان تحصل على انخفاض واضح فى الحراره للجهاز ككل
1- وجود كيسه احترافيه لتنظيم حركه الهواء سواء بالدخول او الخروج (الصندوق الاحترافى موجود لديك)
2- القطع المراد تبريدها وهى المعالج اقصى وافضل طريقه للحصول على اسرع نتيجه للتخلص من حراره المعالج هى مشتت احترافى جيد +استخدام معجون احترافى معه وهو ماياتى من ضمن مشتملات اى مشتت احترافى (بمعنى حتى لو هاتقوم بشراء مشتت احترافى مستعمل يجب استخدام ايضا معجون احترافى معه ) وان كنت تريد مشتت جديد افضل مشتتين ارشحهملك عن تجربه وانا امتلك احدهما
cooler master hyper 212 evo or zalaman CNPX 10 performa الاثنان كافيان للغايه لخفض الحراره معك الى 55 فى الالعاب لانى ايضا كنت امتلك نفس المعالج 3470 ودرجه حرارته على البريم 95 مع الضغط كانت تصل الى 60 فى اقصى الظروف فى الصيف وفى الالعاب لم تكن تتعدى 55 .
3- مروحه الباب الجانبى تركيبها عامله الاساسى وستشعر بفارق فى الحراره مع حراره البطاقه الرسوميه + حراره اللوحه ستجد الحراره تنخفض حوالى 3-5 درجات فى كلاهما او اكتر على حسب نوع المروحه وايضا على حسب سرعتها * ملحوظه انتبه دائما الى سرعه المروحه ومعدل الضجيج noise dba لان مع تركيب مروحه فى الباب وخصوصا مع فانات الكولر ماستر المنفرده ستلاحظ هواء قوى مع صوت سحب الهواء من الفتحات للباب يصدر صوت غير محبب وخصوصا لمن يتعودون على الهدوء .
4- يجب تركيب مروحه خلفيه بجانب المروحه التى تكون فى الباب لحصول عمليه دخول هواء بارد وخروج هواء ساخن كعمليه فلتره واحلال الهواء الساخن باخر الذى ياتى من المروحه الجانبيه ...

اشكرك جدا على الأفادة الوافية .. انا بس مستخسر اجيب مشتت احترافى عشان المعالج لدى لا يدعم كسر السرعة فقولت المعجون هيكون كافى
و بخصوص ضجيج المروحة اللى عينى عليها و هى ال NZXT مكتوب ان نسبة الضجيج بتاعها 26DBA و كسور ...فا مش عارف النسبة دى بتكون كويسة و منخفضة ولا لأ ؟

whiteknights
13-05-2015, 14:05
مراوح nzxt الاير فلو بتاعها جامد جدا 83 + / يعنى قوة دفع الهواء / انا مجربتش / انا لسا هشتريها بس فيه فيديو على اليوتيوب رشحها من حيث الاداء والسعر بردوة .

شكرا ليك, هى الغريبة فعلا سعرها 50 جنيه فقط ...فى حين ان مروحة زى ال Zalman مثلا سعرها 80 جنيه

TIMO1
13-05-2015, 14:50
اشكرك جدا على الأفادة الوافية .. انا بس مستخسر اجيب مشتت احترافى عشان المعالج لدى لا يدعم كسر السرعة فقولت المعجون هيكون كافى
و بخصوص ضجيج المروحة اللى عينى عليها و هى ال NZXT مكتوب ان نسبة الضجيج بتاعها 26DBA و كسور ...فا مش عارف النسبة دى بتكون كويسة و منخفضة ولا لأ ؟

مفيش استخسار ولاحاجه اولا انت جايب جهاز احترافى معالج i5 جيد فلا تبخل عليه بمشتت احترافى بجانب ان المشتت سيظل معاك حتى مع تغيير المعالج او المنصه سيظل معاك ويوفر لك الراحه واذاله القلق بشان الحراره حتى مع دخول الصيف ستنسى ان تنظر الى درجات الحراره
بجانب كلامك ان المعالج فهو لايدعم الكسر الكبير ولكن على لوحه z77 يمكنك رفع تردده الى 4جيجا هيرتز او على الاقل ستقوم برفع التردد الكور 3.8 بثبات على جميع الكور وليس على التيربو حاليا على لوحتك بيعمل التيربو على رفع تردد كور واحد الى 3.6 وفى حين استخدام الاربعه بيكون 3.4 وحقيقه عن تجربه لوحه الz77 تعطى ادائا افضل مع المعالج لديك .
ويمكنك ايضا تجربه تثبيت الفولت الخاص بمعالجك لتخفيض الحراره احيانا بعض اللوحات تعطى الفولت على الوضع الاوتو اعلى مما يحتاج المعالج فما هو فولت معالجك فى حين الضغط عليه ببرنامج البريم هل يزيد عن 1.12؟

whiteknights
13-05-2015, 20:29
مفيش استخسار ولاحاجه اولا انت جايب جهاز احترافى معالج i5 جيد فلا تبخل عليه بمشتت احترافى بجانب ان المشتت سيظل معاك حتى مع تغيير المعالج او المنصه سيظل معاك ويوفر لك الراحه واذاله القلق بشان الحراره حتى مع دخول الصيف ستنسى ان تنظر الى درجات الحراره
بجانب كلامك ان المعالج فهو لايدعم الكسر الكبير ولكن على لوحه z77 يمكنك رفع تردده الى 4جيجا هيرتز او على الاقل ستقوم برفع التردد الكور 3.8 بثبات على جميع الكور وليس على التيربو حاليا على لوحتك بيعمل التيربو على رفع تردد كور واحد الى 3.6 وفى حين استخدام الاربعه بيكون 3.4 وحقيقه عن تجربه لوحه الz77 تعطى ادائا افضل مع المعالج لديك .
ويمكنك ايضا تجربه تثبيت الفولت الخاص بمعالجك لتخفيض الحراره احيانا بعض اللوحات تعطى الفولت على الوضع الاوتو اعلى مما يحتاج المعالج فما هو فولت معالجك فى حين الضغط عليه ببرنامج البريم هل يزيد عن 1.12؟

فى الحقيقة انا مجربتش قبل كده عمل اختبارات للمعالج على برامج الضغط , و مش هحتاج انى أكسر السرعة ... بس فولت الكور من خلال برنامج CPU-Z مكتوب 1.068V

انا كنت بفكر ابدأ بالمعجون الأول و اشوف درجة حرارة المعالج لو لاقيتها منزلتش للحرارة المناسبة ابقى اشوف المشتت , بس انا معرفش اذا كان المعجون بيخفض درجة الحرارة بشكل جيد ام لا

YuriZ
13-05-2015, 21:54
اعتقد مروحه افضل

mawedahmed
23-05-2015, 00:55
اولا السلام عليكم جميعا وانا استفدت من الموضوع ده جدا جدا علي الرغم من اني مجرد مشاهد للموضوع ومتابع للردود بس بجد بصراحه استفدت استفاده عاليه جدا منكم وشكرا جزيلا

عندي سؤال محيرني جدا ويا ريت اي عضو او مشرف محترم يجاوبوني عليه .. انا عايز اعرف بالتفصيل علي المعجون الحراري الاصلي من الشركات المحترمه والمعروفه يفرق فرق كبير عن

المعجون التجاري ابو 1 جنيه و 3 جنيه وكده يعني يعني هل التبريد بيفرق اصل انا عندي Cooler Master 212 Evo وكنت عايز اعرف الجواب علشان انا مستعد اشتريه لو هشوف فرق كبير