المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عنق زجاجة محتمل

Rikon
12-05-2015, 02:15
السلام عليكم

انا امكانيات جهازي الحالي

Core i3 2130

Gigabyte H61

Ram 4gb

Power Zalman GVM 850 watt

(Screen (1920*1080

و ناوي اجيب علي التجميعة دي كارت Nvidia 970 أو 960 ان شاء الله

انا كنت عايز اجيب ال 960 لأنو مناسب اكتر لامكانياتي بس اللي شوفته في المراجعات علي النت انو بالكاد بيشغل الالعاب الحالية علي اعدادت عالية و في العاب كانت بتشتغل علي Medium

فياريت المختصين يردو عليا في النقطة دي لأني لو جبت كارت مش هعرف اغيرو قبل 3 سنين علي الاقل ان شاء الله

و ايا كان الكارت اللي هيركب هيبقي علي التجميعة دي لفترة مؤقتة

فهل هيبقي فيه مشكلة ولا لا

شكرا و اسف للاطالة

tareg7
12-05-2015, 04:10
لا توجد مشكله الشئ الوحيد ان الكرت حيحتاج لمعالج قوي زي i5 او i7 لاخراج القوة الكامنه في هذا الكرت واذا كانت التجميعة دي فترة مؤقته فتوكل وجيب 970 وعلي مسؤليتي
شيئ اخر ممكن تعمل عليه في الوقت الحالي وغير مكلف ( ارفع الرام الي 8 جيجا )
بالتوفيق

Rikon
12-05-2015, 04:21
لا توجد مشكله الشئ الوحيد ان الكرت حيحتاج لمعالج قوي زي i5 او i7 لاخراج القوة الكامنه في هذا الكرت واذا كانت التجميعة دي فترة مؤقته فتوكل وجيب 970 وعلي مسؤليتي
شيئ اخر ممكن تعمل عليه في الوقت الحالي وغير مكلف ( ارفع الرام الي 8 جيجا )
بالتوفيق

شكرا للرد

ياعني استبعد ال960 ؟؟؟

arrow92
12-05-2015, 04:26
بلاش 970
لو عاوز تجيب 960
760
270X
285
او اقل هيكون تمام معاك
بس 970 مع I3
مش هتستفاد بكل قوته

فالافضل هات واحد من الى قولتهم والفلوس الباقيه حوش + بيع البندل الى عندك
وهات i5 مع بورده 1150
او على حسب السوكيت الى انت ناوى عليه

Rikon
12-05-2015, 04:30
بلاش 970
لو عاوز تجيب 960
760
270X
285
او اقل هيكون تمام معاك
بس 970 مع I3
مش هتستفاد بكل قوته

فالافضل هات واحد من الى قولتهم والفلوس الباقيه حوش + بيع البندل الى عندك
وهات i5 مع بورده 1150
او على حسب السوكيت الى انت ناوى عليه

شكرا للرد
ياعني لو انا حضرتك جبت ال 960 هيشغلي الالعاب الحالية و اللي جاية علي اعلي اعدادات لمدة سنتين علي الاقل

مع العلم حضرتك اني شوفت في مراجعات ساعة الاختبارات كان في العاب المراجع بيشغلها علي medium

انا عايز حاجة تكون للمستقبل و بالنسبة لموضوع عنق الزجاجة فأنا لو جبت كرت هشغلو علي القطع دي لفترة مؤقتة

arrow92
12-05-2015, 04:40
شكرا للرد
ياعني لو انا حضرتك جبت ال 960 هيشغلي الالعاب الحالية و اللي جاية علي اعلي اعدادات لمدة سنتين علي الاقل

مع العلم حضرتك اني شوفت في مراجعات ساعة الاختبارات كان في العاب المراجع بيشغلها علي medium

انا عايز حاجة تكون للمستقبل و بالنسبة لموضوع عنق الزجاجة فأنا لو جبت كرت هشغلو علي القطع دي لفترة مؤقتة

لا الحقيقه انت تنسى حكايه اعلى اعدادات دى
حاليا او سنتين
المعالج صعب دلوقتى كل الالعاب بتطلب I5 ده بالنسبه لالعاب المشهوره بالجرافيك

يعنى الموضوع صعب جدا
فانت لو عاوز تجيب كارت وهتغيير البندل بيتاعك قريب ومعاك فلوس يبقا هات بقه 970 وغير بعدين بس مش تكون فتره طويله علشان مش هتحس بالاداء خالص
بس انت جبت 960 او 970 الخ صعب تلعب على اعلى اعدادات علشان المعالج

فانت قول انت معاك كام حاليا واحنا نحاول ننصحك بالافضل
كارت وبندل
+بيع الى معاك

Rikon
12-05-2015, 04:59
لا الحقيقه انت تنسى حكايه اعلى اعدادات دى
حاليا او سنتين
المعالج صعب دلوقتى كل الالعاب بتطلب I5 ده بالنسبه لالعاب المشهوره بالجرافيك

يعنى الموضوع صعب جدا
فانت لو عاوز تجيب كارت وهتغيير البندل بيتاعك قريب ومعاك فلوس يبقا هات بقه 970 وغير بعدين بس مش تكون فتره طويله علشان مش هتحس بالاداء خالص
بس انت جبت 960 او 970 الخ صعب تلعب على اعلى اعدادات علشان المعالج

فانت قول انت معاك كام حاليا واحنا نحاول ننصحك بالافضل
كارت وبندل
+بيع الى معاك

حاليا انا معايا 3000 جنيه + القطع القديمة و كرت 550ti

و كنت هبتدي بالكارت و بعدين اكمل باقي القطع

arrow92
12-05-2015, 13:13
نقول 3800 لمه تبيع الى عندك والكارت
Intel Core I5-4440
ب1400
+
Gigabyte GA-H81M-S2PT

ب500

يعنى 1900 ده لو جبتهم جديد لو جبتهم مستعمل ممكن فى حدود ال1500 ل1400
والباقى هيكون 1700
لاما تكمل وتجيب 960
ولمه مش تبقا معاك تجيب 760 او 770 مستعمل

كده نقول الاداء هيبقا كويس جدا ,,,,,,,, وهيبقا كويس لو جبت قطعه رامه 4 جيجا كمان
لكن تجيب كارت 970 مع الى عندك وبعدين تكمل_لو الفتره صغيره .. يبقا خلاص هاته
لكن لو الفتره بعيده يبقا حرام تجيب كارت ومش هتستفاد بكل قوته

phenomenon
12-05-2015, 14:17
شوف اخى اذا كنت تفكر فى GTX 970 وتجد فرصه جيده او صفقه امامك فيجب ان تعلم امر هام
بشرائه تمتلك على الاكثر والاكثر جدا GTX 660 والسبب
فى الواقع عنق الزجاجه لن تحتمله و السؤال هل تقبل تعديل اعدادات الجرافيك
والتعديل سيكون شامل جميع اعدادات الجرافيك والا ... تهنيج بشكل غير عادى طول اللعبه
و استهلاك 100%100 من المعالج على اغلب العاب الجرافيك الحالى
لذلك كن فى وضع الطبيعى يعنى نورمال او هاى عشان تسيب مساحه للمعالج انه يتوازن مع جهد الكارت قدر الامكان

انا رايى من راى الاخوه لا تفكر فى Z97 اطلاقا وانتظر الجيل الجديد LGA 1151 يعنى 2016-2017
لان Sandy & Ivy & haswell & والمتوقع Broadwell تحديث عمرى والايجابيات بسيطه او تكاد تكون قليله جدا بالالعاب خصوصا
فكر فقط فى معالج I7-2600

Rikon
12-05-2015, 14:58
شوف اخى اذا كنت تفكر فى GTX 970 وتجد فرصه جيده او صفقه امامك فيجب ان تعلم امر هام
بشرائه تمتلك على الاكثر والاكثر جدا GTX 660 والسبب
فى الواقع عنق الزجاجه لن تحتمله و السؤال هل تقبل تعديل اعدادات الجرافيك
والتعديل سيكون شامل جميع اعدادات الجرافيك والا ... تهنيج بشكل غير عادى طول اللعبه
و استهلاك 100%100 من المعالج على اغلب العاب الجرافيك الحالى
لذلك كن فى وضع الطبيعى يعنى نورمال او هاى عشان تسيب مساحه للمعالج انه يتوازن مع جهد الكارت قدر الامكان

انا رايى من راى الاخوه لا تفكر فى Z97 اطلاقا وانتظر الجيل الجديد LGA 1151 يعنى 2016-2017
لان Sandy & Ivy & haswell & والمتوقع Broadwell تحديث عمرى والايجابيات بسيطه او تكاد تكون قليله جدا بالالعاب خصوصا
فكر فقط فى معالج I7-2600

اذا حضرتك لو انا جبت ال970 حضرتك ترشحلي بوردة ايه معاه تكون تستحمل كسر سرعة بسيط للكارت
و في نفس الوقت تشيل بروسيسور كويس

Rikon
12-05-2015, 16:19
نقول 3800 لمه تبيع الى عندك والكارت
Intel Core I5-4440

ب1400
+
Gigabyte GA-H81M-S2PT

ب500

يعنى 1900 ده لو جبتهم جديد لو جبتهم مستعمل ممكن فى حدود ال1500 ل1400
والباقى هيكون 1700
لاما تكمل وتجيب 960
ولمه مش تبقا معاك تجيب 760 او 770 مستعمل

كده نقول الاداء هيبقا كويس جدا ,,,,,,,, وهيبقا كويس لو جبت قطعه رامه 4 جيجا كمان
لكن تجيب كارت 970 مع الى عندك وبعدين تكمل_لو الفتره صغيره .. يبقا خلاص هاته
لكن لو الفتره بعيده يبقا حرام تجيب كارت ومش هتستفاد بكل قوته

طب ايه رأي حضرتك في ال280X

مع تجميعة مظبوطة ينفع يكون كارت للمستقبل ولا خلاص راحت عليه لأني قدامي واحد جديد ب 2350

SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X 3GB GDDR5 TRI-X STD WITH BOOST (UEFI)

arrow92
12-05-2015, 16:36
طب ايه رأي حضرتك في ال280X

مع تجميعة مظبوطة ينفع يكون كارت للمستقبل ولا خلاص راحت عليه لأني قدامي واحد جديد ب 2350

SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X 3GB GDDR5 TRI-X STD WITH BOOST (UEFI)
لا كويس بس مفيش حد جاب ٢٨٠x
الا واشتكي منه في نسخ بتبقا كويسه
بس الي يجيب مشاكل ابعد عنه
فانت هات زي ما قولتلك٩٦٠ او ٧٧٠ او ٦٧٠
لو هتجيب الكارت مع تغيير البندل
لكن لو عاوز دلوقتي تجيب كارت وبعدين في وقت قريب هتجيلك فلوس تغيير البندل يبقا هات ٩٧٠

Sent from my GT-S7582 using Tapatalk

Midohani
12-05-2015, 17:56
هات GTX 970 لو انت عايز اعلى اعدادات
و هات r9 280x لو مش معاك ميزانيه لل gtx 970
و بعد كده ابقى جدد البروسيسور و البورد ل i5 + H81 1150 socket
و استحمل الbottlenecking شويا بدل ما تجيب كارت gtx 960 او اقل و تلاقى نفسك مش بتلعب الالعاب على ال fps المطلوب و بعد كده تقول لا انا هغير الكارت
و لو هتجيب ال r9 280x يبقى هات النسخة ال vapor-x tri-x الى ب 3 مراوح عشان مفهاش مشكلة ال artifacts و ركذ 3 مراوح vapor-x مش toxic

phenomenon
12-05-2015, 19:35
شوف اخى لا يوجد مانع من ترقيه اى شىء بالحاسب ولكن
ارشحلك ان تستمر مع بوردتك H61 وتعمل على شراء معالج I7-2600 او I7-3770 وستحصل على كامل الاستفاده ان شاء الله
مع امتلاك 8 جيجا رام فلا ينقصك سوى كارت الشاشه
اما كسر سرعه كارت الشاشه يحتاج الى : باور ممتاز + استقرار الكسر لكن الكارت لا ينتظر الكثير من اللوحه الام حتى ان اللوحه الام لديها امكانيه
تدعيم PCIe 3.0 ولكن مع معالجات IVY-Bridge فقط ولكن بكل الاحوال كارت الشاشه لا يتحصل بالاساس على كامل قوه PCIe 2.0
بالاضافه ان اغلب الكروت الحديثه تاتى باكثر من بروفايل مصنعى لا تفرض عليك الكسر المبكر الا للتجربه او ان كنت بحاجه فعلا له بمجرد شرائه
/ربما تجد Scilent + Gaming + OC - Profiles فى الكارت اللاى هتجيبه
راى ان تستمر مع لوحتك فهى مناسبه جدا لمعالج I7-2000 او I7-3000 مع ابدت البيوس
بعد ذلك شراء GTX TITAN X ان سنحت لك الفرص فلا يوجد داعى للقلق

TIMO1
12-05-2015, 20:03
شوف اخى لا يوجد مانع من ترقيه اى شىء بالحاسب ولكن
ارشحلك ان تستمر مع بوردتك H61 وتعمل على شراء معالج I7-2600 او I7-3770 وستحصل على كامل الاستفاده ان شاء الله
مع امتلاك 8 جيجا رام فلا ينقصك سوى كارت الشاشه
اما كسر سرعه كارت الشاشه يحتاج الى : باور ممتاز + استقرار الكسر لكن الكارت لا ينتظر الكثير من اللوحه الام حتى ان اللوحه الام لديها امكانيه
تدعيم PCIe 3.0 ولكن مع معالجات IVY-Bridge فقط ولكن بكل الاحوال كارت الشاشه لا يتحصل بالاساس على كامل قوه PCIe 2.0
بالاضافه ان اغلب الكروت الحديثه تاتى باكثر من بروفايل مصنعى لا تفرض عليك الكسر المبكر الا للتجربه او ان كنت بحاجه فعلا له بمجرد شرائه
/ربما تجد Scilent + Gaming + OC - Profiles فى الكارت اللاى هتجيبه
راى ان تستمر مع لوحتك فهى مناسبه جدا لمعالج I7-2000 او I7-3000 مع ابدت البيوس
بعد ذلك شراء GTX TITAN X ان سنحت لك الفرص فلا يوجد داعى للقلق
مع احترامى الكامل ليك اخى الفاضل ولكن شريحه اللوحه بتفرق جدا وخصوصا مع المعالجات والبطاقات الكبيره وعن تجربه قصيره كنت امتلك لوحه B75 مع معالج 3470 وبطاقه 770 من انفديا ولدى صديقى يمتلك منصه هاسويل H97 +i5 4690 وهو يمتكلك بطاقه 680 4جيجا على تجربه 70% من الالعاب كنت بلاحظ معدل الفريمات متقاربين ولكن مع لعبه مثل كرايسيس 3 لاحظت فرق فريمات اعلى منى بحوالى 6 فريمات واكثربطاقته 680 4جيجا ولكن اللعبه لا تستهلك رامات من البطاقه اعلى من حاجز 2جيجا باستخدام الافتربرنر لحل المشكله قمت بفك بطاقتى وتجربتها عنده لاحظت ان معدل الفريمات اعلى من بطاقته على جهازه فاصبح الوضع كالاتى بالتجربه على مرحله welcom to the jungle فى نقطه ما عند الحقول ويوجد جهاز رصد بالليزر يووجد الكثير من التفاصيل والضغط العنيف فى هذه المرحله وهى مرحله معروفه بثقلها الشديد بطاقتى على منصتى 32-34 بطاقتى على منصه صديقى 40-44 طبعا سيصعد الاذهان ان المعالج هو السبب قمت بترقيه منصتى فقط اللوحه z77 ارتفع معدل الفريمات لدى من 32-34 الى 38-42 لذلك وعن تجربه وانتقال من لوحه B75 الى لوحه z77 حدث فرق كبير فى الاداء واللوحتين اسوس واللوحه B75 جيده للغايه ولكن التغير الى منصه z77 اعطانى فارق فى السرعه وايضا فى الالعاب ما بالك بلوحه H61 ومع بطاقه 970؟

نصيحه الى صاحب اللوحه انظر الى المستقبل ولاتكتفى بمعالج i5 يوجد العاب حاليا بتحتاج الى اكتر من i5 انظر الى هذا الفديو جيدا
cpu total on i7 77-87% max اما على i5 100%

https://www.youtube.com/watch?v=NKzJE0Z-XFk

Midohani
12-05-2015, 22:20
مع احترامى الكامل ليك اخى الفاضل ولكن شريحه اللوحه بتفرق جدا وخصوصا مع المعالجات والبطاقات الكبيره وعن تجربه قصيره كنت امتلك لوحه B75 مع معالج 3470 وبطاقه 770 من انفديا ولدى صديقى يمتلك منصه هاسويل H97 +i5 4690 وهو يمتكلك بطاقه 680 4جيجا على تجربه 70% من الالعاب كنت بلاحظ معدل الفريمات متقاربين ولكن مع لعبه مثل كرايسيس 3 لاحظت فرق فريمات اعلى منى بحوالى 6 فريمات واكثربطاقته 680 4جيجا ولكن اللعبه لا تستهلك رامات من البطاقه اعلى من حاجز 2جيجا باستخدام الافتربرنر لحل المشكله قمت بفك بطاقتى وتجربتها عنده لاحظت ان معدل الفريمات اعلى من بطاقته على جهازه فاصبح الوضع كالاتى بالتجربه على مرحله welcom to the jungle فى نقطه ما عند الحقول ويوجد جهاز رصد بالليزر يووجد الكثير من التفاصيل والضغط العنيف فى هذه المرحله وهى مرحله معروفه بثقلها الشديد بطاقتى على منصتى 32-34 بطاقتى على منصه صديقى 40-44 طبعا سيصعد الاذهان ان المعالج هو السبب قمت بترقيه منصتى فقط اللوحه z77 ارتفع معدل الفريمات لدى من 32-34 الى 38-42 لذلك وعن تجربه وانتقال من لوحه B75 الى لوحه z77 حدث فرق كبير فى الاداء واللوحتين اسوس واللوحه B75 جيده للغايه ولكن التغير الى منصه z77 اعطانى فارق فى السرعه وايضا فى الالعاب ما بالك بلوحه H61 ومع بطاقه 970؟

نصيحه الى صاحب اللوحه انظر الى المستقبل ولاتكتفى بمعالج i5 يوجد العاب حاليا بتحتاج الى اكتر من i5 انظر الى هذا الفديو جيدا
cpu total on i7 77-87% max اما على i5 100%

مع كامل احترامى ليه بس المفروض اللوحة الام لا تسبب اى تاثير على الfps performance غريبه انك لقيت فى فرق fps الصراحة.. ممكن يكون حاجة تانيه مش الmobo
ممكن يكون البروسيسور عشان بتاعه اعلى

TIMO1
13-05-2015, 00:22
مع كامل احترامى ليه بس المفروض اللوحة الام لا تسبب اى تاثير على الfps performance غريبه انك لقيت فى فرق fps الصراحة.. ممكن يكون حاجة تانيه مش الmobo
ممكن يكون البروسيسور عشان بتاعه اعلى

ياريت تقوم بالقرائه جيدا والتجربه قبل النقاش هى اهم شىء ان كان اللوحات من الجيل الواحد بيكون هناك فروقات فى الاداء وده كلام علمى ممكن تقوم بالقراءه والفحص على المراجعات قبل ان تقول شىء انت لست على درايه به ده موضوع لمراجعه على لوحات z77
https://www.anandtech.com/show/6964/gigabyte-z77hd4-review/6
فروق الفريمات على نفس الشريحه 2-3 فريم ما بالك بالفارق بين شريحه اقل وشريحه اعلى كلام منطقى وعلمى والاكتر من ذلك هو من قام بالتجربه فانا لا اقوم بسرد حكايه من الخيال والفروقات اتضحت فى لعبه crysis3
والبطاقه استخدمت على كلا المنصتين والاداء كان واحد فى هذه اللعبهshadow or mordor باختبار البينش مارك الخاص باللعبه سواء على لوحه H97-B75-Z77 اما موضوع عيب فى اللوحه فهو كلام غير منطقى لانى لم اشر الى تقطيع او تنتيش والعيب بمفهومه يكون مطبق على جميع الالعاب والموضوع ببساطه ان اللوحه z77 قامت باستغلال المعالج بشكل افضل من لوحه B75 فاصبحت اتحكم فى سرعه المعالج ليعمل على سرعه 3.6 بشكل ثابت على جميع الكور وليس فقط 3.2 وفى حاله البوست 3.6 على كور واحد فقط والرايت الخاص بالمعالج ارتفع من 7.5 الى 7.6 على window index وايضا قرائه الرامات تم تعديل كبير فيها بدل من ان كان latency time 69 انخفض ليصبح 62 واحيانا مع اعاده الاختبار ببرنامج aida 64 الى 60.5 من 69

وموضوع المعالج هو السبب قم بقرائه كلامى سابقا ستجد فيه ما يفيدك فذكرت ان نفس المعالج تم تركيبه على z77 والاداء زاد بدل من 34 الى 40-42 وعند رفعى لتردد المعالج الى 4جيجا زادت الفريمات الى 40-45 فريم فى نفس النقطه التى لم اكن اتحصل منها سوى على 35 بالكثير
ياريت نصيحه اليك اخى الفاضل قبل الشروع فى النقاش ان تقوم بالتجربه فهى افيد بكثير من الجدل الغير مفيد وتشكيكك فى كلام الاخرين .

Midohani
13-05-2015, 00:56
ياريت تقوم بالقرائه جيدا والتجربه قبل النقاش هى اهم شىء ان كان اللوحات من الجيل الواحد بيكون هناك فروقات فى الاداء وده كلام علمى ممكن تقوم بالقراءه والفحص على المراجعات قبل ان تقول شىء انت لست على درايه به ده موضوع لمراجعه على لوحات z77
https://www.anandtech.com/show/6964/gigabyte-z77hd4-review/6
فروق الفريمات على نفس الشريحه 2-3 فريم ما بالك بالفارق بين شريحه اقل وشريحه اعلى كلام منطقى وعلمى والاكتر من ذلك هو من قام بالتجربه فانا لا اقوم بسرد حكايه من الخيال والفروقات اتضحت فى لعبه crysis3
والبطاقه استخدمت على كلا المنصتين والاداء كان واحد فى هذه اللعبهshadow or mordor باختبار البينش مارك الخاص باللعبه سواء على لوحه H97-B75-Z77 اما موضوع عيب فى اللوحه فهو كلام غير منطقى لانى لم اشر الى تقطيع او تنتيش والعيب بمفهومه يكون مطبق على جميع الالعاب والموضوع ببساطه ان اللوحه z77 قامت باستغلال المعالج بشكل افضل من لوحه B75 فاصبحت اتحكم فى سرعه المعالج ليعمل على سرعه 3.6 بشكل ثابت على جميع الكور وليس فقط 3.2 وفى حاله البوست 3.6 على كور واحد فقط والرايت الخاص بالمعالج ارتفع من 7.5 الى 7.6 على window index وايضا قرائه الرامات تم تعديل كبير فيها بدل من ان كان latency time 69 انخفض ليصبح 62 واحيانا مع اعاده الاختبار ببرنامج aida 64 الى 60.5 من 69

وموضوع المعالج هو السبب قم بقرائه كلامى سابقا ستجد فيه ما يفيدك فذكرت ان نفس المعالج تم تركيبه على z77 والاداء زاد بدل من 34 الى 40-42 وعند رفعى لتردد المعالج الى 4جيجا زادت الفريمات الى 40-45 فريم فى نفس النقطه التى لم اكن اتحصل منها سوى على 35 بالكثير
ياريت نصيحه اليك اخى الفاضل قبل الشروع فى النقاش ان تقوم بالتجربه فهى افيد بكثير من الجدل الغير مفيد وتشكيكك فى كلام الاخرين .
تمت التجربة بالفعل يا اخى و انا مش هناقش قبل ما اجرب و عشان كده انا مستغرب يعنى مش هسال على حاجة و انا مش عارفها
و انا على درايا بالفعل معرفش منين حضرتك بتقول انى لست على درايا على اى اساس؟
و انا لم اقل انك سردت حكايا من الخيال انا قولت احتمال فرق البروسيسور فى 3~1fps و الى اعرفه ان نفس السوكت بيعطى نفس سرعة البروسيسور الكامله

مع احترامى الكامل ليك اخى الفاضل ولكن شريحه اللوحه بتفرق جدا وخصوصا مع المعالجات والبطاقات الكبيره وعن تجربه قصيره كنت امتلك لوحه B75 مع معالج 3470 وبطاقه 770 من انفديا ولدى صديقى يمتلك منصه هاسويل H97 +i5 4690 وهو يمتكلك بطاقه 680 4جيجا على تجربه 70% من الالعاب كنت بلاحظ معدل الفريمات متقاربين ولكن مع لعبه مثل كرايسيس 3 لاحظت فرق فريمات اعلى منى بحوالى 6 فريمات واكثربطاقته 680 4جيجا ولكن اللعبه لا تستهلك رامات من البطاقه اعلى من حاجز 2جيجا باستخدام الافتربرنر لحل المشكله قمت بفك بطاقتى وتجربتها عنده لاحظت ان معدل الفريمات اعلى من بطاقته على جهازه

و حضرتك لم تقل انك جربت بطاقه صديقك على البروسيسور بتاعك و هى دى كانت وجهت نظرى ان البروسيسور بتعاك عشان اضعف منه ممكن يكون ده السبب فى ال 6 FPS

مش فاهم حضرتك ليه قولتنى و حكمت عليا بحجات محصلتش ؟! و انا مشككتش فى كلام حضرتك من فراغ و حضرتك قمت بنفس الموضوع مع الاخ الفاضل Phenomon
مش فاهم فى ايه بظبط ده هما كلمتين الى قولتهم و لم اقل حتى عيب فى البورد مش فاهم هل حضرتك قراءت انا قولت ايه بظبط؟ و ان لا تتقبل الكلام فا قل هذا و لكن لا تقولنى كلام ولا حتى تقول انى لست على دراية لانك لا تعرفنى فلا تحكم على زى ما انا محكمتش عليك و تعليقى كا مجرد تسأل و لو مزعلك يا سيدى اعتبره متكتبش انا مش فاهم ايه ده بصراحة

tareg7
13-05-2015, 02:08
لو كنت ناوي انك اتطور المعالج واللوحه في المستقبل القريب بأذن الله خوذ 970 ولو مش عاوز تغيير الكرت الا بعد سنتين .....
دا رأيي الشخصي وانا متمسك بيه

Midohani
13-05-2015, 03:58
لو كنت ناوي انك اتطور المعالج واللوحه في المستقبل القريب بأذن الله خوذ 970 ولو مش عاوز تغيير الكرت الا بعد سنتين .....
دا رأيي الشخصي وانا متمسك بيه

phenomenon
13-05-2015, 16:50
انا معتش فاهم حاجه فى الموضوع :D هو مين راح فين يا جدعات ؟
كل مااستطيع قوله بالله عليك يا اخ تيمو لا تقتبس ردى وانا طلبت منك هذا الامر سابقا لكى لا نضع مجال للنقاش بتعصب
الغرض من وجهه نظرى اذا كنت انت قرات ردى بالفعل قبل اقتباسه فستجد بدايه كلامى ( لايوجد مانع ابدا من الترقيه )
لكن احيانا بيتم وضع نصوص قبل الترشيح لاى قطعه هاردوير عموما لكن انا شايف ان فى مجريات بالموضوع لا يسعنى
التدخل فيها عشان محدش يزعل منى ولكن ساهتم فقط بالاهم وكل الى اقدر اقوله
H61 VS Z77 is the same gaming performance

ولايوجد رايان مختلفان لهذا الامر باجابه خبراء ومراجعات افضل مواقع الهاردوير واكثرها شهره
باضافه اننا لسنا صغار ايضا للاعتماد على اراء الغير دائما
ولكل شخص منا وجهه نظر بامكانه اضافتها دون اقتباسات ولكل شخص منا قدر من الخبره لكنها
لا تكتمل ابدا بالتاكيد والعالم بكل شىء هو الله سبحانه وتعالى
احيانا البعض منا يعمل على تزويد خبرته من اجل مساعده غيره فقط وليس مساعده نفسه

لكن تجربه شخصيه : عمرها ماكانت مرجع لوضع نصوص الاداء باجزاء الهاردوير
من الممكن ان تكتشف فرق اطارات بلعبه ما على اجزاء هارديور مختلفه بالرغم من تساويهم تماما فقط بسبب
ان زاويه الرؤيه وحدها مختلفه لذلك هناك نصوص ومبادىء لعمل المراجعات
لن اختلف فى الراى مع اى وجهه نظر اخرى واحترم كل من شارك ولكن توضيحا للغرض من المشاركات ووجهه نظرى ...

- من ناحيه الشيب اختصارا للامر H61 VS Z77
لديهم نفس امكانيه تدعيم PCI 3Gen X16@bus فى حاله وجود معالج IVY و PCIe Gen 2.0 بوجود ساندى
الا وهو ان امكانيه سرعه نقل البيانات من/ الى المعالج واحد لاى كارت شاشه سيتم اختياره لكلاهما
وتبقى قروق حسابات مسارات الـ PCI lanes حسب المعالج وعدد الكروت بالمنصه الواحده وهذا لا يوجد لبس فيه عند اى شخص

- H61 Chipset لديها امكانيه تدعيم Turbo Boost CPUs اى تعبر عن نفسها بانها مستعده لاستيعاب معالجات I5+I7 ولا يوجد شك
H61 Chipset لديها امكانيه تدعيم Hyperthreading technology والتى لا يمتلكها سوى سوى معالجات I3 ومعالجات I7
ومع اضافه كلمه I7-Support بصفحه معالجاتها ساكتفى تماما بالامر خصوصا بالكلام عن هذا الجيل من انتل

اعتقد ان تغيير اللوحه الام من B75 الى Z77 من اجل تحقيق 6 اطارات زياده على لعبه واحده هو امر شاذ جدا وشاذ
تعنى امر شخصى جدا تسبب لك ان تفعل شىء بناءا على التفضيل الشخصى ولكنه لا يوجد له ملامح ايجابيه باختيار الهاردوير
كنت من الافضل ترقيه GTX 770 الى GTX 780 اذا سمح الفارق بدل من اهدار الفارق ووقتها ستحقق اضعاف مضاعفه عن 6 اطار

عموما اذا نظرنا فى خريطه شريحه السليكون لكل من شرائح الجيل الواحد باختلاف الرقاقات ستكتشف ان الشرائح جميعها
تاتى بشريحه سليكون واحده تماما ( Exactly the same ) ثم تاتى الافضليه وتظهر بشكل افضل لخصائص
( Input/Output ) فقط لكى تصنع فارق بين المستخدم البسيط والمستخدم الذى يرد تنفيذ عمليات توصيل زائده تتسبب فى اجهاد اللوحه

ثم ياتى دور المعالج وعدد خطوط اتصاله PCI Lanes للنظر فى امكانيات التدعيم القصوى لمنافذ
PCie والغريب ان B75 + Z77 قادرين على الاستفاده CPU PCIe 8Lanes تماما وكلاهما بوجود كارتين X8

بالتاكيد انا لا استطيع تكذيبك ولكنها تجربه شخصيه وايضا داخل لعبه
نحن نتحدث عن معالجين مختلفين الاجيال I5-4590 + I5-3470
لا نعلم عدد الرامات + لا نعلم باص الرامات
لا نعلم حراره القطع
بالتاكيد اعود مره ثانيه بكلامى واكرر لايوجد مانع من شراء الافضل دائما
لكن اتتنى فرصه بشراء كارت شاشه GTX 970 ولوحه ام H61 هل ساجعل اللوحه الام عائق ؟؟ هذا اخر شىء انتظر سماعه من اى خبير
هل اتوقع ان يجيبنى احدهم بان الافضل الاكتفاء بكارت GTX 960 وشريحه B75 لان H61 غير مناسبه ؟؟
هذا اخر شىء انتظر سماعه من اى خبير ايضا

هناك مجموعه خصائص داخل كل بيوس لوحه ام وتحديثات للبيوس تاتى افتراضيه او يمكننى تفعيلها للاستفاده بكامل قوه وجهد I7-2600
يمكن لاى حد من الاخوه الان يذهب الى موقع اجنبى ويضع هذا الكلام وننتظر منه اجابات المتخصصين فى الاجابات الافضل على الاعضاء

كل شىء وله شىء
افضل براندز بيع الاجهزه ( OEM ) كشركات HP + DELL + ALENWARE وغيرهم بالفعل استطاعوا بيع
ان لم يكن البلايين فهناك مئات الملايين من شرائح H61 والتى تمتلك معالجات I7-3700 او I7-2600 واضافت عديده
ومن الممكن ان تكتشف ان هناك بلايين الاجهزه المحموله التى تم بيعها بنفس الشريحه وتمتلك معالجات I7 وهذا شىء طبيعى
ومعروف لان المعروف ان جميع Chipset اللوحه الام التى تاتى من Vendor واحد سواء كان انتل او المنافس
للجيل الواحد وبعيد كلمتى تانى ( لا تنتظر منها الكثير باختلافها هى فقط ) وهذه طريقه اختيارى للكلمات الدقه فى الامر
لانى اعلم ان هناك وجهات نظر متعدده ولكل شخص حريه التعبير عن رايه ولكن دون ان يقتبس للغير

الغريب ان لوحه B75 قادره ايضا على كسر السرعه لمعالجات حرف K وباحتراف اى تمتلك افضل المكثفات ودوائر الباور اصحاب افضل حراره
وبلافعل هناك ملايين من استطاعوا كسر معالجات حرف K عليها

ماذا تقدم اللوحه الام للالعاب ؟ PCIe
اذا اتضح ان هناك اختلاف فى Chipsets لجيل المعالجات نفسه فماذا تقدم للالعاب ؟ IT Gives nothing too
ثم تبدا انظمه دوائر الباور والمكثفات والتبريد وتنظيم الفولتيات باضافه اللمسات التى لاتذكر لكى تعبر عن نفسها فقط
ثم نظام استهلاك الوات والحراره باضافه اللمسات لانها موجهه للمستخدمين الحماسيين فقط لكى تعبر عن نفسها فقط
وليس جميع الجيمرز حماسيين ومقبلين على الكسر لذلك ستلاحظ احيانا انها تعبر عن نفسها بطريقه
خاطئه اذا لم تستخدمها فى كسر السرعه تحديدا

لتعبر عن نفسها ... فى الحقيقه احيانا تكتشف ان Z77 تعبر عن نفسها بانها ليست من اجل الالعاب ولكنها من
اجل .............................. OC + More I/O Confugurations
وربما تجد اختلافات فقط فى سرعات كل ماهو Input/Output حسب سرعات المنافذ نفسها ايضا للجيل نفسه

كل ماتحدثنا عنه للاسف لايفيد صاحب الموضوع بل هى مجرد عمليه تشويش وتصعيب وتعقيد للامور فقط لاغير
هو يقارن بين Z77 + What GPU او H61 + GTX 970
يمكن اضافه الموضوع فى موقع Tom`s Hardware لنرى خبراء ومشرفين الموقع

اما عن كلامك اخى TIMO ان هناك فروقات داخل جيل اللوحات الواحد فى رقاقه السليكون الواحده
لا اخى اختلاف الرقاقات لا يقدم الكثير لان انتل تريدهم هكذا وبنفس القوه بالالعاب واحتياجات الاستفاده باغلب
عمليات Multithread CPU`s Applications

مره ثانيه : انا لا استطتيع تكديبك اخى ولكن للامور موازين ودقيقه وحسابات تختلف بناءا على ( على حسب )

حتى لا نسىء الظن ساكن معك ايضا ومع راى الشخصى
اذا نظرت لهذه المراجعه فهل تصدق ان شريحه B85 تقدم تقدم افضل من شريحه Z97 ؟ وافضل من شريحه Z87 ؟

اذا نظرنا هنا ستجد نفس الامر

لماذا هى تاتى احيانا افضل واحيانا اقل من رقاقه Z بسبب نظام عمل الباور نفسه بالمنصه كلها وتاثير درجات الحراره على المنصه جميعها
وطرق تنظيم الباور فى اجزاء الهاردوير كلها والنظر لامور الحراره والاستهلاك للوات
لكن دعنا تماما من امر الفورقات ولننظر بالحسابات بدقه شديده ماهى نسبه الفرق بحساب الاطارات ؟؟؟؟
احيانا 0.2 من عشره او 0.3 من شعره او حتى واحد اتنين تلاته اطار حتى ... 4 او 5 او 6 اطار ؟؟؟؟
اذن يبقى السؤال قائم فى هذه الحاله فقط
H81 + GTX 970 ام تستطيع تحقيق الافضل مع Z97 + GTX 960 ؟؟
وفى هذا الوقت ساخبرك ان تلقى بشريحه Z97 Out of the window وتتمسك ب GTX 970 لانه يقدم جرافيك افضل من GTX 960 حتى وان اختلفت الشريحه

وبهذا المبدا استطيع ان اكون معك ان هناك اختلاف لكن لا يمكن اتخاذه كمبدا فى ترشيح كارت الشاشه او المعالج
لان جميع شرائح الجيل الواحد بنفس الامكانيات والتدعيمات ثم يعود الامر لمصنعين اللوحات الام
لكنها تزيد فى المكونات لاصحاب الميزانيات فقط
وهكذا كنت مع وجهه نظرى واتمنى ان تكون صحيحه وواضحه ومناسبه لمن يريد المشوره والراى بالنهايه ليس لى
وهذه صوره ايضا لشريحتك السابقه بامور ال 3D وبالالعاب

ولم اجد اكثر من هذا لانه معروف ان الشريحه مره ثالثه ( لاتقدم الكثير بالالعاب او حتى باداء المعالج الا ان اختلفت الخصائص وارد المنصع ان تكون مختلفه جزريا بالاداء ومنع بالاستمتاع بامكانيه او حريه الترقيه على الشريحه نفسها فيحرمك منها حتى ولو كانت على قدر من المساعده والعطاء الاكثر ( OC ) بيوس مغلق

لكن انظر للوضع الحالى ( لم نصدق عندما راينا اسيوس تعطى بيوس مفتوح لمعالجات حرف K ) بالتاكيد تستطيع هذا فهى على علم انه يمكنها فعل ذلك
ثم تاتى بتحزيرك مره اخرى من اجل نقطه واحده فقط ( لا نضمن لك كسر واداء مستقر وهذا بسبب امكانيات اللوحه الام فى انظمه التبريد ودوائر الفولتيات او الباور )

نعود مره رابعه واخيره واسف على التطويل :
اذا سال صاحب الموضوع هل الافضل Z77 مع GTX 970 ؟
الاجابه بالتاكيد نعم هى الافضل

هل الافضل GTX 960 او R9-280 مع Z77 ام GTX 970 مع H61
ساخبره بان يهرع الى GTX 970 مع H61 ومعالج I5 ان لم يكن يمتلك

بالاضافه اخى تيموا قبل اما انسى
نعم اخى والمصحف اعلم ان هناك العاب تستفيد من معالج I7 ولكنها غالبا قليله جدا
الالعاب والنظام لا يقرا امكانيات هذه المعالجات
لكن انت اختارت تحديدا اسوا وافشل الالعاب الجرافيكيه التى تم صصناعتها بعالم الالعاب وجعلت مطوريها ومنتجيها يخرجوا على العام ويعتزروا ويعدوا بنها غلطه لن تتكرر

هذه اللعبه تحديدا بغض النظر عن امكانيات ومميزات I7 vs I5 لو احضرت لها I7-5960X ساخبرك انه الافضل لانها تهريج واستهتار بعملائها وعباره عن بورت فاشل ردىء لم يتم التعب عليه من اجل محبيها ولكن بنفس الوقت لن تجد اى خبير هاردوير بالعالم يخبرك ان I7 افضل من I5 بالالعاب ( ان كنت تنظر للميزانيه وتتحدث بامور الماديات )

TIMO1
14-05-2015, 03:33
الى هنا ينتهى الكلام ويتم الحكم العملى بين صاحب المنصحه حين احضاره بطاقه 970 ويرى مدى سوء الاداء على منصه i3+h61
ولييس من الطبيعى الا يكون هناك نقاش طالما ارى الموضوع به غلط من وجهه نظرى وتجربتى لهذه اللوحه ولم اقول من البدايه انها ايضا لوحه بطيئه ولو اخذنا بالفعل المراجعات بعض المراجعات تصدر i3 بقوه i5-i7 فى بعض الالعاب ومن جرب بيده سيعلم ان كل هذا سلع دعائيه اما انا الحمد الله بتكلم من واقع تجاربى العمليه والحمد الله الى الان لم يقم احد بمتابعه مشكله معى ولم اقم بحلها او انتهى الموضوع بعدم حل المشكله
لذلك سيتم الاخذ والانتظار بتجربه صاحب الموضوع بما يتراى له من اختيار وتجربه .

tareg7
14-05-2015, 04:20
عن تجربه شخصيه والله علي ما اقول شهيد بين لوحتين z77
الاولي z77x-ud5h
الثانية z77 g1 sniper 3
اللوحتين من نفس الشركه والشريحة
وتم تجربة اللوحتين بنفس كرت الشاشه والرام والمعالج
معالج i7 3770k رام 16 gskill 2400 كرت شاشة gigabyte gtx 680 oc بور fsb 1200w
والعجيب جدا ان لوحة ud5h تفوقت علي سنايبر بالرغم ان التانية مخصصه للجيم
في برامج البانشمارك كان السكور بيفرق لصالح ud5h تمت التجربه علي Heaven Benchmark 4 3DMark 11صراحه انا كنت مبسوط وصديقي كان مش عاجبه اللي صاير عشان لوحتي ud5h
والخلاف لا يفسد للود قضيه

أحمد معوض
14-05-2015, 07:42
انا بعتذر مضطر اقفل الموضوع ، نظرا لحدة النقاش الغير مبررة من الاعضاء ... ، ومن حق صاحب الموضوع فتح موضوع جديد أو الاكتفاء بالاراء التى وضعها الاخوة الاعضاء هنا فى الموضوع ...

يُغلق ....