المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كسر سرعه البروسيسور i7 3770k مع مازر Z77X

mawedahmed
14-05-2015, 13:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
.................................................

اهلا بكم اعضاء المنتدي الكريم عرب هاردوير واتمني لكل الاعضاء التوفيق والخير وربنا يديم الخير والمحبه دائما

اولا مواصفات الجهاز(PC SPECS)

................................................

Core i7 3770k 4.2 OC

Cooler Master 212 EVO Cpu Cooler

Gigabyte Z77X_D3H

Corsair Vengeance 8 GB RAM 1866

Gigabyte G1 Gaming GTX 960 2 GB GDDR5

HEC 600 WT Power Supply 80 Plus Bronze

.................................................. ......................

الفولت الخاصه بالمعالج العادي الحالي هو 1.140 فولت ولكن الاعدادت معموله علي وضع Auto بمعني

ان الفولت بيصعد ويهبط بطريقه عشوائيه ويصل لاقل من 1 فولت ويصعد الي 1.25 عند الضغط عليه

انا اريد كسر السرعه لهذا المعالج فوق سرعه 4.2 لانه بعد هذه السرعه يتطلب زياده الفولتيه الخاصه بالمعالج

اريد فقط الفولت المراد وضعه والاعدادات الخاصه بالمعالج وعلي ماذا اضع Load Line Calibration ؟؟

والله الموفق والمستعان

may_queen85
14-05-2015, 21:22
عندك
Core i7 وعايز تكسر سرعة ؟؟؟؟؟؟
امال اللى عنده pentium يعمل ايه :ah34:
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mawedahmed
14-05-2015, 22:55
اولا ارحب بك جدا في موضوعي وشكرا لك علي المرور والتعليق وفعلا انت علي الاقل عبرتني بتعليق وشكرا ليك علي التعليق

ثانيا انا بدعي ليك ان ربنا يرزقك بجهاز افضل مني بمراحل ومتخافش باذن الله هيبقي ليك حظ تجرب Core i7 وهتكسر سرعته كمان

واسف لو كنت جرحت مشاعر اي انسان والله مش قصدي حاجه وانا اسف لاي حد اتضايق او زعل اني عملت الموضوع ده

ثالثا والله العظيم يا اخي الكريم فيه ناس عندها معالجات افضل مني وبرضه بتكسر سرعه يعني مش بالضروره علشان المعالج قوي

انا شايف ان كسر السرعه مش طمع ولا حاجه انا شايف انها محاوله لزياده الاداء ولو بنسبه بسيطه ولكن النسبه ديه بتسعدني بصراحه

وكمان انا عندي البروسيسور يقبل الكسر مع مازر تقبل الكسر يبقي ليه بقي ماكسرش سرعه البروسيسور بدام في ايدي الموضوع

وشكرا والله الموفق والمستعان

TIMO1
15-05-2015, 04:53
الموضوع بسيط وانت عايز تكسر حاجات بسيطه كل الى هاتعمله هاتقوم بتثبيت الفولت على 1.2 وتجرب لو الجهاز اشتغل يبقى تمام هاتعمل ضغط بالبريم 95 علشان تتاكد من انه مستقر لاقيته مش مستقر هاتقوم بتزويد الفولت 0.02 يعنى هاتخليه 1.22 وبعدين 1.24 وهكذا لحد مايستقر معاك بس خالى بالك من الحراره ومتحاولشى تزيد عن فولت 1.35 على اقصى تقدير لان الفولت 1.35 ده ممكن فى ناس بتكسر عليه 4.4-4.5