المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : MOTHERBOARD GIGABYTE B85-HD3ضمان

m_gabber
15-05-2015, 20:53
السلام عليكم
عندي استفسار عندي مشكله فى دائره الباور فى البورده gigabyte b85-hd3 كنت مجمع جهازى من حوالى 3 شهور .. كده البورده في فتره الضمان .. ياترى لما اروح للشركه اللى اشتريت منها اخد الضمان بس هوه عباره عن ايه .. لان العلبه فاضيه .. العلبه مثلا هي الضمان ولا ايه بالظبط وياتري الضمان بيصلح العطل عند الشركه بمصاريف ولا ايه نظامه .. ارجو الافاده:confused::confused::confused::confused::co nfused:

phenomenon
15-05-2015, 23:30
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... قدر الله وماشاء كان .. بسيطه اخى ان شاء الله
افضل التعامل مع الشركه اولا

كل ماعليك هو ان تضع اللوحه الام بعلبتها بعد تغليفها بالكيسه ( shield ) التى اتت بها وان لم تكن معك حاول توفير غيرها
ضع جميع محتوياتها اللوحه الام التى اتت معها باكياسها ان كان لديها باماكنها الصحيحه بالكرتونه
كابلات الساتا - الكاتلاوجات - DVD التعريفات - الراكه - سماعه Speaker - كل شىء اتى معها يتم تكييسه مره ثانيه )
حاول قدر المستطاع ان تكون هذه الاشياء مرتبه ومتوفره بانتظام داخل العبه مثلما اتت لك وقت شرائها تماما

قم بالاتصال على الشركه وتبليغهم بالامر ثم ارسل اللوحه الام لهم على عنوانهم وسيتم استلامها والنظر بامرها
ثم ارسالها الى الضمان للصيانه ثم اقصى انتظار اعتقد غالبا ربما 21 يوم ( هذا الاقصى تقريبا )
ثم يتم تبليغك بميعاد معاوده الاتصال بهم لمتابعه مجريات الامر اذا كانت صيانه بسيطه او استبدال بلوحه ام غيرها
وميعاد الاستلام الجديد