المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في كارت شاشة لابتوب توشيبا ستاليت c850 b671

role wide
15-05-2015, 21:51
السلام عليكم :)
المشكلة تقريبا هيا نفس المشكلة الي واجهت عضو في الرابط ده https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=397177
مشكلتي :كنت بلعب على الابتوب وبعد اما خلصت لعب قفلتة وبعديها بفترة رجعت شغل الويندوز ولاقيت خطوط غريبة عمالة تظهر والوان في الشاشة !!!
قمت مشغل الابتوب على الsafe mode اشتغل تمام بدون اي مشاكل... رجعت للويندوز المشكلة رجعت تاني واول ما مسحت تعريفات كرت الشاشة المشكلة اختفت والجهاز اشتغل تمام... رجعت سطبت تعريفات الكارت amd من الموقع الرسمي وكان احدث تعريف .. للاسف المشكلة رجعت :eek::(:(:mad:
مش لاقي حل ..الخطوط بتبقا خطوط عرضية ومش ثابتة بمعنى انها ممكن تظهر في جزء من الشاشة وبعدكده تختفي وتظهر في اجزاء تانيةمن الشاشة :(
في واحد قالي ان هيسخن على الكارت بس انا مرضتش :(
ياريت لو في حد عندو حل يفيدني ارجووووكم :(

ahmed_BF4
15-05-2015, 22:11
شوف اخى لو اللاب لسة ف الضمان وديه الضمان ولو بره الضمان وديه اى مركز صيانة وشوف هيقولك ايه .....
ممكن يكون الكارت سخن من جوه وعاوز يتغيرله المعجون الحرارى بتاعه ....وحاول تغير التعريف اللى بتشتغل بيه نزل تعريف اقدم مثلا ولا حاجة ... وشوف وقولنا

role wide
15-05-2015, 22:13
هو خارج الضمان من سنىة ... انا نزلت التعريف القديم وجربت برضو نفس المشكلة

role wide
15-05-2015, 23:09
ياريت حد يساعدني ؟؟؟

ahmed_BF4
15-05-2015, 23:49
طيب ماهو لازم يروح لمركز صيانة علشان تقدر تحدد المشكلة فين وتقدر تحلها لو انت تتعرف تفك اللاب ف البيت فكه وشيك ع المعجون بتاع المعالج الحرارى غيره لو محتاج تغير مع انى معتقدش انها مشكلة حرارة وغالبا محدش هيقدر يحلها لان الكروت دى مش بتتصلح لو باظت لانها بتبقى غالبا مدمجة ع بوردة اللاب وهتضطر بقى تخش فى دوامات تغير البوردة وكده وهتكلفك ممكن تبيعه افضل وتشترى واحد جديد ...لكن شوف باقى الاعضاء برده يمكن يكون حد عنده اقتراح افضل