المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ?diffrence between intel generations

G max
19-05-2015, 19:00
ياشباب لو سمحتم عاوز اعرف ايه الفرق الحقيقى بين core i5 الجيل الرابع والتالت او التالت والاول غير ال socket والكلام المعروف يعنى مثلا دقة التصنيع تقريبا واحده فى الاربعه على مااذكر اصل انا قريت ان الفرق بيبقى فى ال gpu builted in االلى هو المعالج الرسومى اللى جو الكارت بيبقى مش عارف intell 4000 فى الجيل التالت و5000 فى الجيل الرابع هل فى اختلافات تانيه وخاصة فى الالعاب وانا عندى كارت gtx 660 وبروسيسور i3 3100 والالعاب تقيله على ال ultra detting اسف على الاطاله

phenomenon
19-05-2015, 21:27
:) Believe me, You don`t wanna know
انت مش عاوز تعرف الفرق اخى لان واضح انك بالفعل عندك خبره كافيه عن الامر
لايوجد مانع من تفسيرها مره تانيه ... ولكن

مايهمك الاداء ثم لديك شكوك ان يكون معالج I3-2xxx معك ضعييييف جدا عن معالج I3-4xxx
اذا كان هذا سؤالك بالتحديد ... لا اخى ليس لدرجه الضعف اللى فى بالك
لكن فى الوقع معماريه HASWELL تعتبر افضل من معماريه Sandy بنسبه 15% تقريبا اى هناك فرق نعم بالاداء

انت تريد معرفه سبب هبوط الاداء لديك .. اطلب منك مراجعه موضوع مثبت بنفس القسم عن اسباب عنق الزجاجه وهبوط الاداء
ايضا يمكنك مراجعه اى معالج ومعرفه خصائصه وتوضيح الفرق بينه وبين الجيل الاخر وذلك عن طريق ...
قائمه Intel ARK Menu ثم الاختيار لاى معالج لمعرفه خصائصه او بالضغط على يسار المعالج ( Compare )
لبدا وضعه بعين الاعتبار انك تريد مقارنته مع غيره ثم الذهاب لاى معالج اخر من نفس الجيل / الحيل الاخر وتحديد نفس المعالج والضغط على Compare
ثم الضغط اعلى الصفحه لبدا المقارنه بين المعالجين او الثلاث معالجات او اقصى عدد مسموح به للمقارنه الواحده

ندخل صلب الموضوع ... كارت GTX 660 بالفعل قوى جدا على معالج I3-2xxx والشىء المؤكد
انت لا تتحصل على قوه هذا المعالج او تواجهه تقطيع وهبوط باستمرار فى الاطارات او تهنيج ببعض الالعاب حتى مع زياده الاطارات عن 30fps

بالاضافه انت بتلعب على Ultra Detailed يعنى عنق زجاجه GPU + CPU لبعض الالعاب
لذلك يفضل ترك الالعاب على وضع Standard Mode

G max
20-05-2015, 11:54
الف شكر على الرد والاهتمام كده اللى فهتمه من حضرتك ان الكرت مش محتاج يتغير ولا اغيره وبعدين انا مش بعرف العب الا على ال ultra للاسف المهم كده اغير البرسيسور واجيب core i5 واسيب الكارت ولا اغير الكارت والبرسيسور اصل انا كنت ناوى اغير البرسيسور الاول واجيب رامات 8 بدل ال6 اللى عندى لو الاداء اتظبط خلاص اخلى الكارت ده بعدين لضيق ذات اليد دلوقتى وكنت عاوز اخد رأيك اجيب r9 280 x ولا gtx 960 انا عارف ان ال R9 افضل بس انا مجربتش aMD قبل كده فى الكروت وخايف اجيب الكارت ويعملها معايا وده ب 2500 جنيه .. الالعاب اللى عندى بقى زى CALL OF DUTY ADVANCED WARFARE & THIEF & RYSE SON OF ROME &WATCH DOGS والحاجات اللى نزله بقى فى 2016 اغير الاتنين بقى ولااجيب البرسيسور بس دلوقتى وانا اسف هتعبك معايا