المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار بخصوص شراء كرت شاشة

الصفحات : [1] 2

Ebrahim2040
29-05-2015, 14:29
السلام عليكم ..
إخواني الكرام . .أنا اشتريت من سنة جهاز متوسط الامكانيات مشكلته الوحيدة هي كرت الشاشة .. حيث ان نوع كرت الشاشة Intel HD Graphics داخلي 1 جيجا وأنا من هواة الألعاب و اللعب هو هدفي الأول من الجلوس على الكمبيوتر .. وكما تعلمون فإن كروت Intel تعتبر أسوء الكروت في السوق فاليوم قررت اشتري كرت شاشة جديد بس مشكلتي الوحيدة في الميزانية ولذلك جئت أستشيركم لأني كما سمعت أن هذا المنتدى يضم أكثر أبناء الوطن العربي خبرة في مجال الحاسوب وأتمنى أن تساعدوني
الميزانية : 500 جنيه
المطلوب : إقتراح أفضل كرت شاشة من فئة AMD أو Nvidia في حدود ميزانيتي وياريت لو واحد يقول افضل كرت شاشة من كل فئة في حدود ميزانيتي

__________________________________________________ _________________
إمكانيات الجهاز الحالي
Processor : Intel Dual Core 2.9 GHz
RAM : 4 GB DDR3
GPU : Intel HD Graphics 1 GB .. داخلي يأخذ من الرامات
( على حسب برنامج سي بي يو زد ) MotherBoard : Gigabyte H61M-S2P

في إنتظار إجابتكم إخواني الأعزاء! :)

ahmad2006771
29-05-2015, 15:30
اولا البروسيسور ضعيف
ثانيا لو هتشتري جديد مفيش قدامك غير nvidia GT 630 2 giga
128 bit
سعره حوالي 500 جنيه
اما انا فأنصحك تشتري كارت مستعمل بالمبلغ ده يكون افضل من كرت جديد بس ضعيف
وعندك كارت متوسط ومنتشر جدا وهتلاقيه بسهوله وهو nvidia gts 450 ddr3
أو nvidia gts 450 ddr5
وفي في قسم عروض الاعضاء لبيع متعلقاتهم هتلاقي كروت اقوى من كده في حدود 600 جنيه ddr5 ودي افضل طبعا من الكرتين اللي فاتوا

mohamedmostaf
29-05-2015, 21:43
ممكن حضرتك تشترى زى ما الأخ ahmed ما قال ال nvidia gt 630 2giga او تقدر تحوش شوية وتشترى amd readon r7 240 وسعره حوالى 550 جنيه

Ebrahim2040
30-05-2015, 11:45
طيب تمام هو مش كرت الشاشة اللي بيبقى مستعمل بيبقى متهالك وكده؟ وهل ممكن ألاقي كروت مستعملة عند الراجل اللي بيبع كومبيترات؟ على أساس ان الشراء من الأعضاء بيبقى غير مضمون علشان حالات النصب وكده فده اللي باعدني عن الموضوع ده

وعجبني اقتراحك اوي يا اخ محمد مصطفى بس متأكد انه ب 540 جنيه بس؟ إنت سألت فين؟ وهل متأكد إنه هيشتغل حلو مع البروسيسور؟ ولا هيحصل عنق زجاجة؟

Ebrahim2040
30-05-2015, 16:35
للرفع

mohamedmostaf
30-05-2015, 17:47
طيب تمام هو مش كرت الشاشة اللي بيبقى مستعمل بيبقى متهالك وكده؟ وهل ممكن ألاقي كروت مستعملة عند الراجل اللي بيبع كومبيترات؟ على أساس ان الشراء من الأعضاء بيبقى غير مضمون علشان حالات النصب وكده فده اللي باعدني عن الموضوع ده

وعجبني اقتراحك اوي يا اخ محمد مصطفى بس متأكد انه ب 540 جنيه بس؟ إنت سألت فين؟ وهل متأكد إنه هيشتغل حلو مع البروسيسور؟ ولا هيحصل عنق زجاجة؟
والله حضرتك انا اخر مرة روحت مول البستان شوفته كان فعلا بحوالى 550 ولقيت دلوقتى على egyprices ب 600 جنيه معرفش ليه بس حضرتك ممكن تتفاهم يعنى وتاخدوا بسعر اقل
ومعتقدش بأذن الله ان الكارت هيعمل مع البروسيسور bottleneck وحتى لو عمل هيكون بسيط جدا وهيتلغى ال bottleneck ده بعد ال dx12 لأن الكارت ده كمان هيدعم ال dx12 يعنى اداءه هيبقى افضل ومش هيبقى فيه bottleneck ده لو حصل اصلا

Ebrahim2040
30-05-2015, 17:59
والله حضرتك انا اخر مرة روحت مول البستان شوفته كان فعلا بحوالى 550 ولقيت دلوقتى على egyprices ب 600 جنيه معرفش ليه بس حضرتك ممكن تتفاهم يعنى وتاخدوا بسعر اقل
ومعتقدش بأذن الله ان الكارت هيعمل مع البروسيسور bottleneck وحتى لو عمل هيكون بسيط جدا وهيتلغى ال bottleneck ده بعد ال dx12 لأن الكارت ده كمان هيدعم ال dx12 يعنى اداءه هيبقى افضل ومش هيبقى فيه bottleneck ده لو حصل اصلا

تمام تمام تسلم يا كبير :D معلش سؤال بسيط تاني .. الأخ
Phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600)
انا شفت الرد بتاعه في الموضوع ده
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=423701&page=2
ولقيته بيقول " طالما محتاج كارت يناسب المواصفات يبقى R7-250 تقريبا فى حدود 500 او 600 جنيه
اكيد الباور لا يصلى وممكن يتسبب فى تلف اى كارت شاشه يركب فى اللوحه الام ( انت ونصيبك )
خاصه انه ضعيف جدا جدا ومش 650W زى ماكنا فاكرين
ايضا مشهتقدر تلعب العاب حديثه لكن ممكن العاب 2012 تمشى "
__________________________________________________ _______________
حضرتك مقترح عليا R7-240 ب حوالي 550 جنيه .. إزاي يبقى R7-250 في حدود 500-600 جنيه؟ ولا هو بيقول سعر تقريبي والسعر مش صح؟ ولو صح فعلا .. الكرت ده كمان فيه احتمال اكبر انه يعمل عنق زجاجة ، صح؟ يا ريت تجاوبني لأنك الوحيد اللي متجاوب معايا هنا :D

وشكرا يا باشا

DeMody
30-05-2015, 18:15
دور علي HD 7730 أرخص من R7 250 أداءه محترم جداً 650 جنيه و مش محتاج بور إحترافي

mohamedmostaf
30-05-2015, 18:45
تمام تمام تسلم يا كبير :D معلش سؤال بسيط تاني .. الأخ
Phenomenon (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11301600)
انا شفت الرد بتاعه في الموضوع ده
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=423701&page=2
ولقيته بيقول " طالما محتاج كارت يناسب المواصفات يبقى R7-250 تقريبا فى حدود 500 او 600 جنيه
اكيد الباور لا يصلى وممكن يتسبب فى تلف اى كارت شاشه يركب فى اللوحه الام ( انت ونصيبك )
خاصه انه ضعيف جدا جدا ومش 650W زى ماكنا فاكرين
ايضا مشهتقدر تلعب العاب حديثه لكن ممكن العاب 2012 تمشى "
__________________________________________________ _______________
حضرتك مقترح عليا R7-240 ب حوالي 550 جنيه .. إزاي يبقى R7-250 في حدود 500-600 جنيه؟ ولا هو بيقول سعر تقريبي والسعر مش صح؟ ولو صح فعلا .. الكرت ده كمان فيه احتمال اكبر انه يعمل عنق زجاجة ، صح؟ يا ريت تجاوبني لأنك الوحيد اللي متجاوب معايا هنا :D

وشكرا يا باشا
سعر ال r7 250 سعره من 600 ل 700 جنيه وممكن تلاقى اغلى كمان
وبالنسبة لل r7 240 فأنا اتأكد لحضرتك انت ممكن تلاقيه اقل كمان من 550 جنيه
بس فعلا انا نسيت نقطة مهمة ايه الباور الى عند حضرتك ؟

Ebrahim2040
30-05-2015, 20:38
بص انا معرفتش احدد اوي بس انا فتحت الكيسة ولقيت الاتي ( عموما هو ماركته Tiger )
Tiger p4-450
بعد كده تلات حجات ( في مربعات )
Voltage || Current || Frequency
115v || 8A || 50-60 HZ
230V || 4A || mafish 7aga hena

ولقيت مكتوب من ورا الكيسة من بره ( من ناحية الكابلات بتاعت النت والشاشة وكده ) تيكت احمر مكتوب عليه Ac 230v

ياريت تكون المعلومة وصلتك :D

تعديل بسيط : من شوية كنت عند الراجل بتاع الكومبيترات وقالي ان نوعه Tiger وهو 450 وات :D

ahmad2006771
30-05-2015, 21:01
nvidia GT 630 2 giga
128 bit
سعره حوالي 500 جنيه
و مش محتاج بور إحترافي

mahmoud adg
30-05-2015, 21:22
استاذ ابراهيم انا بعت لك رساله علي الخاص بخصوص كرت r7 250 يا ريت تشوفها وترد عليا

Ebrahim2040
30-05-2015, 21:28
الاخ احمد
حضرتك انا عملت مقارنة ما بين R 7 240 و الكارت اللي حضرتك بتقول عليه في موقع Game data base ( موقع معروف جدا )
ولقيت ان R7 240 احسن
وياريت حد يرد عليا في موضوع هل ان الباور بتاعي يتحمل ال R7 240 ولا لا

بالنسبة ليك يا اخ محمود انا شفت الرسالة بس حالييا معنديش اي نية اشتري مستعمل ولو هشتري هراسلك ان شاء الله وكده

يا ريت الرد السريع يا جماعة بخصوص الباور

mahmoud adg
30-05-2015, 21:33
ماشي يا استاذ ابراهيم وبالتوفيق ان شاء الله

ahmad2006771
30-05-2015, 22:31
طب متكتب عنوان الموقع ده بالضبط علشان مكنتش اعرفه وعايز استفيد منه وبحثت عنه في جوجل وموصلتش ليه

Ebrahim2040
30-05-2015, 22:46
الله يخليك يا استاذ محمود :)

آسف يا استاذ احمد انا كتبت الاسم بتاعه غلط .. الاسم Game debate وأدي رابط المقارنة ما بين كرتين الشاشة

https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2404&gid2=588&compare=radeon-r7-240-2gb-vs-geforce-gt-630 (https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2403&gid2=588&compare=radeon-r7-240-v2-2gb-vs-geforce-gt-630)

mohamedmostaf
30-05-2015, 23:26
الله يخليك يا استاذ محمود :)

آسف يا استاذ احمد انا كتبت الاسم بتاعه غلط .. الاسم Game debate وأدي رابط المقارنة ما بين كرتين الشاشة

https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2404&gid2=588&compare=radeon-r7-240-2gb-vs-geforce-gt-630 (https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=2403&gid2=588&compare=radeon-r7-240-v2-2gb-vs-geforce-gt-630)
اولا يفضل حضرتك تشترى باور تانى مايقلش عن 300 watt
ثانيا فعلا ال r7 240 يمكن يكون افضل من ال gt 630 بفرق بسيط

Ebrahim2040
31-05-2015, 00:31
اولا يفضل حضرتك تشترى باور تانى مايقلش عن 300 watt
ثانيا فعلا ال r7 240 يمكن يكون افضل من ال gt 630 بفرق بسيط

الباور اللي ذكرته فوق 450 وات .. حضرتك عايزني اشتري جديد ليه؟ قصدك يعني ان النوعية دي مش تمام؟ طيب اقترح عليا نوع وياريت السعر :)

وأشكرك مرارا وتكرارا على تفاعلك معي

ahmad2006771
31-05-2015, 00:51
على فكرة انت واخد فكره خاطئة مسبقه عن كروت الشاشة المستعمله ادخل على قسم عروض بيع الأجهزة ومتعلقاتها المُقدمّه من الأعضاء هتلاقيهم كلهم بيشتروا من غير خوف لان انت مش بتشتري من اي حد وخلاص وعندك مثلا الكارت ده nvidia gts 450 1g ddr3 انا لسه شاري منه ثلاثة كروت الواحد ب 270 جنيه وكويس جدا وتقدر تشوف تقييمة على اي موقع ومنتشر جدا وده رابط للاستاذ اللي انا اشتريت منه الكروت ممكن تلاقي عنده كروت مستعمله حالها ممتازة
​https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=423152

Ebrahim2040
31-05-2015, 00:58
على فكرة انت واخد فكره خاطئة مسبقه عن كروت الشاشة المستعمله ادخل على قسم عروض بيع الأجهزة ومتعلقاتها المُقدمّه من الأعضاء هتلاقيهم كلهم بيشتروا من غير خوف لان انت مش بتشتري من اي حد وخلاص وعندك مثلا الكارت ده nvidia gts 450 1g ddr3 انا لسه شاري منه ثلاثة كروت الواحد ب 270 جنيه وكويس جدا وتقدر تشوف تقييمة على اي موقع ومنتشر جدا وده رابط للاستاذ اللي انا اشتريت منه الكروت ممكن تلاقي عنده كروت مستعمله حالها ممتازة
​https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=423152

بس المشكلة يا اخ احمد ان انا معنديش امكانية اروح بعيد .. انا 15 سنة اساسا واخويا في الكلية بيمتحن .. . يعني مفيش حد يقدر يروح للناس اللي بتبيع حاليا ( أنا عايش في ميت غمر - المنصورة - الدقهلية )
وطبعا الفرصة بتاعت الكرت اللي حضرتك بتقول عليه دي هتكون طارت .. وموضوع الشحن ده بيتم ازاي لو هيحصل؟ أضمن ازاي ان الطرف التاني هيبعتلي الكارت؟ وهو يضمن ازاي اني هبعتله الفلوس؟ يا ريت تشرحلي الحتة دي
ومعلش حضرتك ممكن تبعتلي الفيس بتاعك او حاجة على الخاص؟ علشان عايز اكون على اتصال دائم بيك علشان اقدر أسألك بشكل اسرع

mohamedmostaf
31-05-2015, 02:13
الباور اللي ذكرته فوق 450 وات .. حضرتك عايزني اشتري جديد ليه؟ قصدك يعني ان النوعية دي مش تمام؟ طيب اقترح عليا نوع وياريت السعر :)

وأشكرك مرارا وتكرارا على تفاعلك معي
هو الى عند حضرتك ده مش نوع اصلا ده باور بيبقى جاى مع الكيسة مبيبقاش كويس خالص والى بيبقى مكتوب عليه دوت ما بيبقاش حقيقة يعنى يبقى مكتوب 1000 وات وهو فى الأساس 80 وات بالكتير اوى
ده كويس وهيفيدك بأذن الله HEC VN-RX Series 300w PSU
هو صحيح 300 watt ويفضل 350 ولكن بأذن الله ده هيفيدك

بس المشكلة يا اخ احمد ان انا معنديش امكانية اروح بعيد .. انا 15 سنة اساسا واخويا في الكلية بيمتحن .. . يعني مفيش حد يقدر يروح للناس اللي بتبيع حاليا ( أنا عايش في ميت غمر - المنصورة - الدقهلية )
وطبعا الفرصة بتاعت الكرت اللي حضرتك بتقول عليه دي هتكون طارت .. وموضوع الشحن ده بيتم ازاي لو هيحصل؟ أضمن ازاي ان الطرف التاني هيبعتلي الكارت؟ وهو يضمن ازاي اني هبعتله الفلوس؟ يا ريت تشرحلي الحتة دي
ومعلش حضرتك ممكن تبعتلي الفيس بتاعك او حاجة على الخاص؟ علشان عايز اكون على اتصال دائم بيك علشان اقدر أسألك بشكل اسرع
الأعضاء هنا بيبيعوا لأما بسبب التجارة لأما عشان هيجددوا
وكلنا هنا اخوات معتقدش هيحصل حاجة بأذن الله
انا لسا من قريب اشتريت كارت شاشة من الأستاذ arrow92
وعلفكرة انا كمان 15 سنة ;)
بس مش انا الى روحت اشتريته منه

Ebrahim2040
31-05-2015, 11:03
طيب تمام يا استاذ مصطفى موضوع الباور اتفهم ، شكرا ليك :)

بس هو مش بيبقى الكرت المستعمل متهالك؟ يعني انا اعرف ان كل حاجة لها عمر افتراضي و مع الوقت بتلاقيها بتضعف والأداء بيضعف والعيوب بتبدأ تظهر في المستعمل واحدة واحدة .. مش صح؟ وبعدين انا ماليش خبرة في معاينة كروت الشاشة ومعرفة حالتها فمش هقدر احدد اذا كان الراجل صادق ولا كاذب مش صح؟ ومعلش يا اخ مصطفى ممكن الفيس بوك بتاعك او حاجة؟ انا عايز اتواصل معاك بشكل اسرع علشان أنا عايز أسألك أسألة وكده .. طبعا لو حضرتك موافق يبقى ليا الشرف ولو مش موافق عادي مفيش مشكلة :)

mohamedmostaf
31-05-2015, 15:46
طيب تمام يا استاذ مصطفى موضوع الباور اتفهم ، شكرا ليك :)

بس هو مش بيبقى الكرت المستعمل متهالك؟ يعني انا اعرف ان كل حاجة لها عمر افتراضي و مع الوقت بتلاقيها بتضعف والأداء بيضعف والعيوب بتبدأ تظهر في المستعمل واحدة واحدة .. مش صح؟ وبعدين انا ماليش خبرة في معاينة كروت الشاشة ومعرفة حالتها فمش هقدر احدد اذا كان الراجل صادق ولا كاذب مش صح؟ ومعلش يا اخ مصطفى ممكن الفيس بوك بتاعك او حاجة؟ انا عايز اتواصل معاك بشكل اسرع علشان أنا عايز أسألك أسألة وكده .. طبعا لو حضرتك موافق يبقى ليا الشرف ولو مش موافق عادي مفيش مشكلة :)
والله الى انا اشتريته كان لسا فى الضمان بتاعه من الوكيل وعشان كده كنت متطمن
ابحث حضرتك فى العروض الى مقدمها الأعضاء ولو ان الأفضل انك تشترى جديد انا بس اشتريت الكارت ده عشان يعيش معايا للسنة الى جاية بس انا كده كده السنة الجاية بأذن الله هجدد الجهاز كله

Ebrahim2040
31-05-2015, 17:57
والله الى انا اشتريته كان لسا فى الضمان بتاعه من الوكيل وعشان كده كنت متطمن
ابحث حضرتك فى العروض الى مقدمها الأعضاء ولو ان الأفضل انك تشترى جديد انا بس اشتريت الكارت ده عشان يعيش معايا للسنة الى جاية بس انا كده كده السنة الجاية بأذن الله هجدد الجهاز كله

معلش انا نسيت أسألك .. هو الكرت R7 240 بيسخن بسرعة؟ لاني شفت ناس بتشتكي من انواع مختلفة من الكروت من ناحية الحرارة سواء AMD او Nvidia
يا ريت تفيدني في ده

mohamedmostaf
31-05-2015, 19:59
معلش انا نسيت أسألك .. هو الكرت R7 240 بيسخن بسرعة؟ لاني شفت ناس بتشتكي من انواع مختلفة من الكروت من ناحية الحرارة سواء AMD او Nvidia
يا ريت تفيدني في ده
هو عامة ال r2xx بيسخنوا اكتر من اى كروت ولكن عادى السخونة مش قوية اوى
بس عامة حضرتك الأفضل تحط الجهاز فى مكان فيه تهوية كويسة

tham1010
31-05-2015, 20:05
يا اخ ابراهيم انا فى نفس مشكلتك... ومحتار برضوا واخترت R7 240 وسألت عليه لقيته هنا ب 625 جنية .. ولما قلت له دة على النت ارخص قال لى كل نسخة مختلفة يعنى على حسب الشركة المصنعه

Ebrahim2040
31-05-2015, 20:51
تمام تمام ألف مليون شكر يا أستاذ مصطفى :)

بالنسبة للأستاذ tham1010 : معلش ممكن حضرتك تقولي تفاصيل اكتر؟ حضرتك الشركة المصنعة للكارت اللي انت اشتريته اسمها ايه؟ وحضرتك اشتريته منين؟ والنسخ دي مختلفة في ايه بالظبط؟ معلش انا عارف ان الاسئلة كتيرة بس انا عايز اعرف علشان اكون على بينة قبل ما اروح اشتري :)

phenomenon
31-05-2015, 21:35
المعالج والرام يخرج من شركه ( AMD ) يروح لشركات تصنيع ( PCB ) لتصنيع بورده معالج الـــــ GPU بخصائص اكثر
وابتكار حلول افضل للتبريد وقدره افضل على ترددات اعلى للنواه والذاكره .. استيعاب المعالج على منافذ اكبر من خصائص I/O
I/O وتعنى Inputs interconnect او Output Interconnect وترمز لعدد منافذ تشغيل الشاشات على الكارت الواحد ..
بعضهم يعطيك فرصه لتشغل شاشه او اتنين او تلاته على نفس شريحه البورده
بعضهم لن تتمكن من اسخدام جميع المنافذ وقت واحد ... بعضهم يمكنك من تفعيل EyeFinity وشاشه Accessory
كتقنيه NVIDIA Surround
بعضهم يحتوى على مواد خام عاليه التصنيع فى وسائل التبريد لغرض هدوء صوته والحد من الازعاج وقت الضغط
بعضم يستهلك وات اقل من الاخر وبعضهم يكون استيعابه للوات اكثر بسبب انه مكسور السرعه اكبر من غيره واسرع بفرق اطار او اكثر فى الالعاب

Ebrahim2040
31-05-2015, 23:18
المعالج والرام يخرج من شركه ( AMD ) يروح لشركات تصنيع ( PCB ) لتصنيع بورده معالج الـــــ GPU بخصائص اكثر
وابتكار حلول افضل للتبريد وقدره افضل على ترددات اعلى للنواه والذاكره .. استيعاب المعالج على منافذ اكبر من خصائص I/O
I/O وتعنى Inputs interconnect او Output Interconnect وترمز لعدد منافذ تشغيل الشاشات على الكارت الواحد ..
بعضهم يعطيك فرصه لتشغل شاشه او اتنين او تلاته على نفس شريحه البورده
بعضهم لن تتمكن من اسخدام جميع المنافذ وقت واحد ... بعضهم يمكنك من تفعيل EyeFinity وشاشه Accessory
كتقنيه NVIDIA Surround
بعضهم يحتوى على مواد خام عاليه التصنيع فى وسائل التبريد لغرض هدوء صوته والحد من الازعاج وقت الضغط
بعضم يستهلك وات اقل من الاخر وبعضهم يكون استيعابه للوات اكثر بسبب انه مكسور السرعه اكبر من غيره واسرع بفرق اطار او اكثر فى الالعاب

كلام حضرتك جميل بصراحة وتشكر .. طيب معلش ممكن تقولي احسن اصدارات من R7-240 ؟ وياريت تقولي لو تعرف مول حلو في المنصورة ولا حاجة .. ومعلش عندي سؤال خارج نطاق الموضوع .. أنا ليه مقدرش ابعت رسائل خاصة للناس؟ انا عضويتي مكتوب عليها عضوية جديدة .. امتى بتتحول لعضوية عادية؟

tham1010
01-06-2015, 00:46
إبراهيم،، انا لسة مش اشتريت انا برضوا عندى كمبيوتر متوسط الحال ومحتار بين اجيب كارت يوافق مواصفات الجهاز بتاعى والعب العاب محدودة جدا زى كارت HD5450 و كارت GT 610 وبكدة مش احتاج اغير اى حاجة فى الجهاز.. او اجيب كارت عالى زى R7 240 او R7 250 او اعلى من كدة ولكن لازم اغير البور سبلاى ويمكن يحصل عنق زجاجة لان الكارت هيكون اعلى من البروسيسور وكمان المازر بورد ولكن ده حسب الللعبة وظروف الجهاز...

الراجل مش قالى نوع الكارت يعنى المواصفات بس قال لى الموديل فقط والسعر.. انا عارف انه مغالى فى الثمن لانه الوحيد اللى بيجيب الكروت العالية فى المدينة عندنا...بيزود حوالى من 20 إلى 30 جنية عن السعر الماشى ولما حد يقوله يقول مش كل الكروت زى بعض