المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تحديث او اعادة تجميع جهاز

الصفحات : [1] 2

sniper_2090
30-05-2015, 00:24
لو سمحت عايز اشترى جهاز جديد

- اقصى ميزانية لشراء جهاز جديد هى 6500 جنية للجهاز كامل البروسيسور والمازربورد كارت الشاشة والرام والشاشة والبور و الكيسة.

- الاستخدام الالعاب وشغل 3DMAX و فلاش وفوتوشوب.

- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: شاشة قديمة من 2006 تقريبا فيوسونك .

الشاشة التى اريدها شاشة FHD و ياريت حجم كبير اريد فوق ال21 ومافوق واذا امكن شاشة تعمل على الكونسول والكمبيوتر

- القطع التي تنوي شراءها : البروسيسور والمازربورد كارت الشاشة والرام والشاشة والبور و الكيسة.

- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: لا يوجد شى سوف يستخدم من القديم سوا السماعات والكيبورد والماوس.

- ميعاد شراء الجهاز: الشهر القادم .

- مكان الشراء: اى مكان فى القاهرة .

- محل سكنك: القاهرة .

phenomenon
30-05-2015, 00:44
بخصوص المبلغ اللى معاك لكارت شاشه ورام وشاشه ...
يبقى هتكمل على نفس التجميعه ...

GTX 960
HD Monitor 24 Inch
4GB Ram
2000 + 1300 + 350 = 3650 تقريبا

لا اثق فى باور جاما لكن الكارت بيطلب 400W فقط تقريبا
باور جاما غير مناسب لمستويات الامان الجيده للمحافظه على القطع ( الباور اساس المنصه )
اكيد لو معالج I5-xxxx هتحقق اداء افضل من I7-920 .. نعم لن تواقه عنق زجاجه ان شاء الله مع الكارت لكن هتحقق اطارات افضل مع اى معالج I5 حديث

sniper_2090
30-05-2015, 00:51
بخصوص المبلغ اللى معاك لكارت شاشه ورام وشاشه ...
يبقى هتكمل على نفس التجميعه ...

GTX 960
HD Monitor 24 Inch
4GB Ram
2000 + 1300 + 350 = 3650 تقريبا

لا اثق فى باور جاما لكن الكارت بيطلب 400W فقط تقريبا
باور جاما غير مناسب لمستويات الامان الجيده للمحافظه على القطع ( الباور اساس المنصه )
اكيد لو معالج I5-xxxx هتحقق اداء افضل من I7-920 .. نعم لن تواقه عنق زجاجه ان شاء الله مع الكارت لكن هتحقق اطارات افضل مع اى معالج I5 حديث

طيب كدة هيبقا فية مشاكل بين الكارا والبروسيسور ولا اية
كمان اية البدائل بد ال 920
و لو هحدث الجهاز كامل ممكن نزود علي المزانية حوالي 3000 جنية كمان
هيبقا اية الوضع

phenomenon
30-05-2015, 01:13
الوضع هيكون افضل كتير اخى لو قدرت توفر معالج I5-xxxx حديث وباور يعتمد عليه
هات معالج I5 - 4xxxx ووقتها اقولك اشترى TITAN Z وانت مطمن بس اهتم بالباور ومجموع الرامات معاه عشان يكون فى توازن بالمنصه ( اعمال / العاب )
اما لو استرميت مع منصه LGA1366 فارى انه يكفيك جدا GTX 960 بل لو فى معالج I5 حديث هتحصل منه اطارات اكتر
لكن مع GTX 970 ربما تبدا فى ملاحظه عنق زجاجه ببعض الالعاب ( Multithreaded )

sniper_2090
30-05-2015, 01:40
طيب اخي
ياريت تكتبلي تجميعة مناسبة بمبلغ 6500 جنية شامل الشاشة
ثانايا اية هواTITAN

phenomenon
30-05-2015, 02:30
طيب معلشى تعديل سريع على على مشاركتك الاولى ... ( الاولى ) قول انت محتاج ايه بالظبط وايه هتستقر معاه من القديم
TITAN كارت شاشه من NVIDIA يعتبر دائما اعلى الفئه اللى نزل معاها... بالاضفه لعدد انويته فى CUDA وادائه فى اعمل التصميم

sniper_2090
30-05-2015, 03:04
طيب معلشى تعديل سريع على على مشاركتك الاولى ... ( الاولى ) قول انت محتاج ايه بالظبط وايه هتستقر معاه من القديم
TITAN كارت شاشه من NVIDIA يعتبر دائما اعلى الفئه اللى نزل معاها... بالاضفه لعدد انويته فى CUDA وادائه فى اعمل التصميم

تم التحديث اخى
ولكن لم امسح الجزء الخاص ب التعديل لكى استمع ل اراء بقاى الاعضاء

phenomenon
30-05-2015, 09:32
مفيش مشاكل .هذا اقتراح بخصوص تجميعه جديده
GIGABYTE H81-S2V Motherboard = 500
Intel Core I5-4460 Haswell 3.2GHz LGA 1150 Desktop Processor = 1400
Kingston HyperX Blu 8GB DDR3 1600MHz CL10 1.5V = 560
Western Digital 1TB = 400
SeaSonic ECO 600W PSU = 525
BenQ GW2255HM 21.5 Inch LED LCD Monitor = 925
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming 4GB GDDR5 (GV-N960G1 GAMING-4GD) = 2300
6610

الـــســـيـــف
30-05-2015, 14:24
في حلول تانية واعتقد انها افضل

الـــســـيـــف
30-05-2015, 14:27
اقصد في حاجة تحديث الكيسة
الاحتفاظ بالمزربورد واستخدام بروسيسور اكستريم
هيعمل شغل عالي
ثانيا تغير البور زي مقال المشرف بتاعنا لو مش هيناسب كارت الشاشة اللى هتشتريه
ثالثا هتحتاج تزود رامات

sniper_2090
30-05-2015, 21:23
مفيش مشاكل .هذا اقتراح بخصوص تجميعه جديده
GIGABYTE H81-S2V Motherboard = 500
Intel Core I5-4460 Haswell 3.2GHz LGA 1150 Desktop Processor = 1400
Kingston HyperX Blu 8GB DDR3 1600MHz CL10 1.5V = 560
Western Digital 1TB = 400
SeaSonic ECO 600W PSU = 525
BenQ GW2255HM 21.5 Inch LED LCD Monitor = 925
Gigabyte GeForce GTX 960 G1 Gaming 4GB GDDR5 (GV-N960G1 GAMING-4GD) = 2300
6610

الف شكر ليك
هل يمكن اضافة بروسيسور I7 بدلا من ال I5

واريد قرت ان هناك بروسيسور I7 4 core واخر I7 6 core
ماهو الفرق بينهم ؟

sniper_2090
30-05-2015, 21:25
اقصد في حاجة تحديث الكيسة
الاحتفاظ بالمزربورد واستخدام بروسيسور اكستريم
هيعمل شغل عالي
ثانيا تغير البور زي مقال المشرف بتاعنا لو مش هيناسب كارت الشاشة اللى هتشتريه
ثالثا هتحتاج تزود رامات

ممكن حضرتك تقولى تجميع لما تقصدة يعنى اغير البروسيسور ؟

phenomenon
30-05-2015, 22:13
الف شكر ليك
هل يمكن اضافة بروسيسور I7 بدلا من ال I5

اذا كان معك ميزانيه تسمح لمعالج I7 طبعا يمكنك هذه بدون مشكله

واريد قرت ان هناك بروسيسور I7 4 core واخر I7 6 core
ماهو الفرق بينهم ؟

لايجوز .. معالج Intel كونه 6 او 8 كور واحيانا بعضهم 4 فقط مع مواصفات وخصائص اخرى اعلى هى معالجات ( High-END )
مستعده فقط للمنصات او لوحات الام بشرائح تحتوى على حرف X
توضيحا لامور اكثر هى شرائح X79 Chipset وهى مستعده لمعالجات SANDY BRIDGE EXTREME او IVY BRIDGE EXTREME
شرائح X99 Chipset وهى مستعده لمعالجات HASWELL EXTREME والقادم Braodwell Extreme

الفرق بالاداء ... الاستمراريه العمريه الاطول بالاداء الافضل نظرا انها معالجات الطبقه الغنيه والمحترفه
هى معالجات الاعمال الاحترافيه والامهنيه فى برامج صناعه الملفات ورندر الصور والجرافيك الاكثر تعقيدا للمصممين والمهندسيين
معالجات الطلاب واصحاب بناء البحوث العلميه الكبيره والتى تحتوى على ملفات كتابيه طويله جدا او يحتاجوا للبحث المستمر على الشبكه
هى افضل المعالجات لعمل SLI 3WAY-4WAY SLI لمعالجات الجرافيك القويه وكسر سرعتهم
Powerfull ,experts,Enthusiasts competitive OCers USERS
لا تشغل بالك بها اطلاقا .. بنفس الوقت لا يوجد اى مانع ان كنت تفكر بها كمعالجات للالعاب وتحقيق الرفهايه الافضل ولكن تحتاج ميزانيه اعلى

بخصوص معالجات EXTREME المستعده للوحتك الام .. اعتقد انها انتهت تصنيع .. لم تعد موجوده غير مستعمل
بعضهم يوجهه للاستخدامات العامه وبعضهم للاستخدامات المذكوره سابقا بنفس المشاركه لمعالجات EXterem
I7-990X - I7-980X اصحاب اداء متميز حتى الان - I7-4770 يقدم اداء بالالعاب افضل منهم
لذلك لم ارشحها لك لانك بسعرها تحقق الافضل بدونها مع منصات احدث
وهذا هو السبب دائما ان معالجات Mainstreme CPUs افضل من High-End CPUs لمنصات الالعاب
بسبب ان المعماريه الحديثه تقدم الافضل غالبا بالاضافه ان اغلب الالعاب حتى الان لا تستفيد من كامل خصائص معالجات I7 العاديه ( MAinstreme )
فمابالك ان شراء معالج I7-Extreme سيكون بمثابه ( وحش نائم ) لا يرى ما الغرض من وجوده
انظر لاسباب وجودهم مره ثانيه من خللا مشاركتى وبالتاكيد الاسباب تزيد لكن هذه اسباب اساسيه لتواجدهم
اما ان كنت تفكر بمعالج I7-965 Extreme فايضا ينطبق عليه نفس الامر واعتقد ان معالج I5 الجيل الرابع قادر على هزيمته ببعض الالعاب
لذلك ... ملاكه لا يفرطون فيه بسهوله لانهم الوحيدين على علم بادائه ولا يقبلون بخسارته مقابل سعره الحالى ( مستعمل )
This is TOUGH :)

sniper_2090
30-05-2015, 22:33
بخصوص معالجات EXTREME المستعده للوحتك الام .. اعتقد انها انتهت تصنيع .. لم تعد موجوده غير مستعمل
بعضهم يوجهه للاستخدامات العامه وبعضهم للاستخدامات المذكوره سابقا بنفس المشاركه لمعالجات EXterem
I7-990X - I7-980X اصحاب اداء متميز حتى الان - I7-4770 يقدم اداء بالالعاب افضل منهم
لذلك لم ارشحها لك لانك بسعرها تحقق الافضل بدونها مع منصات احدث
وهذا هو السبب دائما ان معالجات Mainstreme CPUs افضل من High-End CPUs لمنصات الالعاب
بسبب ان المعماريه الحديثه تقدم الافضل غالبا بالاضافه ان اغلب الالعاب حتى الان لا تستفيد من كامل خصائص معالجات I7 العاديه ( MAinstreme )
فمابالك ان شراء معالج I7-Extreme سيكون بمثابه ( وحش نائم ) لا يرى ما الغرض من وجوده
انظر لاسباب وجودهم مره ثانيه من خللا مشاركتى وبالتاكيد الاسباب تزيد لكن هذه اسباب اساسيه لتواجدهم
اما ان كنت تفكر بمعالج I7-965 Extreme فايضا ينطبق عليه نفس الامر واعتقد ان معالج I5 الجيل الرابع قادر على هزيمته ببعض الالعاب
لذلك ... ملاكه لا يفرطون فيه بسهوله لانهم الوحيدين على علم بادائه ولا يقبلون بخسارته مقابل سعره الحالى ( مستعمل )
This is TOUGH :)

الف الف الف الف الف مليون شكر لحضرتك
عندى كام سوال

مبدئيا مش هغير البروسيسور اللى عندى انا هغير الجهاز كامل بالتجميعة اللى حضرتك قلتها

ثانيا : لو اردت تجميعة بمعالع I7 ماهى ؟
انا استخدامى للالعاب وبعدها التصميم ببرامج 3D MAX والفلاش .
ماهى نوعية الشريح التى تنفع لاستخدامى سواء لبروسيسور I7 او I5

phenomenon
31-05-2015, 00:32
صدقنى مشفاهم اخى انت عاوز ايه بالضبط
يجب ان تثبت على اختيار وتحدد اقصى ميزانيه ... لو معاك 100.000 الف جنيه هتجيب كومبيوتر :)
لكن اثبت على شىء :
ضع ثوابت اذا كنت تستخدمها من منصتك القديمه وتريد فقط التجديد عليها
ضع ثوابت باستبعاد المنصه القديمه تماما اذا كنت تريد منصه حديثه تماما

sniper_2090
31-05-2015, 02:07
صدقنى مشفاهم اخى انت عاوز ايه بالضبط
يجب ان تثبت على اختيار وتحدد اقصى ميزانيه ... لو معاك 100.000 الف جنيه هتجيب كومبيوتر :)
لكن اثبت على شىء :
ضع ثوابت اذا كنت تستخدمها من منصتك القديمه وتريد فقط التجديد عليها
ضع ثوابت باستبعاد المنصه القديمه تماما اذا كنت تريد منصه حديثه تماما

منا قلت لحضرتك
هغيره خالص
يعنى هجيب جهاز من اول وجديد
ودة ردى "" مبدئيا مش هغير البروسيسور اللى عندى انا هغير الجهاز كامل بالتجميعة اللى حضرتك قلتها """
يعنى انى مش هحدث الجهاز القديم ,,, هجيب جهاز كلة جديد وحضرتك اقترحت تجميعة وانا بسئلك لو التجميعة دى بدلا ماهيا I5 لو هتبقا I7
بنفس المبلغ اللى هوا 6500 جنية
ودى كانت الاسئلة
""" لو اردت تجميعة بمعالع I7 ماهى ؟
انا استخدامى للالعاب وبعدها التصميم ببرامج 3D MAX والفلاش .
ماهى نوعية الشريح التى تنفع لاستخدامى سواء لبروسيسور I7 او I5 """

وهعمل تعديل على اول مشاركة الغى منها موضوع التحديث واخلية شراء جهاز جديد
تمام

phenomenon
31-05-2015, 08:09
جزاك الله خيرا ... تم توضيح الامور ...
شوف اخى لاتهتم بالمعالج المركزى على حساب كارت الشاشه ...
دائما كارت الشاشه يتظلم عشان خاطر المعالج المركزى
بالرغم ان التجميعه للالعاب وشغال الجرافيك بالمقام الاول ...
المفترض اذا كنت هتروح لمعالج I7 فده يعتبر معالج Mainstream cpu يبقى ازاى هتستمر مع بورده Entry level ؟
هو ينفع ايوه لكن فى حالات خاصه جدا ومحدوده الافضل انك تعمل توازن بالاداء
ايه اللى هتتنازل وتضحى بيه عشان خاطر معالج I7 ؟
اذا فكرت تزود معالج I7 على التجميعه فخلينى اقولك زود افضل لكارت GTX 970 لكن لو مصمم خلاص مفيش مشكله بردو
نفس التجميعه ونزود معالج I7-4790 وفرق السعر عيكون تقريبا 600 جنيه زياده
لكن الافضل ترقيه اللوحه الام ايضا لشريحه B85 على الاقل

sniper_2090
31-05-2015, 08:16
جزاك الله خيرا ... تم توضيح الامور ...
شوف اخى لاتهتم بالمعالج المركزى على حساب كارت الشاشه ...
دائما كارت الشاشه يتظلم عشان خاطر المعالج المركزى
بالرغم ان التجميعه للالعاب وشغال الجرافيك بالمقام الاول ...
المفترض اذا كنت هتروح لمعالج I7 فده يعتبر معالج Mainstream cpu يبقى ازاى هتستمر مع بورده Entry level ؟
هو ينفع ايوه لكن فى حالات خاصه جدا ومحدوده الافضل انك تعمل توازن بالاداء
ايه اللى هتتنازل وتضحى بيه عشان خاطر معالج I7 ؟
اذا فكرت تزود معالج I7 على التجميعه فخلينى اقولك زود افضل لكارت GTX 970 لكن لو مصمم خلاص مفيش مشكله بردو
نفس التجميعه ونزود معالج I7-4790 وفرق السعر عيكون تقريبا 600 جنيه زياده
لكن الافضل ترقيه اللوحه الام ايضا لشريحه B85 على الاقل

وجزاك الله خيرا بما تفيدنا بة من معلومات ومسعادة

طيب اخى
الجهاز هيبقا للجميز وبرنامج ال 3D MAX وبرنامج uinty 3dmax لتصميم الالعاب
هل بروسيسور ال I5 سوف يعمل جيداا مع هذة البرامج ؟ ام يلزم الترقية الى I7 ?
واذا لازم ماهى اقترحاتك .؟ وما هي البوردة التى تعطى اداء جيد فى حالة تم التطوير على الى I7
لو I5 ?

phenomenon
31-05-2015, 09:13
شوف اخى ... بالنسبه للالعاب اصبحت الامور واضحه .. بالنسبه لبرامج التصميم
برامج التصميم غالبا تستطيع الاستفاده من معالجات I7 لسببان
1- معالج I7 صاحب كاش اعلى 2- صاحب خطوط معالجه اكثر 3- صاحب تقنيه Hyperthreadings
جميعهم مطلوبين لاغلب برامج الـــ Multi threads

معالج الجرافيك ... مهم جدا لعمل وانهاء الرندر بشكل اسرع لملفات الـــ 3D الكبيره او المعقده

لو هارد SSD هيساعدك بوجهه عام اثناء شغلك على البرامج والنظام وحفظ الملفات بشكل اسرع وانهاء الالعمال جميعها

لذلك انت الان تبحث على نظريه ( الافضل فى الاداء والانسب لانهاء الاعمل اسرع )
طبعا معالج I7 هيكون خيار مثالى لانه 8 خطوط معالجه بالاضافه لتقنيه Hyperthreading تعمل على مضاعفه هذه الخطوط
فرق حقيقى بالاداء حين رؤيه البرامج لها واستخدامها اذا كان التطبيق نفسه مستعد لرؤيه جميع مصادر وموارد المعالج

اما اذا حكمت الميزانيه ... بمكانك هعمل الاتى ... هشوف مراجعات لحساب الفرق فى انهاء ملفات الرندر المعقده
( مش هعتمد على مجموع النقاط )
هعتمد على الوقت الزمنى المستقطع لكل من المعالجين .. هل اجزاء من الثانيه هل ثوانى عديده هل دقائق هل دقائق عديده ؟؟

نفس الامر هطبقه على كارت الشاشه وهشوف
هل الافضل اساتمرار مع I5 + GTX 960 ام الوقت الزمنى فى انهاء الاعمال ملحوظ ويستدعى الذهاب لمعالج I7
ام الوقت الزمنى المستقطع ملحوظ بفرق زمنى جيد اذا استمريت مع معالج I5 وفكرت بالفرق اجيب GTX 970
مبدايا انا اتوقع فرق 30% تقريبا لمعالج I7 على الاقل فى برامج 3DMAX خاصه لو كانت بعض الادوات ترى خصائص المعالج ( MT )
كذلك نفس الامر لكارت الشاشه

موضوع البورده مهم ايضا كلما كانت افضل وشريحه اعلى كلما كان تحملها اقوى وقت الضغط واستيعابها افضل فى هبوط درجات الحراره
لانها بالتاكيد بها مكثفات افضل ودوائر باور اقوى ومشتتات تبريد افضل بالاضافه لاستيعابها 32GB وربما كارت صوت ولان افضل وادوات Utilities اكثر

الـــســـيـــف
31-05-2015, 17:25
لو ركبت بروسيسور 6 كور هيعمل معاد اداء عاااااااااالي
هو ده اللى اقصده
على نفس البوردة

الـــســـيـــف
31-05-2015, 17:27
وجزاك الله خيرا بما تفيدنا بة من معلومات ومسعادة

طيب اخى
الجهاز هيبقا للجميز وبرنامج ال 3D MAX وبرنامج uinty 3dmax لتصميم الالعاب
هل بروسيسور ال I5 سوف يعمل جيداا مع هذة البرامج ؟ ام يلزم الترقية الى I7 ?
واذا لازم ماهى اقترحاتك .؟ وما هي البوردة التى تعطى اداء جيد فى حالة تم التطوير على الى I7
لو I5 ?

حضرتك يا باشمهندس لازم تحط في الاعتبار أن

core i5 ضعيف في الريندر اي كان

phenomenon
31-05-2015, 21:06
لو ركبت بروسيسور 6 كور هيعمل معاد اداء عاااااااااالي
هو ده اللى اقصده
على نفس البوردة

اخى السيف مشكور جدا على تواصلك معى ... واقدر لك هذا فعلا ولم يكن لدى شك بحسن خلقك وذكائك
جزاك الله خيرا ...

اتمنى ان تكون كل المواضيع بهذا الشكل ردى او ردك ثم ثم ردى ثم رد غيرى وغيرى وغيرى
وبهذا تكون منافسات جيده فى المعلومات ويخرج العضو صاحب خبره كبيره وننسى العاده السيئه فى
اقتباس المشاركات لعبضنا لهدف المغالطه مش لهدف افاده صاحب الموضوع
مش عشان مشرف دخل الكل يتجنب الموضوع ويستخسر يفيد وجهه نظره ... بالرغم ان صاحب الموضوع يجب ان يخرج ( مطمئن )
بل اتمنى ان لا يعود مره ثانيه ويسال بل يكون مكانه بالمستقبل مثلك ومثلى لافاده غيره
انا مش هتناقش حتى فى الامر واحترم وجهه نظرك كليا
وربما فعلا يجد صاحب الموضوع ان وجهتك هى الاصح فى هذه الحاله جزاكم الله خيرا
وارى ان مفيش مانع من اضافه وجهات نظر اخرى وبالتوفيق اخى فى التحديث واستكمال جهازك

الـــســـيـــف
01-06-2015, 01:37
اخى السيف مشكور جدا على تواصلك معى ... واقدر لك هذا فعلا ولم يكن لدى شك بحسن خلقك وذكائك
جزاك الله خيرا ...

اتمنى ان تكون كل المواضيع بهذا الشكل ردى او ردك ثم ثم ردى ثم رد غيرى وغيرى وغيرى
وبهذا تكون منافسات جيده فى المعلومات ويخرج العضو صاحب خبره كبيره وننسى العاده السيئه فى
اقتباس المشاركات لعبضنا لهدف المغالطه مش لهدف افاده صاحب الموضوع
مش عشان مشرف دخل الكل يتجنب الموضوع ويستخسر يفيد وجهه نظره ... بالرغم ان صاحب الموضوع يجب ان يخرج ( مطمئن )
بل اتمنى ان لا يعود مره ثانيه ويسال بل يكون مكانه بالمستقبل مثلك ومثلى لافاده غيره
انا مش هتناقش حتى فى الامر واحترم وجهه نظرك كليا
وربما فعلا يجد صاحب الموضوع ان وجهتك هى الاصح فى هذه الحاله جزاكم الله خيرا
وارى ان مفيش مانع من اضافه وجهات نظر اخرى وبالتوفيق اخى فى التحديث واستكمال جهازك

ربنا يباركلك يا اخي
وان شاء الله الاعضاء كلهم يستفيدوا من بعض ومن خبراتهم
ونتقدم كلنا بتجاربنا وافكارنا

ولك جزيل الشكر

sniper_2090
01-06-2015, 08:44
انا عارف انى تعبتكم وزهقتم

بس بعد تفكر وتمحيص وتدقيق واجبات من حضرتك فى مواضيع مختلفة

قررت الاتى

اولا الميزانية سوف تكون كلها للكيسة كاملة بدون هارد
لا اريد شاشة الان سوف اعتمد على الشاشة القديمة لحين شراء جديد
الان اريد من حضرتك تجميعة لجهاز بمزانية 6500 جنية
( مازربود - بورسيسور - رام - كارت شاشة - باور - كيسة - ولو امكن مشتت جيد للتربيد وليس لكسر السرعة )
وبعد كلام حضرتك فى موضوع الشريح الخاصة بالبوردات
وجدت بوردة عبجنى سعرها مرتفع شوية ولكن اريد رئيك وهى
msi z97 gaming 7 unboxing

اريد راى حضرتك فى تجميعة ليها ؟ او تقترح عليا اية
بحيث متقبلا لو فكرت فى تغير البورسيسور مفكرش فى تغير البوردة

انا عارف انى زهقتم بس بعتذر

وهى

phenomenon
01-06-2015, 11:23
MSI Z97 7 لكسر السرعه ( Extreme overclocker ) لا اخى لا ارشحها لك اطلاقا .. لانها هتاثر على باقى الميزانيه
بالاضافه انت قولت لا يوجد لديك نوايا لكسر السرعه ولن ترشح معالج يقبل كسر السرعه فلا يوجد لها اى دواعى
شريحه H97 كافيه جدا اذا كنت تفكر بالمستقبل لمعالج I7-5Broadwell وان اشريت معالج I7-4700 تكتفى بشريحه B85

اخى شىء ضرورى ... انا بكلمك بناءا على جهاز العاب بالمقام الاول ( هل انا صحيح )
انا معك للنهايه ربما احد الاخوه يشارك معانا بس استحلفك بالله معتملشى موضوع اخر اخرج من هذا الموضوع ملم بكل شىء
القسم هنا مرهق جدا وربنا يكون بعون القائمين عليه اعضاء ومشرفين

sniper_2090
01-06-2015, 12:18
MSI Z97 7 لكسر السرعه ( Extreme overclocker ) لا اخى لا ارشحها لك اطلاقا .. لانها هتاثر على باقى الميزانيه
بالاضافه انت قولت لا يوجد لديك نوايا لكسر السرعه ولن ترشح معالج يقبل كسر السرعه فلا يوجد لها اى دواعى
شريحه H97 كافيه جدا اذا كنت تفكر بالمستقبل لمعالج I7-5Broadwell وان اشريت معالج I7-4700 تكتفى بشريحه B85

اخى شىء ضرورى ... انا بكلمك بناءا على جهاز العاب بالمقام الاول ( هل انا صحيح )
انا معك للنهايه ربما احد الاخوه يشارك معانا بس استحلفك بالله معتملشى موضوع اخر اخرج من هذا الموضوع ملم بكل شىء
القسم هنا مرهق جدا وربنا يكون بعون القائمين عليه اعضاء ومشرفين

طيب اخى

ماهى فائدة كسر السرعة ؟ يعنى لو كسرت سرعة هتفرق فى اداء الجهاز والالعاب ؟
لو لية فائدة كبيرة ومهمة يبقا اتعلم كسر السرعة مفيش مشاكل

وانت صحيح هو العاب فى المقام الاول والثانى لبرنامج uinty 3D دة لتصميم وبرمجة الالعاب
متخفش مش هعمل موضوع تانى هنكمل هنا فى نفس الموضوع

ماهم الافضل بين شريحة ال H97 و ال B85 ???
ايهما افضل ؟

وما هو الفرق بين سوكيت 2011 و 1150 , 1155 ?

وهل شريحة ال Z97 لكسر السرعة فقط ؟ ام يمكن للاستخدام العادى بدون كسر السرعة ؟

وهل يمكن تركيب معالج غير مخصص لكسر السرعة على مازربورد مخصصة لكسر السرعة ؟

واكيد اريد شى للمستقبل فا ايهما فضل ؟

ومقولتليش تجمعتك اية بعد لما عدلت الميزانية
الان اريد من حضرتك تجميعة لجهاز بمزانية 6500 جنية يعنى قل 7000 جنية
( مازربود - بورسيسور - رام - كارت شاشة - باور - كيسة - ولو امكن مشتت جيد للتربيد وليس لكسر السرعة )

وايهما افضل فى الماز بورد جيجا بايت MSI ام اسوس ؟
يعنى فى شريحة البوردة اللى هتخترها فى التجميعة

وربنا يعينك ويقدرك وتفيد الكل انا عارف الضغط كتير فى القسم
ربنا يجعلة فى ميزان حسنتك باذن الله

sniper_2090
01-06-2015, 18:25
.......

sniper_2090
01-06-2015, 23:22
طيب اية
؟؟؟؟؟؟

phenomenon
02-06-2015, 01:41
طيب اخى

انظر لها بهذا الشكل .. لديك معالج يعمل بسرعه 3.5GHz لعدد انويته ويعطى لك اداء 100%100
ماذا يحدث اذا تم زياده التردد الى 4.5GHz لعدد انويته ؟؟
اصبح لديك معالج قادر على زياده الاداء العام بنسبه 25% ~ 30% تقريبا

ملحوظه هامه : يجب ان تعلم كثيرا عن كسر السرعه اولا ... اغلب برامج التصميم تستفيد من زياده سرعه النواه
برامج كثيره لا تستفيد من زياده الاداء .. العاب تستفيد بزياده الاطارات والعاب لا تستفيد او لا ترى افاده ايجابيه
من زياده الاداء ..
هل توفير 5 ثوانى من كل دقيقه لانهاء رندر مشهد معقد يستنفذ 15 دقيقه مفيد ؟ بالتاكيد
هل زياده الاطار من 30 اطار الى 38 اطار مفيد ؟ بالتاكيد
العكس صحيح
هل توفير اجزاء من الثانيه لكل دقيقه من انهاء مشاهد بسيطه مفيد ؟ ربما نعم وربما لا
هل الامر يستحق الفولتيه اللى انت اختارتها للمعالج تكون ازيد من فولتيته الافتراضيه ؟ لا
اى فولتيه زياده ( نعم يتم احتسابها فى المصنع واعطائك مساحه بزيادتها للحصول على االتسقرار بعد زياده التردد )
مما لا شك فيه تؤثر على عمر المعالج الافتراضى وهذا هو مافى الامر ويعلمه جميع ملاك معالجات حرف K ولكن
فترات العمر الافتراضيه ( عشرات السنين ) لذلك لا نهتم بها

وانت صحيح هو العاب فى المقام الاول والثانى لبرنامج uinty 3D دة لتصميم وبرمجة الالعاب
متخفش مش هعمل موضوع تانى هنكمل هنا فى نفس الموضوع

جزاك الله خيرا سنستمر معك هنا .. عموما انا انظر للتجميعه بناءا على طلبك العاب 3D بالمقام الاول
بالاضافه ان معالج الجرافيك مسؤل مسؤليه كبيره لانهاء اعمال 3D جنبا الى جنب مع المعالج المركزى
لان معالج الجرافيك بيعالج لكن بينتظر بيانات مهمه جدا ( Shaders + Geometry + Database ) من معالج البيانات
ان طال الانتظار طالت مده المعالجه وان كانت الامور متوازنه تشعر بسلاسه وسرعه انهاء الاعمال سواء العاب او تطبيقات

ايهما افضل ؟

كلاهما .. شريحه H97 قادره على تدعيم معالج Broadwell القادم والمتوقع انه اعلى بالاداء بنسبه 7%
لديها القدره على تدعيم SSD M.2 Support لو فى نيه لشرائه
تم متابعه مراجعات لتقنيه M.2 Support 10GB/s والتى اتضح انها ليست الضجه المنتظره
حتى انن استخدام هارد SSD SATA III مع منافذ SATA II لم يكن لها ضجه كما يعتقدها البعض
اذا قمت بشراء معالج I5-4xxx فكر فى شريحه H97 ربما تتمكن من ترقيه المعالج بالمشتقبل الى I7-5000 Broadwell
اذا كنت تفكر فقط ان معالج I7-4790 كافى وان فرق 7% بالاداء لا يستدعى الفرق المادى
اذن اكتفى بشريحه B85 واذا اشتريت من الان معالج I7-4700 ممكن الاستكفاء جدا بشريحه B85

اختصارا للامر .. مبدا انتل الشهير Tick/Tock
اذا اشتريت Tick اى I7-Haswell متفكرشى ب Tock I7-Braodwell
وان اشتريت Tock I7-Braodwell متفكرشى ب Tick I7-6700 Skylake

ياخبر ابيض :)
سوكيت 2011 وهو الخاص بشريحتين Intel X79 للاجهزه المكتبيه وشريحه Intel C606 Chipset للخوادم ومحطات الاعمال
Sandy Bridge Extreme , Ivy Bridge Extreme ضمن فئه معالجات Core I High-End للاجهزه المكتبيه
والتى تبدا عند I7-3820 Sandy وتنتهى عند معالج I7-4690X Ivy
ولديها القدره على تدعيم معالجات الخوادم ومحطات الاعمال Xeons Family
والتى تبدا عند Xeon E5 1620 وتنتهى عند Xeon E5 2670 والتى هى Sandy Bridge من معالجات الخوادم
شريحه C606 والتى لديها القدره على تدعيم ماسبق
وايضا Xeon E5 1620 v2 الى Xeon E5 4675 v2 والتى هى Ivy Bridge Extreme
من معالجات الخوادم او نسميها سوكيت 2011v2

سوكيت 2011v3 وهى التى تاتى لمعالجات haswell Extreme والتى تعمل على شريحه X99 والتى تصنف افضل معالجات
الاجهزه المكتبيه ايضا ضمن سلسله ( High-End Cpus ) والتى لديها القدره على تدعيم المعالجات القادمه Broadwell Extreme
Haswell Extreme الان تبدا عند I7-5820K وتنتهى عند I7-5960X

سوكيت 1150 وهى الموجهه لمعالج haswell سوكيت 1150 والتى تبدا عند I3 - 4000 وتنتهى
والتى تصل الى معالجات mainstreame & Enthusiasts CPUs I7-4790K + I7-4770K ويعتمد غالبيتنا عليها
الا ان كانت الميزانيه مرتفعه او الاعمال المهنيه تلزم علينا شراء معالجات Extreme High-END
الاعمال المهنيه الهندسيه والاحترافيه ( بتكسب من وراها مبالغ جيده لذلك تدفع فيها بدون قلق )

سوكيت 1155 هى لمعالجات Sandy Bridge ومعالجات Ivy Bridge واتذكر انها تبدا عند I3-2100
وتنتهى عند I7-3770K + I7-2700Kسوكيت 1151 هى للمعالجات القادمه عام 2016-2017 معماريه Skylake Arkitecture

يمكن استخدامها عادى جدا حتى لو لديك معالج pentium G3240 Haswell ولكنها بالمقام الاول لكسر السرعه

والعكس صحيح ايضا يمكن تركيب معالج يقبل كسر السرعه على شريحه H81 او B85 او H97 لكن لن تتمكن من كسر السرعه
او ربما تتمكن على لوحات Asus الحصريه فقط لانها مفتوحه معامل الضرب والفولتيه ولكن ثق بكلامى شريحه Z97 هى الافضل
مابالك ان بعض لوحات Z97 تتنوع فى خصائصها والبيوس الخاص بها والتى لن تصل الى كسر جيد على جميعهم لذلك تختلف اسعارهم وفئاتهم
حتى وداخل الشريحه الواحده لكن اختصارا للامر نعم يجوز والعكس يجوز

ومقولتليش تجمعتك اية بعد لما عدلت الميزانية
الان اريد من حضرتك تجميعة لجهاز بمزانية 6500 جنية يعنى قل 7000 جنية

تمام اخى بسيطه ساضع لك اقتراحى واسمع باقى اقتراحات الاخوه

والله اخى هذا سؤال التلات مرات فى اليوم فطار غدا عشا
انا لا انظر لها هكذا ابدا وان شاء الله افضل ان تكون شريحتك القادمه اسيوس او جيجيابايت
لكن مفيش مانع من اسروك او ام اس اى فجميعهم لوحات وجميعهم معرضين للمشاكل وجميعهم
بيتم صناعتهم واختبارهم ووضعهم تحت اقصى الضغط لضمان امتلاك ثقه العميل وجميعهم يمتلك فتره ضمان طويله 3 سنوات
وجميعهم يحتاجوا شحن بايوس بعد فترات طويله من التشغيل وجميعهم يمتلكوا مكثفات ودوائر باور عاليه الجودات
وجميعهم نصابين :D

وربنا يعينك ويقدرك وتفيد الكل انا عارف الضغط كتير فى القسم
ربنا يجعلة فى ميزان حسنتك باذن الله

اللهم امين بارك الله فيك اخى الكريم وتقبلها منك

DeMody
02-06-2015, 02:13
فائده سكر السرعه هي زياده سرعه المعالج بمقدار معين هيئدي إلي رفع الأداء لمعظم العمليات و خصوصاً لو كانت Rendering كسر السرعه عمليه بتحتاج شويه خبره علشان تعرف تخلي الكسر مستقر بجانب بينتج عنا درجه حراره كبيره و عليه هتحناج مشتت إحترافي .
في الألعاب مش هتحسب بيها أوي لأن الالعاب 90% من إعتمادها بيكون علي كرت الشاشه .

ايهما افضل ؟
الأحدث و الأفضل هي H97 بس مفيش فرق كبير بنها و بين B85 يعني أنا أفضل أوفر 100 جنيه الزياده و أحطهم في حاجه تنيه في التجميعه .

سوكت 2011 مخصص لمعالجات Extreme
1155 : الجيل القديم من المعالحات Snady and Envy bridg
1150 : دا جيل Haswell .
الفرق بين الجيلين مش كبير أوي

طبعاً ممكن تستخدمها عادي جداً بس أيه لزمه أن أجيب مثلاً رسيفر بيلقط HD و مشترك في القونات HD و انا شغال بتلفيزين مفيهوش HD ?

عادي طبعاً

المستقبل بتحدده الميزانيه الخاصه بيك بعني مروحش أجيب Motherboard ب 1500 جنيه مش محتاجها و انا شغال بكرت شاشه ب 1200 جنيه ؟!!
و عليه الأفضل لإستحدامك من وجه نظري شريحه H97 علشان ممكن تقدر تكسر سرعه المعالج عليها بصوره مش كبيره بس أكثر من كافيه

Asus تعتبر أفضلشركه منتجه للMotherboard مكونات و أداء رهيب بس MSI برضه شركه قويه جداً و عليه كلاها في إستخدامك مش هيفرق كتير

و ياريت لو تحدد بقي الميزانيه بصوره دقيقه و تشوف إحتياجات أيه بالظبط علشان لو هنرشحك تجميعه :)