المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : [مصر] جهاز ب 6000جنيه للالعاب

حسن درش
31-05-2015, 23:51
بسم الله الرحمن الرحيم
انا دلوقتى دخلت المنتدى دا عشان صحابى قالولى انو موقع ممتاز فى تجاميع الالعاب وغيرها
دلوقتى الميزانية 6000 جنيه مصرى
انا استخدم الجهاز للالعاب وبشدة للالعاب
حجم الشاشة 768×1024
انوى شراء بروسيسور انتل وكارت شاشة خارجى والباور والبورده
القطع التى ساعيد استخدامها من الجهاز القديم
الرامات 4 جيجا ddr3 بالاضافة الى باقى الملحقات
سانوى الشراء خلال هذا الشهر ان شاء الله
محل السكن مصر - دمياط

phenomenon
01-06-2015, 03:27
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... هل الشاشه CRT من النوع القديم اخى ؟
ارى انه حان وقت تغييرها لشاشه LED 1080p او على الاقل 1600x900

sniper_2090
01-06-2015, 05:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ... هل الشاشه CRT من النوع القديم اخى ؟
ارى انه حان وقت تغييرها لشاشه LED 1080p او على الاقل 1600x900

سوال اذا كانت الشاشة من النوع القديم
هل سوف تعمل مع الاجهزة الحديثة والكروت الحديثة مثل ال GTX 960 او ال GTX 970

phenomenon
01-06-2015, 08:20
لا اطلاقا تعمل بدون مشاكل .. الشاشه تمتلك منفذ VGA والكروت تمتلك منافذ DVI & HDMI & Displayport
تقنيات الشاشات تقدمت بالفعل من CRT الى LCD الى LED فى امور كثيره ولكن لم تتقدم اهم التقنيات القياسيه فى انظمه معالجه الرؤيه الا بعد قدوم G-Sync
وماذالت حصريه لطبقه معينه من الناس زى تقنيه FreeSync
اذن لا ينقصك سوى كونفيرتر جيد يركب فى الكارت يحول منفذ DVI-D الى VGA من الجهه العكسيه ويتصل بكابل الشاشه ( هل تريد صور )
ولكن بوجهه عام شاشه LED جديده تعطى منظر عام جديد باضافه هبوط درجات الحراره فى المكان واتساع المكان وكمان ريزلوشن افضل وانقصى وضوح

بوحهه عام .. كيد الريزلوشن القليل لا يسحب Video Ram كبير من الكارت ولذلك معالج الجرافيك لا يبذل مجهود على الريزلوشن الضعيف
ولكن ابدا فى زياده الريزلوشن يبدا المعالج يستيقظ من خموله والضغط على نفسه بشكل مثالى واستخراج كل قوته
وتحقيق نتائج افضل

sniper_2090
01-06-2015, 08:37
لا اطلاقا تعمل بدون مشاكل .. الشاشه تمتلك منفذ VGA والكروت تمتلك منافذ DVI & HDMI & Displayport
تقنيات الشاشات تقدمت بالفعل من CRT الى LCD الى LED فى امور كثيره ولكن لم تتقدم اهم التقنيات القياسيه فى انظمه معالجه الرؤيه الا بعد قدوم G-Sync
وماذالت حصريه لطبقه معينه من الناس زى تقنيه FreeSync
اذن لا ينقصك سوى كونفيرتر جيد يركب فى الكارت يحول منفذ DVI-D الى VGA من الجهه العكسيه ويتصل بكابل الشاشه ( هل تريد صور )
ولكن بوجهه عام شاشه LED جديده تعطى منظر عام جديد باضافه هبوط درجات الحراره فى المكان واتساع المكان وكمان ريزلوشن افضل وانقصى وضوح

بوحهه عام .. كيد الريزلوشن القليل لا يسحب Video Ram كبير من الكارت ولذلك معالج الجرافيك لا يبذل مجهود على الريزلوشن الضعيف
ولكن ابدا فى زياده الريزلوشن يبدا المعالج يستيقظ من خموله والضغط على نفسه بشكل مثالى واستخراج كل قوته
وتحقيق نتائج افضل

شكرااا اخى
وجزاك الله خيرا

حسن درش
01-06-2015, 15:13
​والله الشاشة توشيبا 24 بوصة

حسن درش
01-06-2015, 23:18
طيب ياجماعه

حسن درش
02-06-2015, 00:07
طيب دلوقتى انا عاوز اعرف ايه البورده المناسبه للتجميعه دى والباور المناسب ايضاً بالاضافه هل هذا الرام يصلح ام لا ؟
بروسيسور
IntelCore I7-3820 Sandy Bridge-E 3.6GHz LGA 2011
Quad-Core
كارت شاشة
gigabyte gtx 970 g1 gaming
ويكون 4 جيجا
وهل يصلح معها رام كنجستون 4 جيجا بايت ddr3 ?
وياليت تكتبوا لى البورده المناسبه والباور والاسعار وهل التجميعه مناسبه ام لا علما بان لدى شاشة توشيبا led 24 بوصه

phenomenon
02-06-2015, 00:32
لا يجب رفع الموضوع بهذه الطريقه اخى حتى لا تعرض نفسك للمخالفه من مشرفين القسم ...
الشاشه 24inch طيب ازاى الابعاد قليله جدا بالشكل ده ؟ هل انت بتفضل الالبعاد دى ام بسبب عدم امتلاك كارت شاشه خارجى حتى الان ؟
عاوزين نعرف الريزلوشن ( القياسى للشاشه ) بالشكل ده هتكون 1080p بالفعل طالما هى بالفعل LED 24 inch

التجميعه بتاعتك جيده جدا ولكن هل جديده ام مستعمله ؟
المعالج اكثر من رائع بما انه I7-Extreme LGA 2011 ولكن
يجب النظر فى امور عده اذا كان مستعمل فكام سعره .. ساحاول تقريبا المسافه وتوضيح لك ماهى قوته التقريبيه للمعالجات الجيل الرابع
بصراحه لو معايا معالج Sandy Bridge Extreme مش هفكر فى تغييره وقت طويل لكن بما انى هشترى جديد فالامور تختلف فى التفكير
اى لوحه ام سوكيت 2011 والتى تاتى بشريحه X79 فى اسمها مستعده لجميع معالجات Sandy/Ivy-Bridge Extreme

كارت GTX 970 بالفعل 4 جيجا ولكن شريحه الذاكره منقسمه الى قسمان احدهما 3.5 والاخرى 0.5 جيجا
اى لا توجد ايه مشاكل اثناء العمل على شاشتك اطلاقا ولكن يختلف الامر حين العمل على شاشه 4K وخاصه ريزلوشن 3840x2160p
تم توضيح ان GTX 980 الذى يمتلك شريحه واحده افضل على شاشات 2160p من انقسام الجزء الاخير بالشريحه والذى ادى لهبوط
عدد الاطارات بشريحه GTX 970 ببعض المراجعات وبعضها وضح انها ليست مشكله وهبوط اطار الى خمسه اطارات ليست مشكله
لكن اذا كنت بالفعل من ملاك 4K 2160p ستفكر بالامر قليلا بسبب صعوبه هذه الشاشه ومدى احتياجها للـ Vram القوى لكن بما انك 1080p
اعتبر كل ماتم ذكره فى كلامى ( لن يؤثر عليك اطلاقا ) ولديك كارت 4G عادى جدا

هذه التجميعه تحتاج رامات DDR3 ولكن الافضل توفير 8 جيجا على الاقل ( ارى انك تفكر بمعالج High-End فيجب توازن الرامات )

حسن درش
02-06-2015, 02:18
اوك يعنى انسب تجميعه هى
8g kingston ddr3
بالنسبة للباور والبورده ؟
وياليت الاسعار

phenomenon
02-06-2015, 08:07
اوك يعنى انسب تجميعه هى

( على حسب ) انت الان اختارت معالج I7-3820 EXTREME نعم قوى بقاله سنتين تلاته
اعطيلى سبب مقنع انك مش تفكر فى I7-4790 عشان اقولك ايوه هذه هى افضل تجميعه ( برنج السعر )
وفرق الاداء لصالحك

8g kingston ddr3
بالنسبه لكلاهما اختيار جيد وحسب البورده هتختار تردد الرام

بالنسبة للباور والبورده ؟
بالنسبه للباور 600W كافى ماركه نضيفه حسب الميزانيه هيتم ترشيح واحد كويس
بالنسبه للبورده : ارجع تانى لنقطه رقم 1 بوردات X79 LGA 2011 سعرها عالى
اعيطلى سبب مقنع انك تفكر بمعالج I7-3820 خاصه وانه مش I7-4960X

وياليت الاسعار

اذا كان امامك المعالج مستعمل قولنا سعره واذا كان امامك البورده مستعمله اعرفلنا عسرهاو حالتها
انا اعشق هذه المنصه وامتلك احداها واعمل احيانا عليها لكن عندما قمت بالشراء لنفسى فكرت بـ Haswell بسبب هدوء سعره وحداثه الجيل
فرصه امتلاك معالج I7-4790K افضل بالنسبالى ايضا بسبب سعره من امتلاك معالج I7-3820 والبقاء عليه

نعم معالج الـــ 5000 جنيه متاح من اجلك I7-4960X ولكنه وجد لاصحاب شرائح X79 اللى اشتروها من سنتين
اما عن اصحاب الشراء الحديث وجد من اجهلم Haswell Extreme I7-5820K وسعره 3000 جنيه
ووجد من اجلهم I7-5960X بسعر 5000 جنيه ولسى القادم لها I7-Broadwell Extreme وهذا من اجل شريحه X99
لا استطيع ان امشى معك الا لما اعرف انت بتفكر ازاى ربما القسم هنا خاطىء لهذا النقاش

حسن درش
02-06-2015, 12:11
ايوه بس انا مجبتش سيرة الاكستريم وانا جايب اسم المعالج وسعره من الموقع دا
https://www.majnooncomputer.com/intel-cpu-prices-and-features-2014/
وهتلاقيه فى آخر الموضوع

phenomenon
02-06-2015, 12:58
ايوه بس انا مجبتش سيرة الاكستريم وانا جايب اسم المعالج وسعره من الموقع دا
https://www.majnooncomputer.com/intel-cpu-prices-and-features-2014/
وهتلاقيه فى آخر الموضوع

اخى الفاضل .. انت حضرتك اختارت معالج ايه ؟ مش دا اختيارك ؟ I7-3820
هذا هو معالج I7-Sandy Bridge EXTREME والذى لا يعمل الا على لوحات X79 Chipset + C606 Chipset
وهى اللوحات الوحيده الموجهه لفئه معالجات EXTREME LGA 2011 فقط لاغير

انا معنديش مشكله لما تشتريه .. لكن انا احاول قدر الامكان ان اجد افضل مايمكن تحقيقه لك
ولذلك اجد لديك تشويش بالامور وبعد رؤيه سعره جديد 2300 جنيه وهذا هو اخر شىء اتوقع ان اراه رغم قوته
ولكن لن اعود لمعالج الجيل الثانى بسعر 2300 جنيه ويجبرنى على شراء لوحه ام بسعر 1500 جنيه على الاقل
وانا امامى معالج الجيل الرابع بسعر 2300 جنيه I7-4790 ولا يجبرنى على لوحه ام بسعر 1500 جنيه
وفوق كل هذا اداءه افضل وافضل كثيرا من خلال جميع المراجعات ...

لا يجب الاختيار قبل ان تعلم كل شىء ولكل شىء ميزان ولكل اقتراح وترشيح اسباب تعتمد على ( على حسب )
انا اخبرك كل هذا من اجلك وتسهيلا عليك هقولك ضيف نص الطلب بالتحديد وقولنا ميزانيتك عشان تلاقى اقتراحات افضل
تناسب استخداماتك الحاليه والمستقبليه

حسن درش
02-06-2015, 13:02
يبدو انك لم تفهمنى او على الارجح تتفاخر على بمعلوماتك ومن مشاركاتك مع الآخرين أرى انك تدور حول الموضوع وتدع سؤالى هكذا معلقا لاتطرق لان أسالك اكثر من مرة نفس السؤال وبصيغ مختلة لنصل الى نفس النقطة لذا ارجو الاجابه اجابه صادمه وفى قلب الموضوع وصلبه
--------------------------------------------------------------------------
هل التجميعه مناسبه ام لا ؟ وبم تنصح تعديلا عليها
IntelCore I7-3820 Sandy Bridge-E 3.6GHz LGA 2011 وهل هى النسخه الاكستريم ام لا رم ان الاسم ليس به كلمة اكستريم وهل هذا الموديل المذكور اسمه اعلاه مناسب للالعاب الثقيلة والجديدة ؟
8g kingston ddr3
واريد البورده المناسبه بس ياليت السعر يكون معقول شوية
والباور ايضا كذلك بالنسبه للسعر
وهل مناسب ايضا للالعاب الحديثة علما بانى لست من هواة الا هذه السلاسل من الالعاب
total war
battlefield
assassin creed
saints row
واتمنى ان تعمل هذه السلاسل حتى آخر العابها معى بجودة ممتازة
وارجو ان تكون الردود على قد الاسئلة الاول وبعد كدا تقولى رايك براحتك وانا منصت عشان نفهم بعض :D

حسن درش
02-06-2015, 13:08
يعنى الجيل الرابع I7-4790 بسعر 2300 جنيه بس ؟ ! ويكلفنى بورده اقل من 1500 !
طيب وهل البروسيسور هذا متناسب مع باقى التجميعه ؟ام لا ؟ مع ذكر البورده المناسبه وسعرها وكذلك الباور انا بدات اتحمس نوعا ما :ah40:

الـــســـيـــف
02-06-2015, 13:12
اذا كان امامك المعالج مستعمل قولنا سعره واذا كان امامك البورده مستعمله اعرفلنا عسرهاو حالتها
انا اعشق هذه المنصه وامتلك احداها واعمل احيانا عليها لكن عندما قمت بالشراء لنفسى فكرت بـ Haswell بسبب هدوء سعره وحداثه الجيل
فرصه امتلاك معالج I7-4790K افضل بالنسبالى ايضا بسبب سعره من امتلاك معالج I7-3820 والبقاء عليه

نعم معالج الـــ 5000 جنيه متاح من اجلك I7-4960X ولكنه وجد لاصحاب شرائح X79 اللى اشتروها من سنتين
اما عن اصحاب الشراء الحديث وجد من اجهلم Haswell Extreme I7-5820K وسعره 3000 جنيه
ووجد من اجلهم I7-5960X بسعر 5000 جنيه ولسى القادم لها I7-Broadwell Extreme وهذا من اجل شريحه X99
لا استطيع ان امشى معك الا لما اعرف انت بتفكر ازاى ربما القسم هنا خاطىء لهذا النقاش

ربنا يباركلك و يعينك يا كبير

مجهود مع كل عضو

حسن درش
02-06-2015, 15:28
اوك وصلت كدا
بروسيسور I7-4790
كارت شاشة
8g kingston ddr3
ياليت بقى اعرف انسب تردد للرام
ونوع البورده والباور لانى معرفش احسن الانواع !

phenomenon
02-06-2015, 20:44
يبدو انك لم تفهمنى او على الارجح تتفاخر على بمعلوماتك ومن مشاركاتك مع الآخرين أرى انك تدور حول الموضوع وتدع سؤالى هكذا معلقا لاتطرق لان أسالك اكثر من مرة نفس السؤال وبصيغ مختلة لنصل الى نفس النقطة لذا ارجو الاجابه اجابه صادمه وفى قلب الموضوع وصلبه
--------------------------------------------------------------------------
هل التجميعه مناسبه ام لا ؟ وبم تنصح تعديلا عليها
IntelCore I7-3820 Sandy Bridge-E 3.6GHz LGA 2011وهل هذا الموديل المذكور اسمه اعلاه مناسب للالعاب الثقيلة والجديدة ؟
8g kingston ddr3
واريد البورده المناسبه بس ياليت السعر يكون معقول شوية
والباور ايضا كذلك بالنسبه للسعر
وهل مناسب ايضا للالعاب الحديثة علما بانى لست من هواة الا هذه السلاسل من الالعاب
total war
battlefield
assassin creed
saints row
واتمنى ان تعمل هذه السلاسل حتى آخر العابها معى بجودة ممتازة
وارجو ان تكون الردود على قد الاسئلة الاول وبعد كدا تقولى رايك براحتك وانا منصت عشان نفهم بعض :D

يعنى بتشتمنى و بتسبنى ومع ذلك ماذلت عايزنى اساعدك وعندك اسئله ومحتاج اجابات ...
وقولت انى بعلقك ومشعاوز اجاوبك وكمان قررت ان اجباتى مع غيرك لف ودوران وبصيغ مختله ..
وكل ده عشان انا مش عارف سبب تفضيلك لمعالج I7-3820 Extreme اللى بقاله سنتين
موجود وقولتلك ان فيه بنفس سعره افضل منه ومع ذلك تريد اجابات صادمه وبعدها تسمع رايى

مشعارف ارد عليك ازاى والله بس انت اللى صدمتنى فعلا وربما يكون عندك حق ولذلك ارى ان اجابتى عليك مالهاش لازمه
وانا بالفعل تعبان وبقالى اكتر من 36 ساعه بتواصل معك ومع الاعضاء ( لف ودوران وبصيغ مختله ) سهل اخالفك بس متكفيش

mido salah
02-06-2015, 21:21
اخي الكريم حسن درش .. دلوقتي حضرتك مش واضح تماما في اللي انت عايزة فا يريت توضح اكثر
دلوقتي بالنسبة للمعالج IntelCore I7-3820 Sandy Bridge-E 3.6GHz LGA 2011 معالج معماريتة قديمة وفية حاجة حديثة افضل منة وبسعر ااقل وكمان المعالج دا محتاج بوردة غالية علشان تشتغل علية وكمان حضرتك بتقول انت عايز كرت شاشة
GTX 970 ودا سعرة لوحدة تقريبا 3400 جنية بالاضافة الي بوردة تقريبا سعرها 2400 جنية بالاضافة الي باور 900 جنية تقريبا بالاضافة الي المعالج اللي انت عايزة 2300 جنية بالاضافة ان الكيس الي عندك لو تجاري ممكن ما ياخدش الكرت ومش هتوفر التبريد المناسب للقطع فا هتحتاج تغيرها يعني هتكون مكلفة جدا فا انت تقدر تاخذ حاجة افضل بسعر ااقل بكثير بالنسبة للرام اة هتركب بس 4 جيجا مش هتكون كفاية هتحتاج كمان واحدة

فا الافضل اخي انك تكتب ميزانيتك واية القطع اللي انت هتسخدمها من الجهاز القديم والاخوة يرشحولك افضل تجميعة ليك

حسن درش
02-06-2015, 21:25
اولا الظاهر حصل سوء تفاهم
ثانيا انا لا اقصد السب او الشتم ابداً وانما كما قرات سابقا " السبب فى مشاكل المحادثات على مواقع التواصل الاجتماعية هو ان المتحادث يعتمد فى كتابته على الكلام فقت متناسيا عامل التعابير الوجهية ما يتسبب بحدوث سوء فهم لبعض المواقف بشكل أو بآخر " على كل انا آسف كمان مره وانا قولتلك فى التعليق الخير ليا تقريبا
اوك وصلت كدا
بروسيسور I7-4790
كارت شاشة
8g kingston ddr3
ياليت بقى اعرف انسب تردد للرام
ونوع البورده والباور لانى معرفش احسن الانواع !
وانا اقتنعت بنوع البورده " الجيل الرابع "
وكل ما اطلبه الآن هو المساعده فى تحديد نوع البورده وتردد الرام وهل اجيبها 4 و 4 جيجا ام 8 على بعضها افضل ؟ وكمان نوع الباور وقوته لانى لا افقه شئ فى الثلاثة اشياء هذه
اما لو اخذ كلامى على محمل السب او او او .... انا اعتذر الف مرة
وفى النهاية سنتفق على القطع التى ذُكٍرت وايضا مع ذكر الأسعار حسب اليوم واعتذر الف مرة اخرى اذا اخذ كلامى على محمل السخرية او السب واعتذر مرة اخرى وشكــــــراً

حسن درش
02-06-2015, 21:29
:ah46:يا جماعه الموضوع كبر اوى كدا ليه
؟؟
اوك انا اتفقت مع الأخ على ان الميزانية 6000 جنيه مصرى
والقطع المرغوب بها او التجميعه يعنى
بروسيسور I7-4790
كارت شاشة
8g kingston ddr3
والباور والبورده وتردد الرام اطلب فيهم المساعده واى تعديل فانا منتظره
وآسف لو مكنتش واضح او تصرفت تصرف غير لائق الا انى لا اريد ان " ادخل شمال مع حد "

حسن درش
03-06-2015, 03:43
يا جماعه البورده والباور وتردد الرام ارجوكم بسرعه

حسن درش
03-06-2015, 17:11
يا جماعه معاد الشراء اصبح فى حدود الـ 48 ساعه القادمة ارجو التعجيل بالرد

حسن درش
03-06-2015, 23:51
​ايه يا جماعه انتوفين

phenomenon
04-06-2015, 14:49
بعد اذنك .. هذه اخر رساله اجدها منك بصفحتى
تقدر تراسل اى حد من الاخوه المشرفين او الاعضاء الخبيره والمتواجدين بهذا القسم دائما وهم بالالاف وهيساعدوك نقطه

الـــســـيـــف
04-06-2015, 15:34
بعد اذنك .. هذه اخر رساله اجدها منك بصفحتى
تقدر تراسل اى حد من الاخوه المشرفين او الاعضاء الخبيره والمتواجدين بهذا القسم دائما وهم بالالاف وهيساعدوك نقطه

في ناس بتخلي الواحد يكون اسف لمساعدتهم
ربنا يهديهم

وشكرا لحضرتك لحلمك و صبرك

حسن درش
04-06-2015, 15:55
ايه يا جماعه انا اعتذرت فى الردود وبعدين انا كل الى عاوزو نوع البورده وتردد الرام والباور المناسب للتجميعه

حسن درش
04-06-2015, 19:41
يا جماعه انتو كدا بتضيعوا وقتى ووقتكوا لو محدش ناوى يكمل معايا خلاص قولولى وخلاص عشان نريح بعض لانننا كدا دخلنا باسلوب مش راقى خالص ! :ah38: