المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نسخ الويندوز الريكفرى

Four a.m.k
02-06-2015, 00:53
السلام عليكم
لو سمحتو طبعا اول ما الواحد بيشترى لاب توب جديد فى المحل بيتم تنزيل نسخة ليك والتعريفات وكدا تمام
فكنت عايز اعرف ايه الطريقة المستخدمه هل بينزلوو النسخة عادى وبعدين بيعرفوو وبعدين يعملولها نسخة باك اب ع بارتيشن مخفى
ام هناك طريقه بتعمل دا كلووو

xyza
02-06-2015, 05:04
فيه اجهزه بتيجي من المصنع او الشركه المصنعه بنسخه اصليه وديه اللي بيبقي عليها ريكفري لكن فيه اجهزه بتنزل من غير اي حاجه ولا حتي تعريفات بنقول عليها dos وديه بقا اللي المحلات بتعملها نسخه وتعريفات لتشغيلها وبيعها والنسخه بتبقي متكركه يعني من غير سيريال اصلي وحوار ال باك اب بتاع المحلات مختلف عن المصنع تماما .الافضل من وجهه نظري انك تنزل النسخه والتعريفات والبرامج الخاصه بيك بمعرفتك اذا كنت تمتلك الخبره لذلك في حاله شراء جهاز dos واستعمال البرنامج الرائع جدا جدا جدا True Image لحفظ صوره كامله من النسخه والتعريفات والبرامج علي اي درايف غير الc واسترجاعها كامله في ثواني من علي الويندوز او حتي من علي الdos في حاله تعذر الدخول الي النسخه عن طريق فلاشه . انا بستعمل البرنامج ده وبسببه النسخه بقالها 4 سنين :D

Four a.m.k
02-06-2015, 15:06
تمام مشكور جدا
بس عذرا لو تعرف باك اب اللى المحلات دى بتعملة بتعملو ازاى يا ريت تدلنى

وهل ممكن المحلات دى تكون بتاخد صورة جوست من هارد للهارد الجديد تكون من لاب نسخة اصلية ؟

مصطفى رفه
13-06-2015, 03:32
على حد علمي انهم ما يعملوا نسخة باك اب للنظام بعد تنزيله .... الموضوع وما فيه هي عملية تركيب نظام تجاري اذا كان مستعمل وتكريكه وتركيب التعريفات له ... واما اذا كان جديد فا بيكون جاهزة من الشركة نفسها والنظام يكون اصلي ...
اتمنى اني افدتك ..

محمد وحيد 78
05-07-2015, 14:32
شكراً للإفادة