المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في تجميع جهاز للجرافيك و البرامج الهندسية والالعاب

Ahmed Rayan
02-06-2015, 22:36
- أقصى ميزانية محددة:
12.500 الالاف جنيه
- استخدام للجهاز:
رندر وبرامج الهندسة المعمارية والعاب حديثة في المرتبة الثانية
- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:
سامسونج LCD 21 بوصة
- القطع التي تنوي شراءها:
أنا كنت أستعنت ببعض الاراء هنا قي المنتدي وتم اقتراح تجميعة
- القطع التي ستعاد استخدامها من الجهاز القديم:
مفيش غير الشاشة فقط
- ميعاد شراء الجهاز:
خلال 5 أيام

ودي التجميعة :

Intel (https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_0_5?url=search-alias%3Daps&field-keywords=intel&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aintel) Core I7-5820K Haswell-E 6-Core 3.3GHz LGA 2011-v3 140W Desktop Processor
Noctua NH-U12S CPU Cooler
Gigabyte GA-X99-UD4 Socket 2011-v3 Motherboard
Adata XPG Z1 8GB (2 X 4GB) DDR4-2400 CL16 Dual Channel Kit (Red)
Western Digital (WD) Caviar Black WD1003FZEX 1TB 64MB Cache HDD
Seasonic M12II 750W EVO Edition 750-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular PSU
Gigabyte GeForce GTX 960 2GB GDDR5 WINDFORCE 2X (GV-N960WF2OC-2GD)
Thermaltake Level 10 GT Full Tower

محتاج أعرف هل التجميعة دي كويسة علي قد الميزانية ولا في حاجة ممكن أغيرها عشان أوصل ل أداء ثابت وسريع

AdamGon
02-06-2015, 23:40
تجميعه ممتازه مشاء الله

بس من رايي حاول علي قد متقدر تعلي الرامات ل 4x4 عشان تستفاد بال quad channel
وياريت لو تعلي الكرت ل نسخه ال 960 g1 او ال evga او ال msi gaming
ولو الميزانيه لا تسمح
ممكن تستغني عن المشتت ولا تقلق من درجه حراره البروسيسور اطلاقا
بالتوفيق

Ahmed Rayan
03-06-2015, 01:51
تجميعه ممتازه مشاء الله

بس من رايي حاول علي قد متقدر تعلي الرامات ل 4x4 عشان تستفاد بال quad channel
وياريت لو تعلي الكرت ل نسخه ال 960 g1 او ال evga او ال msi gaming
ولو الميزانيه لا تسمح
ممكن تستغني عن المشتت ولا تقلق من درجه حراره البروسيسور اطلاقا
بالتوفيق
شكرا علي ردك السريع وانا فعلا هجيب الكرت G1 بس هل هيكون الكارت دا كافي دلوقتي
مع الرامات بالسعة دي مش هتأثر في الشغل أو الالعاب
لأن من اولوياتي اجيب هارد SSD بس الميزانية مش سامحة دلوقتي
وصراحة خايف من موضوع الاستغناء عن المشتت

Ahmed Rayan
03-06-2015, 17:03
برجاء من أصحاب الخبرة الاجابة ^_^

Ahmed Rayan
04-06-2015, 02:16
افيدوني لو سمحتوا
ولو في حاجة ممكن اوفرها او ابدلها بحاجة احسن في نفس السعر برجاء الاقتراح

phenomenon
04-06-2015, 05:53
اخى انت متضطر لشراء مشتت خارجى اذا ذهبت مع I7-5820K لانه لا ياتى بمشتت افتراضى كغيرهم من المعالجات
انت متضطر لشراء رامات 16 جيجا ولا تقل عن 16 جيجا والا هتواجهه صعوبه وتاخير اثناء الشغل على برامجك الهندسيه
انت متضطر لترقيه معالج الجرافيك خاصه واننا لا نمتلك معالجات firepro + Quadro التنى تناسبك استخداماتك بالمقام الاول

Ahmed Rayan
04-06-2015, 12:51
اخى انت متضطر لشراء مشتت خارجى اذا ذهبت مع I7-5820K لانه لا ياتى بمشتت افتراضى كغيرهم من المعالجات
انت متضطر لشراء رامات 16 جيجا ولا تقل عن 16 جيجا والا هتواجهه صعوبه وتاخير اثناء الشغل على برامجك الهندسيه
انت متضطر لترقيه معالج الجرافيك خاصه واننا لا نمتلك معالجات firepro + Quadro التنى تناسبك استخداماتك بالمقام الاول

شكرا جدا علي ردك بس انا علي قدي شوية
فممكن حضرتك تقترح عليا اعمل ايه بظبط عشان اوازن بين الامكانيات بس بميزانية متعديش 12.500

واستفسار بسيط

Gigabyte GA-X99-UD4 Socket 2011-v3 Motherboard + Intel Core I7-5820K Desktop Processor + Adata XPG Z1 8GB (2 X 4GB) DDR4-2400 CL16

....

Gigabyte GA-X99-UD4P Socket 2011-3 Motherboard (rev. 1.0) + I7-5820K Processor + Team 16GB DDR4ايه الافضل بين التجمعتين دول مع العلم ان في فرق سعر بينهم 550 جنيه

phenomenon
04-06-2015, 13:31
شكرا جدا علي ردك بس انا علي قدي شوية
فممكن حضرتك تقترح عليا اعمل ايه بظبط عشان اوازن بين الامكانيات بس بميزانية متعديش 12.500

بصراحه اخى الكريم .. مبدايا او ( شخصيا ) افضل ان ترشيحات فئه High-End او Extreme Cpus لوجهه عام ان لا تقل عن 15.000 الى 20.000
ولاسباب كثيره اولها ان الوكلاء عندنا فى مصر محدودين فى استيراد المنتجات .. معندناش Xeons family اللى هى افضل فى استخداماتك وارخص ومعندناش كروت الاعمال
ماهو معالج I7-5820K هو هو معالج I7-4790K باغلب التطبيقات الهندسيه بل بالالعاب امر اخر تماما لا يصدق
فقط مايميز هذا المعالج هو امتلاكه 28pci Lanes اى مناسب بمثاليه لبناء منصه قويه جدا فى عمل الرندر تمتلك 3 كروت شاشه Nvidia SLI
وتسمح بزياده هارد SSD Pcie بجانبهم بينما معالج I7-5690X والاخ الوسطانى يمتلكوا 40pcie lane اى القدره على 4 كروت Nvidia SLI بسهوله
بالاضافه طبعا ان الاخ الكبير زياده بنواتان معالجه وحجم كاش المعالجه يصل الى 20mb مقابل 15mb للاخوه الصغار

لكن مراجعات كثيره ثبتت ان I7-4790K فى الاداء قياسى افضل من I7-5820K
( نظرا للتكلفه الماليه التى تحتاجها منصه X99 من لوحه ام ورامات وتمن المعالج مقابل مايقدم من اداء )
لو انا فى مكانك هفكر كويس جدا بمعالج I7-4790K لكن بنفس الوقت هفكر ايضا بمعالج I7-5820K
على كل حال انا هضيفلك اقتراحى ربما اى حد من الاخوه يضيف اقتراحات تفيدك ومناسبه لليمازينيه
لكن اعتقد ان منصه جيده haswell هتكون متوازنه وافضل واسرع بالاداء من منصه بالكاد تصل الى Haswell-Extreme

واستفسار بسيط
Gigabyte GA-X99-UD4 Socket 2011-v3 Motherboard + Intel Core I7-5820K Desktop Processor + Adata XPG Z1 8GB (2 X 4GB) DDR4-2400 CL16
Gigabyte GA-X99-UD4P Socket 2011-3 Motherboard (rev. 1.0) + I7-5820K Processor + Team 16GB DDR4
ايه الافضل بين التجمعتين دول مع العلم ان في فرق سعر بينهم 550 جنيه

انت مضفتش خصائص الرامه بالبندل التانى لانها مهمه جدا فى المنصه التانيه + سؤال هل البندل مستعمل ام هذا هو فرق سعر للقطع جديده ؟

Ahmed Rayan
04-06-2015, 13:50
اولا شكرا مرة تانية علي ردك وتوضيح الامور
بالنسبة لفرق السعر فهو اه الفرق بينهم كقطع جديدة
أما الرامات فللآسف اللي عارض التجميعة مش موضح غير اللي مكتوب فقط وانهم قطع جديدة
وفي أنتظار التجميعة الخاصة من حضرتك ^_^

phenomenon
04-06-2015, 20:28
اولا شكرا مرة تانية علي ردك وتوضيح الامور
بالنسبة لفرق السعر فهو اه الفرق بينهم كقطع جديدة
أما الرامات فللآسف اللي عارض التجميعة مش موضح غير اللي مكتوب فقط وانهم قطع جديدة
وفي أنتظار التجميعة الخاصة من حضرتك ^_^

عموما اخى الفرق لازم يكون واضح فى التردد للوحه الام التانيه لان الفرق الوحيد انها قادر على تدعيم رامات بروفايل XMP 3300MHz اتذكر
اما اللوحه الاولى اقصى بروفايل لها بتردد 2400MHz-2800MHz اتذكر لذلك اذا كانت الرامات بتاعتك هتكون 2400MHz فاللوحه التانيه مالهاش داعى
اذا كانت الرامات فى التجميعه التانيه 3000MHz+ اذن ليها لازمه وربما هذا هو سبب فرق السعر
ايضا ينبغى النظر لعده امور اضافيه زى ( نعرف ماهى تواقيت الرامه + الفولتيه + نتاكد من التردد لها ) هذا اذا اردت الدقه بالامر
كلما كانت التواقيت CAS Latecny ) CL ) اقل نظرا الى الفولتيه بتاعتها وماهى كفائتها ووصولها الى التردد ( هذا MHz )
كمثال على الرامه اللى جيبتهالك بالتجميعه دى
وصلت لتردد 2133MHz على تواقيت CL9 وعلى فولتيه 1.6 ( هذه النتائج لا تصل اليها اى رامه بسهوله
ستجد بالغالب اغلب الرامات تصل لهذا التردد على تواقيت CL10 وفولتيه 1.60v او فولتيه 1.65v وتواقيت

على كل حال اهتم ان تكون الفولتيه ( الاقل ) عكس منصه AMD تتشبع باى فولتيه ولا يوجد لها حدود
مثلا عندن نقاران كيت الرامات Team Extreme التى وصلت الى تردد 2400MHz على تواقيت CL 10 وفولتيه 1.65v = نتيجه رائعه
عندما تنظر الى كيت الرامات Kingstone Fury او Corsair PRO
والتى لم تستطيع الوصول والاستقرار بالاداء الا على فولتيه 1.65v وتواقيت CL 11 لتصل الى تردد 2400MHz باستقرار
اذن كلاهما قياسيى ولكن صاحبه التواقيت الاقل ( CL 10 ) هى الافضل بالتاكيد فى الموارد الخام ودقه التصنيع
طيب ليه التانين اغلى ؟ تلخيصا للاجابه لانهم اكثر شهره فقط لا غير . بالاضافه لثقه العميل بهم
السبب فى ذكر الامر هو عدم ذكرك للرامات التانيه ( تقدر تتجمب هذا الحديث تماما واذا لم يكن واضحا يمكن تفسيره مره تانيه )

اليك اقتراحى ..

Gigabyte-GA-Z97X-SOC LGA 1150 = 1740 LE
Core I7-4790K Devil's Canyon Quad-Core 4.0GHz LGA 1150 = 2650 LE
Thermaltake Water 3.0 Pro CPU Cooler = 750 LE
G.skill RipjawsX 16GB (2 X 8GB) DDR3 2133 CL9 1.6v Dual Channel Kit = 1450 LE
Western Digital (WD) Caviar Black 1TB SATA 6Gb/s = 600 LE
MSI GTX 980 GAMING 4G GDDR5 = 5100 LE
XFX TS Series 650W 80 Plus Bronze PSU = 750 LE
NZXT S340 Black Steel ATX Mid Tower Case = 600 LE

تقريبا
13.500

ملحوظه اولى
اذا كنت فى حاجه لشراء كيس به اماكن لDVD اذن يجب التغيير الى كيس Phantom 240
ولكنها لا تحميك من الاتربه مثل الاولى

ملحوظه تانيه
اذا ذهبت مع اى تجميعه حاول توفير هارد SSD قدر الامكان

تالته
بالتاكيد رندر الجرافيك على هذه المنصه هيكون افضل اضعاف مضاعفه من الرندر على منصتك
طالما شغلك اغلبه تصميم وهندسى اذن انت فى حاجه لمعالج 3D قوى وذواكر قويه نظرا الى معالج مركزى قوى
بالمناسبه مفيش فرق بالاداء بين رامات DDR4 vs DDR 3
زياده التواقيت فى DDR4 والتى تصل الى CL15 وزياده الفولت والتى تصل الى 1.20v ليصلوا بثبات على ترددات اعلى
ادات الى تاخير اكتر فى اداء الرامه بسبب التواقيت الاعلى لذلك ادائها اصبح قياسيا مع الرامات بتواقيت CL11 او CL9
اختصارا للامر .. 8GB DDR4 مش افضل من 8GB DDR3 لكن 10GB DDR3 افضل من 8GB DDR4 بنتيجه ايجابيه
فى مقال على Anandtech + Tom`s hardware + غيرهم بيفسر الامر بشكل بسيط فقط جوجل عليه

عموما مشهد يحتاج ربع ساعه للانتهاء منه على منصتك بالتاكيد محتاج 10 دقايق على منصه 4790 بسبب انه يمتلك غول جرافيك
مش مجرد كارت جرافيك قوى بالاضافه ان المعالج مش هياخره فى اى طلب ليه من اى كميه بيانات
اتمنى انك تكون فاهمنى بهذه النقطه وممكن ابحث على نتائج ايضا بتوضح انهاء الاعمال على كل من المعالجين بالتحديد ( بحساب الثوانى ) مش بعدد النقاط المعتاد
اما بالالعاب معالج I7-4790 نكاد نقول واحد تقريبا لانهم نفس النواه ونفس الجيل تماما ( محدش يفهمك ان Haswell Extreme من الجيل الخامس لان بعض الناس عندها لبس فى الامر وبستغرب ليه )

تحت امرك اخى

Ahmed Rayan
05-06-2015, 13:13
اولا شكرا جدا جدا علي مساعدتك ليا وتعبك معايا ^_^
ثانيا بقي الصراحة مش قادر افهم ازاي سوكت 1150 و DDR3 هيبقوا أفضل من 2011 و DDR4 ممكن توضحلي بعد اذنك
اما بالنسبة للتجميعة الاولي ف أنا اصلا مكنتش هسيب الرامات 8 انا كنت هسيبها كدا بس بشكل مؤقت لحد ما تتوفر ميزانية واعليها اخليها 16 او 32
دا زائد اني بأذن الله بردو هعتمد علي كارت 960 لمدة سنة او اتنين بالكتير اوي وهغيره
بس أنا اتجهت لبوردة ْX99 عشان دي اللي حسيت فيها مستقبل ومش هتضطر أني أغيرها بعدين بالعكس مهما أعلي من امكانيات هتقبل معايا وتبقي تمام
ودا علي قد فهمي المتواضع والله أعلم
بعد أذنك لو كلامي فيه حاجة غلط او أنا فهمي غلط لحاجة رجاء وضحهالي
ولو في امكانية تعديل علي حاجة من المكونات بردو استأذنك توضحهالي
وأسف مرة تانية علي تعبك معايا

phenomenon
05-06-2015, 14:23
ارجو ان تقرا الجمله باللون الاحمر لانى كنت مستعجل بالرد معاك امس ولاحظتها الان ( فقمت بتعديلها ) هذه مبدايا

ثانيا بقي الصراحة مش قادر افهم ازاي سوكت 1150 و DDR3 هيبقوا أفضل من 2011 و DDR4 ممكن توضحلي بعد اذنك

يبقى انت مفهمتش كلامى كويس اخى .تقريبا مفهمتنيش خالص .. ارجع لردى عليك بالمشاركه الاولى وهى كالاتى ..
لكن مراجعات كثيره ثبتت ان I7-4790K فى الاداء قياسى افضل من I7-5820K
( نظرا للتكلفه الماليه التى تحتاجها منصه X99 من لوحه ام ورامات وتمن المعالج مقابل مايقدم من اداء )
وضيف هذه النقطه : ( وايه اللى ممكن نحققه اذا ذهبنا مع منصه اخرى )

والموضوع مش معقد اخى او يصعب شرحه او يحتاج تفسيره على الاطلاق واعتقد انى شرحتلك كل شىء من اختلافات
تسهيلا للامر
منصه 4790 : معاك معالج مركزى بقوه 100 ومعالك معالج جرافيكى بقوه 100 ومعالك رامات بقوه 100
ضد منصتك : معاك معالج مركزى بقوه 125 ميجبهمشى معاك معالج جرافيكى بقوه 50 ومعاك رامات بقوه 50
يبقى انهو منصه افضل فى الرندر ؟ مش كل شىء محسوب على المعالج المركزى

المعالج المركزى ماهو الا مرحله انتظار لما تم معالجته بالقمام الاول بالمعالج الجرافيكى او محرد الجرافيك نفسه
ثم استلامها ثم تحليل اكوادها وقواعد بياناتها المعقده وترتيبها ثم يتبع وصله العمل هذه مع الذواكر الاساسيه ( الرامات ) وتخزينها
ثم استلامها بعد الانتهاء منها ثم تقديمها لمعالج الجرافيك مره تانيه واللى كان دوره الاساسى معالجه المشهد ( الجرافيكى )
ثم عرضها على الشاشه بتاعتك من خلال كابل الشاشه .. طبعا ده مجرد تفسير سريع للامر وتوضيح لدوره العمل بطريقه سريعه
الغرض انى اقولك
معالج مركزى قوى جدا + جرافيكى متوسط + رامات متوسط
عمرها ماتكون افضل بالاداء من منصه
معالج مركزى قوى ومعالج جرافيكى قوى ورامات قويه
رامات بسعه تخزينيه كبيره متاخرشى فى استلام ومد البيانات من والى المعالج وقت احتياجها وارسالها بين الاتنين

امتى تكون منصتك افضل لما تجيب اللى ناقصها زى مانت بتقول فى كلامك كمان سنتين هتحدث
من رايى كمان سنتين هتكون محتاج تحدث I7-5820K اذا كنت بتنظر انك كمان سنتين محتاج تحدث I7-4790 ان اشتريته
عايز دليل ؟
الان معالج I7-4790K يقدم افضل من معالج I7-3820 Extreme اللى نزل من سنتين او تلاته
ماذا تتوقع ان يكون افضل بالرندر ؟ :)

هذا رايى الشخصى ( هذا راى افضل خبراء بالمعالجات ومراجعات الهاردوير عالميا ) واتفق معهم فيه
تجميعه قويه I7-4790 ممتازه
افضل مرات كثيره من منصه ( تكاد ) تكاد تصل الى Extreme بمشقه لدرجه انها اثرت على شراء 8 جيجا رام بدلا من 16
لدرجه انها نزلتنى لمعالج GTX 960 Mainstreame او الفئات المتوسطه والحماسيه وخلتنى اتنازل واضحى بما هو اهم High-END GTX 980

هل فهمتنى اخى : هحاول اثبتلك بامثله عشان تفهم اكتر بردو الفكره
ان لو عندنا مشهد جرافيكى معقد : بالتاكيد هيتم معالجته مع GTX 980 + I7-4790 + 16GB اسرع من GTX 960 + I7-5820K + 8GB

لازم تكون فاهم النقطه دى كويس لانك
اتمنى اضيف نقطه اخى : معالج I7-5820K هو معالج الجيل الرابع وليس الجيل الخامس لانى صادفت انبارح شخص بيبيع معالج I7-5820K
لكن كاتب جمبه I7-5820K 5th Gen ولما حاولت انبهه صمم بغباء على كلامه ورايه

بس حبيت انبهك ان معالج I7-5820K الى I7-5960X هو الجيل الرابع وبنفس نواه I7-4770 الجيل الرابع ولكن بخصائص اعلى
وشرحتلك بعضها فى مشاركتى الاولى اعتقد .. لكن معالج الجيل الخامس هو لسى القادم Broadwell-Extreme وهيكون برقم 6000
لكنه هيكون خلاف معالج الجيل السادس skylake اللى هيكون برقم 6000
اذا اردت ان تفهمها جيدا عود بالسابق ان لم تستطع فهمها ميهمكشى فقط يجب ان تعلم ان منصات اكتسريم لليست معماريات اخرى بل هو نفس المعماريه لنفس الجيل
بخصائص افضل

هحاول اتابع معاك اخى الى ان ترى كل شىء بوضوح وتعلم ماهو الافضل ليك سواء Z97 او X99 ورؤيتك ايضا للمستقبل وكل شىء
ان شاء الله تعالى

Ahmed Rayan
05-06-2015, 14:45
شكرا جدا جدا علي تعاونك ومساعدتك ليا في توضيح الامور وفعلا كلامك نبهني لحاجات مكنتش واخد بالي منها
وانا في انتظار حضرتك لتوضيح موضوع البوردة
بس عندي استفسار تاني حضرتك كاتب نوع البوردة Gigabayte وكارت الشاشة MSI هل دا صح ؟؟
وهل لو نزلت بالكارت لفئة 970 هيسب مشكلة كبيرة لأني زي ما قلت لحضرتك محتاج اظبط الميزانية شوية

baheramir
05-06-2015, 16:59
كنت متردد في بداية اختياري لجهاز يساعدنى في برامج الجرافيك و الريندر. .و فى النهاية وصلت إلى انه لا يصح اﻻ الصحيح. .
و كان الحل في جهاز اورجينال مثل العمﻻق Hp z800 workstation
يعمل معى بكفاءة عالية جداً ومكوناته اصلية و أداء قوي للغاية. .

phenomenon
05-06-2015, 17:55
شكرا جدا جدا علي تعاونك ومساعدتك ليا في توضيح الامور وفعلا كلامك نبهني لحاجات مكنتش واخد بالي منها
وانا في انتظار حضرتك لتوضيح موضوع البوردة
بس عندي استفسار تاني حضرتك كاتب نوع البوردة Gigabayte وكارت الشاشة MSI هل دا صح ؟؟
وهل لو نزلت بالكارت لفئة 970 هيسب مشكلة كبيرة لأني زي ما قلت لحضرتك محتاج اظبط الميزانية شوية

الشكر لله اخى .. مش فاهم ماهو الموضوع ؟
ايوه فعلا بالتجميعه اللى انا جيبتهالك اللوحه الام جيجابايت والكارت MSI مفيش اى مشكله
كارت MSI فيه خاصيه ( GTX 980 ) فقط اتذكر .. هو وكارت EVGA + ASUS STRIX خاصيه توقف المراوح
تماما وقت الخمول ( خاصيه رائعه فى وجهه نظرى )
بالرغم من اعطائك سوفتوير خاص للتحكم وامكانيه تشغيل مروحه واحده على سرعه 20% او ازيد او المبادله بين كلى المروحتين وقت ماتحب
بالرغم ان وقت توقف المراوح عن العمل بالخمول تصل درجه الحراره الى 40C بينما كارت Gigabyte لا تتوقف مراوحه ابدا بل تقل
سرعتها وهذا هو الطبيعى لاى كارت شاشه ولاى جيل او اى نوع مقدمشى جديد زى غيره لكن مفيش اى مشكله لو روحت لاى كارت فيهم
سواء الان او بالمستقبل جميعهم بكفائه واحده ( عمالقه لا يفضل احدهم على الاخر ) .. تذكر فقط ان تطلب لعبه Witcher معهم
اومع كارت GTX 970 ايضا مجانا

لا اخى اطلاقا .. وان ذهبت لكارت GTX 960 وان انتظرت GTX 950 مش هيسيبب مشكله اطلاقا .. لكنى احاول بشتى الطرق اكتساب الاداء الاسرع لك
للاسف صعب تقنع اى حد حط عنيه على منصه Extreme انه يغير رايه :) معاك حق .. لكن ثق بكلامى فى كتير بيفكروا وخاصه اللى عارف المستقبل
بيكون شكله ازاى من تطبيقات واحتياج هاردوير

لذلك انا مش عايزك تظلم نفسك بردو اخى .. طالما نويت على لوحه X99 توكل على الله اكيد اختيارك ذكى لكن ياريت تقدر تزيد فى الرامات ضرورى جدا
انت استخدامك بالمقام الاول برامج هندسيه وصدقنى هتلاحظ امتلاء الذواكر بشكل جنونى خاصه لو مستوى شغلك عالى مش مجرد هوايه او مبتدا
بالاضافه ياليتك تحصل على SSD ولو اهدى الانواع .. لو كان عندك اى هارد تخزينى قديم اكتفى بيه واشترى SSD الفرق 5 اضعاف فى اداء ( شاااااامل )
اثناء العمل على النظام وخلى توفير الهارد الزياده فرصه اخرى ( فقط ان استطعت )
اما عن معالج الجرافيك ؟ دائما اعلم انك فى حاجه الى وحش بل وحوش اذا استطعت خاصه ايضا اذا كان شغلك متقدم وبيكون وراك اعمال مهمه او
انجاز مشاريع ضخمه البيانات. بس اخى .. ياريت تقول ايه هو موضوع البورده اللى بتسال عليه

Ahmed Rayan
05-06-2015, 18:18
والله انا عارف اني تعبتك معايا ومش عارف اشكرك ازاي
كل اللي اقدر اقوله جزاك الله خيرا
موضوع البورده كان قصدي علي الفرق بين Z97 و X99
شكرا مرة تانية علي المساعدة وطلب اخير حضرتك ترشحلي ايه بالمقام الاول في حالة وفرت الفلوس الفرق بين 980 و 970
اتمني من حضرتك تديني تجميعة نهائية بكارت 970 ^_^
وأنا فعلا عندي هارد 500 جيجا ممكن استخدمه في التخزين

phenomenon
05-06-2015, 20:51
لكن مينفعشى نقارن اخى بين اللوحتين خالص .. هذه موجهه لفئه معينه وهذه موجهه لفئه معينه
يعنى مينفعشى نقارن ابدا بين B85 versus Z87 بالرغم ان نفس المعالجات الواحده تشتغل عليهم مابالك ان نوعيه المعالجات تختلف فى الشغل بين
Z97 versus X99
اختصارا للامر
شريحه Z97 Chipset موجهه لجميع معالجات الجيل الرابع Haswell 22 nano meter LGA 1150
شريحه X99 Chipset موجهه لجميع معالجات الجيل الجرابع Haswell Extreme 22 nano meter LGA 2011v3

شريحه Z97 تقبل جميع معالجات الجيل الرابع والتى تبدا من معالجات Pentium G وتنتهى عند I7-4790K
شريحه X99 تقبل جميع معالجات الجيل الرابع والتى تبدا عند ( تلات معالجات فقط ) I7-5820K and I7-5960K and I7-5960X

شريحه Z97 لديها القدره على تدعيم معالجات الجيل الخامس القادم Broadwell 14 nano meter LGA 1150 والتى لم نرى منها سوى معالجين حتى الان
شريجه X99 لديها القدره على تدعيم معالجات الجيل الخامس القادم Broadwell-Extreme 14 nanometer LGA 2011v3 والتى لم نرى منها اى شىء حتى الان

شريحه Z97 لديها القدره على تدعيم 32GB memory وتدعيم نفس العدد مع متحكم المعالج
شريحه X99 لديها القدره على تدعيم 64GB memory وتدعيم نفس العدد مع متحكم المعالج

شريحه Z97 لا تستطيع تدعيم اربع كروت شاشه من انفيديا الا ان اكدت لك بصفحتها على هذا العدد بالضبط
شريحه X99 لا تستطيع تدعيم العدد الا بالنظر لعدد مسارات pci lanes الموجودين بالمعالج نفسه

كلاهما يستطيعوا تدعيم احدث خصائص النقل وسرعات السااتا سويا وخصائص النت وامور فرعيه تتحكم فيها شركات تصنيع اللوحات الام نفسها

على كل حال مينفعشى نقارن فى الخصائص لكن نقارن فى الاداء ..

امتى نقارن فى الخصائص ؟ لما تلاقىنى محتاج عدد كبير من الرامات وبقولك عايز اركب 64GB ياترى ايه رايك Z97 ولا X99
فتجاوبنى ب X99
نقارن لما اقولك انا عاوز منصه قويه ومتشيلشى هم الميزانيه وهركب تلات او اربع كروت شاشه رايك Z97 ولا X99
هقولك لا فكر فى X99 ومعالج I7-5820K لو هتركب هارد ssd pcie فكر فى معالج I7-5930K لانه يحتوى على 40 lane او مسار
يعنى فى حريه انك تختار كروت انفيديا واللى بتتطلب 8 مسارات لكل كارت من المعالج المركزى نفسه واللى هيكون ادائها قياسى او ربما افضل
من الاداء على شريحه Z97 والتى لا تستطيع تدعيم تلات كروت شاشه الا عندما تمتلك شريحه Plaxtor او المسماه PLX بسبب عجز معالج I7-4xxx على 16 مسار فقط
لكن هذه الشريحه تعمل بطريقه ما لمضاعفه هذه المسارات بشريحه اللوحه الام ( chipset ) لكى تتمكن كروت الشاشه على رؤيه 32 مسار بالمعالج بدلا من 16 فقط
انا وضحتلك النقطه دى بردى الاول

التجميعه النهايه لو X99 - Extreme الخاصه بيك يبقى هى هى تجميعتك اخى انا حاولت فعلا النظر فيها اكتر من مره لاقيت انها متوازنه
ومش هنقدر نحصل على شىء اخر .. الا اذا ذهبنا لمنصه Z97

الفرق بين GTX 980 و GTX 970 : الفرق جيد بل ممتاز .. 50% - 75% زياده

لو تقدر تكتفى بهارد 500G وتجيب SSD يكون افضل كتير ( انظر جيدا لاستخداماتك اخى واهتم بالمساحه المطلوبه )
انا بحاول اوصفلك فقط ازاى تحقق الافضل لكن مش عاوز اتسبب فى تعجيز رئيسى فى الشغل
اذا كان هارد 500 جيجا كافى بالنسبالك روح ل SSD فورا وخاصه لو فى فرصه قريبه بترقيه 1T زياده
اما لو كان مش كافى فتذكر ان هاردات SSD محدوده فى الجيجابايت جدا على الرغم من اسعارها العاليه لكنها تستحق بسبب ادائها

على فكره مشرفين القسم هنا مش بيتفاهموا كده :) بيلزموك بالقوانين وبيضيفولك الافضل ليك بدون ماتتعب نفسك واللى انا واثق انها هتكون Z97 platform
الا لو صممت على X99 فهيبدوا يرشحولك تجميعه مشابهه لتجميعتك بس هما فى امتحانات حاليا شغاله ومشاغل كثيره لكن

المشكله اننا اذا نظرنا للامر ستجد شىء مضحك جدا .. تجميعتك مناسبه لكن بص كده على سعر الكيس !!
هذه المنصه قاتله :) موجهه ااميزنيات المفتوحه او الميزانيه بالفعل المحدده اكتر من كافيه
لكن حتى مش هنقدر نوفر بسعر الكيس لانك متضطر على شراء كيسه Full tower او حتى mid Tower المهم انها تكون بتدعم Extended-ATX mobos
وفى كيسات سعرها متوسط لكن ليس بجمال كيسات Mid-Tower لا تهتم بتدعيم هذه الاحجام من اللوحات لكنها اجمل وتهتم بامور اخرى ولذلك تجد تساوى فى الاسعار

Ahmed Rayan
05-06-2015, 21:37
خلاص يبقي كدا اروح لمنصة X99 عشان انا بردو بفكر في المستقبل علي بركة الله
وفي أقرب وقت هدعم ب رام 8 او 16 بأذن الله + الهارد SSD
وشكرا مرة اخري علي صبرك وتعاونك معايا جدا
وأتمني لو عندك اي نصيحة ليا متبخلش بيها ومرة ثانية جزاك الله خيرا

sniper_2090
05-06-2015, 22:46
اخى
قريت فى احدى مرجعات عرب هاردوير ان كروت الشاشة من جيجا بايت من جيل GTX9xxx جميعها يمتلك هذة الميزة

كارت MSI فيه خاصيه ( GTX 980 ) فقط اتذكر .. هو وكارت EVGA + ASUS (https://rd.bizrate.com/r/6097214225?af_assettype_id=12&af_placement_id=1635526&af_creative_id=2932&rf=af1&af_id=26865) STRIX خاصيه توقف المراوح
تماما وقت الخمول ( خاصيه رائعه فى وجهه نظرى )

phenomenon
06-06-2015, 08:57
اخى
قريت فى احدى مرجعات عرب هاردوير ان كروت الشاشة من جيجا بايت من جيل GTX9xxx جميعها يمتلك هذة الميزة

Source please :)
ربما فى نوع معين او فئه معينه وانا مش اخدت بالى ياريت تاكدلنا المعلومه اخى عموما جميعهم مفيش فرق لكن المعلومه دى محتاجه تاكيد
بالتوفيق اخى فى شراء منصه انت لو عندك اسئله او استفسارات اخرى اسالها وان شاء الله تلاقى تعاون

sniper_2090
06-06-2015, 15:37
Source please :)
ربما فى نوع معين او فئه معينه وانا مش اخدت بالى ياريت تاكدلنا المعلومه اخى عموما جميعهم مفيش فرق لكن المعلومه دى محتاجه تاكيد
بالتوفيق اخى فى شراء منصه انت لو عندك اسئله او استفسارات اخرى اسالها وان شاء الله تلاقى تعاون

بالفعل اخى هى فى فئة كروت GTX 960 فقط للاسف
فى هذة الحالة ايهما افضل فى فئة كروت ال GTX 970 ?
Asus ام MSI ام Gigabyt
هذة المراجعة على عرب هارد وير (https://arabhardware.net/2015/01/24/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ac%d8%b9%d8%a9-%d9%84%d9%84%d8%a8%d8%b7%d8%a7%d9%82%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%b3%d9%88%d9%85%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%aa-g1-gaming-gtx-960/#overview-anchor)

وهذة من موقع جيجا بايت (https://arabic.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5400#ov)

الف شكر لك اخى وضعت عدة استفسارت فى موضوعى وانتظر الاجابة