المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤل فنى

tham1010
04-06-2015, 14:54
ما هو الافضل؟

انا عندى الكمبيوتر الرامات فى الكمبيوتر 2G فقط.. عارف انه مش كفاية .. فهل الافضل

1- اشترى كارت فيجا للالعاب 1 جيجا أم 2 جيجا بيت؟

هل لو اشتريت 2 جيجيا بيت هيخفف استخدام ذاكرة الحاسب وبكدة مش احتاج اعلى رامات الجهاز؟

هل الرامات من الاشياء المعمرة اللى لو اشترتها مستعمله بتكون كويسة ام الاستهلاك بيؤثر على الذاكرات ومن الافضل شراء جديد؟

شكرا للرد

mohamedmostaf
04-06-2015, 17:09
ما هو الافضل؟

انا عندى الكمبيوتر الرامات فى الكمبيوتر 2G فقط.. عارف انه مش كفاية .. فهل الافضل

1- اشترى كارت فيجا للالعاب 1 جيجا أم 2 جيجا بيت؟

هل لو اشتريت 2 جيجيا بيت هيخفف استخدام ذاكرة الحاسب وبكدة مش احتاج اعلى رامات الجهاز؟

هل الرامات من الاشياء المعمرة اللى لو اشترتها مستعمله بتكون كويسة ام الاستهلاك بيؤثر على الذاكرات ومن الافضل شراء جديد؟

شكرا للرد
رام الكارت مش هتأثر فى رام الكمبيوتر لكن رام الكمبيوتر هتأثر فى رامات الكارت
بمعنى ان لو حضرتك الvram الى فى الكارت قليلة بيبدأ يسحب من رام الجهاز وليس العكس
فلما تشترى 2 gb كارت شاشة بردو هتضطر تشترى رام كمبيوتر
والله دايما الجديد بيبقى افضل ولكن الرام من الحاجات العادية الى ممكن تشتريها مستعملة مش زى الباور سبلاى مثلا

tham1010
04-06-2015, 19:32
شكرا محمد استفهم منك اكثر لو سمحت

حضرتك قلت لو رام الكارت قليلة يسحب من رام الكمبيوتر.. انا مش عاوز الكارت يعتمد او يسحب من رام الجهاز لانها اصلا قليلة.. لو الكارت سحب من رام الجهاز الجهاز هيهنج واللعبة اكيد هنقف.. علشان كدة كنت بقول انى اجيب كارت 2 جيجا علشان اللعبة مش تعتمد على رامة الجهاز خلص وتكون كفاية الرامة الخاصة بالكارت لتشغيل اللعبة.. ||

هل اوضحت الفكرة؟؟ هل اللى انا قلته صح ام انه حتى مع كارت 2 جيحا هيتفضل الكارت يعتمد على رامة الجهاز اللى هى قليلة بالاساس....

mohamedmostaf
04-06-2015, 21:52
شكرا محمد استفهم منك اكثر لو سمحت

حضرتك قلت لو رام الكارت قليلة يسحب من رام الكمبيوتر.. انا مش عاوز الكارت يعتمد او يسحب من رام الجهاز لانها اصلا قليلة.. لو الكارت سحب من رام الجهاز الجهاز هيهنج واللعبة اكيد هنقف.. علشان كدة كنت بقول انى اجيب كارت 2 جيجا علشان اللعبة مش تعتمد على رامة الجهاز خلص وتكون كفاية الرامة الخاصة بالكارت لتشغيل اللعبة.. ||

هل اوضحت الفكرة؟؟ هل اللى انا قلته صح ام انه حتى مع كارت 2 جيحا هيتفضل الكارت يعتمد على رامة الجهاز اللى هى قليلة بالاساس....
انا فاهم قصد حضرتك والله
انا قصدى اللعبة هتستهلك رام الجهاز ورام الكارت لما رام الكارت تكون قليلة هيسحب زيادة من رام الجهاز يعنى سواء رام الكارت عالية او قليلة رام الجهاز بيتسحب منها عشان الألعاب
اما لما رام الكارت تكون قليلة بالنسبة للعبة فهيسحب زيادة من رام الجهاز
يعنى مثلا لو حضرتك عندك 4 جيجا رام الجهاز
والكارت 1 gb
اللعبة الى بتلعبها بتاخد من الأساس فى العادى من غير اى حاجة 3 gb رام الجهاز هيتبقى 1 gb مش مستخدمة
بس عايز 2 gb رام كارت فهيبدأ الجهاز ياخد من الجيجا الأخيرة الى بتاعت الجهاز والى بتكون ضعيفة جدا جدا جدا بالنسبة لرام الكارت وعشان كده اداء الكارت هيقل بالأضافة الى ان اللعبة مش هتسحب واحد جيجا بس لا ده هتسحب اكتر بكتير لأن زى ما قلت لحضرتك رام الجهاز ضعيفة
فهتلاقى اللعبة بتعلق جدا وبطيئة

tareg7
04-06-2015, 21:55
اقل كرت شاشه ممكن تشتريه الان برام 2 جيجا ويفضل 4 جيجا اذا كان الدقة 1080p وبالنسبة لرام الكمبيوتر فمعظم الجيم الحديث يفضل ان تكون الرام 8 جيجا اذا كنت ترغب في العاب قديمه ودقه ضعيفه مثال 1024*720 فأبمكانك اللعب بكرت 1 جيجا ورامات 2 جيجا
الخلاصه :- لو تذكر باقي مواصفات جهازك والدقه اللي تلعب عليها ونوع الجيم .. عشان نفيدك بالمطلوب

tham1010
05-06-2015, 00:10
اخى الفاضل محمد مصطفى... الف ومليون شكر لكرمك ودقه معلوماتك وشرحك... انا فهمت..

أستاذ Targe7 متشكر لرد حضرتك على. انا الحقيقة هلعب على شاشة 19 بوصة دقة 1280 * 720 ده اقصى حاجة هلعب عليها ومش هتتغير.. اما الالعاب اللى بحب ألعبها فهى الالعاب اللى زى gta4 ومافيا.. الالعاب اللى فيها بيكون فيها عربيات وموتوسكلات و اكشن ومهام.. مش بحب الحاجات الخيالية واللى من عصو ر ثانية.. ممكن عربيات زى نيد فور سبيد .. call of duty و battlefield سواقة الطائرات والعربيات النقل وكدة.. انا مش لعب ولا لعبة فى حياتى غير gta 3 والعاب بسيطة خالص.. يعنى كل الالعاب القديمة بالنسبة ليكم هتكون جديدة بالنسبة لى..

اما عن مكونات جهازى فهى

processor: Dual core E5200 - 2.5GHz
motherboard: Gigabyte G31M - ES2C revise1.1
Vga: built in intel (https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_c_0_5?url=search-alias%3Daps&field-keywords=intel&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aintel) GMA3100 - 265MB
Memory: 2 gigabyte - bus 800
Monitor (https://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=computer+monitor&_frs=1): 19 -LG flatron W 1943SE
Power supply
: الشركة المصنعة: MediaTech
بلد الصنع : تيوانى
الوات: 650 watt
الفولت: 180 - 260 فولت
الموديل ATX 1.3

اخترت تقريبا كارت gt 730 ولكن بسأل عن هل اجيبه 1 جيجا ولا اثنين جيجا.. الكارت بيستهلك 38 وات. يعنى بفكر اركبة على البور سبلاى التجارى بتاع اللى ممكن يطلع لى حاجة قريبة من 300 وات.. وأنا وحظى.. البور فيه شوية احتياطات زى ما هو مكتوب على العلبة انه فى دوائر للحماية من شدة التيار والحرارة وحاجات تانية كثير...يعنى مفروض يضرب هو لو الكارت تقل عليه ووقتها هكون مجبر اجيب واحد اصلى مش تجارى لان مش هيكون عندى بور.... هل بفكر صح ولا بخاطر

wessam-pro
05-06-2015, 00:34
بالنسبة لموضوع الباور عشان عارف الناس ال هتخش تقلك اشترى باور اصلى واهم حاجة الباور والكلام ده كلامهم صح بس بيبالغوا شوية

انا اشتغلت يجى 4 سنين بباورات تجارية على كرت 4670 وكرتgt 9400 ولا حصل اى مشاكل وكنت بلعب كتير هو مشكلة الانواع الرخيصة ان عمره الافتراضى قليل سنة مثلا وشكرا

فمنصحكش ترمى فلوسك فى باور غالى وانت جهازك يكفيه الباور التجارى الافضل تحط الفلوس ف رامة 2 جيجا كمان بجانب الكرت ال هتشتريه

DeMody
05-06-2015, 00:48
بص يا أخي الكريم الأول هتجيب رامه كمان 2 جيجا بنفس تردد الرامه الموجوده
و بعدين تدور علي كرت محترم DDR5 انا نصحتك قبل كدا ب HD7730 و نتا مختش بالك باين الكرت مبيسحبش بور كبير و هيشتغل معاك علي البور التجاري

انا اشتغلت يجى 4 سنين بباورات تجارية على كرت 4670 وكرتgt 9400 ولا حصل اى مشاكل وكنت بلعب كتير هو مشكلة الانواع الرخيصة ان عمره الافتراضى قليل سنة مثلا وشكرا

فمنصحكش ترمى فلوسك فى باور غالى وانت جهازك يكفيه الباور التجارى الافضل تحط الفلوس ف رامة 2 جيجا كمان بجانب الكرت ال هتشتريه
الكلام دا مقصور علي الكروت التي تلا تحتاج طاقه كبيره و لا وصلات طاقه يعني متجيش تقولي هشغل GTX 960 إلي بيحتاج بور 400 وات علي بور تجاري 650 وات
المساله مبتحسبش كدا

tham1010
05-06-2015, 00:53
wessam-pro متشكر جدا يا اخى الفاضل..

البور سبلاى انا جايبه من يجى 3 سنين.. وملهوش صوت وعمره ما بيسخن وفيه 2 مروحة ومن شركة MediaTech اللى مفروض انها شركة كويس وصناعة تيوانى 650 وات لو فرضنا انه هيطلع 50% يبقى اكثر من 300 وات,,, وانا مستعد افضل كل حاجة فى الكيسة اثناء اللعب زى الديفى دى ومش اوصل لا فلاشة ولا طابعة ولا اى حاجة اثناء اللعب..

أنا فعلا ناوى اجيب ذاكرة ولكن هل حد عارف الاثنين جيجا DDr2 باص 800 يطلع فى حدود كام؟؟؟ هى جديدة بحوالى 150 جنية

tham1010
05-06-2015, 01:08
DeMody (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11282438)

شكرا للرد.. أنا فعلا ناوى اجيب ذاكرة مستعملة.. أنا عندى 2 رامه كل واحدة 1 جيجا buss 800>> بلما كنت بجمع الجهاز قالوا انه افضل اجيب اثنين علشان استفيد يخاصية اسمها Dual .. المازر بور تدعم لحد باس 1600..

الكارت اللى حضرتك قلت عليه انا مش لقيته على النت أصلى فى بلد صغيرة ومفيش غير واحد بس بيبيع الكروت العالية وعلشان كدة بيغالى فى ثمنها يعنى ممكن يزود 100 جنية فى كارت ثمنه 500 جنية علشان عارف ان الناس مش هتعرف تروح تدور بنفسها.. هجيب شحن من على الانترنت..

وجدت حد يبيع لى كارت gt 730 على مبلغ 550 جنية.. الكارت زى ما قرأت كويس هو DDr5 ومواصفاته اهى

https://www.novatech.co.uk/products/components/nvidiageforcegraphicscards/nvidiagt730series/01g-p3-3731-kr.html

tareg7
05-06-2015, 01:23
كما نصحوك الاخوة تزود الرام 2 جيجا وكرت 730 حيكون ممتاز جدا او 740 لو امكانياتك تسمح
بالتوفيق

Ebaa Ghazy
05-06-2015, 01:28
wessam-pro متشكر جدا يا اخى الفاضل..

البور سبلاى انا جايبه من يجى 3 سنين.. وملهوش صوت وعمره ما بيسخن وفيه 2 مروحة ومن شركة MediaTech اللى مفروض انها شركة كويس وصناعة تيوانى 650 وات لو فرضنا انه هيطلع 50% يبقى اكثر من 300 وات,,, وانا مستعد افضل كل حاجة فى الكيسة اثناء اللعب زى الديفى دى ومش اوصل لا فلاشة ولا طابعة ولا اى حاجة اثناء اللعب..

أنا فعلا ناوى اجيب ذاكرة ولكن هل حد عارف الاثنين جيجا DDr2 باص 800 يطلع فى حدود كام؟؟؟ هى جديدة بحوالى 150 جنية

حرام يا أخي تجيب رامة جديدة ddr2 والمنصة كلها اصلا قديمة هاتها مستعملة هتعمل في حدود من 80 إلى 90 ج تقريبا"

tham1010
05-06-2015, 01:40
DeMody (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11282438)

مقارنة بين الكارتين.... واضح ان حضرتك رشحت كارت كويس فعلا اغلى 100 جنية فقط عن اللى كنت حاطط عينى علية ولكن HD 7730 بيسحب 47 وات والكارت التانى 38 وات.. هل البور سبلاى بتاعى يستحمل صورته اهى..

https://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-7730-vs-GeForce-GT-730

صورة البور بتاعى بالمرة... حد ممكن يفهمنى الامبير بتاع الوصلة v12 قد ايه اصل الكروت بتطلب 20 امبير على الاقل ومكتوب على دة 12 امبير ماكسيمم

https://arabhardware.net/forum/attachment.php?attachmentid=28363&stc=1