تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : هل حجم الرام مناسب الالعاب

mohamed alfqhe
06-06-2015, 10:39
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا لدى جهاز يحتوى على ذاكرة رام من نوع ddr2 بحجم 4gb و بتردد 866mhz.............
المطلوب ؟ هل هى مناسبة لالعاب المتسوطة و ليس الجديدة اقصد العاب القوية التى تحتاج ram 8gb

phenomenon
06-06-2015, 11:29
لا تنظر للرام على انه تردد فقط اخى ولكن انظر على انه سعه ايضا بمعنى
اعطينى 4 جيجا رامات بتردد 800MHz ولا تعيطنى رامات بسعه 2GB بتردد سرعه نقل 1333MHz
بالنسبالك 4 جيجا كافيه نعم سواء كنت شغال على ويندوز 7 او XP
ايضا كل لعبه بتحدد فى مواصفاتها ماتحتاج بالضبط من سعه رامات الى سعه فيدي رام كارت الشاشه
ايضا مش تحاول تفتح حاجات كتيره او تسيبها شغاله فى التاسك مانيجر وقت الالعاب زى بعض برامج الانتى فيرس بتسحب نصف جيجا وحدها احيانا
فى الواقع انا مسطبتش انتى من 2009 :) لان الموضوع اتهرش اوى ان شركات الانتى هى اللى بتبتكر فيرس عشان تسوق التطبيق بتاعها باستمرار
لذلك زمن الفيروسات انتهى الا ان كنت بتعتمد على مواقع مجهوله المصدر وغير موثوق فيها
ايضا ويندوز 7 او 8 فيهم انتى فيرس جيد جدا ويكفى الاعتماد عليه ( هذه وجهه نظر لا يجوز تطبيقها على كل الاجهزه وكل الاستخدامات )

mohamed alfqhe
07-06-2015, 11:59
يعنى 4GB كافية لتشغيل اغلب الالعاب و اذا اردت تشغيلها بكفاية يجب ان اغلق البرامج الغير مرغوب فيها فى taks manger

mohamed alfqhe
07-06-2015, 12:16
يعنى 4GB كافية لتشغيل اغلب الالعاب و اذا اردت تشغيلها بكفاية يجب ان اغلق البرامج الغير مرغوب فيها فى taks manger

phenomenon
07-06-2015, 12:32
ايوه بالظبط ايه برامج غير مرغوب فيها ( Quicl Lancher ) اقفلها او غير ملحوظ انها ماذالت فى QL لكنها ماذالت متخزنه بالرامات وتظهر ب TM
لكن مش تحاول تقفل ادوات النظام نفسها واللى ممكن تتسبب بعمل كراش للويندوز

mohamed alfqhe
07-06-2015, 14:25
بارك الله فيك و مشكور جدا