المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب تجميعه amd ب3000جنيه

EHAPPOP
07-06-2015, 09:59
سلام عليكم

انا اخترت amd طبعا علشان سعر بالنسبه للادء جيد جدا

مصر جهاز ب 3000 جنيه للالعاب

- أقصى ميزانية محددة:3000

- استخدامك للجهاز:للعاب بدقه عاليه

- حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها:1600*900

- القطع التي تنوي شراءها:كرت شاشه برسيسور مازربورد بور وكيسه فضيه

- القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم: الهرد 1 ترا وشاشاه 20 بوصه

- ميعاد شراء الجهاز:انشاء الله اول متردو على

- مكان الشراء:القاهره مول البوستانى

- محل سكنك:مصر القديمه

انا حولت انى اجمعها بنفسى اول مره اجمع حاجه بس عاوز نصيحتكم اكيد هتقولولى افضل حاجه فى سوق

التجميعه الى حولت فيها

AMD FX-6300 3.5GHz Six Core 14MB Processor AM3+
ASUS M5A78L-M LX V2 Socket AM3+ Motherboard
Ram AData 8gb 1600 mhz
SAPPHIRE R7 240 1GB GDDR5 WITH BOOS
power supply cooler master 500w

تقريبا عامله 2800جنيه فى 200ج بس اكيد هيتحطو فى كرت شاشه بس انا مش شايف كرت شاشه اغلى وانسب من ده لان كرت ده عند واحد صحبى بيشغل احدث الالعاب الى نزلت
شكرا اسف على الاطاله

phenomenon
07-06-2015, 11:03
تجميعتك ممتازه اخى ولا تحتاج للتعديل ..
فقط اعمل على ترقيه الكارت فعلا والسبب ان كل ما الكارت كان افضل كانت فرصته افضل فى تفعيل خصائص جرافيك اجمل
وكانت فرصته افضل فى الاستمراريه العمريه الاطول للعب على اعدادات جيده بدل ماتنزل لدقه Low Quality

ملحوظه : احتمال اللوحه الام تكون انتهت من السوق حاول تدور فى جميع الشركات
وان مالقتهاش هتواجهه مشكله بالميزانيه وممكن تضطر تزود الميزانيه الباقيه للوه 970chipset

EHAPPOP
07-06-2015, 11:47
تجميعتك ممتازه اخى ولا تحتاج للتعديل ..
فقط اعمل على ترقيه الكارت فعلا والسبب ان كل ما الكارت كان افضل كانت فرصته افضل فى تفعيل خصائص جرافيك اجمل
وكانت فرصته افضل فى الاستمراريه العمريه الاطول للعب على اعدادات جيده بدل ماتنزل لدقه Low Quality

ملحوظه : احتمال اللوحه الام تكون انتهت من السوق حاول تدور فى جميع الشركات
وان مالقتهاش هتواجهه مشكله بالميزانيه وممكن تضطر تزود الميزانيه الباقيه للوه 970chipset
شكرا للرد حضرتك تنصحنى لو زوت المزنيه اجيب كرت شاشه اى وياريت اسم بورده بالكامل

phenomenon
07-06-2015, 12:27
حاول قدر المستطاع ان تصل الى R7-260 او ممكن GTX 750 يكفى ايضا
اى اسم بورده اخى يكون شيب 970 من جيجابايت حاليا موجود ومن MSI حاليا موجود ايضا ( داخل الاسم يكون رقم 970 وسوكيت +AM3 )
لكن سعرهم هيكون زياده على الاقل 200-300 جنيه تقريبا حسب اماكن بيعهم

EHAPPOP
07-06-2015, 16:53
حاول قدر المستطاع ان تصل الى R7-260 او ممكن GTX 750 يكفى ايضا
اى اسم بورده اخى يكون شيب 970 من جيجابايت حاليا موجود ومن MSI حاليا موجود ايضا ( داخل الاسم يكون رقم 970 وسوكيت +AM3 )
لكن سعرهم هيكون زياده على الاقل 200-300 جنيه تقريبا حسب اماكن بيعهم

طيب انا عدلت مزنيه هجيب كرت شاشه من الت عليهم بس انى الافضل فى رايك

phenomenon
07-06-2015, 18:02
والله موضوع محير بس معنديش جواب صريح ليه حتى الان ..
دلوقتى انا افضل NVIDIA خصائص عديده بالجرافيك الحديث وتدعيم وتواصل مع مطورين الالعاب وتحديث الدرايفرات بشكل قوى ومثالى للوصول الى اداء مثالى وجوده صور جميله بالالعاب
هذا الامر ينطبق ايضا على AMD ولكن عشان مش معايا AMD مش هقدر احكم كويس ..
بالاضافه ان فى ميزه جيده جدا وهى خاصيه Mantle .. مش هتصدق لو قولتلك خاصيه مانتل بترفع الاداء تقريبا الضعف داخل اللعبه لكارت الجرافيك
يعنى بدلا ما تلعبها على Low-Medium كمثال لا هتلعبها على High-Very High Qulity بنفس السلاسه فى الاداء والسرعه
لكن هذه الخاصيه حتى الان ترتبط بنظام الويندوز ومتوقفه عند DX 11 لكن هل هيستمر تدعيمها مع DX 12 ام لا مش عارف بس اعتقد فى فرصه
بردو مش كل الالعاب ولكن اغلب الالعاب .. تقريبا جميع العاب Electronic Arts
مش هتصدق لو قولتلك انى شوفت مراجعه ومعالج Intel مع تفعيل الخاصيه حقق فرق اطارين تلاته زياده عن تفعيلها مع AMD
يعنى الخاصيه دى عباره عن مضاعفه ( الهاردوير جميعا ) ايا كان نوعه بس المهم يكون كارت الشاشه AMD
ملحوظه هامه : لم اجد حتى الان احد ممتلكين كروت AMD يعطى لنا نظرته الخاصه مع تفعيل مانتل وما قام به فى واجهه التطبيق البيتا الاولى
وهل فعلا قدر يحقق ولا مازلنا نقرا فى مراجعات وملاحظات على جوجل فقط .. ولكن YouTube غزير بالفيديوهات ولكنها من اغلب المواقع ايضا
عايزين حد يمتلك كارت AMD واشتغل على واجهه تطبيق MANTLE API الديمو اللى نزل ويقولنا ايه الخطوات الى نفزها فى واجهه التطبيق
وايه اللى عمله بالظبط عشان يرفع من كفائه الاداء وايه هى كفائه الاداء ..
بصراحه مش عارف لكن لحد ماحد يدينا ملاحظاته عنه ويقولنا انا عملت هذا وهذا والنتيجه معايا 30 اطار بلعبه كذا ووصلت 60 اطار لما فعلته زى
ما هو واضح فى مواقع الهاردوير هنقول اذن الامر حقيقى .. يجب التفكير فيه بكل تاكيد خصوصا مع التجميعات التى تنظر للاداء مقابل الثمن
اما ان لم نرى ولم نرى :) .. يبقى هرشحلك فى الوضع دا GTX 750 وبقوه لتتمتع بخصائص NVIDIA GAMEWORKS الحديثه بالالعاب

EHAPPOP
07-06-2015, 19:58
والله موضوع محير بس معنديش جواب صريح ليه حتى الان ..
دلوقتى انا افضل NVIDIA خصائص عديده بالجرافيك الحديث وتدعيم وتواصل مع مطورين الالعاب وتحديث الدرايفرات بشكل قوى ومثالى للوصول الى اداء مثالى وجوده صور جميله بالالعاب
هذا الامر ينطبق ايضا على AMD ولكن عشان مش معايا AMD مش هقدر احكم كويس ..
بالاضافه ان فى ميزه جيده جدا وهى خاصيه Mantle .. مش هتصدق لو قولتلك خاصيه مانتل بترفع الاداء تقريبا الضعف داخل اللعبه لكارت الجرافيك
يعنى بدلا ما تلعبها على Low-Medium كمثال لا هتلعبها على High-Very High Qulity بنفس السلاسه فى الاداء والسرعه
لكن هذه الخاصيه حتى الان ترتبط بنظام الويندوز ومتوقفه عند DX 11 لكن هل هيستمر تدعيمها مع DX 12 ام لا مش عارف بس اعتقد فى فرصه
بردو مش كل الالعاب ولكن اغلب الالعاب .. تقريبا جميع العاب Electronic Arts
مش هتصدق لو قولتلك انى شوفت مراجعه ومعالج Intel مع تفعيل الخاصيه حقق فرق اطارين تلاته زياده عن تفعيلها مع AMD
يعنى الخاصيه دى عباره عن مضاعفه ( الهاردوير جميعا ) ايا كان نوعه بس المهم يكون كارت الشاشه AMD
ملحوظه هامه : لم اجد حتى الان احد ممتلكين كروت AMD يعطى لنا نظرته الخاصه مع تفعيل مانتل وما قام به فى واجهه التطبيق البيتا الاولى
وهل فعلا قدر يحقق ولا مازلنا نقرا فى مراجعات وملاحظات على جوجل فقط .. ولكن YouTube غزير بالفيديوهات ولكنها من اغلب المواقع ايضا
عايزين حد يمتلك كارت AMD واشتغل على واجهه تطبيق MANTLE API الديمو اللى نزل ويقولنا ايه الخطوات الى نفزها فى واجهه التطبيق
وايه اللى عمله بالظبط عشان يرفع من كفائه الاداء وايه هى كفائه الاداء ..
بصراحه مش عارف لكن لحد ماحد يدينا ملاحظاته عنه ويقولنا انا عملت هذا وهذا والنتيجه معايا 30 اطار بلعبه كذا ووصلت 60 اطار لما فعلته زى
ما هو واضح فى مواقع الهاردوير هنقول اذن الامر حقيقى .. يجب التفكير فيه بكل تاكيد خصوصا مع التجميعات التى تنظر للاداء مقابل الثمن
اما ان لم نرى ولم نرى :) .. يبقى هرشحلك فى الوضع دا GTX 750 وبقوه لتتمتع بخصائص NVIDIA GAMEWORKS الحديثه بالالعاب
حضرتك حيرتنى اكتر انا لم دخلت اقراء عن خصيه ديه شوفت خصيه Dual Graphic كانت صدمه لى بصراحه انك تدمج apu معا gpu و النتائج مبهره الصراحه بس ده حسب الصور الحطينهاانا جهازى الحالى apu ممكن اجبلو برسيسور و كرت شاشه r7 متهيالى هيبقا حاجه خرافه بس كلام ده حسب صور شوف حضرتك ورد على https://www4.0zz0.com/2015/06/07/20/711932219.jpg (https://www.0zz0.com)