المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الارقام الحاسمة فى اختيار كرت الرسوم

tham1010
11-06-2015, 01:40
انا دخت السبع دوخات وانا بأختار الكرت المناسب لى.. ولهذا انا اريد ان اعرف ما هى المواصفات الحاسمة لاختيار اقل كارت للالعاب. عاوز حد يشرح لما نقارن بين كارتين مفروض نبص على ايه الاول وبعدين العنصر الثانى ايه والثالث ايه.. انا كنت حيران بين DDr3 و DDr5 و clook speed. ايه الاهم memory bandwidth و memory clock و memory bus.ولا memory effective.. مين الاهم فى اختيار الكارت shading units ولا texture mapping unit ولا render output ولا pixel rate ولا texture rate ولا floating point

انا فى كل البحث الشهر الماضى وجدت ان الحكاية بتتركز بيه memory والخصائص الاخيرة اللى ذكرتها..

هل حد ممكن يرتب الحاجات جى من حيث الاولوية علشان الناس لما تشترى تتبع الترتيب من الاهم فالاقل اهمية لان ساعات بلاقى كارتين والقى واحد يغلب واحد فى واحدة من المواصفات السابق ذكرها واجد الكارت الثانى يغلب الاول فى حاجة. عاوز افهم

mohamedmostaf
11-06-2015, 04:07
انا دخت السبع دوخات وانا بأختار الكرت المناسب لى.. ولهذا انا اريد ان اعرف ما هى المواصفات الحاسمة لاختيار اقل كارت للالعاب. عاوز حد يشرح لما نقارن بين كارتين مفروض نبص على ايه الاول وبعدين العنصر الثانى ايه والثالث ايه.. انا كنت حيران بين DDr3 و DDr5 و clook speed. ايه الاهم memory bandwidth و memory clock و memory bus.ولا memory effective.. مين الاهم فى اختيار الكارت shading units ولا texture mapping unit ولا render output ولا pixel rate ولا texture rate ولا floating point

انا فى كل البحث الشهر الماضى وجدت ان الحكاية بتتركز بيه memory والخصائص الاخيرة اللى ذكرتها..

هل حد ممكن يرتب الحاجات جى من حيث الاولوية علشان الناس لما تشترى تتبع الترتيب من الاهم فالاقل اهمية لان ساعات بلاقى كارتين والقى واحد يغلب واحد فى واحدة من المواصفات السابق ذكرها واجد الكارت الثانى يغلب الاول فى حاجة. عاوز افهم
كل شئ وله فائدته

tham1010
11-06-2015, 13:45
mohamedmostaf (https://arabhardware.net/forum/member.php?u=11319680)

كلامك عاوز ترجمة :)

tareg7
11-06-2015, 14:00
هي مسأله نسبية بين الكروت وكلها بتفرق في الاداء لكروت الجيل الواحد يعني ممكن اطبق الكلام ده علي سبيل المثال علي كروت nvidia 700 series فقط اقولك ليه
كرت gtx 980 256bit وكرت 780ti 384 bit المفروض ان كرت 780ti يتفوق علي 980 ولكن اللي حاصل
ان كرت 980 يتفوق في الاداء علي كرت 780ti والفرق هنا في المعمارية اللي تعطي الافضلية للكرت الاول

DeMody
11-06-2015, 17:06
أولاً أخي الكريم بتبحث عن النواه الخاصه بالكرت و المعماريه المبني عليها الكرت .
ثانياً عند التساوي في النواه أو المعماريه بدأ ندور علي Core Clock - Memory Clock - Vram - bandwidth .
التبريد يعتبر عامل مهماً جداً في كروت الشاشه كذلك
طبعاً معدش في كلام عن حاجه أسمها DDR3 في كرت شاشه في الوقت إلي أحنا فيه :D .
و تقدر تقول إلي بيحكم دا كله في الأخر الميزانيه الخاصه بيك