المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتاج نصايكوا يا شباب ف المواصفات دي وهايبقي في مشكلة عنق الزجاجة ولا ايه النظام ؟

BloodyHell
11-06-2015, 17:31
Motherboard: AsRock H61M-DGS

processor : Intel Pentium CPU G630
Ram : 8 GB
PSU : HEC(GAMMA) 600W
GPU : Gigabyte GTX 960 G1 Gaming 2GB Edition

هل هابقي محتاج اغير البروسيسور او الماذربود ولا هايقبلوا مع الكارت بدون وجود لعنق الزجاجة ؟
ولو هاحتاج للتغيير ايه ترشيحكوا بالضبط

شكرا مقدما ..

BloodyHell
12-06-2015, 21:25
ارجو الرد والافادة يا جماعة

phenomenon
12-06-2015, 22:58
القسم مخصص للتجميعات اخى الكريم.. اما لو عندك استفسارات محتاجه مناقشه المفروض تكون فى اقسام الهاردوير زى كروت الشاشه او المعالجات
اجابه على سؤالك .. طبعا فى عنق مع كارت بالقوه دى ..
انت لو عاوز رايى الشخصى I3-4000 الجيل الرابع هفكر شويه الاول وهقولك ايوه مازال فى عنق ولكن غير ملحوظ دائما
لو معاك ميزانيه لمعالج I5 يبقى اشتريه فورا واستمتع
اى معالج الجيل التانى او التالت هيكون مناسب
لو تقدر تبدل الباور بباور Seasonic او EVGA يكون افضل اما لو هتقفل معاك الميزانيه يبقى تعامل مع HEC 600W وانت مطمئن

BloodyHell
13-06-2015, 19:30
انا مازلت بجمع ودي المواصفات المقترحة ف لذلك انا سألت هنا ومع ذلك بعتذر عن الخطأ دا ...
ياريت لو تقولي زي ايه معالج جيل تاني او تالت بس يكون ف ميزانية قليلة

phenomenon
14-06-2015, 04:02
اى معالج اخى يتوافق مع اللوحه الام بالمقام الاول وبالتاكيد زى I5-2500 او معالجات الجيل التالت I5-3550 والارقام كثيره والاسعار قريبه
لكن ابحث عن المتوافق بالمقام الاول ... اذا كان الجيل التانى يكون تمام ولو الجيل التالت اكيد هيحتاج عمل ابديت للبيوس
الاسعار هتكون فى خدود 1300 جديد لمعالجات الجيل التالت لكن الجيل التانى صعب وجودها الان او ممكن تجد اى منهم مستعمل بسعر اقل كثيرا من هذا
طالما لسى بتجمع يبقى اشترى باور ماركه عاليه زى Seasonic or XFX or EVGA والكارت ده يطلب باور 450W واكيد لو 500W هيكون ممتاز وافضل